• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir

damson93

Nowy użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta 1.4MA
Marka samochodu
Alfa Romeo
Budżet/ile litrów
200zł/4litry
Styl jazdy
Silnik
1.4 MultiAir
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Fiat 9.55535-S2
Jaki olej masz obecnie
5w40 (zalany przez poprzedniego właściciela)
Witam,
Od kilku dni posiadam Alfę Romeo Giulietta z silnikiem 1.4 MultiAir. Miałem świadomość przez zakupem tego, że jest to silnik dość wrażliwy na olej, dlatego trafiłem na to forum. Aktualnie auto ma 135k km przebiegu, wg. informacji uzyskanych od poprzedniego właściciela jest w nim zalany olej 5W40, prawdopodobnie zgodny z zaleceniami instrukcji. Chcę wymienić olej po zakupie samochodu, ale niestety mam spory mętlik w głowie, z jednej strony ludzie piszą, że 5W40 zgodny z normą Fiat 9.55535-S2 podaną w instrukcji jest dobry dla tego silnika, z drugiej strony są opinie, które świadczą o tym, że nie bez powodu Alfa zmieniła zalecenia dla tego silnika na 0W30. Lubię czasem trochę dynamiczniej pojeździć i boję się, czy norma W30 da radę.
Zastanawiam się, czy bezpieczne będzie przejście z 5W40 na 0W30, czy może zalać jakiś w pełni syntetyczny 5W40 spełniający normę 9.55535-S2 i do tego dodać dodatek AR9200 lub AR9100?
 
Last edited:
A może pójść w stronę 0W40? Jeśli dobrze rozumiem, to zimny rozruch powinien być lepszy dla silnika względem 5W40, a tym samym moduł będzie miał lżej? Za to w 100 stopniach olej nadal będzie się równie dobrze sprawdzał co 5W40?
Ktoś, coś? Byłbym wdzięczny przynajmniej za podpowiedź jaką markę oleju warto wybrać, która nie zostawia dużo syfu w silniku?

PS: Czy należy bezwzględnie trzymać się normy producenta? Można przesadzić zza dobrym olejem?
 
Jak widać, niewiele osób (właściwie to nikt)nie zna specyfiki tego silnika.
Ja słyszałem o 2 podejściach, zresztą o tym piszesz:
1. "dobre" 5w40
2. 0w30 i problemy znikają.

Jeżeli drugie podejście jest prawidłowe, to norma oleju ma drugorzędne znaczenie.
Konstrukcja tego rozrządu wygląda na majstersztyk.
Oglądałeś filmik chrisa na YT?
 
Super, dzięki za odpowiedź, na taki nie trafiłem przeglądając różne fora, a widzę, że nawet spełnia wymaganą normę :)
 
Poszukaj na forum alfaholików. Polecane są jak wspomniał @soszo 0w30 i 5w40
 
A może pójść w stronę 0W40? Jeśli dobrze rozumiem, to zimny rozruch powinien być lepszy dla silnika względem 5W40, a tym samym moduł będzie miał lżej? Za to w 100 stopniach olej nadal będzie się równie dobrze sprawdzał co 5W40?
Teoria... Zależy jaki olej. Już nie wspominając, że w naszej szerokości geograficznej to kwestia gustu.
 
Sam sobie odpowiedziałes na to, jaki olej stosować aby cieszysz sie trwałością modułu jak najdłużej 🙄
 
Last edited by a moderator:
Poczytaj wątki o tych silnikach - może ci to pomoże:


 
Bardzo ważne w tym siniku jest czyszczenie filtra/aktywatora MultiAir. To auto ma już 10 lat i będąc w Twojej sytuacji wymieniłbym go na nowy przy okazji wymiany oleju w silniku. Co do oleju: Zalecam dobre XW40. Wielu moich znajomych z klubu Alfy Romeo stosuje oryginalny olej Selenia MultiAir 5W40, dobre opinie zbiera też Castrol Edge 0W40 oraz Mobil FS 0W40. Chociaż ten ostatni nie jest zgodny z zaleceniami producenta (Zalecane jest C3 a on jest A3/B4)

Osobiście nie spotkałem się z przypadkiem uszkodzenia modułu MultiAir przy interwałach wynoszących około 10-15tyś. km. Więc stawiam tezę, że jest on uszkadzany głównie przez niewystarczające smarowanie wynikające z nagromadzenia się nagaru w "filtrze" MA.

Turbosprężarka w tym silniku na wejściu olejowym ma bardzo podobny filtr i zalecam również ten filtr wymienić. De facto jest to śruba z siteczkiem, w przypadku braku dostępności oryginalnej śruby można ją wymienić na śrubę bez sitka w środku. Jest to praktyka często spotykana w warsztatach samochodowych, gdyż 95% turbosprężarek przy identycznej budowie wewnętrznej tego sitka nie posiada.
 
Last edited:
@Speedmaniac41 Tak, zarówno filtr multiair jak i śruba z filtrem do turbo jest już zamówiona :) Dzięki za kolejną odpowiedź utwierdzającą mnie w przekonaniu o słuszności stosowania oleju W40. Wczoraj zamówiłem już Aral Super Tronic 0W40, który spełnia normę Fiata i wg. informacji zawartych w tym wątku jest to bardzo dobry olej oparty o bazę PAO zwłaszcza w tej cenie :)
 
Niestety olej, który do tej pory stosowałem tj. Aral SuperTronic 0W-40 został wycofany z produkcji i aktualnie nie jest nigdzie osiągalny. Samochód do tej pory zrobił na nim 30k km (3 wymiany wraz z płukanką Archoil AR2820 i modyfikatorem AR9100). Brak problemów z MultiAir, również jakiś przejściowych błędów zapisanych w komputerze. To utwierdziło mnie w przekonaniu, że ten silnik dobrze toleruje olej o takiej lepkości. Ponawiam prośbę o pomoc w doborze oleju. Budżet to ok. 200 zł na sam olej, oczywiście jeśli będzie warto dorzucić kilkadziesiąt złotych to również takie propozycję rozpatrzę. Aktualnie na podstawie analiz na forum znalazłem takie dwie propozycje, które spełniają normę Fiat 9.55535-S2:

Castrol Edge 0W-40 (jeśli dobrze rozumiem to pokrewny jest z Aralem, ale niestety wg. analizy gorszy)
Mobil ESP X3 0W-40
 
@damson93 bardzo dobry wybór, Castrol ma inny przepis niż miał Aral.
 
Będę nudny ale do aut koncernu Fiata z silnikiem 1.4 wymagającym normy Fiat 9.55535-S2, polecę Shell Helix HX8 ECT 5W-40 oraz Texaco Ultra S 5W-40.
 
Back
Top