• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW E60 M54B30 530i+LPG

Pabllo

Nowy użytkownik
Samochód
E60 M54B30 - Bez katalizatorów ;)
Marka samochodu
BMW E60 530i
Budżet/ile litrów
do 450?/7L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
  2. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
  3. Jazda torowa (zaznaczać wyłącznie jeżeli samochód użytkowany jest głównie lub wyłącznie do wyścigów)
Silnik
M54B30/LPG
Data produkcji
2003
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0.2
Jakiego oleju wymaga instrukcja
LL01 / LL04
Jaki olej masz obecnie
MOTUL 8100 X-CLEAN GEN2 5W40
Mam auto już ponad rok i zrobiłem już nim ok 35 tys. Od pierwszej wymiany auto raczej znikome ilości brało/gubiło olej.
Z czasem z miski olejowej "uciekało" więcej oleju (właśnie oddałem na wymianę uszczelki miski), odma jest usunięta (opary puszczone przed filtr powietrza) więc ciężko rzetelnie określić spalanie oleju lecz nie były to skrajne ilości. Co wymianę oleju stosowałem płukanki i dolewałem sam jeszcze nafty uniwersalnej. Raz zalany ceratec.
Auto wierząc "książce" serwisowej wymiany miało różnie 7-24 tys km. Olej wcześniejszy nie znany a aktualnie jest świeżo założone LPG.

Dużo robię raczej trasy a czasami w około komina z tzw. zachowaniem gówniarza -> czyt. trakcja off i ogień na tłoki
Auto już kilka razy ciągało przyczepkę i docelowo będzie czasami ciągnąć przyczepkę z motocyklem.
Auto jest bez katalizatora i takie pozostanie ...
Przejrzałem chyba większość tematów z silnikami serii M54 i jeden wniosek (może błędny) wszedł mi do głowy - będę co wymianę może co drugą dodawał 175 ml preparatu AR9100 oraz 70 ml preparatu AR9200

Dołączam zdjęcia góry silnika, pokrywa wewnątrz wyglądała jak pokrywa od vanosa wałka ssącego (prawy wałek na zdjęciu) ale została już umyta.

Proszę o pomoc w typowaniu jak najlepszego oleju oraz prośbę o do edukowanie mojej osoby ;)
PS- Wydaje mi się że olej jaki leję byłby "lepszy" jakbym miał katalizatory a tak to nawet lepiej jak bym lał oleje z aprobatą LL-98 i tak zwany full saps ?
 

Attachments

  • IMG_20230204_195732.jpg
    IMG_20230204_195732.jpg
    1,3 MB · Odwiedzin: 107
  • IMG-20230204-WA0002.jpg
    IMG-20230204-WA0002.jpg
    166,9 KB · Odwiedzin: 94
Last edited:
Staroszkolne A3/B4.
- Meguin Super Leichtlauf 5W40
- Shell Helix Ultra 5W40

Nic więcej nie potrzeba.
 
- Meguin Super Leichtlauf 5W40
- Shell Helix Ultra 5W40

Bez niczego ? żadnego dodatku ?
Jestem ogólnie świadomy że te oleje czytając opinie, testy są dobre aczkolwiek wiem że moje auto nie ma też lekko i wydawałoby mi się iż można coś tam delikatnie lepiej ...
 
Bez niczego ? żadnego dodatku ?
Kwestia gustu i tego ile chcesz jeszcze zrobić kilometrów tym samochodem. Ja nie jestem specjalnym zwolennikiem dodatków, ale przeciwnikiem też nie. W razie czego te oleje są bardzo dobre solo.
 
Ja bym zalał starszy 6 cilindrowy silnik bmw eurolem synergy 0w40. Norma LL01
Sam go lalem do n55 w F10. jak szukalem w tamtym czasie info co lac do n55 to wlasnie znalazlem info tu lub na ruskiej wersji tego forum ze wlasnie synergy to bardzo dobry olej jest.
Kiedys tez starsze beemki zalewali mobil one new life 0w40 ale tego oleju nie ma juz kilka lat w ofercie.
 
Last edited:
Można lepiej, częstsze wymiany, to najlepsze co można zrobić.
Jak najbardziej staram się tak robić - sam wymieniam olej 8-9 tys. myślę że to wystarczająco. Czy robić to częściej ?

