• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

TU5JP4 1.6 16V 109 KM Citroen Xsara Picasso 2008 r.

Wiktor

Użytkownik
Samochód
Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636) 2012r. (model 2013)
Witam wszystkich :) To mój pierwszy raz na forum.
Zdecydowałem się napisać ponieważ przeszukałem internet i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.
Chcę wymienić olej i nie bardzo wiem, na który się zdecydować. Powiedzmy, że pieniądze nie grają roli.
Chodzi mi o jakość i dobro dla silnika.
Przebiegi głównie w mieście, krótkie odcinki i czasem trasa/autostrada. Czasami auto stoi kilka dni.
Styl jazdy raczej spokojny (nie Eco). Od czasu do czasu mocniej przycisnę.
Nie ciągnę przyczepy. Nie mam LPG (jeszcze).
Przebieg to 204 000 km.
Do tej pory zalany Total Quartz 9000 5W40 ( nie jestem pewien czy nie był to Energy).
Poniższe propozycje to wynik kilkunastu godzin wertowania internetu i rozmowy telefonicznej z przedstawicielstwem LM na Polskę.
Czy dobrym pomysłem wg Was jest przed wymianą zalać płukankę?
Filtr oczywiście tylko MANN.
Interwały wymiany oleju 10 - 15 tyś.


Zastanawiam się nad:
Liqui Moly Leichtlauf High Tech 5W-40 HC ale parametry moim zdaniem lepsze od Synthoil
Liqui Moly Synthoil High Tech 5W-40
PAO ale parametry trochę gorsze (w karcie charakterystyki, w sekcji 13 jest jako minerał. Podobno pomyłka)
Liqui Moly Synthoil Energy 0W-40
PAO i może wyciszyć poranne granie zimnej hydrauliki
 
@poziom1989 przenieś do działu dobór dla diesli
Z mojej strony mogę polecić Meguin Super Leichtlauf 5W40 - 100% PAO lub Meguin Driver 0W40 również 100% PAO, jest to producent który produkuje oleje dla LM, a cena jest dużo niższa a są to bardzo dobre oleje, wg mnie nie warto przepłacać za LM :)
 
co chcesz przenosić do działu diesli ? auto benzynowe ? A Wiktorowi polecam wpisać w wyszukiwarke tego forum tu5jp4 czy jakoś tak i masz odpowiedzi. Nie spuszczaj się zbytnio nad tym silnikiem, nic to nie da. Tam masło klarowane nawet da rade :D
 
Sorki Jarex, późna godzina była jak pisałem to i działy diesla z benzynowym mi się pomyliły :)
 
@Wiktor, musisz założyć swój temat doboru oleju - poproś administrację o pomoc.

Co do oleju, to masz silnik jeszcze z tych "niezajebywalnych".
Moim zdaniem, nie kombinuj z oliwą, tylko lej tego Totala 9000 i wymieniaj co roku bez względu na przebieg.
Stawiam, że prędzej zmienisz samochód, niż silnik uwalisz.
 
Temat przeniesiony do właściwego działu.

Wg mnie pozostanie przy Totalu to dobry pomysł. Uzupełnij też proszę informację o to jakijakiego oleju wymaga instrukcja.
 
Last edited:
To auto mam rok. Zaraz po zakupie wymieniłem na Total bo akurat był taki dostępny, a ja potrzebowałem wymiany na już.
Po wymianie silnik zaczął pracować bardziej twardo i przy zimnym rozruchu orkiestra hydrauliki.
Zazwyczaj zalewałem w autach LM (różne rodzaje) i nie mogę złego słowa powiedzieć. Zawsze silnik na nim pracował znacznie ciszej i przy odpaleniu nie było nic słychać.
Największa różnica, jaką odczułem i usłyszałem, była w Oplowskim X16XEL (LM zalane po GM 10w40)
Wiem, że obecny silnik nie jest cudem inżynierii kosmicznej i masło klarowane zmieszane z kujawskim też go nasmaruje.
Z natury podchodzę do samochodów z pietyzmem (nawet służbowych) stąd chęć wlania czegoś co zwiększy kulturę pracy i zadba o silnik lepiej.
Co do filtrów to MANN, ze względu na jakość (ilość filtra w filtrze).

