• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

jhn054

Użytkownik
Marka samochodu
BMW 330i G20 (B48D/B48B20)
Budżet/ile litrów
300zł/5L - Wg. instrukcji potrzeba 5.25L, ale po pierwszej wymianie weszło 5L i wskaźnik pokazał idealnie środek. Więc chyba nie ma potrzeby więcej niż 5L.
Styl jazdy
Silnik
2.0, B48D/B48B20 258km/400nm - silnik ma nieco większą moc i (stosunkowo) dużo większy moment od tego z F30. Prawdopodobnie ma także nieco zmieniony osprzęt, a nie tylko zmiany w oprogramowaniu.
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Instrukcja: https://imgur.com/a/tnld2bz ciekawi mnie dobór słów np. "Wolno dolewać" itd. Dziwi mnie też to, że w 1 sekcji jest BMW-LL04, a niżej napisane, że gdyby takich nie było to można dolać tylko te co mają ACEA C2/C3 (a przecież nie wszystkie LL-04 spełniają C2/C3).
Jaki olej masz obecnie
Po dotarciu (~2000km) wymieniłem fabryczny na Liqui Moly Top Tec 6100 0W-30 (kierowałem się wtedy zakładką "dobierz olej").
Cześć!
Szukam oleju do G20 330i z GPF. Obecnie siedzi w nim Liqui Moly Top Tec 6100 0W-30 (od jakiś ~2500km). Wybrałem go dlatego, że słyszałem, że ta marka robi dobre oleje no i taki olej "dobrało" mi na stronie :) Teraz chciałbym dokonać bardziej świadomego wyboru. Obecnie mam przejechane ~12 500km.
Jeśli chodzi o jazdę to około pół przebiegu robię na autostradach/drogach szybkiego ruchu, a druga połowa to miasto. Pod względem czasu oczywiście znacznie więcej wyjdzie godzin pracy silnika w mieście.

Generalnie brałbym pewnie nadal 0W30, gdyby nie youtube. Obejrzałem parę wideo o 350Z u Coobcia i Kickstera i trochę się wystraszyłem. Wiem, że to totalne inne silniki, ale o ile połowę przebiegu przejeżdżam w mieście i w tym przypadku 0W30 by mi nie przeszkadzał, tak 50% robię na autostradach gdzie cisnę go dość mocno przez kilka h. Zdarzają mi się też wyjazdy za granicę, wtedy jest ciśnięcie dość mocne przez ponad 8h z 1 max 2 przerwami na tankowanie :p. Głównie ze względu na to, że dość mocno i przez kilka h zdarza mi się lecieć po autostradach, wolałbym chyba jednak coś, co lepiej mi zabezpieczy silnik w tych warunkach.

Myślałem o 5W40 z normą ACEA C2/C3 i z aprobatą BMW. Proszę pamiętać, że silnik posiada GPF, więc olej musi być co najmniej MID-SAPS (chyba, że się mylę to prośba o poprawienie).
 
Sprawdź przy tych szybkich przejazdach, jaką temperaturę osiąga olej, bo może się okazać, że jadąc 200 przez godzinę nie przekracza 120 stopni i wtedy od nowa wrócimy do dyskusji z doborem oleju. Twoja skrzynia biegów ma bardzo długie przełożenia, przy 240 km/h jest zaledwie 3500 rpm i może okazać się, że wcale nie takie straszne są te szybkie przejazdy.
 
To prawda, przełożenia są długie jednak moment obrotowy jest dość wysoki i nawet jeśli nie przekraczasz wysokich obrotów, to obciążenia na pewno nie są małe. Nie wiem jak sprawdzić temperaturę oleju. Na cyfrowym ekranie mam tylko temperaturę cieczy chłodzącej (prawdopodobnie) ale bez skali (nie ma wartości liczbowych, tak jak tutaj
). Ten wskaźnik nigdy nie przekroczył mi połowy.

EDIT: Ok po przejrzeniu google ( https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1665314 ) znalazłem jak to sprawdzić, ale musiałbym zrobić mocniejszą trasę, żeby wiedzieć czy przekraczam 120 stopni czy nie.
 
