• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

2010 Citroen C4GP 2.0 HDi 150 FAP

CallMeDezy

Użytkownik
Lokalizacja
Kaszëbë
Samochód
2000 Peugeot 406 2.0 HDi RHY, 2003 Nissan Almera N16 1.5 dCi k9k 722, 2003 Fiat Panda 169 1.2 188A4000, 2010 Citroen C4GP 2.0 HDi RHE, 2019 Fiat Fiorino 1.4 350A1000 + LPG, 2005 Peugeot 307cc 2.0 RFJ
Marka samochodu
Citroen Grand C4 Picasso
Budżet/ile litrów
150-180zł/6L
Styl jazdy
Silnik
2.0 HDi RHE (?)
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Total Ineo ECS 5w30 / PSA B71 2290
Jaki olej masz obecnie
Total Ineo ECS 5w30
Cześć, post piszę w sprawie samochodu taty, temat o tyle ciężki, że chłop wierzy w serwisy long life i zmienia olej co 30kkm, nie da się go przekonać do zejścia chociażby do 15, nie mówiąc już o 10kkm. Autem w sumie większość jeździ mama do pracy, około 25km w jedną stronę, trasa raczej 50/50 trasa/miasto, sporadycznie zdarza się jakiś dalszy wyjazd, wtedy jedzie tata i jest raczej więcej ognia. W aucie nie ma żadnych wskaźników temperatury i nie wiem na ile dostaje na zimnym, ale nie zakładam optymistycznego scenariusza. Przy następnej wymianie wleci płukanka na jakiś wydłużony czas, może z godzinkę, bo chociaż na to udało mi się tatę namówić. Wiem, że Ineo ECS był lany fabrycznie i nie wątpię, że jest to dobry olej do tego silnika, natomiast zastanawiam się na ile dobrze jest zostać przy nim, a może lepiej by było spróbować z czymś tańszym? Może 5w40 mid-saps z uwagi na styl użytkowania i ekologię na miejscu? Tata raczej nic innego niż Totala nie chce zalewać, ale może po wystarczająco długich namowach i przeliczaniach uda się dojść do jakiegoś consensusu. Jak narazie myślałem żeby wlać Total Ineo C3 5w40, ale to tylko moje sceptyczne podejście do SAE30 w tym przypadku. Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi, jak się komuś chce rozpisać nt. interwałów long-life, albo podlinkować temat to przekażę tacie do lektury. Pozdro.
 
wierzy w serwisy long life i zmienia olej co 30kkm
To nie kwestia wiary, tylko wiedzy.
W pewnych warunkach oleje można zmieniać nawet co 50 tys km, tylko prawie nikt tak nie jeździ.
Same oleje również są w stanie wytrzymać takie dystanse, bo po prostu są do nich przygotowane - wszystkie z normą VW504/507 muszą trzymać parametry przez minimum 650h pracy, co mniej więcej odpowiada 30 tys km.
Sam serwis LL to nie 30 tys, tylko do 30 tys km lub co 2 lata i tu jest ta subtelność.
Ja do niedawna eksploatowałem samochód w cyklu 2x33km i wg komputera olej miałem wymieniać co około 16-18 tys km.
Teraz jeżdżę mniej i wychodzi mi interwał około 12 tys km. Opel też w folderach reklamowych podaje 30 tys km/rok.\
Idąc tym tropem, u Twoich rodziców 15 tys km wydaje się nieprzesadzone i do tego ojca namawiaj.

Natomiast sam dystans 30 tys km na jednym oleju masz opisany w poniższej analizie:
Nie możesz jej 1:1 przełożyć na swój samochód, ale widać co się dzieje z olejem na takim dystansie.
"Miodu" nie ma, ale tragedii również. Wszystko zależy od sposobu eksploatacji i pokonywanych odcinków/raz.

Co do oleju, to ja w SAE40 bym we francuskim dieslu nie szedł ...
Te silniki "od zawsze" miały dedykowany olej C2, czyli o obniżonej lepkości HTHS i pokonywały na takich olejach setki tys km.
Jeżeli już na siłę szukasz zwiększenia lepkości, to 5w30 C3 będzie takim olejem, że "wilk syty i owca cała".
Zwróć uwagę na oleje z normami MB229.51, VW504/507 i BMW LL04.
Konkretna propozycja - Mobil 1 ESP 5w30 (ma nawet wymaganą normę PSA).
 
