• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Monitoring temperatury oleju silnikowego

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
D

Deleted member 6544987

Gość
Dyskutujemy nr tematy różne i dziwne nie mając odniesienia do warunków panujących w silniku.
Tworzy się przy tym niestworzone teorie, które trzeba "wyjaśniać".

Więc na miarę możliwości technicznych, będę umieszczał odczyty parametrów silnika, o których tutaj mowa.

Narzędzia:
- interfejs odb2
- program Torque

Na załączonym zrzucie parametry:
- O1/O2 - napięcie sond lambda
- Fuel press - ciśnienie paliwa
- STFT1/LTFT1 - krótkie i długie korekty dawek paliwa
- Cat B1S1 - temperatura katalizatora

Temperatury oczywiście są jasne.

Pokazany zrzut został wykonany po 17km spokojnej jazdy z prędkościami 50-90km/h wokół tzw komina.
Temperatura oleju nie przekroczyła 83*C, chłodziwo 82*C.
Silnik w błyskawicznym tempie nagrzewa płyny do około 70C, po czym przyrost temperatury się stabilizuje.
Trwa to 5-7 km, temperatura zewnętrzna 13C.
Nie widziałem wyższego wskazania temp oleju jak 85C, przy czym na autostradzie nie byłem chyba z 2 lata ...

Docelowo będę chciał wrzucać wykresy (z danymi liczbowymi do własnej analizy), ale muszę opanować programik.
Pamiętamy również, że odczyty parametrów na pewno są obarczone błędem.
Błąd jest nieznany, ale przyjąć można 5-6C (+/-3C) od wartości rzeczywistej.
 

Attachments

  • Screenshot_20210527-064505_Torque.jpg
    Screenshot_20210527-064505_Torque.jpg
    1 MB · Odwiedzin: 482
Last edited by a moderator:
Ja w mojej f30 n47 maksymalnie osiągnąłem 95st C przy autostradowej jeździe 160km/h, trasa ok 1000km. średnia prędkość 120km/h.
Przy odcinakach 60-100km 90st C, taka specyfikacja silnika.
Będę miał czas to wrzucę zdjęcie z Btoola.
 
Korzystam z tej samej aplikacji (Torque). Zainstalowałem po zakupie nowego samochodu, żeby być trochę bardziej świadomym kierowcą, bo mam zamiar pojeździć nim dłużej niż 2-3 lata. Przez to zmieniłem trochę styl jazdy zanim olej osiągnie odpowiednią temperaturę, a konkretnie dowiedziałem się że:
- przy jeździe z prędkością 50-60 km/h, olej osiąga 80 stopni po ok niecałych 10 km,
- wskaźnik temperatury płynu chłodzącego pokazuje 90 stopni już po 3 kilometrach, ale faktycznie płyn ma dopiero 70 stopni,
- na drodze ekspresowej, przy prędkościach max 130 km/h i temperaturze zewnętrznej ok 32 stopnie, po 15 km olej osiągnął 92 stopnie - po zjechaniu z drogi ekspresowej temperatura oleju spada do ok 88 stopni,
- ta sama trasa, ale w godzinach porannych (5:30) - olej osiąga maksymalnie 86 stopni.
Samochód Opel Astra K 1,4 125 KM, olej 0W20 (Shell Helix Ultra SN Plus).
 
Program diagnostyczny typu Torque może nie być zbyt dokładny we wskazaniach temperatury oleju, wszystko zależy, czy urządzenie diagnostyczne obdII posiada do odczytu protokoły współpracujące z danym sterownikiem. Czasami program diagnostyczny robi sobie kalkulację i oblicza algorytm na podstawie którego wskazuje jakiś parametr. Tak jest na pewno z temperaturą katalizatora, bo nie mamy żadnego czujnika EGT w kolektorze (są, ale to jest bardzo wąska grupa aut). Są to wtedy wartości przybliżone. Tu w przypadku Astry K, trzeba by sprawdzić, czy temperaturę oleju pokaże również na zgaszonym silniku i jeśli tak, to może faktycznie odczytywać ten parametr, jeśli nie, to na pewno jest to wartość kalkulacji. Uniwersalne programy diagnostyczne najczęściej widzą tylko podstawowe parametry potrzebne do ustalenia mieszanki, takie jak temp płynu chłodzącego, pozycja przepustnicy, napięcie lambda, korekty stft i ltft, czujnik MAF lub MAP w zależności który występuje, obroty silnika i czasy wtrysku. To wszystko można odczytać za pomocą interfejsów bluetooth za 20 zł i darmowej apki. Wartość ciśnienia paliwa też nie jest właściwa, bo pokazuje 4 bar, czyli pewnie takie, jakie pompuje pompa w baku, natomiast ciśnienie na szynie w przypadku Astry K będzie dużo wyższe, gdzieś w okolicy 2000 bar.
Zainspirowany wątkiem zrobiłem dziś rano kilka zrzutów temperatury ze swojego auta, najpierw jazda dość wolna, trochę korka i drugie zdjęcie zrobione po 1 km jazdy, następnie trzecie zdjęcie po 2 km jazdy, czwarte zdjęcie po ok 4 km jazdy i ostatnie po 14 km jazdy. Od 3 km drogi prędkość była już większa, ale z małymi obciążeniami, bo dużo z górki.
Screenshot_20210527-082813_OBDeleven.jpgScreenshot_20210527-083129_OBDeleven.jpgScreenshot_20210527-083452_OBDeleven.jpgScreenshot_20210527-083736_OBDeleven.jpgScreenshot_20210527-084551_OBDeleven.jpg
 
