• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zużycie (spalanie) oleju. Na jakie parametry zwrócić uwagę.

musc

Użytkownik
Samochód
1.6 Mjet 120 | PSA 1.2 110 | 2.0 HDI 90 | 1.2 FPT 69
Cześć,
próbuję dobrać olej pod kątem ograniczenia jego zużycia (spalania) w silniku 1.2 PT (THP).
Jest to ostatnia moja próba przed rozbiórką silnika. Aktualne zużycie wynosi 0.3-0.4l/1000km
Do oleju poleci dawka (regeneracyjna) AR9200.
Zastanawiam się przy tym który parametr oleju jest kluczowy dla ograniczenia jego zużycia.
1. Viscosity, kinematic at 100°C
2. Viscosity Index
3. Viscosity, dynamic (CCS)
Podejrzewam, że inne jak temp. zapłonu nie są tak znaczące. Może to nie będą duże różnice, ale chciałbym jak najbardziej zmaksymalizować potencjalny efekt, aby bez żalu rozebrać to ustrojstwo w przeświadczeniu, że nie mogłem już zrobić nic więcej :D
 
lepkość, NOACK, baza.

Ale to są wartości marginalne. Niewiele jesteś w stanie zmaksymalizować .
 
Zalej 5W/50 i jeżeli po tej czynności nie zauważysz znacznego zmniejszenia zużycia oleju to dopiero wtedy podejmuj inne kroki. Gwarantować Ci tego nie mogę ale sądzę, że na tym oleju aktualne zużycie spadnie o połowę .
 
Ale czy to nie jest normalne zużycie? Tragedii nie ma. Już prędzej wolałbym sprzedać to niż pchać się w remont wadliwego silnika, patrz racjonalnie.
 
lepkość, NOACK, baza.
Która lepkość? NOACK niestety nie jest na ogół dostępny w karcie charakterystyki.
Zalej 5W/50
Nie no bez przesady. Tak to możemy dojść do 10W60. W50 będzie ciężko się przedostać przez te mikro kanaliki w pierścieniach.
sprzedać to niż pchać się w remont wadliwego silnika
Ogółem jest to zbyt dobre auto, aby się go pozbywać. Zostawiłem sobie spory bufor kosztowy na takie wypadki więc ew. remont nie jest dla mnie jakimś szczególnym problemem. Traktuje to bardziej jak wyzwanie, nie przykrą konieczność, bo liczyłem się z tym, że tak może się skończyć.
 
@musc NOACK znajdziesz w dostępnych tu analizach co poniektórych. Skoro zostawiłeś sobie bufor kosztowy, to co stoi na przeszkodzie wlaniu np. Mobila 5w50? Nie zarżnie Ci motoru. Nie napisałeś jaki olej/lepkość obecnie stosujesz? U mnie zarówno rzeczony Mobil, jak i Shell Ultra 5w40 znacząco ograniczyły wciąganie oliwy.
 
Tak to możemy dojść do 10W60. W50 będzie ciężko się przedostać przez te mikro kanaliki w pierścieniach.
A dlaczego nie? Jeżeli 10w/60 rozwiąże problem to co w tym złego żeby na nim jeździć? A z tymi mikro kanalikami to już poszedłeś po bandzie... 😅
 
Konstruktorom pewnie nie, ale użytkownikowi któremu przeszkadza zbyt duże spalanie oleju może już zaświtać taki pomysł. Zacznij od Mobila1 5w/50 lub Gulfa Racing 5w/50, bo to jest naprawdę najtańsza opcja na zmniejszenie zużycia oleju.
 
Texaco Pro DS M 5W30 ma niski Noack. Orlen ME XD też niczego sobie poniżej 9%. Możesz próbować 5W50 ale już takie próby były na forum w silniku opla i na się to zdało. Ja spróbowałbym to Texaco
 
Jeżeli boisz się wyższych lepkości, to do oleju który masz teraz zalany wlej dwie dawki Ceramizera CS i przejedź 1500-2000km
 
Last edited:
Konstruktorom chyba się nie śniło takie rozwiązanie
Zawsze mnie zastanawia źródło takich tez- przecież 0W20 w chwili odpalenia na srogim mrozie ma lepkość znacznie większą, niż takie 10W60 w warunkach umiarkowanych. No i teraz ktoś odpala taki silnik na 0W20 np.w Suwałkach i pierścienie wpadają do miski, czy też do katalizatora?
 
akurat ztcp to dobre 10W60 ma lepszą płynność (CCS) niż przeciętne 5W50
 
Ja bym zalał jakieś c3 z normą Vag.504/507 zużycie oleju jeszcze nie jest jakieś gigantyczne .
 
A co teraz w ogóle lejesz? Co jest zalecane do tego motoru? Wg. mnie można sobie próbować ale w zależności od tego co 'boli' ten motor pomóc może zupełnie inny parametr. Mój brat leje do starej Hondy zawsze jakieś podstawowe 5W40. Prawie zawsze innej marki i za każdym razem zużycie jest inne. Najmniejsze na Shellu. Największe było na Eurolu. Wg. mnie to kwestia pierścieni które nie ogarniają wyższej lepkości.
Tą samą sytuację miałem w Saabie. Amsoilem 5W50 to nawet potrafiłem przykopcić. Neste City Pro 0W40 przestał brać prawie w ogóle.
 