Te trzy propozycje, podane wyżej, mnie nurtują. Szczególnie HC i PAO gdzie HC ma nieco lepsze parametry. Pytanie tylko jak długo je zachowa. Przy krótkich odcinkach i pernamentnym niedogrzaniu silnika i oleju PAO może szybko stracić swoje właściwości. Paliwo nie zdąży odparować.

Co do Synthoil 5w40 w karcie charakterystyki PL jest 13 02 05 natomiast w DE 13 02 06. Dopytywałem u przedstawiciela LM na Polskę i podobno to jest błąd. Niby tabela składowa mówi o bazie PAO ale sekcja 13 o minerałach.
 
@Wiktor kartami technicznymi podanymi przez Liqui Moly/Meguin się nie sugeruj bo są nieprecyzyjne, istotniejsze są analizy z niezależnego laboratorium.

Jak już pisał @Adrianuss90 Liqui Moly nie jest producentem w doslownym tego słowa znaczeniu, Meguin blenduje te oleje. Oraz ma rację, te oleje, które podałeś bazują tylko i wyłącznie na PAO, lecz pod logiem Meguin można dostać oleje znacznie taniej (np. SAE 0W-40 120 zł/5 l).

Poniżej zamieszczam Ci linki do analiz:

 
Nie masz brązowego nalotu pod korkiem po tym oleju ?
Ja polecić mogę w tej cenie Eurola Super Lite 5w40 :)
 
Dziękuje za opinie i podesłanie analiz. Nie wiem czy przeoczyłem ale nie mogłem odszukać na forum analizy Liqui Moly Leichtlauf High Tech 5W-40.
Może faktycznie niepotrzebnie wydziwiam ze 100% PAO. Może HC w zupełności wystarczy na moje użytkowanie.
Jeśli chodzi o LM to mam zaufanie do tej firmy. Cenowo wyjdzie mnie podobnie w porównaniu do Meguin.
Zastanawia mnie też jedno. Czemu oleje na bazie PAO, najczęściej tu wymieniane, nie posiadają normy API SN tylko SM. Nie zgłoszone do certyfikacji? Wiem że jak na europejskie warunki bardziej miarodajna jest ACEA.
Przeanalizowałem dane z kart charakterystyki i Meguin delikatnie różni się od Synthoil, głównie udziałem procentowym poszczególnych składników. Czyżby aż tak producenci mieli wyj...ane w dokładne opisanie tych produktów? Może jedna jest różnica?
 
Czemu oleje na bazie PAO, najczęściej tu wymieniane, nie posiadają normy API SN tylko SM.
Bo te oleje z reguły mają większą zawartość P.

Odnośnie tych kart jak pisałem, nie uwzględniał bym ich tak szczegółowo. Przy Meguin/Liqui Moly nawet oleje mineralne o lepkości SAE 15W-40 mają np. temperaturę zapłonu 230°C. Niektórzy producenci piszą w ten sposób >200°C. Dlatego sie powtórzę: Najlepszy i pewniejszy (tutaj parametry też mogą się delikatnie wahać) sposób to wysłanie próbki do niezależnego laboratorium.
 
No więc tak, zalałem Liqui Moly Leichtlauf High Tech 5W-40.
Cenowo nie wyszło najgorzej bo ok 36 zł/litr (potrzebne ok 3,5)
Nie płukałem silnika przed wymianą.
Przejechane na nowym oleju ok 300 km.
Co zauważyłem, to bardziej, nazwijmy to, aksamitna i cichsza praca silnika niż na TOTAL-u 9000.
Subiektywnie też, stukanie na zimnym silniku się znacznie zmniejszyło/zniknęło.
Najlepszy i pewniejszy (tutaj parametry też mogą się delikatnie wahać) sposób to wysłanie próbki do niezależnego laboratorium.
Jakiej wielkości próbkę trzeba wysłać do laboratorium, do analizy.
 
Back
Top