Kwestia gustu i tego ile chcesz jeszcze zrobić kilometrów tym samochodem.
Formalnie myślę że to auto zostanie ze mną bardzo długo chyba że będzie jakaś poważna kolizja :)
W aucie mam zrobione na ten moment wszystko, kompletnie wszystkie gumy zawieszenia co można w poliuretan, wahacze powymieniane, przewody stałe i gięte wymienione, tarcze przód nowe, zaciski od serii G i dużo więcej ... więc liczę na długą i owocną współpracę z tym autem

Czy podane przez Was oleje "jakościowo" są w takiej kolejności ? :
Eurol synergy 0w40
Meguin Super Leichtlauf 5W40
Shell Helix Ultra 5W40
 
Ciężko robić takie rankingi, to nie jest gastronomia :) Nie wiem za wiele o Eurolu Synergy, natomiast pozostała dwójka to oleje przebadane, sprawdzone w boju i ogólnie bardzo, bardzo dobre.
Meguin to pełne PAO, ma też wersję 0W40 Driver. Oba to oleje kultowe na forum, jedne z lepszych staroszkolnych fullsapsów do dostania w tej cenie. Shell HU to nowoczesna i czysta baza GTL.
Miałem oba w silnikach bardziej wymagających niż Twój, bo z turbo i na bezpośrednim wtrysku, i oba były bardzo w porządku. Eurol też ma PAO wg. opisów, kwestia w jakiej ilości i ogólnie co to za olej.

Ogólnie ten silnik nie jest specjalnie wybredny jeżeli chodzi o olej, wiem, bo go miałem w E46 ;) U mnie jeździł na różnych olejach, w tym na Specolu za 56zł/bańkę, wiele mu nie potrzeba Jeżeli faktycznie masz takie ciężkie warunki to PAO może mieć lekką przewagę.
 
Last edited:
SmartCheetah to wedlug Ciebie to byłoby lepiej ... ?
Meguin 0w40 plus archoil 9100 z 9200 i wymiana co 8-9 tys. km ?
Eurol Synergy plus archoil 9100 z 9200 i wymiana co 8-9 tys. km ?
Czy może lepiej raz na jakiś czas dać dodatek do oleju ale np wymieniać olej co 6-7 tyś. km ?
 
Nie wiem, bo nie umiem w dodatki ;)
Ale jeżeli chodzi olej, to brałbym Meguina (0/5W40), bo jest dużo tańszy niż Eurol, a na pewno bardzo dobry. Co do skracania interwału, jeżeli warunki są bardzo ciężkie, to na pewno to nie zaszkodzi, ale czy jest potrzeba, to jedynie analiza zużytego oleju by to pokazała. Pytanie co to znaczy jazda torowa? Faktycznie robisz OESy, czy po prostu ścigniesz się czasem ze służbową Fabią spod świateł lub zrobisz bączka na rondzie? Bo to nie jest nic, co by wymagało skracania interwałów. Tak samo kwestia przyczepki - ile kilometrów ją ciągniesz?
 
Nie wiem, bo nie umiem w dodatki ;)
Ale jeżeli chodzi olej, to brałbym Meguina (0/5W40), bo jest dużo tańszy niż Eurol, a na pewno bardzo dobry. Co do skracania interwału, jeżeli warunki są bardzo ciężkie, to na pewno to nie zaszkodzi, ale czy jest potrzeba, to jedynie analiza zużytego oleju by to pokazała. Pytanie co to znaczy jazda torowa? Faktycznie robisz OESy, czy po prostu ścigniesz się czasem ze służbową Fabią spod świateł lub zrobisz bączka na rondzie? Bo to nie jest nic, co by wymagało skracania interwałów. Tak samo kwestia przyczepki - ile kilometrów ją ciągniesz?
Hmmm jazde na torze to raczej mam na myśli dość długa jazda na obrotach przedział 4,5-7 tys obrotów, czasami nawet coś w stylu driftu (mało pędu wiatru a dużo dymu i czerwonego pola)
Co do przyczepki to raczej jazda z 400-500 kg na tyłu bez plandeki a czasami z plandeką bez większych ciężarów

Rozumiem też sam przez rozsądek że chwilowa jazda na wysokich obrotach nie powoduje nagłe zużycie oleju i zerwanie filmu smarnego ale to nie zawsze jest chwila a i od czasu do czasu auto pojeździ bardzo agresywnie paręset km po niemieckich drogach (oczywiście gdzie można :p )
Moim jednym z ostatnich pomysłów jest dołożenie właśnie do auta czegoś na zasadzie czujnika ciśnienia oleju, temperatury i może jakiegoś innego dodatku. To by mnie upewniło co do temperatury roboczej oleju. Sam termostat z M54 mam już na 93 stopnie (mechanicznie)
 
To nadal nie jest "jazda torowa". Meguin lub Shell i interwały według uznania, do 10tys. km myślę, że oba dadzą radę, analiza by pokazała.
 
