• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW x3 e83 3.0i

Navi

Użytkownik
Samochód
x3
Marka samochodu
BMW x3 e83
Budżet/ile litrów
6.2l do 300zł
Styl jazdy
Silnik
M54b30
Data produkcji
2004r. 175tys przebiegu
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
A3/B4 BMW LL-01 bądź BMW ll-98, 0w30,0w40,5w30,5w40
Jaki olej masz obecnie
bmw twinpower turbo 5w30 ll-01 + Steelshield
Proszę o polecenie czegoś dla mnie. Auto posiada instalację LPG. Samochód w ASO do 155tys. był zalewany Castrolem 5w30 ( wymiana co 30tys). Samochód z Włoch. Chciałbym zalać 0w40 bądź 5w50 ze względu na LPG (zamontowane przy przebiegu 165tys.) - zdaję się na was.
Skrzynia automatyczna gm 5l40 - lepiej zostać przy texaco Dexron III ? czy dołożyć i wlać dexron VI ?
Samochód spala znikome ilości oleju - około 0.3 litra na 10tys km. Pozdrawiam i proszę o pomoc.
 
Last edited:
Nie jestem specem powiem tylko to co usłyszałem od mechanika. Otóż ponoć na lpg jest wyższa temperatura pracy silnika i oleje o niskich lepkościach pod wpływem temperatury mogą nie smarować tak jak trzeba.
 
Lepkosc srodka smarnego to nie wszystko, smarnosc zwieksza sie dzieki odpowiedniej kompozycji dodatkow. Do tego dochodzi kwestia, ze lepkosc dobiera sie takze pod katem konstrukcji silnika.
 
Last edited by a moderator:
Wszystko to rozumiem. Zanim napisałem ten temat przejrzałem podobne wątki jak i analizy różnych środków smarnych. Chciałem po prostu napisać wszystkie informację które mogą pomóc w doborze odpowiedniego oleju. Wiem też że ten silnik jest luźno spasowany i są jakieś widełki jeśli chodzi o dobór oleju. W erze internetu człowiek szuka pomocy gdzie popadnie - niestety to forum znalazłem jako ostatnie :( ale jednak stąd w ciągu godziny uzyskałem wiedzę na temat środków smarnych większą niż na innych forach w ciągu tygodni. Jeśli może mi Pan pomóc to proszę - jeśli mój post razi w oczy to usunę i coś dobiorę na podstawię ludzi posiadających taki silnik jak ja którzy również potrzebowali pomocy w doborze pisząc na tym forum.
 
Twoje posty w niczym nie rażą, od tego jest forum, żeby zadawać pytania a jedyne głupie to te niezadane ;)

Lepkość raczej dobiera się przy konstruowaniu silników i w obecnym czasie niewiele ma już wspólnego z temperaturą w komorze spalania - nowoczesne, czyste bazy i pakiety dodatków bez problemu sobie z tym radzą, wystarczy spojrzeć na to co leją Japończycy fabrycznie do silników często ocierających się o wyczynowe, a oni cały czas idą w stronę zmniejszania lepkości.

LPG niewiele zmienia pod względem doboru oleju, można co najwyżej zwracać uwagę na TBN bo w stosunku do benzyny i oleju napędowego gaz ma stosunkowo dużo siarki. