• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Yaris 1.0 1SZ-FE 2001

W&Wit

Użytkownik
Samochód
Opel Zafira A OPC z20let, Toyota Yaris I 1.0, Nissan Almera 1.5 dCi
Marka samochodu
Toyota
Budżet/ile litrów
80-200 /4
Styl jazdy
Silnik
1.0 1SZ-FE
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
nie wiem
Jaki olej masz obecnie
Motul X-cess 5W40
Cześć!

Poradźcie jaki wybrać olej do Yarisa 4 cylidrowego z VVti - stan licznika 200 tys. km, wymieniony rozrząd, chodzi raczej ładnie.
Było Neste 5W30 za radą polecanego przez wielu sklepu z olejami pana Piotra Dz. w Wieliczce. Potem za namową mechanika przeszedłem na 5W40 ("30 = słaba ochrona pod obciążeniem") - teraz jest tam Motul X-cess 5W40.

Szukałem w internecie jakich norm wymagała Toyota, ale nie znalazłem ich.
 
Shell Helix Ultra 5W-30
Orlen Platinum MaxExpert XD 5W-30
Motul EFE 5W-30
 
Do Twojego silnika producent przewiduje olej SAE 5w30 oraz API SH i SJ. Możesz śmiało lać coś z "grubszych" 5w30, np Shell HU a3/b4.
 
Potem za namową mechanika przeszedłem na 5W40 ("30 = słaba ochrona pod obciążeniem")

Szkoda, że nie doradził 10w60. :rolleyes:

Z dobrych 5w30 i w dobrej cenie Lotos Aurum c3 504/507.
 
Zalecenie od 5w30 a5b5 po 10w40, więc co wlejesz, będzie ok.
Polecilbum Shell helix ultra 5w30 lub 5w40.
 
Shell Helix Ultra 5W30 A3/B4

Potem za namową mechanika przeszedłem na 5W40 ("30 = słaba ochrona pod obciążeniem"
"Inżynier" Toyoty... Szkoda, że nie od razu 15W40, jak we flocie. Albo dla "uszczelnienia pasowań" ;) 20W50.
 
Piszecie, że co wleję będzie dobrze.
Pan od olejów w Wieliczce radził niższą lepkość że względu na VVTi.
Czy może jednak iść za logiką mechanika i stawiać na większą ochronę przed zerwaniem filmu olejowego i jednak zostać przy lepkości 5w40?
Najbardziej zależy mi (jak pewnie wszystkim tu) na trwałości i bezawaryjności motoru
 
Piszecie, że co wleję będzie dobrze.
Pan od olejów w Wieliczce radził niższą lepkość że względu na VVTi.
Czy może jednak iść za logiką mechanika i stawiać na większą ochronę przed zerwaniem filmu olejowego i jednak zostać przy lepkości 5w40?
Najbardziej zależy mi (jak pewnie wszystkim tu) na trwałości i bezawaryjności motoru
Takie pytanie , w jakiej sytuacji ma niby "zerwać film olejowy"?
 
Pan od olejów w Wieliczce radził niższą lepkość że względu na VVTi.
Czy może jednak iść za logiką mechanika i stawiać na większą ochronę przed zerwaniem filmu olejowego i jednak zostać przy lepkości 5w40?
O ten pan Wieliczki miał rację, toyoty jeżdżą na olejach o niskiej lepkości.
Pierwszym wyborem jest tgmo 5w30 a1b1 a5b5, czyli olej o obniżonej lepkości wysokotemperaturowej hths.
Drugim wyborem jest ... 10w40.to chyba tylko pod floty taka lepkość jest wpisana.
Wszystko pomiędzy, powinno być ok, ale trzymamy się niższej lepkości.

Ja zaproponowałem ci 5w30 a3b4 Shell, czyli prawie to samo co Toyota.
Różnica polega na tym, że a3b4 ma wyższa lepkość wysokotemperaturową hths. Pozostale parametry są podobne.
5w40 od Shella to olej nominalnie o odrobinę wyższych lepkościach nie jego brat 5w30.

 
Do tego silnika nawet 0W20 będzie ok. Ja nie widzę sensu stosowania W40. 5W30/0W30 jest optymalne. Gold 0W30 świetie sprawdził się w 2 pzrypadkach dlatego polecam.
 
Do tego silnika nawet 0W20
Przez moment rozważałem, czy nie wspomnieć o tej lepkości, ale zrezygnowałem, bo nie bylem pewny zastosowania w tym roczniku.

Czy może jednak iść za logiką mechanika i stawiać na większą ochronę przed zerwaniem filmu olejowego
Niewielu jest mechaników, którzy w tematach olejowych są zorientowani, więc tutaj na logikę bym nie liczył. Toyota od lat konstruuje silniki przystosowane do niższych lepkości. Jeśli książka obsługi pdaje Ci 5W30, to ten silnik na takiej lepkości ma jeździć i nic nie ma prawa się stać.

TGMO jest drogim olejem, stąd nie tylko ja polecałem Ci Shell Helix Ultra 5W30 A3\B4
 
5w30 A5/B5 albo ILSAC
Te mam sprawdzone na 2SZ-FE:
Ford Formula F
Texaco Havoline Energy

Możesz jeszcze nasz Lotos A5/B5 albo Orlen: MaxExpert F lub DEX1 -> ten ostatni jest "grubszy", jak A3/B4

Pozdrawiam,
 
Czy może jednak iść za logiką mechanika i stawiać na większą ochronę przed zerwaniem filmu olejowego i jednak zostać przy lepkości 5w40?

Wg logiki mechanika najlepiej byłoby wlać Towot, lepkość jeszcze wyższa niż 15w40 / 20w50. Lepkość dobiera się pod konstrukcję silnika, średnicę kanalików olejowych, ich długość, czy konstrukcję pompy oleju. Wlewając olej o zbyt dużej lelkości narobisz więcej szkód niż mogłoby wynikać z logiki pana mechanika.

W tych silnikach pierwszy wybór to 5w30 i jeśli silnik nie jest zużyty (do remontu) to nie kombinowałbym ze zwiększaniem lepkości, bo możesz sobie zaszkodzić, choć np Shell 5w40 nie będzie złym wyborem, to lekka 40 której blisko do 5w30.
 
Shell 5w40 nie będzie złym wyborem, to lekka 40 której blisko do 5w30.
Blisko - słowo klucz. Skąd wiesz, że ta lepkość jednak spadnie, że nie zostało przewidziane, że jest w dolnej granicy 40 i tak ma się utrzymać? Nie kombinowałbym, bo nie ma po co.
 
Shell Helix Ultra 5W30 A3/B4. Na znanym portalu aukcyjnym masz oficjalnego dystrybutora.
No i przy okazji kupiłbym od swojego pracodawcy :D
Na forum czytałem, że wyższa lepkość to również zapas na rozrzedzanie oleju paliwem.
A to moje tamagotchi to głównie na krótkich odcinkach jeździ. Nie upieram się przy swoim - bardziej wcielam się w adwokata diabła, również by skonfrontować te informacje z tym co pojawia się na forum.
40tka nie da potrzebnego zapasu?

A jaką płukankę polecicie?
 
Last edited:
A to moje tamagotchi
ma wtrysk pośredni i projektanci silnika przewidzieli ewentualne rozrzedzanie i zaprojektowali pod taką, a nie inną lepkość jako "pierwszą".
 
Troszkę złota łopata: "dostałem" Neste 5W30 i to na nim jeździ samochód. Aż mu się uszy trzęsą. Od tego czasu poczytaem nieco forum i będę testował. Shella, Specola, może Orlen :)
 
Back
Top