• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Volvo xc60 2016 3.0 T6 + LPG

Marek_07

Nowy użytkownik
Samochód
Volvo, xc 60, 3.0 T6
Marka samochodu
Volvo xc60
Budżet/ile litrów
600/8l
Styl jazdy
  1. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
3.0 T6- B6304 T4, program: 363 konie, 680Nm downpipe
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0,3
Jakiego oleju wymaga instrukcja
A5/B5
Jaki olej masz obecnie
Motul 8100 0w30 Eco-Energy
Szukam oleju do mojego wozidła. Mieszkam w terenie podgórskim, auto po programie, nie ma lekko. Przebieg 175kkm, zmiana co 10kkm- auto mam od 50k przebiegu w swoich rękach. (przejdę na interwał motogodzin po przeczytaniu kilku tematów na tutejszym forum), aktualnie motul/uprzednio valvoline. Nie dzieje się nic niepokojącego, ale planuję, żeby samochód został ze mną na trochę dłużej.
 
Ja w 3.0T6 S60, również po programie latam na Ravenolu FDS 5W30 . Nie mam większych uwag ale mysle nad czymś tanszym. U mnie wchodzi 7L
 
W zasadzie to spośród olejów A5/B5 można by wyróżnić w jakiś sposób Magnateca A5 5W30 mającego pakiet z Molibdenem pod API SN, jako jeden z nielicznych, jak nie jest w ogóle takim rodzynkiem. Dalej Shella HU A5/B5 0W30, korzystający z pakietu dodatków, z jakiego korzysta Motorcraft A5 5W30, przy czym Shell jest olejem na bazach GTL, co technicznie stawia go na półce wśród olejów syntetycznych. Dalej mamy Ravenola FDS 5W30 na, przynajmniej dużym procencie, PAO w bazach, nikt go w sumie ostatnio nie badał, a dostał też A7/B7, także jaki tam pakiet siedzi bozia wie. No i mój ulubieniec, czyli Mobil1 ESP LV 0W30, czyli autorski olej Exxona, mieszanina GTL, PAO, POE, fajny pakiet, bogaty w ZDDP, ale olej spełnia jednocześnie wymogi dla klasy C2.
Poza tym cała reszta A5/B5 jest w zasadzie olejami na jedno kopyto.

Możesz jeszcze pomyśleć nad np. Valvoline SynPower FE 5W30 z A7/B7, albo zostać na tym Motulu, nowe wypusty Eco-nergy 5 i 0W30 nie mają co prawda ACEA A7, są nadal olejami A5, ale już z API SP, czyli teoretycznie powinny dysponować tym samym pakietem, co SynPower, patrząc po parametrach w TDS-ach.
 
OP zrobił nim 120kkm na Eco-nergy/SynPower FE i nagle ma mu się teraz HTHS skończyć? l
No ale dobra, idąc tą drogą, to faktycznie X3 0W40, albo FS 0W40, może Meguin SL 0W40, albo Shell HU 0W40.
Na FS-ie wyjeżdża z fabryki GT-R, na SHU latają Ferrari, chyba powinno to być wystarczająco dobre portfolio do uznania ich za godne oleje 😉
 
OK, zrobił 120 kkm, a dopiero teraz pyta tutaj o olej.
Ja tu gdzieś chyba wspominałem o umownej granicy 500Nm momentu dla olejów z HTHS 2.9-3.5.
Tutaj jest 700Nm, co daje 220Nm/1L pojemności.
Producenci seryjnie ograniczają moment do poziomu ~160-200Nm/1L (obliczone dla kilku seryjnych turbopierdziawek).
Nie napisałem zresztą kategorycznie, że juz za mało, a że może być za mało.

Jak jednak zostanie przy 2,9-3,5 i A5/B5, to ode mnie mój "ulubiony" Amsoil ASL.
 
Wychodzę, z założenia, że lepiej zapyatć późno niż wcale, pojawił się jakiś czas temu pomysł na penrite hpr 5 5w40 bo wg producenta: „może być użyty tam gdzie jest wymagane a5/b5”. Aktualnie zamówiłem mobila ESP LV, ale chętnie poczytam nad opcjami „oszczędzającymi silnik” niekoniecznie paliwo. O kata się nie musimy martwić- „japoński tuning” został również przeprowadzony.
Nie upieram się na a5/b5, po prostu się nie znam to pytam. Synpowera lałem zamiennie z motulem- w zależności co było dostępne u kuzyna- jest właścicielem popularnej hurtowni olejowej, przodującej również cenowo na znanym portalu aukcyjnym.
Jakiś konkretny modyfikator tarcia? Może faktycznie wypadałoby wlać 0w40.
Dodam, że olej zmieniam 3/4 razy w roku, także dość szybko mogę wybrać kolejną opcję, którą polecicie
 
@Marek_07 tak szczerze mówiąc, przy zmodowanym silniku, żeby dobrać jakiś olej, warto byłoby się pochylić nad zrobieniem kilku analiz przepracowanego oleju.
Masz teraz Motula, możesz mu strzelić UOA, później zrobić badanie ESP LV, następnie możesz spróbować któregoś SAE40 i jemu po interwale też zrobić analizę, wtedy będziesz miał jakiś punkt odniesienia, będzie widać jak zmieniają się metale zużyciowe, jak olej reaguję na Twój sposób eksploatacji samochodu. Tak to trochę wróżenie z fusów i w sumie polecanie "czegoś" w danej normie, półce cenowej etc.
I to nie jest tak, że oleje niskolepkościowe mają oszczędzać paliwo kosztem ochrony silnika, bo nawet analizy i badania, które mamy dostępne na forum pokazują, że często jest zupełnie odwrotnie.
 
Ja tu gdzieś chyba wspominałem o umownej granicy 500Nm momentu dla olejów z HTHS 2.9-3.5
A co to ma wspólnego niby?
Mogą być 2 silniki o tym samym momencie, ale powierzchni panewek 2 razy większej. To silnik o korzeniach w latach 90, zresztą skonstruowany przez Porsche- nie widzę powodu do histerii. Jest jeszcze Castrol 0W30 A5/B5 - chyba najpolularniejszy olej w Volvo, pewny nawet w grubo podrasowanych silnikach.
 
Mogą być 2 silniki o tym samym momencie, ale powierzchni panewek 2 razy większej.
Dywagacje, ale zgodne z prawdą.
Zresztą sam takich argumentów używałem gdzieś w wątkach.

To silnik o korzeniach w latach 90, zresztą skonstruowany przez Porsche- nie widzę powodu do histerii.
Skoro znasz konstrukcję silnika i masz pewność, to ja najchętniej 0w20 bym lał.
 
Ale w latach 90 miał w instrukcji 5W40 SG, a w trudnych warunkach
 

Attachments

  • SmartSelect_20231121-173552_Chrome.jpg
    SmartSelect_20231121-173552_Chrome.jpg
    45,9 KB · Odwiedzin: 47
Od lat 90-tych do dzisiaj na pewno wprowadzone zostały zmiany w łożyskach.
Korporacje po prostu nie odpuszczą żadnej okazji, żeby nie pogrzebać w każdym możliwym zakamarku.
 
Back
Top