• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Volvo s60 2.4D

Borys

Nowy użytkownik
Samochód
Volvo s60 2.4D 163KM 2007r
Jako, że jest to mój pierwszy post, witam serdecznie :)
Chciałbym zapytać Was o opinię w doborze optymalnego oleju.
Auto ma przebieg 330tys, stratę oleju subiektywnie oceniłbym na 1l/10000km.
20%miasto/80% trasa. Interwał zmiany oleju 10-15tys km (raz do roku).
Po mieście styl emeryta 1500 - 2200 obrotów, w trasie 2-2,5, w porywach do 3,5, turbina dość obciążona.
Do Castrola nic nie mam, jednak często podrabiany, a za te pieniądze można wybrać coś lepszego.

Zależy mi, by olej był oparty na polialfaolefinach przynajmniej 30%-50%; dobrze znosił skrajne wahania temperatury i utlenianie.
Mam dylemat czy pozostać przy A5/B5, gdzie nie ma dużego wyboru, czy też skłonić się w stronę normy C2 z uwagi na DPF, któremu wg marketingowców volvo full saps ponoć nie zagraża...
Nie wiem czy jest sens wracać do 0W30, raz że auto przynajmniej ostatnie 3 lata chodzi na 5W30, to w dodatku olej jest rozrzedzany paliwem na krótszych odcinkach.
(Stąd też myślę o zastosowaniu AR 9100). Najzabawniejsze w przypadku silnika D5 jest to, że konstrukcje kilka lat starsze mają zalecany 5W-40...

Początkowo zastanawiałem się nad RAVENOL SSV SAE 0W-30 USVO lub RAVENOL FDS SAE 5W-30 USVO. Pod względem parametrów dość podobnie PMO 5W-30 FE / PMO 0W-30 FE - tańszy, raczej niepodrabialny i rzekomo z bogatym zapleczem dodatków.. Poza tym Millers Oils XF Longlife 0W30, EUROL ULTRANCE VA 0W30, Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30.
 
Niestety, ciężko pogodzić 50% PAO i C2.
Więc moja propozycja jest taka, żeby się trzymać A5/B5 i lepkości 5w30, ale tutaj dużo olejów jest z mieszaniną HC i II grupy.
Tutaj takim kluczowym olejem jest Ford Formula z normą 913. Nasz Lotos A5/B5 jest bardzo podobny do FF - analiza:

Z "syntetyków" są w zasadzie tylko Ravenole:
SSV z normą Volvo
i FDS z normami Forda.
Obydwa mają A5, obydwa na pewno zawierają znaczący % PAO.
Więcej pomysłów nie mam, bo to nie mój zakres zainteresowań jeżeli chodzi o oleje.

Oleje niskopopiołowe.
Tutaj proponuję jednak klasę C3 i 5w30, która ma wyższą lepkość wysokotemperaturową (HTHS) w porównaniu z A5/C2.
Postawiłbym na oleje spełniające 504/507 lub nowsze normy BMW/MB, dlatego, że to mają one najwyższe wymagania.
Oczywiście to propozycje zupełnie niezgodne z wymaganiami producenta, dlatego nie wiem jak na dłuższą metę wpłyną one na silnik, tym bardziej, że wymagania Volvo to faktycznie A5/B5 0w30 ...
 
Back
Top