W innym temacie pisałeś (wskazałeś jasno na lepkość):
"- jeździsz po mieście, a więc pewnie na niedogrzanym silniku - SAE30
- masz DPF'a, a przez niego silnik często lubi dolewać paliwa do oliwy - SAE40
- jeździsz po mieście, a więc obecność paliwa w oleju -SAE40
- jeździsz w trasie, a więc silnik jest mocno obciążany -SAE40"
Wiec mam na myśli ten kontekst. Jeżdżę po mieście mam dpf więc wybiorę SAE40.
Pytanie czy 0W40 będzie tak samo odporne jak 5W40?
EDIT
Odporność oleju na rozcieńczenie ja rozumiem w taki sposób, że dolewając do dwóch olejów taką samą procentową ilość paliwa, mierzymy spadek lepkości względem jej wartości wyjściowej.
Jeżeli jeden olej straci lepkość o 15%, a drugi u 20%, ten pierwszy jest bardziej odporny na rozcieńczenie paliwem.
Przykład:
2 oleje o lepkości 14mm2s w 100C
Olej A po rozcieńczeniu- 14*0,8=11.2
Olej B po rozcieńczeniu- 14*0,85=11.9.
Olej B wykazuje większą odporność na rozcieńczenie paliwem.
Witam serdecznie. Od kilku miesięcy jestem użytkownikiem ww. auta. Po zakupie wymiana oleju na taki jaki wlany był wcześniej czyli Motul 5w30 x clean +. Pytanie czy zostać przy tym czy zmieniać na coś "lepszego"? Pozdrawiam
Na którymś z amerykańskich forów olejowych, być może było to Bob is the oil guy, kilka miesięcy temu natknąłem się na wątek, w którym ktoś na pytanie czy jak podane jest w instrukcji 5W to czy może stosować 0W, wkleił odp gościa z działu technicznego Amsoil'a, że On osobiście (facet z Amsoila), gdyby jego instrukcja podawała 5W, to w okresie zimowym za każdym razem stosowałby 0W.
Tak uzasadnił. Lepszy, szybszy przepływ w mroźne dni przy rozruchu. To samo twierdzi Pennzoil, tylko Pennzoil pisze, że w każdych warunkach szybciej dociera tam gdzie musi, dodatkowo twierdzi, że szybciej rozgrzewa silnik i zapewnia lepszą ekonomię.
w związku z tym ja też teraz zalałem do swojego Forda olej 0w20 gdzie instrukcja obsługi mówi tylko o lepkości 5w20. Nie zauważyłem żadnego negatywnego skutku, natomiast pozytywny zdecydowanie tak - szybszy i gładszy start silnika, kontrolka ciśnienia oleju gaśnie jeszcze podczas uruchamiania silnika jako pierwsza ze wszystkich kontrolek.
To nie chodzi tylko o rozruch, który oczywiście jest ważny, gdyż właśnie podczas odpalania na mrozie mamy największe straty smarowania, ale też o poczatkową jazdę w zimowych warunkach. Wczoraj poobserwowałem temperaturę oleju jadąc rano do pracy bez korków. Na zewnątrz -9 st, po 4 km i 5 minutach jazdy z jednym krótkim postojem na światłach, olej miał 0 st, płyn 28 st. Po 10 km i 9 minutach jazdy olej miał 25 st, płyn 70 st, zgasiłem i poszedłem do sklepu na kilka minut, po odpaleniu olej już miał 20 st, płyn 55 st. Podjechałem pod pracę kolejne 4 km i olej osiągnął max 50 st, a płyn 75 st. Niby nie mało, bo 14 km i prawie 15 minut jazdy, a do temperatury roboczej jeszcze daleko, w zasadzie olej dopiero w połowie zagrzany. Będzie -15, to będzie jeszcze gorzej, a takie 5-10 st mrozu mamy przez kilka, czy kilkanaście tygodni w roku.
Sporo zależy od oleju. Jedno 5W drugiemu nierówne, miałem już 5W które szalało w Kijance w zeszłym roku przy -10, w tym mam inne (Totala) które działało bez problemów w -20. Nie miałbym osobiście większych problemów z 5W nawet w mroźną zimę jeżeli nie byłoby ryzyka przekroczenia granicznej temperatury dla 5W. Szukałbym tylko oleju o jak najlepszych parametrach.
Zwłaszcza przy częsty zatrzymywaniu się i ruszaniu jak opisał @Kaczorek79 wyżej, bo zazwyczaj oleje o niskiej lepkości szybciej oddają ciepło więc 5W może być nawet pożądany.
W pewnym stopniu sam olej, jego baza i ilość wiskozatora ma znaczenie, ale też sposób eksploatacji i konkretny silnik robi swoje. Ja obecnie mam zalany M1 esp 5w30, jest dość świeży ok. 3 kkm, jeden skrajny przykład, gdzie jeżdżenie wokół komina nie jest w stanie doprowadzić oleju do temperatury roboczej, a z drugiej strony tydzień temu jadąc autostradą 140 km/h podczas mrozu -8, olej utrzymywał 107 stopni.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.