• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

OEM TGMO 0W20 AFE EXTRA

Toyota

Użytkownik
Samochód
Toyota Auris 1.6 LPG
Witam ponownie,
wykonałem kolejną analizę UOA oleju TGMO tym razem 0W20 AFE EXTRA.
Może będzie to jakiś argument dla niezdecydowanych czy stosować 5W30 czy 0W20 ;)
Data pobrania próbki to był 04.03.2024 nie 04.02.2024 ale to był mój błąd.
Przy wymianie zastosowałem płukankę TEC2000 przez pięć minut. Olej z misy został odessany tak że weszło 4.3 litra nowego oleju.
W analizie błędnie wpisany jest brak wymiany filtrów, wszystkie były wymienione na nowe.

auto: Toyota Auris II FL 1.6 Valvematic 132 KM
paliwo: PB/LPG
olej: Toyota Genuine Motor Oil 0W20 Advanced Fuel Economy Extra
przebieg na oleju: 10404 km
przebieg auta: 59587 km
data zalania oleju: 08.05.2023 przebieg 49183 km
data pobrania próbki do analizy: 04.03.2024
dolewki oleju: brak
ubytek oleju: brak
filtr powietrza: Hengst, wymiana 49183 km
sposób użytkowania miasto/trasa %: 80/20
charakter użytkowania: miasto zakorkowane, spokojna, przepisowa jazda/ trasa głównie autostrada ~150 km/h


Życzę miłej lektury.
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2024-03-11 210440.jpg
    Zrzut ekranu 2024-03-11 210440.jpg
    239,1 KB · Odwiedzin: 166
Dzięki, nie zauważyłem, poprawione. Płukanka była dodana do poprzedniego oleju tuż przed wymianą.
 
@MC Subi widzisz w wynikach analizy płukankę, że 2 razy pytanie zadajesz?

Co do analizy nie ma za bardzo co komentować. Do 15 kkm olej powinien spokojnie dociągnąć w przyzwoitej kondycji. Zużyciówka ok zwłaszcza poziom żelaza.
 
Z drugiej strony poziom TAN/TBN już prawie na równi. Auto użytkowane głównie w mieście. Olej spokojnie dał radę, ale ja bym już myślał o wymianie😉
 
Pamiętam jak kiedyś na tym forum mówiło się o relacji TAN/TBN. Gdy TAN przekraczał wartość TBN niektórzy pisali, że olej do wymiany. Coś się zmieniło przez ostatnie lata?
 
Pytanie jaki tbn miał na początku. Bo może się okazać że tbn nie spadł za wiele względem świeżego oleju.
 
Z drugiej strony poziom TAN/TBN już prawie na równi. Auto użytkowane głównie w mieście. Olej spokojnie dał radę, ale ja bym już myślał o wymianie😉
Nie sądzę. Moim zdaniem przy tym przebiegu jest optymalny czas na wymianę.

Coś tam tej płukanki mogło zostać. Ale ile skoro było jej z 7-9% w starym oleju i to co się nie zlało (ile? z 0,3L względem pojemności suchego napełnienia?) zostało jeszcze rozrobione z nowym TGMO
 
Last edited:
Olej spływał z silnika ponad godzinę a resztki z miski olejowej zostały odessane do ostatniej kropli. Myślę że ilość jaka mogła pozostać to niemalże tylko film 🤣. To i poprzednie badanie wykonałem żeby utwierdzić się w słuszności powrotu do 0W20. Silnik pracuje przyjemniej, nie wspominając o różnicy przy zimowych odpaleniach. Niepotwierdza się też teza o skutkach wysokich prędkości na autostradach. Na drogach szybkiego ruchu jeżdżę ok 150-160 km/h i silnik ma mniej opiłków niż na 5W30 😜. Olej idzie do wymiany, jestem zwolennikiem wymiany co 10kkm, autem zamierzam dłużej pojeździć. Tylko ta pogoda nie zachęca 🤣. Na podstawie moich analiz zastanawia mnie skąd taka wersja to oleju niskolepkosciowego w silnikach de facto do niego przystosowanego.
 
silnik ma mniej opiłków niż na 5W30
To akurat nie musi być zasługa oleju tylko np tego, że silnik się dotarł. Po za tym tej wielkości różnice można pominąć
 
AFE 0W20 ten nowszy z GF-6A czy GF-5?
Moje 1.6 też już czeka na wymianę z 10W-40 właśnie na tą oliwę
 
@KamilJB niestety było to GF-5, rok temu nigdzie nie znalazłem AFE bez Extra. Jeśli masz pewne źródło na nowszy daj znać😁, a zmianę na 0W20 polecam.
 
@Toyo Poprzednio myślałem o nim, był tu chwalony, ale wtedy był to dla mnie za duży przeskok z 5W30. Niektórzy opowiadali że już W20 to woda 😁. A czy są tu jacyś użytkownicy którzy podziela się opinią o eneosie?
 
@Toyo patrz moje tematy i posty 😉
 
Back
Top