• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Volvo V70 III 2.5T + LPG zmiana oleju z przejściem na inną lepkość

setariff

Nowy użytkownik
Samochód
Volvo V70 III 2.5T
Marka samochodu
Volvo V70
Budżet/ile litrów
5,5
Styl jazdy
Silnik
2.5T B5254T6 LPG
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A5/B5 SAE 0W30
Jaki olej masz obecnie
Motul X-Clean EFE 5W30
Witam forumowiczów,
przymierzam się do wymiany oleju w moim samochodzie (Volvo V70 2008 2.5T z gazem, 237kkm przebiegu), jednak nie jestem w tym temacie ekspertem i poszukuję fachowych porad. Zaczynając od początku, producent zaleca 0W30. Przy pierwszym serwisie od razu po nabyciu (półtora roku i niecałe 30kkm temu) zalany został 5W30 (Comma) po uzgodnieniu z kilkoma fachowcami od Volvo. Z czasem wyszło na jaw, że auto pali olej i to niemało, bo ok. 0,7l/1000km. Przy kolejnym serwisie zmieniłem olej na Motul X-Clean EFE 5W30. Spalanie oleju wyraźnie spadło i oscyluje gdzieś w granicach 0,5l/1000km. A teraz do rzeczy.
Przyszła już pora na kolejną wymianę, tym razem planuję zrobić płukankę i następnie wlać 5W40 (spec od Volvo polecał nawet 5W50, silnik na starych pasowaniach więc raczej to zniesie, jednak wydaje mi się rozsądne sprawdzić wpierw niższą lepkość). Poprzeglądałem sobie przeróżne oleje, zebrałem dostępne informacje o właściwościach każdego z nich (załączam jpg z nimi) i wyszło mi, że najlepiej na papierze prezentują się Ravenol Turbo VST SAE USVO i PMO Extreme. Czy ktoś coś o tych olejach wie? Trzymają poziom obiecywany w charakterystykach? A może jakiś inny, godny rozważenia olej? Silnik z turbosprężarką i fabrycznie wystrojony na dość ubogą mieszankę, do tego LPG, stąd warunki pracy są cięższe od przeciętnych, a przynajmniej tak mi się wydaje.
Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc ;)
 

Attachments

  • oleje 5w40.jpg
    oleje 5w40.jpg
    422 KB · Odwiedzin: 256
Kolejny przypadek próby naprawy poboru oleju zmianą jego lepkości ...
Po pierwsze, niech ci "fachowcy od volvo" zdiagnozują, gdzie ten olej ubywa (co jest przyczyną jego konsumpcji).
Dopiero na tej podstawie można decydować o działaniach.
A tak, szukasz pomocy "u fachowców na forach", którzy często pojęcia o tym nie mają ...

Odpowiadając sensownie na część pytania:
wyszło mi, że najlepiej na papierze prezentują się Ravenol Turbo VST SAE USVO i PMO Extreme. Czy ktoś coś o tych olejach wie? Trzymają poziom obiecywany w charakterystykach? A może jakiś inny, godny rozważenia olej?
Ravenol jest dobry, ale swego czasu producent manipulował składem.
Niektórym to nie odpowiada, niektórzy nie widzą problemu.
Oleje jednak zawsze trzymały deklarowany poziom jakości.

PMO:
zły adres.
Tutaj raczej nikt tego nie poleci.
Ja poza szumem o tej marce, nie wiem nic nt ich olejów.

Jeżeli szukasz oleju opartego o PAO, to zainteresuj się Meguinem 0w40 i 5w40.
Stara receptura, stabilna firma, która jest producentem dla Liqui Moly, gwarantuje jakość.


Od siebie mogę jedynie zaproponować płukanie silnika, bo za pobór oleju mogą być odpowiedzialne (między innymi) zapieczone pierścienie.
 
Płukanie silnika mam już zaplanowane, tak jak pisałem wyżej.
Zlecałem już diagnozę miejsca poboru oleju, na 90% jest to turbosprężarka. Stuprocentowej pewności nie mam, ponieważ wymagałoby to demontażu głowicy, a tego wolałem póki co uniknąć. Jest jednak kilka symptomów wskazujących na turbo (lekki dym z wydechów pojawia się jedynie przy jego 'wstawaniu' pod obciążeniem, przykładowo przyspieszaniu pod górkę z niskich obrotów oraz zwiększony hałas przy jej pracy), do tego dochodzi fakt, że te konstrukcje często właśnie przez turbosprężarkę palą olej.
Meguinem się zainteresuję. Dzięki za odpowiedź.
 