Tu w przypadku Astry K, trzeba by sprawdzić, czy temperaturę oleju pokaże również na zgaszonym silniku i jeśli tak, to może faktycznie odczytywać ten parametr, jeśli nie, to na pewno jest to wartość kalkulacji.
Na 100% odczytuje temperature oleju i wody przy zgaszonym silniku
 

Attachments

  • Screenshot_20210527-202640_Torque.jpg
    Screenshot_20210527-202640_Torque.jpg
    1,1 MB · Odwiedzin: 313
  • Screenshot_20210527-202210_Torque.jpg
    Screenshot_20210527-202210_Torque.jpg
    1 MB · Odwiedzin: 271
Również i ciśnienie oleju jest odczytywane, ale torque nie potrafi go wyświetlić (pokazuje albo 0, albo puste miejsce).
Można ten parametr wyświetlić na wskaźniku między zegarami (tutaj z kolei nie da się wyświetlić temp oleju).
 
1.6 HDI, jazda 170km/h (3500obr/min) przez kilkanaście kilometrów w temperaturze otoczenia 30stC - 107stC
 
Insignia polift miała ukryte menu i można było go odblokować Opcom'em gdzieś po 2014r .
To możecie Astra to ma , wówczas na komputerku się wyświetla parametry temperatura i ciśnienie oleju, temperatura cieczy...

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Kurde to u mnie jakieś ekstremalne temperatury.Silnik2.0 TDICR z podniesiona mocą .Przy prędkościach rzędu 180 na liczniku pokazuje temperatury rzędu 106-110 .Olej ravenool SSL 0w40 plus AR 9200v2
 
Jakie tam ekstremalnie temperatury. W ciężarówce mam też takie i nie jeżdżę 180km/h. 100/110st to u mnie norma. Na pojazdach z pełnym ładunkiem wskakuje 120st. Niestety nie mam płynnej skali tylko skacze co 10st.
 
@jedrek1980 ,
2,0 CDTI raz mierzyłem w stronę Magdeburga z OBD2 to 180-210 pokazał około 108⁰C.
Na blacie oczywiście 90⁰C

@soszo , tak z ciekawości pytam , jaka lepkość , marka , intrewal tego oleju w ciężarowym ?
Wiem, że to zupełnie inna bajka.

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
@Bodex olej (Total) Maxima CRX 10W30. Interwal 100kkm. Jest na forum jedna analiza po 99kkm na tym oleju.
 
@soszo
100kkm ?
To czemu to w osobowych nie działa ?
Nie utlenia się ? Lepkość nie leci ?

To może ten olej zalejemy do osobówek

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
@Bodex O ile dobrze pamiętam z @soszo analizy, to lata na tym co leją w serwisie RVI czyli Total pod innym znaczkiem, lepkośc 10w30 i interwał okolice 100k ;)

Edit. upssss... coś mi nie odwieżyło i nie widziałem waszych odpowiedzi 🙈🙈
 
@Bodex to zupełnie inne warunki pracy oraz pojemność układu smarowania.
 
@SACZI
Inne , pojemność silnika proporcjonalnie do oleju jest podobna , mniej zimnych startów w stosunku do kilometrów to ok .
Jednak starzenie się oleju osobówek już 10-15 kkm, a te 100kkm ?
No jest chyba różnica .gdzie jest haczyk ?
Robią nas w wała ?

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
To nie jest tak, że silnik o pojemności 1 litra potrzebuje X oleju a silnik o pojemności 2 litrów potrzebuje 2X.

Do samochodu osobowego bym nie wlewał, chociaż może gdy punto będzie wyziewało ducha, to na koniec zaleję na próbę ;)
 
Po 40km przy temp zew. 6st C
Screenshot_20210528-230529.jpg
 
Last edited by a moderator:
Back
Top