• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

2003 Nissan Almera n16 1.5 dCi

CallMeDezy

Użytkownik
Lokalizacja
Kaszëbë
Samochód
2000 Peugeot 406 2.0 HDi RHY, 2003 Nissan Almera N16 1.5 dCi k9k 722, 2003 Fiat Panda 169 1.2 188A4000, 2010 Citroen C4GP 2.0 HDi RHE, 2019 Fiat Fiorino 1.4 350A1000 + LPG, 2005 Peugeot 307cc 2.0 RFJ
Marka samochodu
Nissan Almera n16
Budżet/ile litrów
120zł/5L
Styl jazdy
Silnik
1.5 dCi K9K 722
Data produkcji
2003
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
RN0700/0710 A3/B4, C3 od 0w30 po 15w40
Jaki olej masz obecnie
Bizol Allround 5w40
Hej wszystkim. Silnik, który słynie z marchewkowych panewek i plastikowych wtrysków - to ta najgorsza odmiana na Common Railu Delphi. Fajnie jakby można było mu zalać coś sensownego i nie mieć z tyłu głowy myśli o ewentualnym remoncie w najbilższym czasie. Od nowości lany był Shell HX7 10w40, bo taki Nissan zalecał, natomiast w Renault te silniki jeżdżą na 0w40/5w40, przynajmniej według internetowych olejarek, a sama norma 0700/0710 dopuszcza w zasadzie wszystko, co ma jakiekolwiek właściwości smarne. Fajnie by było wesprzeć naszą gospodarkę, więc pochyliłbym się nad Lotosem, Orlenem, czy Specolem, ale jeśli w podobnej cenie lepszy ma być Total, Bizol czy inny Shell, to oczywiście wezmę pod uwagę. Najlepiej chyba by było zostać przy 5w40, bo już 10w w mojej opinii jest co najmniej nierozsądne przy tak awaryjnym silniku, w szczególności z turbo. Przy wymianach oczywiście lecą płukanki. Pozdrawiam.
 
A skąd ta myśl? Dlaczego ma do nich nie dopłynąć?
 
Padające panewki w 1.5 dCi to wynik defektu układu smarowania, a nie ich wada sama w sobie. W późniejszych wersjach wada została usunięta i problem został rozwiązany.
Panewki wycierały się, bo dostawały za mało oleju.
 
A, masz pewnie na myśli pompę oleju. Nie zauważam żadnych niepokojących dźwięków czy zachowań podczas normalnego użytkowania - kontrolka ciśnienia oleju gaśnie gdy rozrusznik kończy kręcić i silnik załapuje, a praca jak na 1.5 dCi jest przyzwoita.
 
kontrolka ciśnienia oleju gaśnie
To o niczym nie świadczy.

Pozostanie na 10W40 nie jest złą opcją, nie demonizujmy tej lepkości. Przejście na coś pokroju 0\5W jest jak najbardziej OK, ale nie ma co popadać w paranoje.

Natomiast co do wad konstrukcyjnych, to żadnym olejem ich nie usuniemy. Po prostu co jakiś interwał warto zrobić kontrolę stanu panewek. Nie jest to drogie, a lepiej zapobiegać, niż leczyć.
 
To na co oprócz pompy oleju i panewek zwrócić uwagę?
 
Pisałem, układ smarowania, a to nie tylko pompa oleju.
 
Dobrze, rozwiń proszę swoją wypowiedź.
 
Panewki leciały głównie przez zbyt długi interwał olejowy i z powodu blokującego się zaworu ciśnienia w pompie, dlatego praktycznie zawsze agonia zaczynała się na panewce od strony sprzęgła.
Choć pewnie nie były to wszystkie grzechy, skoro dopiero po 2012 roku tak naprawdę ogarnęli ten problem, kiedy za ten silnik wziął się Mercedes.
 
Dziękuję. Czyli inspekcja panewek powinna wystarczyć, jeśli są w dobrym stanie to po prostu lać 5w40 co 10k/rok i się nie przejmować? Lotos Synthetic, czy inny Specol Gold chyba mu zasmakują, prawda?
 
@CallMeDezy ten silnik jest loterią, ale tak, skrócenie interwałów do 10k znacznie ograniczyło już problemy z panewkami. W sumie, będąc bardziej nadgorliwym, można by ewentualnie we wskaźnik ciśnienia oleju zainwestować, bo w zasadzie to właśnie cały pic polegał na spadku ciśnienia na magistrali, przez co ostatnia panewka miała deficyt oleju.
 
Rozumiem, że spadek był zbyt mały, żeby zaświeciła się kontrolka, ale wystarczający żeby obrać panew?

Sent from my Mi MIX 2S using Tapatalk
 
Tak. Kolega ma Megane 1.5dCi 110KM bodajże i pierwszym objawem jaki miał, to przypadkowo zauważył w nocy, że czasami kontrolka oleju dosłownie błyska na ułamek sekundy, poszła wymiana panewek i pompy oleju, Megane jeździ dalej. Teraz, jako że kolega sam sobie mechanicznie wszystko ogarnia, co by się nie działo, panewki wymienia co 60.000km, razem z olejem w skrzyni 😄, tym bardziej, że jak sam stwierdził, koszt samych panewek jest śmiesznie niski, bo OEM-y chyba nawet poniżej 250zł za komplet można dostać. Olej wymienia co 8 tys, każdorazowo z płukanką, przed wymianą panewek robił bodajże długodystansową, musiał bym dopytać, ale całkiem niedawno robił już drugą taką profilaktyczną wymianę i wywalił praktycznie nowe panewki na złom, także naprawdę skrócenie interwału i wymiana z płukaniem daje tam naprawdę dużo.

Generalnie, jak się kontrolka ciśnienia zaświeci, to jest już pozamiatane, i nie tyczy się to tylko tego silnika, tylko generalnie silników, bo w wielu przypadkach zaświeca się już w takim momencie, że alladyn informuje tylko, że będzie robił porządki w domowym budżecie ;).
 
Pozwolę sobie odkopać temat :) Wyczytałem w opisie Motula RN17, że ta norma jest kompatybilna wstecz z 0710. Prawda to? Myślicie, że warto przejść na 5w30 C3 lub C2C3, czy lepiej zostać przy 5w40 A3B4 lub C3? Myślę nad orlenem V lub XD.
 
Biorąc pod uwagę przypadłość tych silników to zdecydowanie 5w40, aby było większe ciśnienie smarowania, aby najdalsza panewka miał olej.
 
Jak już to XD. Ja zrobiłem na nim jeden interwał w dacii i podobała mi się praca silnika.
 
Szwagrowi 4 lata temu w Dacii zatarł się silnik w mrozy było -20 wywaliło filtr oleju czyli wadliwy zawór w pompie oleju, miał zalsny Elf 5w30 na szczęście wywalczył wymianę silnika w ASO bo miał jeszcze gwarancję.
 
Kocham to niezdecydowanie i anegdoty :D @apede dacia który rok i jaki kod silnika?
 
Back
Top