5w30 względem 15w40 ma dać minimum 1.5%... Motul pisał coś o 3-4 %. da się zauważyć różnice między 0W20 a 5W40 na pewno różnica jest w okolicach 5%.
15W40 to lałem dawno, dawno temu, gdy większości userów nie było nawet w planach...
Bardziej ciekawi mnie różnica 5W30/5W40/10W40 bo z tych trzech w obu bolidach zalecany jest 5W30 (ofkors z certyfikatami NASA, bo inaczej silnik eksploduje bla, bla, bla), ale pozostałe dopuszczone z zaznaczeniem, że mogą powodować zwiększone zużycie paliwa. O ile - o tym instrukcja milczy.
Ale zerkając na statystyki spalania - długookresowe dla silnika 1.5 - 6,44, dla silnika 1.3 - 6,69... było o jakieś 0,4 litra mniejsze, dopóki tylko ja powoziłem. Niestety córka nie jest aż tak oszczędna, a spalanie z jej udziałem przeważającym jest z ostatnich czterech lat.
Z tego, co widzę, to lepsze efekty może dać dbałość techniczna o bolid, właściwe ciśnienie w ogumieniu i technika jazdy - przewidywanie sytuacji, hamowanie silnikiem, a nie gaz/hamulec.
Osobna sprawa to cena tego czy innego oleju: czy różnica w spalaniu nie będzie zniwelowana przy zakupie smarowidła? Tego nie analizowałem.