• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo 147 1.9JTD 16V 170km

kivoPL

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 147 Ducati Corse 1.9 JTD 16V 170km
Marka samochodu
Alfa Romeo 147
Budżet/ile litrów
5L - Do 200 zł, jednak im taniej tym lepiej (oczywiście zachowując odpowiednią jakość), fajnie jakby to było coś w okolicach 150 zł
Styl jazdy
Silnik
1.9 JTD 16V 170km(oryginalnie), 205km(po sofcie) - dodatkowo zmieniony intercooler na fmic
Data produkcji
2008
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Przez 6tys km. Wziął może ze 100ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
"5W40, który przewyższa wymagania specyfikacji ACEA B3, API CF"
Jaki olej masz obecnie
Rowe 5W40 (taki miałem na półce 🤷‍♂️)
Cześć. Zalany mam tak jak napisałem rowe 5w40, jednak chciałbym zmienić na coś normalniejszego, najpierw zastanawiałem się po między Millersem Trident a Valvoline synpower, ewentualnie motulem X-cess.
Jednak jak trochę poczytałem to chyba nie do końca polecane oleje.

Tym samochodem nie jeżdżę jakoś bardzo dużo, bo w rok czasu zrobiłem ok. 6-7 tys km, jednak jak już jeżdżę to raczej lekko ze mną nie ma i eksploatowany jest dość mocno :p

Przed wymianą oleju będę robił płukankę (tec2000, taką akurat mam)

Dodatkowo po wymianie myślałem dać jakiegoś "ulepszacza" tzn. dodatek do oleju żeby jeszcze jakiś dodatkowo zadbać o ten silnik, myślałem o ceramizerze (z firmy ceramizer), może polecicie coś innego?
Pozdrawiam ;)
 
@kivoPL z tanich dodatków do oleju co przetestowałem to mogę polecić Mannol 9929 Ester Additive. W Mercedesie mam zalany (puszka 500ml na 7.5 litra oleju), miałem problem z grającą szklanką po dłuższym postoju. Po dodaniu dodatku w tym sezonie auto stało czasem 2-3 tygodnie i przy odpaleniu idealna cisza. Również zauważyłem gładszą pracę silnika. Także coś działa ten dodatek. Przy kolejnej wymianie ponownie go zaleję. W Hondzie też mam zalany ten dodatek, ale nie zauważyłem żadnej różnicy, bo tam nie mam żadnych problemów z silnikiem.
 
Finalnie kupiłem ceramizer 🤷‍♂️
Wiem, że opinie ma rozne, ale znam przypadki że coś tam pomógł, dodatkowo wychodzi dużo bardziej ekonomicznie, bo te 65 zł a w teorii ma wystarczyć na te 70kkm, wiec w moim przypadku dożywocie.
Zamówiłem też lotosa 5w40 synthetic plus w ilości litrów 5, więc przy następnej wymianie zamówię 4litry i powinno styknąć

Za te 5 litrów i ceramizer zapłaciłem 165 zł, wymiana pewnie w weekend :D
 
Starczy na 70kkm jak nie będziesz zmieniał oleju😉
 
@Hubert1
No właśnie rzecz w tym, że niby ten ceramizer po jakimś tam przebiegu tworzy tą swoją warstwe ceramiczną która już później nie krąży z olejem, podobno nawet płukanki jej nie ruszają 🤷‍♂️
Nie wiem, zobaczymy jak to będzie
 
Jeżeli wierzyć w zapewnienia producenta to tak jest. Ceramika ma wypełnić wszystkie ubytki, "rysy" itp. Następnie przez okres do 70 tyś km ma tam sobie siedzieć.

Dodawanie ceramiki każdorazowo przy wymianie osobiście uważam za szkodliwe i niezgodne z zaleceniami producenta (chociaż niektórzy dopuszczają np. podwójną dawkę)
 
"zestaw" przyszedł, kupiłem też oringi na przewody chłodnicy oleju (będę je wyciągał w celu zlania z chłodnicy starego oleju, więc przydało by się założyć nowe)
W weekend plan to zmienić
IMG_20220831_135400.jpg
 
Cześć.
Tak jak mowiłem, tak zrobiłem.
Co prawda zabrałem się za to trochę późno (ok. 18:30) więc też późno skończyłem (czyli przed chwilą, ok. 1:00 :D )

Zrobiłem płukankę (ok. 20 minut) tak jak wcześniej pisałem, był to tec2000
Następnie wjechałem na podnośnik, odkręciłem filtr, przewody chłodnicy oleju, spuściłem olej
(Generalnie bez odkręcania tych przewodow od chłodnicy oleju, to zostało by conajmniej 400-500ml starego oleju więcej)
Zacząłem rozbierać miskę, a trochę jest to problem w tym modelu, bo trzeba rozpiąć wydech, dodatkowo do miski przykręcona jest podpora półosi, więc żeby wyjąć miskę bez odkręcania tej podpory (wiąże się to z wyjściem półosi, tym samym zdjęciem koła, rozpięciem zwrotnicy, wylaniu oleju ze skrzyni bla bla bla.)
Trzeba było trochę pokombinować no ale się udało.

Miska została dokładnie umyta, chłodnica przedmuchana sprężonym powietrzem (po przedmuchaniu wylało się dodatkowe ok. 100ml), wszystko złożyłem do kupy, jedyne czego nie zrobiłem to nie wlałem oleju :D

Poczekam z tym do jutra, niech masa na misce (reinzosil) zwiąże tak jak ma związać.

PXL_20220902_184316377.jpg

PXL_20220902_185242148.jpg


PXL_20220902_202459116.jpg

PXL_20220902_224703408.jpg



W zasadzie moja odpowiedź trochę zbacza z toru, w końcu wątek jest o doborze oleju, no ale ja tak lubie :p

Dzięki wam wszystkim za odpowiedzi, rady.
Jeszcze pewnie się odezwę po zalaniu oleju, chociaz strzelam że żadnych wniosków nie wyciągnę, w końcu to olej jak każdy :D


Ps. Mam nadzieję że po tym "zabiegu" olej chociaż przez kilka minut będzie czysty 😆
 
Last edited:
Olej na pewno dużo bardziej klarowny niż po standardowej wymianie, ale taki jak nalałem na pewno nie jest :p
W sumie było to wiadome, olej został jeszcze w głowicy etc.

Natomiast zaskoczyła mnie trochę ilość oleju, kupiłem 5 litrów, z myślą że zostanie mi połówka tej litrówki i następnym razem dokupie 4, natomiast alfa "wciągnęła" w siebie pełne 5 litrów i jeszcze było jej mało.
Było ok. 3/4 na bagnecie, dolalem z dwie setki motula x-cess 5w40 (akurat taka resztka stała) i teraz jest full.

Później zrobię mały "objazd" żeby zaaplikować ceramizer.


Co jeszcze powiem, to zaczął odzywać się samoregulator, gdy kupiłem samochód (ok. Rok temu) to też się odzywał chwilę po odpaleniu, wymieniłem olej na ten rowe i po kilkuset km problem zniknął.
Nie wiem czy ten efekt to efekt płukania, czy tego oleju, czy tego że silnik kilkanaście godzin stał bez oleju, no ale strzelam że się to unormuje.
 
Back
Top