• Uwaga!

    Z dniem dzisiejszym w życie wchodzi zmieniony regulamin forum: https://www.oilclub.pl/index.php?threads/regulamin-forum.450/

    Zmiany dotyczą w większości są kosmetyczne, precyzują wymogi poprawności językowej i tak dalej.

    Dodany został punkt dotyczący kar porządkowych. Wyjaśnia on działanie porządkowych banów, przyznawania punktów karnych oraz pojawienia się dwóch nowych "rang" na forum i związanych z nimi ograniczeń.

    Proszę o zapoznanie się. Jeżeli ktoś nie akceptuje regulaminu w nowej formie, proszę o informację. Jak że istnieje wymóg akceptacji regulaminu przy korzystaniu z forum konto takiej osoby zostanie niezwłocznie usunięte zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych.

    Pozdrawiam Admininistrator

Toyota Yaris 1999 1.0 skrzynia C551

paba

Użytkownik
Dobry wieczór

W wyszukiwarce nie znalazłem żadnej benzynowej Toyoty sprzed epoki olejów 75W niskolepkich do nowszych skrzyń.

Mam pod opieką takiego Yarisa 1SZFE ze skrzynią C551. Wg. ksiązki serwisowej należy zalać olej 75w-90 API GL4 lub GL5
W aucie od 4-6 lat pływa Castrol Syntrans Multivehicle 75w-90, wcześniej Motul Gear 300 tej samej lepkości. Względem Motula, na Castrolu jeździło się nieco lepiej.
Myślę, że chodzi o KV100, który w Motulu wynosił 15,2 cSt, a Castrol... właśnie w TDS z 2013 roku mamy 11,5 cSt, natomiast z 2015 mamy już 15 cSt, czyli olej ten mocno się zmienił, bo w 2013 był nieformalnie 75w-85 a nie 75w-90...

Doszedłem teraz do MSDS oryginalnych olejów Toyoty gdzie udało mi się zdobyć takie info:

Toyota Gear Oil 75w-90 KV40 98 cSt, KV100 brak info (pewnie koło 15 cSt jak większość 75w-90 GL4/5)

Toyota Differential Gear Oil LT 75w-85 KV40 76 cSt KV100 11,5 cSt

Gdzieś znowu przeczytałem, że Toyota w DE w ASO lała 75w80, a w PL 75w90
Tutaj podobne info, że fabrycznie napełniane Esso 75w-80

Pytanie na co się zdecydować?

Rozważam takie oleje:

1. Eneos GL-5 75w-90 (KV100 ok. 14,5 cSt wg oilclubru)
2. Shell S5 Spirax ATE 75w-90 (KV100 ok. 14,5 cSt)
3. Millers TRX Semisynth 75w-90 (KV100 ok. 13,8 cSt)
4. Texaco Multigear R 75w-90 (KV100 ok. 14,4 cSt)

Czy jednak np. 75w-85, np. Mannol FWD Getriebeoel 75W85 API GL4 KV100 11,7 cSt
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
Polecam API GL 4 +

Castrol, lecz Syntrans Transaxle 75W-90 lub jego kopie Aral EP SYNTH 75W-90
Meguin Hypoid-Getriebeoel 75W-90

Te dwa znam, testowane w kilku pojazdach. Dla ogolnej informacji bazujace wylacznie na PAO.

Lub Mobilube 1 SHC 75W-90.
 

Hubert1

Użytkownik
Samochód
Audi a4 b7 1.8 bfb quattro,Audi 80,Fiat Bravo 1.6 mjet,Transit 2.5td
Specol synt.gl4/5 75w90taki mam zalany w 1.8t gdzie zalecają 75w80 i wszystko działa idealnie a nie jest bardzo drogi.
Jak ci nie podejdzie to zmienisz po roku na castrola 75w90
 

paba

Użytkownik
Dzięki za opinie
Tego specola nie zaleje napewno bo ma kv100 podana w karcie 17 cSt . Podejrzewam ze miałbym problemy w zimę
Zastanawia mnie czy warto postawić na gole api5 oraz co sądzicie o 75w85 np ten mannol
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
Wedlug mnie nie, wystarczy GL 4 +

