• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo 159 1750 TBi po remoncie i modyfikacjach

Kaelqq

Nowy użytkownik
Samochód
Alfa Romeo 159 TBi
Marka samochodu
Alfa Romeo 159
Budżet/ile litrów
250/5L
Styl jazdy
Silnik
1750 TBi pod mod ~240-280KM, świeżo po remoncie
Data produkcji
07.2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
W modelu 159 i wczesnych Giuliettach instrukcja mówi o 5W40 ACEA C3 FIAT 9.55535-S2, natomiast najnowsze rewizje instrukcji Giulietty mówią o 5W40 ACEA A3 FIAT 9.55535-GH2
Jaki olej masz obecnie
brak
Witam Was bardzo serdecznie.

Jestem w trakcie praktycznie całkowitego remontu silnika - wymiana zaworów, pierścieni, panewek głównych i korbowodowych, polerka (nie szlif) wału korbowego i wszystkich filtrów, uszczelek i uszczelniaczy. W tej chwili auto jest seryjne, jednak planowane jest podniesienie mocy, początkowo na 240KM po wstępnych modyfikacjach typu wydech, dolot i FMIC, natomiast w przyszłości przy kolejnej okazji, jaką będzie zużycie/uszkodzenie turbosprężarki, planowany jest kolejny etap w postaci większej hybrydy i podniesienie mocy do 260KM+. Przed moim zakupem Alfa serwisowana była w ASO i, niestety, zgodnie z interwałami 30kkm, zalewana prawdopodobnie Selenią StAR P.E., stąd przy 150kkm na gwarancji wymieniona została turbosprężarka, a w momencie zakupu (200kkm) kompresja była przeciętna. Po rozebraniu silnika panewki i wał były w stanie dobrym, jednak nie bardzo dobrym. Stąd mam do Was dwa pytania - po remoncie myślałem o zalaniu jakiegokolwiek oleju, spokojnym przejechaniu ~500km i wymianie na docelowy, jednak znalazłem gdzieś informację na temat specjalnych olejów CRO do docierania silników. Warto zainteresować się takim olejem i podążać taką procedurą, czy może jednak zrobić tak, jak myślałem wcześniej? Druga sprawa - tak jak wspomniałem w powyższym formularzu, moja instrukcja z modelu 159 i wczesne instrukcje od Giulietty z tym samym silnikiem mówią o wspomnianym wcześniej oleju Selenia StAR P.E. klasy SAE 5W40, ACEA C3 z normą FIAT 9.55535-S2, natomiast najnowsze rewizje instrukcji Giulietty z tym samym silnikiem mówią o oleju Selenia Quadrifoglio w klasie SAE 5W40, ACEA A3 z normą FIAT 9.55535-GH2. Z tego co się zdążyłem zorientować - po pierwsze, Fiat zmienia zdanie na temat tego, jaki olej powinien być stosowany w ich silnikach, przykładem niech będą silniki 1.4MA, gdzie z tego co pamiętam z 5W40 jakiś czas temu przeszli na 0W30, co wydaje mi się zmianą dość radykalną. Po drugie, mam wrażenie, że wchodzi tutaj też kwestia różnego rodzaju kontraktów z koncernem Petronas. Stąd drugie pytanie - jaki olej i której klasy byście wybrali do mojego silnika jako olej docelowy? Czy dolalibyście do niego dodatek typu Archoil 9200v2? Jeśli chodzi o powyższe normy nie wiem w którym miejscu kończą się aspekty techniczne i technologiczne a zaczynają ekologiczne, jednak jak się zapewne domyślacie - na pierwszym miejscu stawiam pracę silnika, jego żywotność, kulturę pracy i osiągi, a ekologia schodzi na dalszy plan. Samochód używany będzie głównie w mieście, czasami w trasy, jednak jeżdżę raczej agresywnie. Planowane interwały zmian oleju to 10kkm lub rok.

Po zakupie i przed remontem silnika zalałem olej Millersa EE Longlife 5W40 z Archoilem 9200v2, przejeździłem na nim około 8kkm.
Robiąc rozeznanie wśród olei, moją uwagę zwróciły Texaco Havoline Ultra S 5W40 i Ravenol VST 5W40, ale jestem też otwarty na inne propozycje.
 
Last edited:
Silnik z Giulietty nieznacznie różni się od Twojego. Selenia Quadrifoglio jest zalecana nie tylko do Giulietty, ale także do Giulii oraz Stelvio w wersji Q (2.9 V6 510KM) Stawiam tezę, że jeżeli sprawdza się w 2.9 V6 BiTurbo o tak ogromnej mocy i momencie to musi być to olej dobry. Tym bardziej, że te samochody są upalne na torach już od 6 lat inie słychać o problemach ze smarowaniem.

