• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zalany nowy dedykowany olej i pojawił się problem czyli MMT6 w Focus ST

KubaST875

Nowy użytkownik
Samochód
Ford Focus ST 2017
Marka motocykla
Nie posiadam
Marka samochodu
Ford Focus ST MK3.5 2017
Budżet/ile litrów
300/1,75L
Model skrzyni biegów
MMT6
Typ skrzyni biegów
Ręczna
Jakiego oleju wymaga instrukcja
75W
Jaki olej masz obecnie
75W MTF-3 Ravenol
Witam,

W zeszłym roku we wrześniu zakupiłem Forda Focus-a ST rok produkcji 2017.05 z silnikem 2.0 Ecoboost 250KM ,skrzynia biegów manualna 6 biegów model skrzyni biegów Getrag MMT6, przebieg przy zakupie 64 tys.km obecnie 89 tys.km.
Po przejżeniu tematów na tym forum od około 20 tys.km leje do silnika AMSOIL 5W30 SS który wymieniam co 6/7 tys.km w zależności od czasu i dostępu do podnośnika.
I teraz przechodzimy do sedna i problemu....
Przeczytałem na tym forum chyba wszystkie tematy dotyczące skrzyni MMT6 i różnych rodzajów stosowanego oleju w różnych rocznikach (Mondeo MK3/MK4/Focus)
Auto jeździło w Szwajcarii niestety nie znalazłem żadnego wpisu o wymianie oleju w skrzyni biegów, dlatego zdecydowałem się na wymianę oleju przy przebiegu około 85500km.
Powód wymiany, delikatne szumienie na biegu jałowym oraz delikatne haczenie przy przełaczaniu biegów 1,2 oraz 6.
Procedura standardowa stary olej zlany,brak opiłków,kolor ciemny brązowy / brunatny,trochę bardziej wodnisty jak ten nowy.
Został zakupiony olej (zgodnie z zaleceniami z tego forum) Ravenol MTF-3 75W gdyż nie mogłem dostać nigdzie Motula DCTF a taki był pierwotny plan.
Olej zakupiłem na Amazon z oficjalnego sklepu Ravenol (w niemczech gdyż tutaj mieszkam).
Zalane zostało odliczone 1,75L przy czym olej nie wyciekł z otworu serwisowego.Wszystko poskładane i tak już po około 200km każdy bieg zaczął wchodzić dużo lepiej.
Każda zmiana biegów stała się mięsista,teraz wiem w 100% że bieg wszedł i tam zostanie.
Generalnie super zmiana polecałbym każdemu gdyby nie to że po około 2 dniach i przejechanych około 500km po zapaleniu silnika na wolnych obrotach zaczynało być słychać chrobotanie/terkotanie/rzęzienie --- (jest takie słowo w języku polskim ??) z okolic skrzyni biegów ale tylko jeżeli skrzynia biegów jest na luzie.
Podczas wciśnięcia sprzęgła wszystko cichnie,tak samo podczas jazdy jest absolutna cisza.
I generalnie nie robiłbym z tym nic gdyż po przejechanych 4 tys.km dzwięk się nie pogorszył ani nie polepszył,jednak doprowadza mnie do szału.....
Nie wiadomo co było wlane wcześniej... może jakiś mądry domorosły mechanik stwierdził że wleje 75w90 a ja wlewając mu 75W wypłukałem wszystko co się dało.
Nie chcę wymieniać odrazu skrzyni biegów bo znając mnie wymienie również sprzęgło i koło dwumasowe a to już znaczne koszty.... Tak jeżeli nie będzie wyjścia to tak zrobię ale.....
I teraz pytanie do was moi mili forumowicze.

Co doradzicie w takiej sytaucji żeby w jakiś sposób spróbować wyciszyć tą skrzynie biegów ??

Przejście na coś gęściejszego, bardziej lepkiego ?? ,może jakiś dodatek do skrzyni biegów ?? Cena nie gra roli, jak spróbuję wyciszyć skrzynie to mogą to być najlepsze środki smarne jakie są na rynku.

Dziękuję wszystkim za burzę mózgów.
Niech moc będzie z wami.

