• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

XC70 D5 AWD RICA (245KM/500Nm) - kątówka, dyfer, haldex, ASB

portos

Użytkownik
Marka motocykla
Borg-Warner Haldex V gen.
Marka samochodu
Volvo XC 70 II D5 AWD ASB
Budżet/ile litrów
1000/10
Model skrzyni biegów
TF80-SC AISIN
Typ skrzyni biegów
Automat klasyczny
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ASB: AW-1, kątówka i dyfer: 75W-90 GL-5
Jaki olej masz obecnie
Rawenol ATF TWS Lifetime
Przebieg dochodzi do 170 tys i postanowilem rozważyć również zmianę marki oleju 75W-90 GL-5 w przekładni kątowej oraz tylnym dyfrze. Zalane oba mechanizmy mam Valvoline Axle Oil 75W-90 GL-5 (półsyntetyczny) i wymiany następują co ok. 50-60 tys. W instrukcji niby zalecany jest full syntetyk). Teraz, jak moc jest większa i moment, to może przejść na jakiś pełny syntetyk i skrócić interwały?
W sprzęgle Borg-Warner (Haldex V gen.) zalewam co 50-60 tys. Ravenol AWD-H Fluid a w ASB TF80-SC wymieniam również co 60 tys. płyn Ravenol ATF-TWS Lifetime (metodą statyczną 2x4 L) i nie wiem czy istnieje inna sensowna alternatywa dla tych podzespołów?
Jak odsysam oleje przy wymianie z kątówki i dyfra oraz spuszczam olej z haldexa (po wyjęciu pompki), to nie są brudne, wyglądają na ciut ciemniejsze niż nowe, ale są klarowne. W ASB olej bardziej ciemnieje. Wszystkie napędy chodzą idealnie. Warto coś innego rozważać?
 
Last edited:
Jeśli chodzi o 75W90 GL-5, to zobacz sobie mobila. Ładnie zachował klarownośc w zamrażarce, wygląda na prawilny syntetyk
 
@apede Mobil Mobilube SHC 75W-90 GL-5 MT-1 znam i sobie chwalę bo stosuję go w tylnym i przednim dyfrze w Isuzu. Tam wymieniam go co 40 tys. i na razie zero problemów, a przebieg dochodzi do 100 tys. i auto jeździ raczej krotkie dystanse, czasem lekki teren, lekka przyczepa (głównie na pace najczęściej to jeździ mój pies😁, to muszę sobie dodatkowo dociążać tył, żeby nie podskakiwał na wertepach).
Myślisz, żeby zamienić w Volvo tego półsyntetyka Valvoline na syntetyk Mobila?
 
Ja bym zamienił. Akurat do valvo trochę się zraziłem, mam w swifcie 75W GL-4 i nie jestem zadowolony.
 
Prawdziwymi syntentykami w 75W90 GL-4/GL-5 również są Rowe Hightec Topgear 75W-90 S i Eurol Ultrasyn 75W-90. Ich analizy masz na wschodnim forum
 
@apede A co się dzieje w Twoim Suzuki Swift? Masz AWD i zalany w dyfrze czy skrzyni MT?
Podpytuję bo mam też Vitarę AllGrip i tam zalane w napędach to co serwis zaordynował, czyli chyba jakiś Castrol 75W-90 (muszę sprawdzić na FV). W skrzyni jeszcze nie wymieniałem bo przebieg dochodzi dopiero do 40 tys.
Tak myślałem, żeby w Volvo zmienić na tego Mobila, ale przy 160tys. zmieniałem w kątowce i tylnym dyferencjale to może poczekam do np. 180tys.
Post automatically merged:

@retypolkflg Nie jestam bardzo "ortodoksyjnym" olejarzem i jakoś tak do tej pory skupiałem się na kilku popularnych markach (Shell, Mobil, Castrol, ew. Valvoline), potem po lekturze kilku forów w necie doszedł Ravenol do ASB w Isuzu (T-IV) i w Volvo (ATF T-WS Lifetime) i do Haldexa (AWD-H Fluid), bo serwis (szczegolnie w Volvo) to "kroił" mnie na tych wymianach lepiej niż "krawcy" w warszawskich tramwajach🤣
Poczytam, porównam parametry, posłucham madrych ludzi na tym forum i nie wykluczam też egzotycznych dla mnie marek jak Rowe czy Eurol😉
 
Last edited:
Swift 2WD, olej w skrzyni 5MT. Olej ma teraz 3 lata i może 15 000 km, wóz garażowany w bloku. Na jesieni zauważyłem że jak olej się rozgrzeje to jest opór przy wyjęciu biegu po obciążeniu. Tzn. jak się rozpędzam i chce zmienić bieg, to trzeba wyjąć bieg z wyczuwalnym punktem oporu. Jeżeli wrzucę bieg i wyrzucę bez obciążania to jest OK. Na oleju OEM po 2 latach tak nie było.

