• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Hyundai i30 II 1.6 GDI G4FD z LPG

DamianKO

Nowy użytkownik
Samochód
Hyundai i30 II 1.6 GDI G4FD
Marka samochodu
Hyundai i30 II
Budżet/ile litrów
300 / 4
Styl jazdy
Silnik
1.6 GDI G4FD
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 / A5/B5
Jaki olej masz obecnie
RAVENOL CLEANSYNTO FDS 5W30 USVO
Witam Panowie.
Na prawdę długo, od ładnych paru lat czytam nasze forum - przyszła pora żeby się zarejestrować, podziękować i spytać o niejasności których przez te lata zebrało się tyle że ręce opadają.

A mianowicie:
Posiadam Hyundaia i30 2 generacji - model 2013 czyli przed faceliftingiem. Silnik to fajna jednostka 1.6 GDI z rodziny Gamma - model G4FD.

Hyundai wg instrukcji poleca Shella 5W30 - Helix Ultra Professional AF z tym że już dawno czytałem między innymi na tym forum że polecany olej to ten którego producent dał więcej w łapę producentowi auta. Fakt faktem - w starych instrukcjach polecany był Castrol, na ten moment to Shell.

W każdym razie - samochód posiada 110tyś km przebiegu w tym 50kkm na LPG.

O ile przez pierwsze 2 wymiany oleju (auto kupione przy przebiegu 39kkm - olej wymieniony przy 40 i 50kkm) korzystałem z wtedy ciężko dostępnego Ultra Professionala od Shella o tyle po poczytaniu forum doszedłem do wniosku (pewnie błędnego?) że najlepszy będzie olej full syntetyk na bazie PAO - jedyny który na obecne czasy był "najlepszy" to RAVENOL CLEANSYNTO FDS 5W30 USVO.

Czy na ten moment nadal dobrym wyborem będzie Ravenol? Przebieg zbliża mi się do wymiany oleju i filtrów i drapię się po głowie i myślę...

Nie posiadam w aucie ani filtra DPF ani FAP. Wiem że biją ale nie wiem w którym kościele że oleje "Full SAPS" lepiej chronią silniki niż te niskopopiołowe - racja?

Czy warto wymienić olej na 5W40 czy trzymać się 5W30? Silnik fajnie żeby wytrzymał jak najdłużej, olej wymieniam co 10 tyś km. Trasy jakie robie to do pracy 35km w jedną stronę 15x w miesiącu czyli jakieś 1050km do samej pracy + z drugie tyle po mieście. Do tego dochodzą kilka razy do roku dłuższe trasy 250km+ / wakacje. Auto stoi na dworze więc fajnie żeby był silnik chroniony zarówno w zimie przy -20*C i normalne odpalał jak i przy 35*C autostradowej jazdy.
Jeśli jeszcze coś muszę dodać to można napisać.

Ahh - cena nie gra roli w zasadzie, myślałem że do około 200zł za 4L idzie znaleźć coś porządnego. Oleju nie bierze - przynajmniej na tyle żebym musiał dolewać, przy sprawdzeniu raz w miesiącu też nie widzę zmian na bagnecie.

Pozdrówka.
 
Solution
D
Komentarze na forach zawsze będą lepsze w kierunku olejów z pewną zawartością PAO, a olejów w klasie A5/B5 dzisiaj już coraz mniej.
Z drugiej strony Fordy od lat jeżdżą na olejach z normą 913x-A5/B5 (Ford Formula F to "technologia syntetyczna") i robią po kilkaset tys km.

Więc moim zdaniem, oleje "normalne" (oparte i III grupę) to Orlen/Lotos, wspomniany Shell, coś z Totala, Castrol itp
Ravenol jest oparty o PAO.

Amsoil bdb, sprawdzony w mocnych silnikach TGDI, jest b.dużo analiz olejów przepracowanych.
Ciekawostką jest fakt, że nie posiada żadnej oficjalnej aprobaty, ale spełnia ich bardzo dużo.

Jak się Ravenol spisuje, to przy nim zostań.
Motor na wtrysku bezpośrednim? z tego co kojarzę.
 
Tak jest kolego - GDI - Gasoline Direct Incjection ;) LPG jest 4 generacji z dotryskiem benzyny - sprawdza się świetnie.
 
Shell AF 5w30
 
 
Kolego moderatorze - w takim razie proponujesz Orlen Platinum Pro F 5W30? Będzie to to lepsze pod względem właściwości niż wspomniany Ravenol? Bo na pewno jest tańsze.