Pozdrawiam
 
Solution
nie kombinuj ze zmianą lepkości, nie bez powodu ta skrzynia dostała olej 75W, gdzie z początku do tej skrzyni właśnie lany był 75w90 i były wtedy problemy. Royal Purple może i jest super firmą z tradycjami i robi świetne oleje, ale Castrol współpracował z firmą Getrag przy projektowaniu tej skrzyni, więc myślę że akurat w tym przypadku ich olej będzie tutaj najlepszy. Zresztą Castrol słynie ze świetnych przekladniówek i nawet że są one na prawdę rozsądnie wycenione. Ja już na kolejną wymianę zamówiłem sobie 2 litry tego Castrola i czeka sobie w garażu. I także na pewno będę ponownie dolewał AR9100.
Podczas wciśnięcia sprzęgła wszystko cichnie,tak samo podczas jazdy jest absolutna cisza.
Ja bym tutaj problemów z olejem nie szukał, do sprawdzenia masz łożysko oporowe, albo z samym sprzęgłem jest coś nie halo.
Spróbuj dolać oleju do skrzyni, aż przeleje się przez korek.

Swoją drogą, Ravenol, nie wiem czemu taki zachwalany, dla mnie w stosunku do Castrola to był krok wstecz w pracy skrzyni biegów.
 
To raczej nie olej. Olej nie grzechocze (macht keine Geräusche?). Słoneczko zjechane, łożysko rozwalone albo chcące wpaść do skrzyni, pompa na wykończeniu, wysprzęglik? Trzeba zaglądnąć zanim staniesz w trasie z pedałem w podłodze.
 
Dzięki za odpowiedzi, nie jestem mechanikiem ale nie sądze że po zmianie oleju padło mi łożysko na sprzęgle lub samo sprzęgło .... przypominam że po około 500km od wymiany było już słychać nie prawidłowe dzwięki.
(Macht Geräusche aber wie....;))
Zwłaszcza że gdy wcisnę pedał sprzęgła (do końca) wszystko cichnie a to chyba właśnie wtedy napęd zostaje rozłączony i to wtedy powinno być słychać uszkodzone łożysko wyciskowe lub uszkodzone słoneczko.
Co do Ravenola to teraz sam mam mieszane uczucia ale nie jestem pewien czym to jest spowodowane więc nie wydaję pochopnie opini że to wina tego oleju.
Mój mechanik twierdzi że przed zdjęciem skrzyni biegów doradza kolejną zmianę oleju na jakiegoś dobrego 75w90 plus dodatek mos2...
Sam już nie wiem.

 
Może zanim zaczniesz kombinować ze skrzynią zmień olej raz jeszcze, tylko kup z pewnego źródła Castrol Transmax Manual FE 75W i do tego dodatek Archoil AR9100 w dawce 10%?

U mnie co prawda mam wlanego Ravenola MTF-3 ale właśnie z dodatkiem AR i skrzynia pracuje lepiej niż na fabrycznym oleju, a od wymiany minęło już ponad 40 tys. km...

Aha, i nie wlewaj 1,75 l tego oleju, tylko normalnie wlej całe 2 litry i do tego 200 ml AR9100, czyli razem 2,2 litra, bo do przelewu wchodzi 2,35 litra.
 
Zgodnie z podpowiedzią @Triumphator uzupełniłem olej aż wyleciał przez otwór serwisowy dokładnie jeszcze około 550ml, przejechałem narazie 80km więc nie mogę się wypowiedzieć obiektywnie ale mam wrażenie że po zapaleniu samochodu hałasy dochodzą po około 2/3 minutach puźniej niż wcześniej ( oczywiście tylko na biegu jałowym, bez wciśniętego sprzęgła ).
Wcześniej pojawiały się odrazu po zapaleniu samochodu maksymalnie z zegarkiem w ręku po 35 sekundach.

Tak jak pisze @orzeszpole nim zdejmę skrzynie biegów będzie zmiana oleju jeszcze raz żeby rozwiać wszelkie wątpliwości.
Archoil AR9100 zamówiony teraz mam jedynie dylemat bo mój mechanik (zakład z wieloletnią tradycją w DTM oraz HillClimb) ma możliwość zamówienia (oraz po części namawia mnie) na Royal Purple Synchromax lub Royal Purple 75W90 jako olej bazowy uzasadniając że ponoć nie jedną skrzynię już ożywił ....
Oczywiście zlokalizowałem już Castrol Transmax Manual FE 75W i jest bajecznie tani w porównaniu do Royal Purple.
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
 
Last edited:
nie kombinuj ze zmianą lepkości, nie bez powodu ta skrzynia dostała olej 75W, gdzie z początku do tej skrzyni właśnie lany był 75w90 i były wtedy problemy. Royal Purple może i jest super firmą z tradycjami i robi świetne oleje, ale Castrol współpracował z firmą Getrag przy projektowaniu tej skrzyni, więc myślę że akurat w tym przypadku ich olej będzie tutaj najlepszy. Zresztą Castrol słynie ze świetnych przekladniówek i nawet że są one na prawdę rozsądnie wycenione. Ja już na kolejną wymianę zamówiłem sobie 2 litry tego Castrola i czeka sobie w garażu. I także na pewno będę ponownie dolewał AR9100.
 