Na Twoim miejscu zastosował bym właśnie olej Selenia Quadrifoglio. Interwał 7-8 tysięcy km z uwagi na agresywny styl jazdy, podniesioną moc (bogata mieszanka - rozcieńczanie paliwem), oraz użytkowanie głównie w mieście.

Ponieważ powyższa propozycja przekracza budżet, to rozważ jeszcze Aral SuperTronic 0W40 który spełnia normę S2 (Starsza norma do TBi)

Co do dodatku, to zamiast do oleju zastosuj AR9100 do skrzyni biegów. Pomoże jej to wytrzymać większy moment ;)
 
Dzięki za odpowiedź,

również wydaje mi się, że Selenia Quadrifoglio byłaby całkiem dobrym olejem, jednak mam wrażenie, że jest nieproporcjonalnie droga względem tego co oferuje, stąd też moje pytanie o inne oleje :)

Faktycznie, rozważę skrócenie interwału do 7-8kkm, na pewno częstsze zmiany nie zaszkodzą :)

Nasuwa mi się natomiast inne pytanie, czy olej o lepkości 0W40, czyli bardziej płynny w niskich temperaturach niż zalecany przez producenta olej, w żaden sposób nie zaszkodzi? Jeśli trochę niższa gęstość oleju w temperaturach zimowych nie ma aż takiego znaczenia to może faktycznie warto zainteresować się 0W40.
 
Last edited by a moderator:
Mniejsza lepkość zimowa nie zaszkodzi a zapewni lepszy rozruch zimą. O ile lepszy? Jest na ten temat dyskusja na tym forum, moim zdaniem niewiele lepszy. Nie mieszkamy na Syberii aby to organoleptycznie odczuć. Aral, którego Ci poleciłem to olej którego producent deklaruje spełnienie normy 9.55535-S2. Więc możesz być pewny, że nic złego się nie stanie.

Jest jeszcze olej Selenia Sport Power który spełnia normę 9.55535-GH2, cena niewiele niższa niż Quadrifoglio. Ale nie miałem styczności z tym olejem.

Selenia jest bardzo droga, ale subiektywnie jest to najładniej opakowany olej ;) Jakbym kupił, to postawiłbym na półce w salonie i oglądał. Oczywiście w metalowych puszkach, aby było bardziej rasowo 😂😂
 
Lepkość zalecana przeze mnie 5W40, ewentualnie 0W40. Może być olej z obniżonymi popiołami, może być full saps ale z "grubasami" bym nie przesadzał bo te silniki niezbyt lubią wysokie popioły. Proponuje spojrzeć na Repsola Carrera 0W40 a jako tańszy odpowiednik Seleni Quadrifoglio 5W40 na Eurola Fluence 5W40, który raczej gorszy być nie powinien a cenowo wychodzi 2x lepiej. AR9200V2 jak najbardziej mile widziane.
 
Skoro chcesz ten silnik modzić, to patrzyłbym raczej na instrukcję do 4C, a nie do Giulietty w poszukiwaniu oleju ;)

I ja polecę olej serwisowy dla Alfy 4C na USA: Shell Helix Ultra 5W-40.
 
Aral Supertronic 0W40.
 
Okej, czyli z tego co widzę wśród 0W40 polecane są oleje, o których udało mi się już przeczytać - Aral Supertronic i Repsol Carrera, ze wskazaniem na ten pierwszy. Jak wygląda sprawa jeśli chodzi o zalecane 5W40? Wymienione przeze mnie w pierwszym poście oleje są lepsze/gorsze od polecanego wśród forumowiczów Eurola Fluence? Pytam też raczej z ciekawości, bo Ravenol VST jest jednym z niewielu, obok Fuchsa GT1 XTL i Millersa XF olei spełniających normę FIAT 9.55535-GH2, która chyba jest nowszą normą od tej z końcówką S2, natomiast w innych wątkach, w których pytano o 5W40 FIAT S2 ACEA C3 polecany był właśnie Texaco Havoline Ultra S. Nigdy nie kombinowałem za bardzo z olejami i zawsze trzymałem się wytycznych z instrukcji, stąd moje obawy o zmianę lepkości, jeśli jednak dobrze interpretuję klasy to niższa lepkość w temperaturach zimowych nie będzie miała właściwie żadnych negatywnych skutków w pracy silnika, wręcz przeciwnie - olej będzie bardziej płynny przy zimnym rozruchu, a w temperaturze roboczej między 0W40 a 5W40 nie będzie żadnych istotnych różnic?