Navi podpowiedz mi jedną rzeczy rozumiem że ten olej jaki podałeś ma lepsza lepkość w 100 stopniach i to miałoby zapewnić teoretycznie lepszy film smarny w razie szaleństw z gazem ale czemu np podałeś Ceramizator czy Ceratec a nie np. mocno poruszany Archoil ?
 
Last edited by a moderator:
Sam mam m54b30 , z twojej wypowiedzi wywnioskowałem że chcesz grubszy olej... Więc nawet nie proponowałem cieniasów których jestem zwolennikiem. Lpg nie ma nic do oleju, szczególnie że tutaj możemy mieć ciut wyższe temperatury spalania, jak wiadomo olej który ma mniejsza lepkość szybciej się nagrzeje i szybciej to ciepło odda - więc tutaj moim zdaniem myśląc twoim tokiem rozumowania powinieneś zalać "rzadszy" olej. Dodatki jakie stosowałem t.j ar9100, ar9200 Ceratec ceramizator i jakieś cuda z steelseries i coś tam jeszcze. Podałem te które moim zdaniem w moim silniku się sprawowały najlepiej ( a co tam zrobiły kij we tak naprawdę )
 
Navi mój post nie ma na celu wyłącznie wyboru "grubszego oleju" Raczej mam na celu podpytanie o całokształt oleju. Jak sam napisałeś że im "grubszy" olej to dłużej się nagrzewa i wolniej oddaje też temperaturę. Jeżeli tak jest to nie będę wchodził w 5W50 w mojej opinii.
W takim razie jak to napisałeś to wolę olej wymienić częściej 7-8 tyś km.
A co do dodatków to pytałem raczej w odniesieniu co oleju, bo na pewno istnieje olej który jest "koksem" wśród olei ale pewnie kosztuje xxx zł/L a może wystarczy kupić "średniaka" i dolewać dodatki ?
Nie mam na razie wiedzy co robią dodatki w Oleju typu Fosfor, Wapń, Siarka itp. jaka mieszanka dodatków byłaby odpowiednia akurat dla tego silnika (wiem że to kwestia indywidualna) stąd też moje pytania.
Na najbliższe 7-9 tyś km. (mam już 10 litrów oleju MOTUL 8100 X-CLEAN GEN2 5W40 C3 - z tego co wyczytałem to nie jest fullsaps [może błednie]) to do tego oleju dodam tylko archoil 9100.
Po tym oleju chce spróbować coś innego ale chciałbym mieć pewność że rozwiązanie jest tak samo dobre bądź lepsze niż ten co mam.
 
Interwał 7-8 tys to dobre założenie. Olej o którym wspomniałeś nie należy do grupy ful SAPS - jest to mid SAPS, norma C3 ogranicza ilość popiołów siarczanowych. Oleje to temat rzeka, np: duża różnica między liczbą przed "W" a za nią świadczy o tym że dany olej ma dużo depresatorów i polimerów które to odpowiadają właśnie za to żeby olej mógł mieć taki duży rozstrzał lepkości i utrzymywać odpowiednią grubość filmu olejowego, np. 5w50, natomiast oleje typu 5w30 analogicznie będą miały mniej takowych, dzięki czemu będą mogły dłużej pracować i trzymać swoje parametry bo mają mniej modyfikatorów lepkości które ulegają ścinaniu z biegiem czasu. Tak jak mówię - temat rzeka a ja piszę z głowy, na forum jest masa przydatnych informacji. Myślę że jak poczytasz trochę to sam wybierzesz to co najlepsze.
 
kurde teraz to mi MUSK odpadł :rolleyes:
Reasumując twoją wypowiedz : im wyższa zdatność oleju do pracy w wyższych temp (oznacznik po "W") to teoretycznie szybka degradacja dodatków w oleju czyli krótsze interwały olejowe. To w takim razie poprzez analogię myślę że sensownego powiedzenia Amerykanów " no replacement for displacement" możemy krótko na tym forum powiedzieć że żaden olej nie zadba tak o silnik jak częsta wymiana oleju.

Navi czy moja dedukcja do łączenia mojego oleju mid saps z archoil 9100 jest dobra ?
 
Last edited by a moderator:
Back
Top