Nie ma reguły tak naprawdę. Podobnie jak Ty płukałem olejem maszynowym, różne płukanki, Protec, w baki PEA.
I ogólnie zużycie się zmniejszyło mocno i też się zastanawiałem co da dobry efekt na utrzymanie/dalsze zmniejszenie.

Pozytywnie mogę się wypowiedzieć o Wynn's Super Charge. I o BG MOA.

Następnie również zastanawiałem się nad 5w-50/10w-50 i narazie się nie zdecydowałem.

W te różnice drastycznie jak kolega wyżej opisał nie chce mi się wierzyć. Ale trzeba spróbować.

Ogólnie jesienią miałem na jakiś tysiak Xado LL płukankę oraz Mannola 15w-40 i zużycie było podobne. Myślę, że spróbuje np. 10w50/5w50 jeszcze oraz z drugiej strony coś typu 5w20 dla porównania.

Jeżeli boisz się wyższych lepkości, to do oleju który masz teraz zalany wlej dwie dawki Ceramizera CS i przejedź 1500-2000km
Nie uważasz, że ten Ceramizer może pójść w wydech zanim zacznie działać?
 
Last edited:
Ja bym zalał jakieś c3 z normą Vag.504/507
Eurol Syntence 5W30, mam na stanie
A co teraz w ogóle lejesz? Co jest zalecane do tego motoru?
Teraz, Gulf PCX Plus 5W30 na normie PSA 2290 (C2), zalecane 0W30 PSA 2312
Chwilę był Platinium ME V+ ale miałem wrażenie, że spala go więcej, choć to było przed etapem czyszczenia kiedy żarł 0.8.
co 'boli' ten motor
Oj, dużo rzeczy :D Aktualnie moim zdaniem zużycie występuje w obrębie uszczelniaczy, mniej lub w ogóle w obrębie pierścieni. Pierwszy interwał czyszczenia robiłem podczas podróży w Czarnogórze. Po zjeździe z góry, a są tam konkretne i dodaniu gazu był konkretny dym. Teraz już tak mocno to nie występuje na ile udało mi się to w PL zaobserwować. Z tego wnioskuje, że coś się poprawia.
Enigmatyczny opis na stronie producenta. Ciekawe co to ma w składzie.
Myślę, że spróbuje np. 10w50/5w50 jeszcze oraz z drugiej strony coś typu 5w20 dla porównania.
Mam podobnie, nie do końca wiem w którą iść stronę. Teraz chce spróbować dodać AR9200. Nie bardzo chciałbym jednak popadać w ekstrema. Maks może spróbowałbym jakiegoś 40. Jak miałbym mu lać 50 to wolę rozebrać (co pewnie i tak mnie czeka) i zrobić wszystko "po bożemu".
 
Last edited by a moderator:
BG MOA 110/115 idzie znaleźć analizę na rosyjskim oilclubie

Generalnie wbrew pozorom to jest moim zdaniem płukanka LL wraz ze stabilizatorem lepkości . W analizie takie 5w30 z duża ilością Ca, trochę Mo, B nie pamietam oraz ZDDP. Estry chyba tez trochę
 
A to już nie ten etap. 10 kkm na płukankach LL, zużycie ustabilizowane więc dalsze płukanie chyba nic już nie da. Czas na jakąś rewitalizację.
 
Ech pobór oleju spotkał i mnie. Od nowości do przebiegu ok. 55 000 km przy spokojnej jeździe auto pobierało oleju tyle co nic a mianowicie ok. 20 ml / 1600 km, a przy dynamiczniejszej jeździe pobierało ok. 40 ml co 1600 km (co tyle sprawdzam stan oleju, czyli co 2-3 tygodnie). Po 22 miesiącach od wyjechania z salonu mam obecnie przebieg 68 tys. km i po przekroczeniu 55 tys. km auto zaczęło brać olej: przy spokojnej jeździe ok. 100 ml / 1600 km i przy dynamiczniejszej jeździe 150 ml / 1600 km.

Ale nie zamierzam przejmować się na zapas i dopóki auto zacznie mi pobierać 750 ml / 1600 km przy spokojnej jeździe, lub 1000 ml / 1600 km przy dynamiczniejszej, raczej nic nie planuję z tym robić.

W moim poprzednim aucie też z silnikiem MPI (1.4 16v) i też w gazie, silnik po uszczelnieniu brał 200ml / 1000 km przy spokojnej jeździe, oraz 300 - 400 ml / 1000 km przy dynamicznej; i teraz nadal taki ma pobór i dalej sobie jeździ u kolejnego właściciela, który od odsprzedaży 23 miesiące temu zrobił nim kolejne 50 tys. km, oraz ma 250 tys. km całkowitego przebiegu.
 
Back
Top