Sprawdz sobie wolną chwilą temperature, to moze pomoc w doborze oleju. Mam ten sam silnik w MINI, bez GPF, zrobiony na 250 Km i 400nm, niemozliwe jest u mnie przekroczenie 104 stopnie.

Żaden olej 5w40 nie spełnia jednocześnie C2 i C3, tylko C3.

Mogę Ci polecić olej, który jak dotychczas sprawdził sie u mnie najlepiej - Orlen 5w40 C3. Jeżeli auto na gwarancji a na pewno tak to, ten olej nie posiada aprobaty BMW. Posiada ją wersja Pro, ale tutaj przekraczamy budżet i nie warto. Między wymianami w ASO możesz sobie go nalać i spróbować.

U Ciebie w serii sprawdzi sie tez:
Orlen MaxExpert 5w30 C2\C3 (ma norme). Dość"gruby" olej bazowy, da rade na autostradach.

Z 5w40 C3 z normą to Penrite Enviro + dobrze mi sie sprawował w poprzednim MINI

BTW fajny wóz, ale prowadzi sie ZUPEŁNIE INACZEJ jak MINI pomimo pozorów. W beemie (dokładnie taką jeździłem) jest miękko, cicho, komfortowo, ale buja przy większych prędkościach... i to wrażenie, że kompletnie nie chce przyspieszać, a powyżej 170 robi sie nieciekawie i mało stabilnie.
 
Last edited by a moderator:
Mi nic nie buja (zawieszenie M-Sport bez adaptacyjnych amortyzatorów) i nawet powyżej 200 jest bardzo stabilnie :) Wiadomo, że jak jest duży wiatr i jedziesz szybko (powyżej 160) to przy wylocie z ekranów dźwiękoszczelnych trochę rzuci ale nie na tyle, żeby to było niebezpieczne czy, żeby uderzyć w pojazd na innym pasie.

A wracając do olei - ten Orlen (wersja Pro) jest nie do kupienia. Nie mogę nigdzie go znaleźć. Penrite Enviro wygląda nieźle!

PS: A co sądzicie o MITASU PAO SN 5W-40 MJ-112 ?
 
Last edited:
Już wybrał bym Enviro ;-) w tym budżecie nawet i dorwał byś Ravenol RUP 5W40, aczkolwiek są teraz jakieś problemy z dostępnością niestety
 
Obecnie siedzi w nim Liqui Moly Top Tec 6100 0W-30 (od jakiś ~2500km). Wybrałem go dlatego, że słyszałem, że ta marka robi dobre oleje
A raczej blenduje je Meguin, ale to prawda odnosnie jakosci.

W zwiazku z tym dorzucam: Meguin New Generation 5W30, do tego: Mobil 1 ESP Formula 5W-30, Castrol Edge Professional BMW LL04 0W-30, Shell Helix Ultra AM-L 5W30 (Przy tej trojce sugeruje zwrocic uwage na zrodlo zakupu!)

Z SAE 0W-40: Aral Super Tronic SAE 0W-40 (PAO).
 
Mi nic nie buja (zawieszenie M-Sport bez adaptacyjnych amortyzatorów) i nawet powyżej 200 jest bardzo stabilnie :) Wiadomo, że jak jest duży wiatr i jedziesz szybko (powyżej 160) to przy wylocie z ekranów dźwiękoszczelnych trochę rzuci ale nie na tyle, żeby to było niebezpieczne czy, żeby uderzyć w pojazd na innym pasie.

A wracając do olei - ten Orlen (wersja Pro) jest nie do kupienia. Nie mogę nigdzie go znaleźć. Penrite Enviro wygląda nieźle!

PS: A co sądzicie o MITASU PAO SN 5W-40 MJ-112 ?
Jest na stacjach Orlenu. I tylko tam ;)

generalnie pytanie jest takie czy szukasz oleju ktory mozesz zawiezc do ASO czy sam wymieniasz czy jak? Bo to ważne. @poziom1989 podal fajne olejki ale niektore bez normy..
 
A wracając do olei - ten Orlen (wersja Pro) jest nie do kupienia. Nie mogę nigdzie go znaleźć. Penrite Enviro wygląda nieźle!

PS: A co sądzicie o MITASU PAO SN 5W-40 MJ-112 ?

