• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Monitoring temperatury oleju silnikowego

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
Tak jak napisałem wcześniej olej w ciężarówce łapie temperaturę 120°C ale jak widać trochę potrafi zawyżać wskazanie. Po nocy 14° a olej 20°C

20210530_085333.jpg20210530_085425.jpg
 
Może przez noc nie spadła. Przy takiej ilości olej długo stygnie.
 
W nocy pewnie było chłodniej, zdjęcie zrobiłem po 12 godzinach od unieruchomienia silnika. W tej chwili mam zgodne 20 vs 20st. Stoję "twarzą" do słońca zobaczę czy nie przeskoczy na 30st. Jeszcze napięcie aku trzyma więc nie odpalam, ale wieczorem będę musiał.
 
U mnie też zawsze rano wskazania temp oleju są wyższe nić temp otoczenia.
Co dziwne, temperatura oleju rośnie wręcz błyskawicznie.
Wystarczy 1 minuta pracy silnika, olej jest cieplejszy o dobre 10C.
Nie wiem, czy to prawda, czy błędne wskazania.
 
Raczej nie, ale wystarczy mi 7km i olej osiąga 70C.
Potem przyrost temperatury się stabilizuje i po kolejnych 10km jest 80+C.

Widok izometryczny silnika:
1622374827774.png
 
Last edited by a moderator:
Nie wiem dlaczego @SACZI napisał "raczej nie" , a na rycinie zaznacza wymiennik ciepła :rolleyes:

1622376105966.png
1622376205940.png
 
Bo najpierw pisałem, później znalazłem tą fotkę i zlokalizowałem "to coś".
I faktycznie, wojo gogiel pod hasłem "oil cooler astra k 1.4 t" wyrzuca takie focie:
1622376490009.png
 
Tak, to tlumaczy dlaczego temp. oleju rosnie stosunkowo szybko.
 
Też mam chłodniczkę przy filtrze oleju w 1.6 CRDI, ona jest bardzo małych rozmiarów, ale myślicie że realnie coś może dawać tzn. zbijać w znaczący sposób temperaturę oleju? Nie mam możliwości pomiaru jego temp. Musiałbym sprawdzić jakie węże do niej idą, czy na pewno od chłodnicy, ale pewnie tak. Fajnie jakby też podgrzewała w zimie olej, ale jak dotykałem wskaźnik to był jako tako ciepły w mrozy.
 
Wymiennik ciepła płyn/olej ma za zadanie jak najbardziej zbliżyć temperaturę oleju do temperatury płynu chłodzącego w każdych warunkach, czyli szybciej nagrzać olej i łatwiej zbić z wysokich wartości typu 120 st. Prawie wszystkie silniki benzynowe doładowane mają wymiennik ciepła, w BMW 1.6 T np nie było go w słabszych wersjach mocowych, ale już od 170 KM był montowany.
Dzisiaj wrzucam wskazanie temperatury oleju z długotrwałej jazdy autostradowej przy względnie niedużych temperaturach otoczenia.
20210530_115852.jpg
 
Podobne wymienniki woda/olej jak na zdjęciu @SACZI volvo montowało z tyłu miski olejowej w większości starszych modeli.
Ale 3,0 ma akurat tylko mikro wymiennik w podstawie filtra oleju.
W sumie, jak ogarnę Vol-FCR w końcu, to trzeba będzie się przejechać z kompem i sprawdzić jak S90 grzeje/chłodzi olej.

Śmieszne jest to, że jak ta chłodnica w misce, się w Volvo uszkodzi, to najczęściej kończy się to czarnym kompotem w zbiorniczku wyrównawczym.
 

Attachments

  • s-l300.jpg
    s-l300.jpg
    9,3 KB · Odwiedzin: 187
Zarejestrowaliśmy z @dkn pierwsze parametry w postaci danych, które można "obrabiać".
Poniżej wrzucam wykres przyrostu temperatury oleju po 8h postoju w funkcji czasu pracy silnika.
(na tą chwilę bez opisu, ale popracuję nad tym)
1622560804980.png
 
Czyli rozumiem, że oś y to temperatura [°C], a x to czas w sekundach? To jest zapis przyrostu pod obciążeniem w ruchu czy na postoju? Czujnik w którym miejscu? A temperatura otoczenia?

Ogólnie fajny eksperyment 👍, dobry silnik do takich testów, stabilny termicznie.
 
OK, trochę ogarnięte te wykresy.
Po 8h uruchomiłem samochód i po prostu jechałem przez miasto z 2 przerwami.
Stąd 3 wykresy.
 

Attachments

  • trackLog-2021-cze-01_15-03-31.jpg
    trackLog-2021-cze-01_15-03-31.jpg
    37,6 KB · Odwiedzin: 196
  • trackLog-2021-cze-01_15-19-39.jpg
    trackLog-2021-cze-01_15-19-39.jpg
    36,2 KB · Odwiedzin: 199
  • trackLog-2021-cze-01_16-03-10.jpg
    trackLog-2021-cze-01_16-03-10.jpg
    30,3 KB · Odwiedzin: 192
Last edited by a moderator:
I to samo, tylko z legendą i dołożonymi danymi o prędkości.
Więcej danych nie logowałem dzisiaj,
Następnym razem :)
 

Attachments

  • trackLog-2021-cze-01_15-03-31_predkosc.jpg
    trackLog-2021-cze-01_15-03-31_predkosc.jpg
    28,7 KB · Odwiedzin: 184
  • trackLog-2021-cze-01_15-19-39_predkosc.jpg
    trackLog-2021-cze-01_15-19-39_predkosc.jpg
    26,7 KB · Odwiedzin: 203
  • trackLog-2021-cze-01_16-03-10__predkosc.jpg
    trackLog-2021-cze-01_16-03-10__predkosc.jpg
    58,8 KB · Odwiedzin: 205
I to samo, tylko z legendą i dołożonymi danymi o prędkości

Jaka legendę masz na myśli?

Prędkość to tylko pokłosie obciążenia silnika. Masz taki parametr w tych logach? Albo chociaż ciśnienie doładowania.

Przydała by się dłuższa jazda z większym obciążeniem silnika.
 
Last edited:
Jaka legendę masz na myśli?
Opisy przebiegów na wykresach.
Te prostokąty, a w nich "temp" i "prędkość".
Prędkość to tylko pokłosie obciążenia silnika. Masz taki parametr w tych logach? Albo chociaż ciśnienie doładowania.
Parametrów do monitoringu jest chyba ze 100, albo i lepiej.
Problem w tym, że nie wszystkie działają.
Mam np ciśnienie oleju, ale nie ma z niego odczytów.
Prawdopodobnie trzeba jakoś dodatkowo PID skonfigurować, a ja nie wiem jak ...
Przydała by się dłuższa jazda z większym obciążeniem silnika.
Nie ma szans na takie trasy, jak Ty pokonujesz ;)
Może się w następny tydzień wybiorę na kawę do Krakowa, to będzie dłuższy log ;) :)
 
Back
Top