• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Wlewany zly olej.

k.n.

Użytkownik
Poprzedni wlasciciel wlewal olej 5w40, tak jest na naklejce na drzwiach, przy 79 000 km, wczesniej tez jest wpis na niej z tego serwisu, 64 000 km. Moze caly czas na takim jezdzil? Jakie moga byc tego skutki? Aktualnie ma 173 000 km, Peugeot 407 1,6 HDI, 110 km, zalecany Total ineo ecs 5w30, c2. Ostatnio wlany Castrol 5W30.
 
Last edited:
Bez przesady. Jak wypijesz piwo nie tej marki co byś chciał lub o zawartości %, to tez nic się nie stanie. Samochód ma 173tyś i żyje więc w czym problem? Ciersz się , że w ogóle był wymieniany.
 
@k.n. lepkość zależy od temperatury, w polskim klimacie 5W40 i tak będzie mniej lepki, niż 5W30 choćby w Szwecji. Za skutki już zapłacił poprzedni właściciel pod instrybutorem.
 
Jakie moga byc tego skutki? zalecany Total ineo ecs 5w30, c2. Ostatnio wlany Castrol 5W30.
No jak to jakie skutki? Silnik eksploduje zaraz po tym, jak mu powiesz, że jeździł na niezalecanym oleju... a jeśli do tej pory nie eksplodował, tzn że żyje sobie w nieświadomości... ;)
Tak na logikę: jeśli nie będzie już na rynku oleju total ineo ecs 5w30, to oddasz auto na złom?
Polecam zrzucić klapki z oczu i zajrzeć do IO: tam będzie pewnie olej zalecany i oleje dopuszczone - od XXX do YYY.
 
@k.n. Za skutki już zapłacił poprzedni właściciel pod instrybutorem.
Tak z czystej ciekawości: są gdzieś dostępne wyniki obiektywnych badań dotyczących zużycia paliwa w związku z tym, czy innym olejem w silniku? Ale nie takie typu: a bo mi mniej pali na 5w30/0w20/0w16...
Spalanie to jedno, a ochrona silnika to drugie. Żeby nie być gołosłownym - grafika autorstwa Rafinerii Gdańskiej - wątpię, żeby nie znali się na olejach...

oleje.jpg
 
A w Hiszpanii i tak leją do tego 20W50:)
gdzieś dostępne wyniki obiektywnych badań dotyczących zużycia paliwa w związku z tym, czy innym olejem w silniku?
Nawet są na to normy, ale silnik badawczy to jakaś zabytkowa padlina, a olej odniesienia to 15W40. W kartach technicznych Motula niektóre oleje mają nawet podane oszczędności wg tego standardu.
 
No paaanie, w Hiszpanii to ja 20W50 rozumiem doskonale... :)
Co do oszczędności, to jakiej wielkości są to (czy też mogą być) różnice? Na innym forum ktoś pisał o prawie litrze na setkę pomiędzy 5W30 a 0W20... no nie wiem, nie wiem... ❓
 
Motul pisał coś o 3-4 %. Zapewne w luźno pasowanym turbo na niskich obrotach tyle nie będzie, ale w wolnossących japońskich benzynach z krótkimi skrzyniami już da się zauważyć różnice przy szybkich przelotach autostradowych, między 0W20 a 5W40 na pewno różnica jest w okolicach 5%. Niby nic, ale przegląd olejowy co 20 000 gratis:)
 
@romano11 - grafika którą wkleiłeś pochodzi z książki "Oleje smarowne Rafinerii Gdańskiej" z roku 1994. Przeszukaj dobrze forum, a znajdziesz podobne grafiki np. z instrukcji Hondy, gdzie 0W20 zaleca się dla temperatury otoczenia od -30 do +30 stopni Celsjusza.
 
5w30 względem 15w40 ma dać minimum 1.5%... Motul pisał coś o 3-4 %. da się zauważyć różnice między 0W20 a 5W40 na pewno różnica jest w okolicach 5%.