Zobacz w instrukcji / książce gwarancyjnej czy są wyszczególnione "Trudne warunki eksploatacji". Zazwyczaj tam jest jak byk napisane co wyklucza wymianę oleju co 30k i należy przejść na krótsze interwały.

Zawsze można wpisać do komputera wartość 15k do przeglądu, nie 30

Na twoim miejscu poszukał bym analiz laboratoryjnych w różnym stadium zużycia oleju.

Wysłane z mojego Mi11 przy użyciu Tapatalka
 
A przypadkiem Citroen w instrukcji obsługi nie podaje 20 tysięcy kilometrów, jako ten wydłużony okres wymiany oleju? Warto sprawdzić, może uda się "ugrać" te 10 tysięcy kilometrów tzn 20 zamiast 30 tysięcy kilometrów.
Co do oleju polecam Mobil 1 5w30 ESP (porządny olej od dużego gracza, dodatkowo posiada aprobatę PSA B71 2290 i 2297) lub Motul 8100 5w30 EFE (na takim oleju jeździł mój ojciec w takim samym aucie, ale z silnikiem 1.6 HDi pod maską, zrobił jakieś 80 tysięcy kilometrów, brak uwag co do niego, nic niepokojącego nie działo się z autem).
 
Motul 8100 X-Clean EFE 5W30 sam mam chęć zalać u siebie, tym bardziej, że w rosyjskich analizach wyszła z niego naprawdę fajna, "gruba" trzydziestka.
Mobil1 ESP 5W30 miałem, nie byłem z niego zadowolony w 100%, ale mam chęć spróbować jeszcze raz tego oleju, bo mam wrażenie, jakby się nie do końca polubił z AR9200.
Ineo ECS też nie jest przecież złym olejem, tym bardziej, że jest reklamowany jako ten, który powstał przy współpracy z PSA, pod konkretnie te jednostki. Jeżeli ma być sztywno Total, możesz rozważyć Ineo HTC, to 5W30 i chyba jedyne C3 z aprobatą B71 2290, rzekomo olej pod gorące klimaty i ciężkie warunki pracy. Wada? Dostępny tylko w 1l butelkach i z samą dostępnością też nie jest za bogato, ale olej na tyle mało popularny, że podróbek bym się nie obawiał.
 
@Triumphator nie to żebym się czepiał, ale aprobata/wymagania pod gorące klimaty i ciężkie warunki pracy to jest PSA B71 2297.
I obok tego Totala Ineo HTC 5w30 taką aprobatę posiada też Mobil 1 ESP 5w30 - z tym że ten Mobil to ACEA C2/C3 ;)
 
Ja tradycyjnie polecę Castrola Magnatec Stop Start 5W30 C2. W C3 1.4 Hdi eksploatowanej głównie w warunkach miejskich sprawdza się bardzo dobrze.
 
Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Odnosząc się do nich:

@SACZI ciekawa analiza, jeśli olej LL w najlżejszych dla niego warunkach jest w stanie aż tak pogorszyć swoje parametry, to wolę nie wiedzieć co się dzieje z tym Totalem w cyklu 50/50 po 30kkm. Na SAE40 wpadłem, bo sam jeżdzę 406, wcześniej rodzice mieli Partnera, obu 5w40 smakuje a w silnikach pokroju 1.6 HDi na przełomie FAP i bezFAP zalecane są oleje 5w30 do filtra, a 5w40 bez.

@Uri0550 Z tego co sprawdzałem na dobieraczce Totala, to jest tylko interwał 30000/24, nie pokazuje trudnych warunków, w instrukcji ani książce gwarancyjnej też nic takiego nie widzę.

@Jachu to samo co wyżej, dzięki za propozycję motula.

@Triumphator Ineo HTC raczej odpada przez litrowe butelki i słabą dostępność, cena przez to pewnie też nie będzie zbyt atrakcyjna.

@Jachu Mobila też wezmę pod uwagę, zobaczę jak stoi cenowo.

@Maro99 dzięki, ale przed Castrolem mam mocną barierę psychologiczną i chyba prędzej Mannola bym zalał.
 
dzięki, ale przed Castrolem mam mocną barierę psychologiczną i chyba prędzej Mannola bym zalał.
Oj bez przesady, to już są mity wujków Januszów.:p
 
Tak wiem, przestudiowałem wątek na forum i moje zdanie zmieniło się w z bardzo negatywnego na tylko wzmożoną niechęć, nadal osobiście bym tego oleju nie zalał.

