• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Toyota RAV4 III 2.0 Valvematic

Obywatel

Użytkownik
Samochód
Rav4 III 2.0 Valvematic 3ZR-FAE
Marka samochodu
Toyota RAV4 III
Budżet/ile litrów
Im mniej, tym lepiej ;) / 4 litry
Styl jazdy
Silnik
2.0 Valvematic 3ZR-FAE + LPG
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
praktycznie brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
10W-30 lub 5W-30, ACEA ze specyfikacją A1/B1 lub A1, będź API ze specyfikacją SL „Energy-Conserving” lub SM „Energy-Conserving” lub z certyfikatem ILSAC. lub 20W-50 lub 15W-40, API ze specyfikacją SL lub SM.
Jaki olej masz obecnie
Valvoline SynPower FE 5w30
Zastanawiam się, czy nie zmienić oleju w Rav4 III 2.0 Valvematic z Valvoline SynPower FE 5w30 na Valvoline SynPower 5w40 ze względu na jazdę na LPG.

Toyota zaleca do tego silnika ten pierwszy olej (A1/B1 5w30), ale nie podoba mi się to że specyfikacja A1/B1 "charakteryzujące się bardzo niską lepkością wysokotemperaturową HTHS od 2,6 do 3,5". Dlatego też zacząłem patrzeć w stronę 5w40, który ma specyfikację A3/B4.

Poza tym mam jeszcze drugie auto z LPG (Corsa E 1.4 90 KM) i tam właśnie jest wymagana specyfikacja A3/B3, czyli można lać też A3/B4, a nie ukrywam że bardzo by mi pasowało gdybym mógł lać taki sam olej do obydwu aut - tzn. Valvoline SynPower 5w40.

Kłopotem jest tylko ta lepkość 5w40 - zarówno Toyota jak i GM zalecają 5w30. Czy zalanie 5w40 nie będzie problemem?

A może pójść w drugą stronę? W Oplu mam aktualnie olej GM Dexos 2 5w30. Może ten olej mógłbym wlać też do Toyoty?

A może byłby jeszcze inny, lepszy wybór dla obydwu tych aut?

Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki.
 
Po pierwsze, Toyota dla 3ZR-FAE zaleca jako pierwszy wybór 0w20, drugi 5w30 A5/B5.
5w40 w tym silniku to nieporozumienie.
Co do Corsy,lej co tam uważasz. Tutaj nie ma żadnego rygoru.
LPG w żadnym z silników nie stanowi problemu.
Screenshot_20220706-205743_Opera.jpg
 
Dzięki za odpowiedzi.

W instrukcji sprzed 10 lat jeszcze nie było mowy o 0w20 :) ale dzisiaj jak wiadomo rządzi "ekologia". W każdym razie ja wolałbym unikać tych współczesnych wynalazków i trzymać się raczej 5w30 skoro 5w40 nie jest dobrym wyborem.

A czy w takim razie olej GM Dexos 2 5w30 mogę wlać do Toyoty?
 
Wg mnie może być jakiś 5W30 C2/C3 z dexos2. Możnaby też spróbować dexos1 gen2. Dla toyoty jak znalazł, a corsa nie powinna się na taki obrazić. Motul Eco-lite czy nawet Orlen ME Dex1 powinien być ok.
 
Last edited:
@Obywatel to ja mam instrukcję w Hondzie z przed 15 lat i jest czarno na białym,że ma być 0w20.
Dziwna ta Toyota ;)
 
ale dzisiaj jak wiadomo rządzi "ekologia". W każdym razie ja wolałbym unikać tych współczesnych wynalazków
Możesz nie posiadać wiedzy z pewnego zakresu, ale też głupot nie wypisuj. Zapoznaj się z tematem na forum, w którym jest sporo materiałów, dlaczego niskie lepkości mają sporo zalet.
 
@Obywatel, ja 0w20 też sobie z palca nie wyssałem ...
Wyszukaj kod swojego silnika na stronie i dostaniesz zalecenia, które wcześniej podałem:

Oleje z Dexos1 gen2 mogą się okazać złotym środkiem, mimo, że oficjalnie nie masz do corsy zalecenia D1g2.
 
Orlen Maxexpert Dex1 dobry olej. Nowoczesny pakiet dodatków. W mojej Toyocie mimo, że dopiero 2 tys km na nim to jestem z niego zadowolony. Spokojnie nada się do Opla jak i Toyoty.
 
@Obywatel, ja 0w20 też sobie z palca nie wyssałem ...
Wyszukaj kod swojego silnika na stronie i dostaniesz zalecenia, które wcześniej podałem:

Tak, ja sobie zdaję sprawę, że zalecenia producenta mogą być zmienne w czasie. Ja jednak wolę trzymać się tego, co producent mówił, kiedy został wyprodukowany mój egzemplarz.

Możesz nie posiadać wiedzy z pewnego zakresu, ale też głupot nie wypisuj. Zapoznaj się z tematem na forum, w którym jest sporo materiałów, dlaczego niskie lepkości mają sporo zalet.

Nie posiadam wiedzy - to prawda. Ale zerowe lepkości budzą kontrowersje więc moja konserwatywna i zachowawcza natura podpowiada mi w tym momencie, żeby trzymać się starych i sprawdzonych rozwiązań.
 
Ja jednak wolę trzymać się tego, co producent mówił, kiedy został wyprodukowany mój egzemplarz.
W Japonii od lat 80-tych zaczeli stosowac SAE20.

Ale zerowe lepkości budzą kontrowersje więc moja konserwatywna i zachowawcza natura podpowiada mi w tym momencie, żeby trzymać się starych i sprawdzonych rozwiązań.
To raczej gleboko zakorzenione mity i brak merytorycznej wiedzy. SAE 0W-20/5W-20 to rowniez stare, sprawdzone lepkosci. Przewyzszajace pod katem zalet oleje o wyzszej lepkosci.

Jak juz @SACZI napisal, to Ty podejmiesz decyzje.
 
Po zastanowieniu chyba jednak pozostanę w przypadku obydwu aut ściśle przy tym, co dopuszczają instrukcje: Toyota - Valvoline SynPower FE 5w30, Opel - GM Dexos2 5w30.

Dziękuję za wszystkie podpowiedzi i opinie.
 
Back
Top