15W40 to lałem dawno, dawno temu, gdy większości userów nie było nawet w planach... ;)
Bardziej ciekawi mnie różnica 5W30/5W40/10W40 bo z tych trzech w obu bolidach zalecany jest 5W30 (ofkors z certyfikatami NASA, bo inaczej silnik eksploduje bla, bla, bla), ale pozostałe dopuszczone z zaznaczeniem, że mogą powodować zwiększone zużycie paliwa. O ile - o tym instrukcja milczy.
Ale zerkając na statystyki spalania - długookresowe dla silnika 1.5 - 6,44, dla silnika 1.3 - 6,69... było o jakieś 0,4 litra mniejsze, dopóki tylko ja powoziłem. Niestety córka nie jest aż tak oszczędna, a spalanie z jej udziałem przeważającym jest z ostatnich czterech lat.
Z tego, co widzę, to lepsze efekty może dać dbałość techniczna o bolid, właściwe ciśnienie w ogumieniu i technika jazdy - przewidywanie sytuacji, hamowanie silnikiem, a nie gaz/hamulec.
Osobna sprawa to cena tego czy innego oleju: czy różnica w spalaniu nie będzie zniwelowana przy zakupie smarowidła? Tego nie analizowałem.
 
@romano11
Biorąc pod uwagę oleje np. A3/B4 to "różnica 5W30/5W40/10W40" w oszczędności paliwa będzie naprawdę trudna do zauważenia

W nowszych silnikach Hondy tak z 10 lat do tyłu zalecany jest 0W20 oryginał Honda nie zależnie od temperatury zewnętrznej, natomiast w starszych konstrukcjach tak są to lepkości najniższe dopuszczalne, ale nie w każdych warunkach. Sama lepkość to nie wszystko.

@MC Subi
Z tym 5% to ich trochę fantazjowanie marketingowe poniosło, chyba że w jakiś izolowanych warunkach lab.

@k.n.
Nic się nie stanie z tego powodu, że ktoś stosował 5w40. Różnice pomiędzy przeciętnej klasy olejami z grup 30 i 40 nie są tak istotne. W najgorszym wypadku jeśli olej był naprawdę podłej jakości i nie wymieniany to będzie tylko więcej depozytów w silniku. Najważniejsza jest wymiana na czas i rozsądna eksploatacja, jak się postarasz to nawet na najlepszym oleju dojedziesz silnik.
 
Last edited:
@romano11, to są dane, które można znaleźć w definicji morm, chyba opla.
Nie ma porównań do żadnych innych klas lepkości.
 
No jak to jakie skutki? Silnik eksploduje zaraz po tym, jak mu powiesz, że jeździł na niezalecanym oleju... a jeśli do tej pory nie eksplodował, tzn że żyje sobie w nieświadomości...
Też to chciałem napisać, ale byłeś szybszy 😅 👍
 
@romano11 - grafika którą wkleiłeś pochodzi z książki "Oleje smarowne Rafinerii Gdańskiej" z roku 1994. Przeszukaj dobrze forum, a znajdziesz podobne grafiki np. z instrukcji Hondy, gdzie 0W20 zaleca się dla temperatury otoczenia od -30 do +30 stopni Celsjusza.
a bazuje zapewne na dorobku naukowym jeszcze lat 80-tych. w uproszczeniu dawno i nieprawda
 
Raczej 30, bo wtedy konstruowane były silniki Warszawy i Fiata. Czyli oleje klasy SA i SD, a obróbka silników z ery kamienia łupanego. 3 grupy selekcyjne, a wymiary klasyfikowane na kraj i na eksport.
 
Tak wygladaja wtryski. Co moze byc? Na piatym zdjeciu gumka wystaje spod obudowy powietrza. Moze brac lewe pow. i dymic na biało?
 
Poprzedni wlasciciel wlewal olej 5w40, tak jest na naklejce na drzwiach, przy 79 000 km, wczesniej tez jest wpis na niej z tego serwisu, 64 000 km. Moze caly czas na takim jezdzil? Jakie moga byc tego skutki? Aktualnie ma 173 000 km, Peugeot 407 1,6 HDI, 110 km, zalecany Total ineo ecs 5w30, c2. Ostatnio wlany Castrol 5W30.
Dla tego silnika zalecany był 5w40, Ineo ECS powstał dla silników 8v (ehdi).
 
Back
Top