Nie wiem też czy dobrze rozumiem, jeśli nie to mnie proszę poprawcie - oleje klasy ACEA A3 mogą (ale nie muszą) być lepsze niż C3, jednak mogą też zawierać więcej popiołów, bo A3 nie ma tak restrykcyjnych wymagań co do zawartości popiołów co klasa C3, tak? Ponadto, zawartość popiołów wynika z ilości dodatków w oleju. Większe ilości popiołów w oleju szkodzą innym elementom silnika/układu wydechowego niż DPFy? Jeśli tak, to jaka jest właściwie zaleta stosowania olejów Full SAPS?

Pozwolę sobie ponowić też pytanie o olej do docierania silnika, ale z racji tego że nie odpowiadacie domyślam się, że może to być ściema? :) Czy w takim razie pierwotne założenie o zalaniu jakimkolwiek olejem i wymianie na docelowy po ~500km jest prawidłowe?

Selenia jest bardzo droga, ale subiektywnie jest to najładniej opakowany olej ;) Jakbym kupił, to postawiłbym na półce w salonie i oglądał. Oczywiście w metalowych puszkach, aby było bardziej rasowo 😂😂
Ciężko mi się nie zgodzić - co jak co, ale puszki z Selenią wyglądają świetnie i na pewno rewelacyjnie prezentowałyby się na półce :)
 
Jak nie masz DPF-u oraz zuzycie oleju jest w normie jak najbardziej mozesz alternatywnie rozwazyc ACEA A3/B4 SAE 0W/5W-40.
 
Moim zdaniem ciężko w ogóle odpowiedzieć na pytanie który olej jest lepszy a który gorszy porównując oleje A3 z olejami C3 to dwie różne kategorie olejów. W tej kwestii trzymałbym się bezpiecznego oleju C3. Nawet przy pewnym spalaniu oleju przez silnik, katalizator (o go nie wyrzucisz przy tuningu) będzie poprawnie chroniony podobnie jak sam silnik. To że olej ma niższe popioły nie znaczy, że gorzej smaruje silnik.

Podczas docierania moim zdaniem powinno się zastosować taki sam olej, jak podczas późniejszej eksploatacji. Nie budujesz silnika do rajdów, aby przeprowadzać jakieś ostre docierania. Ja przy docieraniu zmieniałem zawsze olej po 3tyś km, aby mieć pewność, że miska olejowa jest wolna od wszystkiego co mogło się tam przypadkiem dostać. (smary, resztki WD40, paprochy, opiłki) Możesz poszukać jakiegoś Valvoline lub nawet Specola (chyba mają olej z normą Fiata) i po 3tyś zmienić na Arala.
 
Skoro chcesz ten silnik modzić, to patrzyłbym raczej na instrukcję do 4C, a nie do Giulietty w poszukiwaniu oleju ;)

I ja polecę olej serwisowy dla Alfy 4C na USA: Shell Helix Ultra 5W-40.
4C i Giulietta mają ten sam silnik. Swoją drogą pierwszy raz czytam żeby ktoś robił remont w tym silniku. Ja jak sprzedawałem to miała Julka qv 300 tyś przebiegu i piec chodził jak nowy. 260 KM po samym programie.
Jeździłem na motulu 5w40 xcess.
 
Ten silnik jest wrażliwy na zaniedbania serwisowe. Jak dbasz to nic się nie dzieje i robisz ogromne przebiegi (jak na nowoczesne GDI), jak go zaniedbasz to będzie się psuło wszystko, od wariatorów po pierścienie.
 
Swoją drogą pierwszy raz czytam żeby ktoś robił remont w tym silniku.
Poprzedni właściciel serwisował w ASO zgodnie z interwałami. Niestety - wymiana oleju co 30k prawdopodobnie zabiła pierścienie i ruszyła panewki. Czy jest to zaniedbanie? Być może, ale stając w obronie poprzedniego właściciela faktem jest, że robione było zgodnie z instrukcją, więc może tu już bardziej wina leży po stronie producenta, który źle doszacował interwały. Na szczęście te kilka lat później mamy już dane, które pozwoliły zrewidować wiedzę na temat tych silników i prawidłowego ich serwisu. Warto wspomnieć, że Alfy z tymi silnikami jeżdżące w Policji również miały problemy z turbo przy podobnym przebiegu, przy którym w moim samochodzie wymienione zostało ono na nowe.

Tymczasem ja zdecydowałem się prawdopodobnie na Arala Supertronic 0W40, dziękuję Wam bardzo za pomoc w doborze i bardzo serdecznie Was pozdrawiam :)
 
Back
Top