• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Yaris P1

denton88

Użytkownik
Samochód
japoński
Marka samochodu
Toyota Yaris
Budżet/ile litrów
150 Kaczylionów/ 4L
Styl jazdy
Silnik
1.3 VVT-i 2SZ-FE
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
~0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5/10w30, API SH/SJ "Energy-Conserving"
Jaki olej masz obecnie
Valvoline MaxLife 5W30 A3/B4
Oczywistym wyborem jest TGMO ( ACEA A5/B5, API SL), ale sądzę że można znaleźć coś lepszego nawet taniej. Pod ręką czeka 4l Orlen MaxExpert F (Miał być do Civic-a).
Zastanawia mnie czy można zastosować do tego silnika olej ACEA C2 i z normą PSA B71 2290? Kiedy zaprojektowano ten silnik nie było jeszcze norm C. Stosowałem już z powodzeniem takie oleje w starych Hondach i byłem bardzo zadowolony, ale to jest Toyota z rozrządem na łańcuchu, która ma maksymalną dopuszczalną lepkość SAE 20W50.
Normalnie pewnie bym nie pytał ;P ale to nie moje auto tak właściwie, ja ten pojazd tylko serwisuje. Tak więc, ciekawy jestem opinii forumowiczów.
 
Też bym nie stosował olejów Cx w tym przypadku, chociaż najprawdopodobniej silnikowi nic by się nie stało.
 
W silnikach benzynowych PSA łańcuchy rozrządu na olejach C2 rozciągają się jak guma w gaciach, te same łańcuchy w BMW na 0w40 wytrzymują zdecydowanie dłużej...
 
Jeżeli silnik wymaga SH+EC to idealne byłoby API SN+RC albo API SP. W Orlenie to MaxExpert DEX1. Z tym że nie jest łatwo go znaleźć. Najłatwiej kupić chyba Amsoila OE 5W-30 i Millersa XF 5W-30 LSPI.

Łatwo dostępne alternatywy to w zasadzie wszystko z jak najwyższą normą API. Ten Orlen F powinien być ok.

Co do olejów z normą C to jeżeli wymagania producenta są skoncentrowane na normie API to patrzyłbym głównie na to i nie interesował się ACEA w ogóle.
 
W silnikach benzynowych PSA łańcuchy rozrządu na olejach C2 rozciągają się jak guma w gaciach
Toyota to nie PSA😜 Latem wymieniałem rozrząd w moim. M.in. łańcuszek był made in JPN.
 
Dopiszę, że przez ostatnie 6 lat jest jeden właściciel i silnik nie był nigdy płukany z tego, co mi wiadomo.

Ten silnik był w pierwszym yarisie P1 mało popularny, dużo częściej spotkany w drugiej generacji P9. Wg manual-a do P9 wymagane jest API SL "Energy-Conserving".
Konstrukcyjnie bliski z silnikiem 1.0 1SZ-FE, niby silniki unowocześnione (plastikowy kolektor, brak aparatu oddzielne cewki), ale problemem są płaskie popychacze 😕

@jerseyAdmin
Teoretycznie API SN/SP, ILSAC GF-5/6A z racji kompatybilności wstecznej powinno być ok. Lepsza trwałość oleju i mniej depozytów. Ale pytanie czy ochrona będzie wystarczająca?
 

Attachments

  • chart.png
    chart.png
    20,9 KB · Odwiedzin: 80
;) o to bym się nie martwił to jest stara TOYOTA. Ale ten silnik nie jest nowy ma już swój przebieg, dobrze byłoby mu nie zaszkodzić mając nawet dobre intencje.

Korzystając "dobierz olej" i zwykle powtarzają się wyniki 5w30 API SN/SP, ACEA C2/C3
Najbliżej instrukcji wypadły propozycje od Shell, Millers i Comma, czyli API SL, ACEA A5/B5
Albo wyjątki jak np.
MITAN który rekomenduje Alpine RST Super 15w40 (API SL, ACEA A3/B4)
lub Eurol Evolence 0W-30 API SP
W normy innych producentów nie będę brnąć.
Nie wiem na czym sugerują się algorytmy takich wyszukiwarek, ale ciekawie to wygląda.

Co sądzicie o Mannol Energy Formula JP 5w30 API SN/SP, GF-5/6A?
 
@denton88, napisaliśmy już wszystko odnośnie doboru oleju do Yarisa.
Zarówno @jerseyAdmin , jak i @poziom1989 wyczerpali temat.
Dobierasz albo oleje zgodne z ACEA A5/B5, czyli "klasyczne" API SN, albo wg API SN/ILSAC GF5.

Co do konkretów, to większość, jak nie wszystkie oleje Dexos1 gen2 spełniają minimum API SN + RC i ILSAC GF5.
Tutaj masz listę:
w praktyce dostępne są Motul, Yacco, Castrol, Eurol, Valvoline, Meguin, LM, GM/Opel, Millers, Orlen (ograniczona dostępność) i Amsoil ASL.
A5/B5 - poszukaj w wątkach do Kia i Fordów.
Wszystkie ww spełniają API SN, czyli normę zastępującą API SL.
 
Dzięki za pomoc, temat wyczerpany 🍺, odpuszczę sobie normy C i na razie zostanie pierwotny plan z MaxExpert F, ale poszukam na spokojnie czegoś ciekawego z dx1g2 na kolejną wymianę.
 
Back
Top