Jendak zaś tutaj
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/orlen-platinum-pro-f-5w-30.525/ komentarze idą w kierunku że słabo się nadaje do silników DI a jak już to autka 10lat wzwyż.
Formula F też nie jest jakoś chwalony wniebogłosy. Najwięcej pozytywnych opinii idzie w kierunku Amsoil'a 5W30
Czy coś w ten deseń : Amsoil Signature Series 5W30 ASL będzie okej?
Olej smaruje jednocześnie silnik jak i łańcuch rozrządu więc zależy mi na najlepszym w swojej klasie.
 
Komentarze na forach zawsze będą lepsze w kierunku olejów z pewną zawartością PAO, a olejów w klasie A5/B5 dzisiaj już coraz mniej.
Z drugiej strony Fordy od lat jeżdżą na olejach z normą 913x-A5/B5 (Ford Formula F to "technologia syntetyczna") i robią po kilkaset tys km.

Więc moim zdaniem, oleje "normalne" (oparte i III grupę) to Orlen/Lotos, wspomniany Shell, coś z Totala, Castrol itp
Ravenol jest oparty o PAO.

Amsoil bdb, sprawdzony w mocnych silnikach TGDI, jest b.dużo analiz olejów przepracowanych.
Ciekawostką jest fakt, że nie posiada żadnej oficjalnej aprobaty, ale spełnia ich bardzo dużo.

Jak się Ravenol spisuje, to przy nim zostań.
 
Solution
I o to mi właśnie chodziło ;) a czy się spisuje ciężko powiedzieć - silnik nie bierze oleju, spokojnie jeździ od wymiany do wymiany - raczej kawałków silnika w filtrze nie znajduję. Tyle że 110 tyś km to jeszcze mały przelot jak nawet na benzyniaka a wolałbym żeby silnik jednak przeżył drugie-trzecie tyle - tyle że trzeba patrzeć w przyszłość już teraz dlatego szukam za wczasu czegoś co ochroni silnik przez zużyciem.
No nic - zostaję w takim razie przy Ravenolu.
 
czy spisuje ciężko powiedzieć - silnik nie bierze oleju, spokojnie jeździ od wymiany do wymiany - raczej kawałków silnika w filtrze nie znajduję.
Widzę, że nie ma potrzeby ingerowania w serwisy silnika ...
Wymiany co 10 tys km - jak najbardziej poprawnie.
Olej stosujesz dobry (chociaż ja R "nie lubię"), też OK.

Jakbyś miał ochotę "pogrzebać przy oleju", możesz się pokusić o jego analizę.
Zbliża Ci się wymiana, więc 100-150 ml oleju i wyślij do laboratorium.
Po takiej analizie zobaczysz wiele ciekawych rzeczy, których nie idzie inaczej ocenić.
Koszt w granicach 100-120PLN z wysyłką.
 
A jesteś w stanie kolego coś więcej napisać na temat tej analizy? Gdzie się coś takiego wysyła? Ewentualnie dostarczyć na terenie Śląska osobiście. Oczywiście wyniki pewnie i na forum przydałoby się wrzucić. Zostało mi dosłownie koło 800km do równych 110kkm więc obstawiam że jeszcze w listopadzie / początku grudnia trzeba będzie zlać go. Do czego ten olej zapakować co by się nie rozlał / nie pękło szkiełko.
 
To podstawowe określenie parametrów fizykochemicznych dostarczonego oleju, zawartości metali ze zużycia silnika oraz zawartości benzyny w oleju.
Takie analizy są dostępne na forum:

Ja olej przesyłam w butelce PET 0,5L po jakimś napoju, wodzie mineralnej, bo są "niezniszczalne"

zamawiasz wg tego opisu:
 
Mit: Oleje full SAPS nie. To mit, że oleje np mid-SAPS gorzej zabezpieczają. Mit z początków produkcji tego typu olejów, gdzie nie wszystkie firmy sobie radziły z nowymi wymogami lub/i chciały żeby ich stare formulacje dłużej pożyły i żeby ludzie nie przestali wlewać olejów starszego typu. Jeżeli to nie jest Mustang z 64 z gównianym wałkiem i pasowaniami kilometra, silnikowi to nie zrobi różnicy. Dość dać przykład normy 505.01 która oleje C3 z powodzeniem spełniają. Zresztą nic dziwnego.