Sent from my Mi MIX 2S using Tapatalk
 
Last edited by a moderator:
U mnie na wiosnę wleci do swifta Magnatec C2 5W30, zobaczymy :)
 
Ja tradycyjnie polecę Castrola Magnatec Stop Start 5W30 C2. W C3 1.4 Hdi eksploatowanej głównie w warunkach miejskich sprawdza się bardzo dobrze.
Co to znaczy "sprawdza się bardzo dobrze" ?
 
@CallMeDezy, dziwi mnie Twoje podejście. Stawiasz wyżej produkty niespełna 20 letniej firmy, a masz wątpliwość nad zastosowaniem produktu firmy z ponad 120 doświadczeniem. Najwidoczniej nadal w świecie motoryzacyjnym pokutuje opinia, że Castrol to samo olejowe zło. Swoją drogą to w C3 zalałem kiedyś Mannol-a 7703 w celu przepłukania silnika (kupiłem go w super niskiej cenie) i zrobiłem na nim ok. 1000 km. Żadnych negatywnych odczuć nie miałem.
Post automatically merged:

@luckyboy, przez "bardzo dobrze" ja rozumiem, że łatwo uruchamia się silnik, zwłaszcza podczas niskich temperatur oraz lżej i ciszej pracuje silnik w trakcie procesu rozgrzewania. To takie pierwsze zauważalne odczucia po zalaniu tego oleju. A kila marek olejowych w tym silniku przez 10 lat już stosowałem.
 
Last edited:
@luckyboy tak jak @Maro99 pisze, silnik na tym Magnatecu C2, szczególnie na zimnych rozruchach, zachowuje się w taki sposób, jaki niektórzy opisują tutaj po zalaniu AR-ów, czyli efekt lżejszego startu, jakby był już lekko rozgrzany silnik i bardzo miękka praca. Zauważył to też @jerseyAdmin w swojej kijance, ja u siebie w Mondeo również potwierdzam te obserwacje.

Nie wiem co Castrol do swoich olei daje, ale ten C2 jest moim faworytem, nowy A5 zachowuje się bardzo podobnie, też silnik na zimno pracuje lepiej, niż na starym Magnatecu, może nie tak wyraźnie, jak w przypadku C2, ale różnicę da się zauważyć, a i w motocyklu wracam na stałe do Power1 Racing, który też miał zmienioną formulację równolegle z A5, i też odczułem zauważalną zmianę pracy silnika w porównaniu z poprzednią wersją, a uwierz, że Triumph olejowo jest wybredną konstrukcją i długo mi zeszło, zanim znalazłem coś, na czym nie pracuję jak wiadro gwoździ :p.
 
Magnateca c2 używałem w Brawo 1.6 mjet i prawdą jest że najlżej i najbardziej miękko na nim pracował silnik.
Na następną wymianę jest jednym z pierwszych kandydatów do zalania.
 
Last edited:
Na wiosnę też wjedzie Magnatec C2 do Pikusia mojej kobiety który zastąpi Mobil1 ESP 5W30 - obydwa mają normę PSA 2290.
Jestem zadowolony z Mobila ale jestem ciekaw efektu po zastosowaniu Castrola.
Cena też jest fajna bo na Alledrogo można kupić Magnateca od autoryzowanego sprzedawcy za 129 zł / 4l albo 35 zł / 1l.
 
Na Castrol Magnatec C2 dobijam do 10.000km i nie odczuwam żadnej różnicy. Musiałbym mieć silnik na prawym fotelu, aby wychwycić takie niuanse.
 
Ale on jest niewiele dalej 😅
 
Owszem, ale za grodzią z wygłuszeniem i deską rozdzielcza.
 
Last edited by a moderator:
Miałem Puga 308 z tym silnikiem. Lałem motula 5W30 fe/efe, Mobila ESP i Lotosa 5W30 C2+C3. Głównie Mobil/Lotos. Kupiłem, jak miało ponad 220 tysięcy. Auto u mnie zrobiło grubo ponad 100 tysięcy. Przy 280 tysiącach padło turbo - miało prawo, bo przez lejące wtryski było przegrzane. Sprzedałem sąsiadowi który dalej zadowolony. Zero problemu z DPF.
Imho drożej niż lotos do tego pieca bez sensu.
 
Last edited:
Back
Top