A właśnie, co chcesz osiągnąć wyższą lepkością?
Pewnie turbinie agonie skrócisz,, bo wyższa lepkość to mniejszy przepływ oleju, dłuższa praca "na sucho" po uruchomieniu silnika itd

Trzymaj się lepkości zalecanej przez producenta, ewentualnie lekko idź w górę, czyli 5w30.
Od siebie poleciłbym Shella 5w40, ale tylko dlatego, że rzeczywiste lepkości ma tuż powyżej granicy SAE30 (ale równie dobrze może się trafić partia z lepkościami 15, zamiast 12.9, które zostało sprawdzone w forumowym badaniu
)
 
Dobre 0w-40 wymieniane co maks. 10 tys. sprawdzone w niejednym Volvo i nie potrzeba A5/B5.
Było wałkowane wiele razy na volvoforum.pl
 
wymagałoby to demontażu głowicy, a tego wolałem póki co uniknąć
Prędzej, czy później i tak do tego dojdzie. Szkoda, że Ci spece od Volvo nie powiedzieli, że ten silnik nie ma hydrauliki na zaworach. Mój gazownik w tych silnikach zaleca kontrolę luzów zaworowych co około 20 tysięcy. Koszta? No są... 😅 Ale silnik kozacki, nie ma co polemizować.

@Kaczorek79 jest możliwość zwiększonego poboru oleju przy minimalnym niedomykaniu się zaworów? Tak, żeby tego jeszcze nie było słychać w pracy silnika.

@setariff Płukanka, 5W30\40 to max i pierwsze diagnostyka sprężarki, jeśli masz podejrzenia, że to ona dogorywa. Obroty nie falują sporadycznie?
 
Spektrum rekomendowanych olejów do whiteblocków sięgało od 15W-40, do 0W-30, w zależności od warunków eksploatacji i czasu produkcji. Szerokie zastosowanie 0W-30 A5 miało obniżyć spalanie i pozwolić na spełnienie normy emisji Euro 5, przez te silniki pamiętające konstrukcją końcówkę lat 80tych. Przecież to się pojawiło już w Volvie 960 (!). Ciekawe że przez długi czas inna była rekomendacja na rynek USA, gdzie wymagano olejów lekkobieżnych od samego początku, podczas gdy w Europie przez długi czas było to ACEA A3, ze szczególnym wskazaniem, że dla silników turbo olej 0W-30/0W-40 musi spełniać normę A3. Dla leciwych egzemplarzy, które mają nastukane już duże przebiegi warto tam lać coś *W-40, do miasta na krótkie odcinki może 0W, a jak więcej tras i LPG to 5W-40. Meguin nada się tu wprost idealnie.
 
Stare dobre 2,5T od volvo. Ja tęsknie za moim 2,3T T5 w C70 pierwszej generacji. No ale wracając do tematu. Ja jeździłem na olejach Valvoline. I chwaliłem je sobie w tym samochodzie. Wspomnę, że konstrukcyjnie 2,3T to to samo co twoje 2,5T tylko twoje rozwiercone (plus eco zmiany). I najbardziej chwaliłem sobie VR1 Valvoline 5w50, 5w40 też mu pasowało czy to z lini maxlive czy synpower. Nie przepadał za shell,em 5w40 nie pamiętam jaki to dokładnie był (głośniej na nim pracował). Ale najpierw: odkręć rurę wychodzącą od turbo do intercoolera. Jeżeli będzie tam płynny olej (w ilości większej niż cienki nalot na ściankach) to turbo do regeneracji i 1500-2000 papa. Jak to zrobi mechanik co się zna na turbo to od razu oceni czy wirnik ma za duże luzy. Reszty bym nie tykał bez tego. No i trzeba obejrzeć czy silnik gdzieś się nie poci. Ale przy tym spalaniu oleju to raczej nie zwykłe pocenie. Ja nigdy nie dolewałem między wymianami i zawsze było sporo nad minimum. A olej to na jednej ze storn z olejami takie propozycje są (od najtańszych za 1L):
Millers Oils XF Longlife
Valvoline Synpower FE
NESTE PRO 0W30 1L
RAVENOL SSV SAE 0W30 USVO® 1L
Myślę, że każdy z tych olejów to dobra oliwa i będzie Pan zadowolony. Ale nie liczył bym na naprawienie poboru oleju zmianą oleju.
Dodatkowo w instrukcji masz tabelę doboru oleju w zależności od temperatury zewnętrznej. I w sezonie letnim bardziej bym nastawiał się na 5w40. Zależy jak często wymieniasz olej.
 
Bardzo dziękuję wam wszystkim za odpowiedzi :)
Obroty nie falują sporadycznie
Nie falują, niczego takiego nie zauważyłem.

Olej wymieniam dość często, co około 10kkm.
Oczywiście nie liczę na cuda, ale zmniejszenie poboru oleju po przejściu z Commy na Motula dało mi nadzieję, że da się go zmniejszyć jeszcze trochę. W międzyczasie będę szukał przyczyny poboru. Rura od turbo jest wręcz sucha, silnik nigdzie nie wygląda na zapocony. Niedługo z mechanikiem będę przeprowadzał kontrolę luzów zaworowych, to może przy okazji uda się tam jakiś trop znaleźć. Do tego płukanka. Tymczasem zastanowię się między Ravenolem, Meguinem a Valvoline.
 
Back
Top