Na próbę przejdę na lepkość 75W80 i dam szanse specolowi :)
 
@apede u mnie w instrukcji Vitary do skrzyni manualnej 5-stopniowej jest zalecany olej "Suzuki gear oil 75W". Nie wiem co leją w ASO, bo jak wspomniałem w skrzyni jeszcze nie wymieniałem.
Natomiast w rozdzielaczu napędu i tylnym dyfrze (w obu mechanizmach) zalecany jest "Suzuki gear oil 75W-85" a ASO wlało mi:
do skrzynki rozdzielczej: Castrol Syntrans 75W-90
do tylnego dyfra: Castrol EPX 80W-90...
Napędy działają cicho i tryby jazdy przełaczają sie bez problemu... ale zapytam przy następnym serwisie czemu nie wlali OEM Suzuki???
W książece obsługi oraz w instrukcji i na przodzie etui na dokumenty auta, jest reklama Shell Helix Ultra... :)
Zmień po prostu na zalecany i porównaj - może skrzynia nie toleruje "aftermarket";)
 
Jeszcze tak powracam do tematu:
A jeśli nie Ravenol ATF-TWS Lifetime do TF80-SC
oraz nie Ravenol AWD-H Fluid do Haldex V
to co alternatywnie?
Pytam, bo przeczytalem tu na forum trochę narzekań na stosunek cena-jakość Ravenola oraz, że np. w Audi Torsen i niektorych dyfrach innych marek się nie sprawdza...
U mnie na razie ASB i AWD pracują ok, ale może powinienem zainteresować się inną opcją?😉
 
Generalnie skrzynie aisina chodzą raczej dobrze na ravenolu.
Nie słyszałem narzekań.

Ja u siebie w AW55-51SN mam po taniości mannol 3309 i też żyje.
Generalnie z ciekawszych olejów do TF80-SC to jest Mitasu MJ-331.
Nasz admin bardzo lubi tą markę.

A do haldexa to nie wiem czy są alterantywy poza OEM.
Może Febi do haldexa.
Robi to dla nich niemiecki SRS, raczej porządny producent.
 
W instrukcji mam przy skrzyni napisany płyn o specyfikacji AW1, więc teoretycznie mógłbym wlać każdy, który spelnia tę specyfikację... np. oryginalny ATF Aisin... ale np. kiedyś miałem Fiata Croma z tą skrzynią i tam lałem Valvoline ATF Fluid, który spełniał specyfikację AW1 i na bańce Valvoline była adnotacja, żeby nie stosować go w 6 bieg. Aisin TF80-SC w Volvo...
Więc po gwarancji w XC zalalem Ravenol... ( gdzieś tak od ok. 105 kkm), wcześniej był ori Volvo ..
Ale ktoś te oleje (do skrzyni, haldexa i dyfrów) robi dla Volvo... ciekawi mnie kto???😉
 
Do haldexa znalazłem jeszcze olej firmowany przez Borg-Warner, czyli producenta tego sprzęgła. Numer produktu to: DS2000884 i na znanym portalu jego cena za 850 ml jest ok. 100 pln niższa niż za olej ori Volvo...
Ravenol AWD-H Fluid jest jeszcze z 50 pln tańszy, ale może ten ori Borg-Warner lepszy???
Jakieś info uzyskam, kto produkuje olej ori Volvo do Haldexa a kto dla Borg-Warner???
Do tej pory zalewalem do haldexa 2x Ravenol. Jest sens iść w ten Borg-Warner?
 
@retypolkflg hmm, w takim razie może SRS robi dla wszystkich...?😉
Jeśli tak, to najlepiej i najtaniej brać Febi...
Ale nie wiem czy tak daleko idące wnioski można wysnuć po samych butelkach😁
Jakby jeszcze wiadomo było co siedzi w butelce od Volvo... (znali byśmy wtedy ile za samą butelkę życzą sobie Szwedzi😂)
 
Ja zleciłem mechanikowi wymianę w haldexie jak odgruzowywał auto i nie mam pojęcia co jest u mnie wlane.
Człowiek jakiś taki spokojniejszy i jeden problem mniej 😁

Za to poci mi się kątówka i zamierzam dolać do stanu K2 75W90 i zobaczyć co dalej.
Szarpanie jej z auta i regeneracja to koszta niewspółmierne do wartości 20 letniego samochodu.
 
@JNC_946 jeśli nie wyje a zapocenie niewielkie to może dolać też jakiś dodatek np AR9100... podobno "zmiękcza" uszczelnienia...
Chyba, że poci się na uszczelniaczach wału lub półośki, to wymiana bez wyciągania całej kątówki...
Swoją drogą ten K2 75W-90 ma zaj.. cenę jak za syntetyk o deklarowanych normach.
Ciekawe jak z parametrami w porownaniu do Mobila SHC?
 
W sumie można by zrobić analizę, specola w tej specyfikacji mamy.
 
Back
Top