Fakt: Druga sprawa sam olej - jest dyskusja o olejach do gazu. W tym moje wypowiedzi na ten temat. Przy zmianie paliwa zasilania normy producentów przestają obowiązywać w większości przypadków, warto zoptymalizować olej, pod kątem paliwa. Ja Ci polecę w związku z tym co sam używam 5W40 Motul Specific CNG/LPG. Będzie do tego silnika odpowiedni i pod kątem zasilanego paliwa, optymalny. Chociaż jak wymieniasz olej co 10k km, to w zasadzie każdy olej sobie tutaj poradzi. Na Motulu z powodzeniem możesz zrobić 15k. Na innych olejach, jak w przypadku eksploatacji w warunkach ciężkich.

Administracja: Wprowadzanie w błąd rzekomymi cudownymi właściwościami tego jednego konkretnego Motula. To olej jakich wiele, nie daje lepszego ani gorszego zabezpieczenia, na pewno nie pozwala wydłużyć interwału.


Mit: Analiza oleju służy nie do określania jakości oleju silnikowego, bo tego się nie da rzetelnie zrobić tylko w ten sposób, a może do lokalizacji usterki, trwałości środka smarnego (wydłużenie/skrócenie) interwałów. To jest kolejny mit, ze z niej coś na temat jakości oleju można wyczytać. Nie nie można.

Fakt: oleje bazowe PAO mogą być stosowane są do formulacji olejów zoptymalizowanych pod kątem zasilania LPG i oleje oparte o te bazy olejowe, mogą lepiej sobie radzić, przy założeniu spełnienia pozostałych uwarunkowań. Podobnie jak izo parafiny, czy np GTL, co jest przedmiotem badań. Baza to nie wszystko, liczy się jeszcze reszta.

Administracja: wprowadzanie w błąd rzekomymi badaniami co do rzeczowości spełniania norm ochrony przez GTL w wypadku smarowania silników samochodowych z LPG. Każdy olej bazowy może być stosowany do tworzenia olejów dla LPG, głównie dlatego że w silnikach samochodowych granicznymi wymogami są normy ogólne. A te spełniają wszystkie oleje bazowe dopuszczone do obrotu.


Fakt: jeżeli zależy Ci na maksymalnym zabezpieczeniu silnika i jego trwałości oraz życie w zgodzie z naturą i portfelem ja polecam:

1. Bardzo dobry filtr oleju i powietrza.
2. Częstą kontrolę układu zapłonowego pod kątem niesprawności (również układu rozrząd)
3. Obsługę instalacji w profesjonalnym zakładzie i weryfikację poprawności montażu, doboru komponentów. Wymianę filtrów co przegląd. Nie piszesz jaką masz ale jak włoska, to gorzej, bo jeszcze trzeba pamiętać o czyszczeniu elektrozaworu, jezeli jest przed filtrem.
4. Dopiero dobór oleju i jego wymiana. Jeżeli na taki jak Ci poleciłem, to nie ma sensu go wylewać po 10k km. Nadwyżkę przeznacz na lepsze świece, czy jakąś analizę w przyszłości.
 
Last edited by a moderator:
Co do serwisu to zgoda, a co do badań to powtarzasz to co pisze się tutaj od dawna, nawet @SACZI napisał co się osiągnie po analizie oleju. Resztę masz w komentarzu, specjalnie w Twoim poście, żeby inni czytający nie mieli wątpliwości co wypisujesz.
 
Jeśli chodzi o zestaw LPG to może komuś się przydać - zamontowano mi coś takiego:
Zbiornik BORMECH TW-200 specjalny,toroidalny 52l
Wielozawór TOMASETTO ACHILLE AT.02
Gazoszczelna obudowa BORMECH DT-01.09
REDUKTOR / PAROWNIK AC S.A. R 01
Filtr gazu ZWM Czaja FL01
Zawór odcinający VALTEK 03
Wtryskiwacz AC W01
Czunik ciśnienia AC S.A. PS-04 (klasy 2)
Komputer AC S.A. STAG-400

Filtry o ile powietrza dadzą radę i nie spowodują dużo mniejszego przepływu powietrza (z racji tego że jeżdżę po drodze a nie po pustyni), o tyle widziałem fajny test/filmik na temat tego że w filtrze oleju już po około 8 tysiącach km lubi się załączać obejście które puszcza olej bez filtrowania - bezpieczniej obejściem niż gdyby olej miał w ogóle nie dotrzeć do silnika. Więc o ile olej "może" być typu long-life to filtry na pewno nie są - więc dla mnie bezpiecznie jest wymienić cały pakiet filtrów czy oleju co 10kkm.

Zamówiłem wspomnianego Ravenola, dzięki serdeczne w takim razie dla wszelkich osób które tutaj się wypowiedziały, administratorom, na prawdę szanuję i dziękuję za podzielenie się wiedzą.
 
Back
Top