• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Gold 5W-40 [analiza 2020]

Jeśli dla kogoś problem jest 16-17zl brutto za 1L to zastanawiam się jak to jest możliwe, że w ogóle ma jeżdżący samochód z aktualnym przeglądem.
 
W takim razie nie wiem co powiedzą Ci, którzy wychodzą z takiego założenia, jeżeli ja kupuje olej za ca. 32 zł/l.
 
A więc zadam pytanie, czy Specol Gold 5w40 to najlepszy olej 5W-40 z najtańszych?

Patrząc na jego cenę względem analizy, to uważam, że jest więcej, niż wart tych pieniędzy. Olej mnie bardzo pozytywnie zaskoczył względem tego, co oferował gdzieś w okolicach 2015r. Gdybym miał drugi samochód w rodzinie, albo po prostu zakładam, że nie mam ochoty inwestować w drogie oleje, bo i tak zmieniam co 10 tysięcy, a mój silnik ma prostą, niewymagającą konstrukcję - miałbym dylemat, czy Lotos, czy Specol. Cieszy to, że w najniższym pułapie cenowym na prawdę nie ma lipy wśród tego, co produkują rodzimi producenci.

Natomiast nie rozumiem, co mają do tego samochody mające 200-300 tysięcy? Że co, że do takich się droższych olejów nie leje? Śmiech... Przecież, to czym ponad połowa Polski jeździ ma już dawno za sobą 300 tysięcy. Ludzie, ogarnijcie się troszkę, bo jesli chcemy poprawy na rynku samochodów używanych, to musimy zacząć od siebie, od swojej głupiej mentalności.
 
A ten Specol ma pakiet pod nowoczesne samochody właśnie z turbo i DI
 
Specol od zawsze miał spore grono osób negatywnie do niego nastawionych, choc nie do końca wiem z czego to wynika. Jednak praktycznie każda analiza pokazuje, że te oleje są zdecydowanie warte swoich pieniędzy. Przecież "zachodnia" konkurencja w przeważającym stopniu nie oferuje nic lepszego (a często odstaje) a koszt zakupu jest najczęściej zdecydowanie wyższy. Owszem są oleje tańsze ale jak bym miał wskazać tańszy olej, który mógłbym polecić zamiast Specola to w większości przypadków miał bym problem aby wybrać wartościowy zamiennik, który byłby tańszy. Orlen i Lotos (w szczególności) też nie mają sie czego wstydzić.
 
A ten Specol ma pakiet pod nowoczesne samochody właśnie z turbo i DI
Do nowoczesnych aut stosuje 0w30. Ja do TSI leję full saps 0W-30 a do Diesla z suchym dpf 0W-40 w full saps również. I już odpowiadam januszom, nie mam smarowanego dolotu oraz układu wydechowego olejem żeby mi przeszkadzał cynk i fosfor w oleju.
 
Nikt Ci nie zabroni lac do swoich aut czego chcesz i uważać, że tak jest nowocześnie 🤣. Natomiast ta formulacja, którą posiada właśnie Specol czy Shell to najnowocześniejsze formulacje pod wymagania nowoczesnych samochodów benzynowych.
 
Nowoczesne nie zawsze znaczy najlepsze, obniżona zawartość ZnDDP (redukcja ma wiadomy cel) musi być zrekompensowana w postaci innych dodatków. Ale wiadomo to zależy także z jaką jednostka napędową mamy do czynienia.
 
Dla mnie 5W to już jest obrazą nowoczesności. Ok, przepraszam już więcej nic w tym temacie of nie napiszę.

Takie rzeczy pisać na forum olejowym. To tak jakby napisać, że do silnika z przebiegiem 200000 minimum 10W-40 bo się silnik rozszczelni.

Środek smarny dobiera się do silnika i jego konstrukcji oraz materiałów z jakich jest wykonany. I nie chodzi tylko o lepkość ale jak pisał @poziom1989 także dodatki. I tutaj oczywistości się kończą bo są badania sugerujące że ZnDDP jst szkodliwy dla silników wykonanych ze stopów metali lekkich, z kolej fosfor czy wapń mogą negatywnie wpływać na stal i tak dalej. Coś co nie było szkodliwe w czasach projektowania "ręcznego" i dużej nadmiarowości w projekcie jest problemem w silniku zaprojektowanym komputerowo gdzie nadmiarowość mogła zostać obcięta do minimum.

Więc ocenianie czy olej jest nowoczesny czy nie na podstawie lepkości zimowej jest niepoważne.
 
Takie rzeczy pisać na forum olejowym. To tak jakby napisać, że do silnika z przebiegiem 200000 minimum 10W-40 bo się silnik rozszczelni.

Nie prawda. Od 0-100 tysięcy 5W40, od 100-200 tysięcy 10W40 i od 200 tysięcy już tylko 15W40.

badania sugerujące że ZnDDP jst szkodliwy dla silników wykonanych ze stopów metali lekkich, z kolej fosfor czy wapń mogą negatywnie wpływać na stal i tak dalej. Coś co nie było szkodliwe w czasach projektowania "ręcznego" i dużej nadmiarowości w projekcie jest problemem w silniku zaprojektowanym komputerowo gdzie nadmiarowość mogła zostać obcięta do minimum.

Dla tego można mówić o "kompatybilności wstecznej" olejów silnikowych. Silniki projektowane przez inżynierów na stole kreślarskim zazwyczaj były robione z innych, starszych i wytrzymalszych stopów, ponieważ projektowane były na wiekszy zapas. Przykładem są nasze forumowe "Żeliwioki" F4R\F4RT. Im nie zaszkodzi nowoczesność, byleby pewne minimalne warunki określone przez producenta ostały spełnione. No w ich przypadku akurat w większości wystarczy się kierować lepkością gdzieś od 0W30 po 15W40... 🤣
 
Temat zostal po raz kolejny wyczyszczony i otwarty, jezeli znow dojdzie do podobnych dyskusji nie zwiazanych z tematem (oprocz malego off-topicu) jak juz @jerseyAdmin wspomnial w swoim poscie, z mojej strony bede wysylac nastepnym razem na urlopy.
 
Pozwolę sobie napisać kilka spostrzeżeń po wymianie Orlena 5w40 C3 na Specola właśnie:

-cichsza praca silnika na jałowym, da się to zauważyć bo B48 generalnie w mini nie należy do najcichszych (w BMW jest znacznie lepiej wyciszony)
-silnik pracuje bardziej "basowo"
-prawie całkowicie zniknęło takie dieselowskie klekotanie przy przyspieszaniu z niskich obrotów. Nie jest to zasługa świeżego oleju bo na każdym nowym było to słychać, przez cały interwał jednakowo
- temp. oleju takie same Motul/Orlen/Specol
-silnik chetniej wchodzi na obroty, ma się wrażenie, że jest bardziej "śliski"

6000km i analiza ;-)
 
Tak, bo doskonale pamiętam jak auto pracowało na poprzednich olejach. Szybko nabijam kilometry także wymiany następują nawet nie co dwa miesiące. Staram się być obiektywny w tym co słyszę :) Analiza pokaże co jest grane ;-) @Plywak na hamowni akuart mam porównanie Motul vs Orlen, robione pomiary mniej więcej po tym samym przebiegu na każdym ze smarowideł ;)
 
Ej @feecle dzięki za trop. Faktycznie przydałoby się i w tłumiku olej wymienić.
 
Back
Top