Jezeli chodzi o Mannola, to nie jestem zwolennikiem olejow tej marki.
 

paba

Użytkownik
Tez nie byłem za mannolem oglądając inne produkty sct z klajpedy notujące 1.5k ppm fosforu o 50% ponad specyfikacje np ilsac ale zalałem jakis czas temu do tiidy 1.6 5w40 Nissan/Renault i jestem całkiem zadowolony

mnie kusi zalać gole GL5 , pytanie czy wypada zrobić takie przejście przy wiekowej skrzyni
Zauważyłem ze niektórzy producenci w tym np meguin/LM maja w ofercie oleje z dopiskiem TDL. Macie jakieś doświadczenie z takimi olejami ?
 

Hubert1

Użytkownik
Samochód
Audi a4 b7 1.8 bfb quattro,Audi 80,Fiat Bravo 1.6 mjet,Transit 2.5td
A
Dzięki za opinie
Tego specola nie zaleje napewno bo ma kv100 podana w karcie 17 cSt . Podejrzewam ze miałbym problemy w zimę
Zastanawia mnie czy warto postawić na gole api5 oraz co sądzicie o 75w85 np ten mannol
Hahaha ale co ma lepkść w 100kv do zimy
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
W skrzyni biegow wystepuje smarowanie rozbryzgowe.
 

razdi342

Użytkownik
Samochód
Polo SEDAN 1.4 16V (BBY)
Czyli kv 100 nie ma dużego znaczenia przy problemach z bijaniem biegów? Olej w skrzyni w ogóle chyba do tych 100 stopni to się rzadko kiedy nagrzewa, a w zimę to już chyba w ogóle ciężko go mocno zagrzać
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
Jak producent skrzyni zaleca lepkosc SAE 75W-90 to taki stosujemy. Odnosnie temp. podejrzewam, ze nawet nizsza ca. 70°C, lecz to z pewnoscia zalezy od skrzyni, dlatego tez oleje przekladniowe starzeja sie stosunkowo wolno.
 

paba

Użytkownik
O widzicie, zawsze można się czegoś nowego nauczyć, że oleje przekładniowe działają troszkę inaczej niż silnikowe. Myślałem, że teoretycznie mniejsza KV przy Castrolu odpowiada za moje lepsze odczucia względem Motula Gear 300.

Ostatecznie postawiłem na liqui moly hypoid-getriebeoil tdl 75w-90, zobaczymy jak się będzie spisywać
zastanawia mnie tylko czy TDL jest przy tej aplikacji OK
Chciałem brać TRX Semisynth, bo kupowałem stacjonarnie i zbyt wielkiego wyboru nie było, ale chyba jest mocno semisynth bo ma bardzo dużą różnicę między KV40 i KV100 (odpowiednio ok. 108 i 13,8 cSt), niskie VI
To Liqui Moly co kupiłem też semi , ale ma KV40/100 (~80/14)
 
Last edited:

Hlava

Użytkownik
Samochód
Toyota Corolla Verso R1
Swoją drogą ciekawe jest, że Toyota po 2005 we wszystkich swoich modelach rekomenduje lepkość 75w. Na przykładzie mojego modelu z 2007 wiem, że jest z tym niezły bałagan. Corolla Verso 2iej gen produkowana w latach 2004-2009 miała raczej niezmienione skrzynie, a facelifting był od 05/2007. Ja mam już wersję poliftową. Szukając oleju do skrzyni wszelkie możliwe dobieraczki (w tym ta na stronie Toyoty) podają, że 75w90 jest odpowiedni do mojej benzyny 1,6. Z tym, że strona producenta podaje również odpowiednią lepkość 75w. ASO nakazuje lać 75w. Czy jeżdżąc na wyższej lepkości nie zaszkodzę skrzyni ? Aktualny przebieg ok. 258k

Poniżej zalecane lepkości w książce użytkownika z 2005.
 

Attachments

  • wp_ss_20210111_0001.png
    wp_ss_20210111_0001.png
    798 KB · Odwiedzin: 14
Last edited:
Top