Solution
Dzięki !!
No to temat wyjaśniony zamawiam Castrola i będe lał razem z AR9100.
W następnym tygodniu zmienię i opiszę czy coś się zmieniło na lepsze czy na gorsze po przejechaniu jakiejś większej ilości kilometrów.
Dzięki raz jeszcze za odpowiedzi.
Proszę o nie zamykanie tematu jeszcze tutaj wrucę.
Pozdrawiam
 
W moim V70II mam skrzynię M56. Też zalałem Ravenol spełniający normy Volvo. Wszystko był dobrze przez parę tyś. km. Wymieniłem sprzęgło ( bo już mu się należało) , wysprzęglik, koło dwumasowe. Po 100km (sto km) skrzynia zaczęła szumieć. Myślałem że to źle założone sprzęgło albo wysprzęglik. Nic bardziej mylnego. Wymieniłem więc ponownie olej na Ravenol. Nic nie pomogło. Ostatnim posunięciem przed wymianą skrzyni było zalanie oleju Volvo OE ( później wyczytałem ze to Castrol brandowany Volvo). Poprawa była natychmiastowa. Szumu prawie nie słychać, zostało lekkie terkotanie które jest tylko na wolnych obrotach i na luzie. Po wciśnięciu sprzęgła terkotanie ustaje. Przejeździłem tak kilkadziesiąt tysięcy kilometrów i przyzwyczaiłem się a podświadomie mnie to wq...wia.
Z tyłu głowy mam to że będę musiał wyjąć skrzynię, sprawdzić wysprzęglik i pierwsze prawdopodobnie zregenerować a drugie wymienić.
 
Niedawno na jakimś zagranicznym forum naczytałem się trochę w wątku o oleju do MMT6, podobno Ford przez całe lata nie potrafił ogarnąć właściwego oleju do tej skrzyni. W końcu pojawił się ten Castrol (i odpowiadający mu olej w fordowskiej butli) i to właśnie ten Transmax FE 75W zdaniem wielu osób pozwolił na znaczną poprawę pracy skrzyni. U mnie w Galaxy co prawda skrzynia działała ok, ale po zalaniu ww. Castrola chyba jest jeszcze lepiej - ale to oczywiście może być placebo albo po prostu efekt tego, że to świeży olej. No ale z innymi olejami problemy pojawiały się bardzo szybko u innych internautów, np. 2 tygodnie po zalaniu, mimo maksymalnego stanu.
 
Witajcie,
Temat można uznać za rozwiązany, być może ktoś będzie miał podobne problemy, w moim przypadku zraziłem się do Ravenola i zaraz wyjaśnię dlaczego.
Po zmianie oleju na Transmax FE 75W i dodatku Archoil AR9100 jak zalecił kolega orzeszpole nie było przez pierwsze 2/3 dni (około 90km) znaczących zmian, być może jeszcze lepsza zmiana biegów sam nie wiem ....
Ale po wybraniu się nad Jezioro Bodeńskie i przejechaniu około 500km dźwięk terkotania po zapaleniu zimnego samochodu na dzień następny ustąpił śmiem twierdzić w 70 procentach. Myślałem że to ja przywykłem do tego dzwięku lub czegoś nie słyszę przez jeżdzące auta po ulicy (może byłem też za bardzo zaspany ale było słychać tylko takie jakby piszczenie a nie terkotanie).
Po powrocie do domu auto przez 5 dni stało w zimnym garażu kiedy w miniony weekend ponownie stwierdziłem że posłucham co tam słychać w mojej skrzyni.
Po zapaleniu totalnie zimnego auta "cisza" brak terkotania być może po około 5 min zaczyna być słychać delikatne piszczenie które jak narazie nie ustępuje ale jest to nic w porównaniu z tym co było.
Tak że jak się coś zmieni na lepsze lub na gorsze to jeszcze się tutaj odezwę ale jak narazie jestem zadowolony z rezultatów zmiany Ravenola na Castrola.Dziękuję jeszcze raz wszystkim którzy udzielali się w tym wątku !!!!
Pozdrawiam Serdecznie
 
Back
Top