Orlen Pro można kupić tylko i wyłącznie na stacjach Orlen albo w ASO Kia. Cena to 70 złotych za litr na stacji, w ASO musiał byś się dowiedzieć.

Z Mitasu osobiście doświadczeń nie mam, polecam go kumplom jeżdżącym na GDI/TGDI o całym przekroju mocy (jest nawet Stinger GT) - nie ma do nich zastrzeżeń, na oko i ucho kumple bardzo chwalą te smarowidła, zwłaszcza ci którzy lali wersje SN+RC.

Ja od siebie dorzucę jeszcze producenta smarowideł dla teamu Mercedesa w F1: Petronas Syntium 3000 AV 5W-40. Olej z normą C3 i aprobatą BMW.
 
Możliwe, że te Petronasy to dobre oliwy, natomiast u Rosjan parametrowo, składnikowo zreszta też, bieda sroga ten 5w40 C3...:)
 
Rosyjskie analizy nigdy mnie nie przekonywały. Nie wiadomo jakie zlewki tam do nich trafiają, już parę razy było że oleje na ich rynek to co innego niż na UE.

Poza tym skoro ma normę LL04 to nie może być aż taka sroga bieda, olej musiał przejść wszystkie testy BMW bo ma oficjalną aprobatę :)
 
Rosyjskie analizy nigdy mnie nie przekonywały. Nie wiadomo jakie zlewki tam do nich trafiają, już parę razy było że oleje na ich rynek to co innego niż na UE.

Poza tym skoro ma normę LL04 to nie może być aż taka sroga bieda, olej musiał przejść wszystkie testy BMW bo ma oficjalną aprobatę :)
Racja, jasne, tak tylko zagajam żeby mieć jakiś punkt podparcia;-)
Z oficjalną aprobatą 5w40 C3 zresztą jakiegoś turbo wyboru nie ma. Sam sie tym mocno interesowałem bo mam auto na gwarancji jeszcze, ale robie wszystko sam i ASO do niczego sie nie czepia i zawsze uznaje gwarancje wiec leje co chce ;)
 
generalnie pytanie jest takie czy szukasz oleju ktory mozesz zawiezc do ASO czy sam wymieniasz czy jak? Bo to ważne.
Wolałbym taki, który mogę zawieźć do ASO.
Z tych, które podał poziom1989 podoba mi się Mobil (0,6 popiołów, więc dla GPF będzie super no i reszta parametrów ok). Ten orlen pro w takim razie odpada, 70zł/L to prawie 350zł wyjdzie. Nie opłaca się.
Z 5W30 mam teraz niezły wybór :D A wracając jeszcze do 0W40/5W40, oprócz Penrite i Arala coś jeszcze godnego polecenia? Mitasu rozumiem będzie ok? Może jest jakaś tańsza, a równie dobra alternatywa? Dzięki wielkie!
 
To, że chcesz móc wozić swój olej do ASO diametralnie zmienia postć tzeczy. Aral nie ma BMW aprobaty. Mobila też do ASO nie zawieziesz bo tam nawet normy nie ma napisanej. Mitasu, nie wiem, ale wątpie aby miał aprobate.
Z tańszych, które mają aprobate, tak na bardzo szybko to Motul X Clean 5w40 (ale ja używałem i raczej nie polecam), Valvoline MST 5w40, Millersy... trzeba by głębiej szukać
 
Last edited by a moderator:
Zobacz, z ktorego roku jest ta karta... dawno nieaktualne po najnowszych testach pod koniec 2018 roku, ktore przeprowadziło BMW pod nowe aprobaty. Łatwo się naciąć. Trzeba uważnie sprawdzać.
 
Czyli BMW aktualizuje "stary" LL-04 ? Trochę to nie ma sensu, jeżeli na opakowaniu jest aprobata to dlaczego niby ASO miałoby mi taki olej odrzucić?
 
Tak, aktualizuje stary LL04 testami na nowym silniku. Tzn nie nowym bo N20 ale nowym w testach. Jeżeli kupisz stary olej, który bedzie mial jeszcze aprobate to mysle ze powinno byc ok. Ale sensu w tym nie widze...;-)
 
Back
Top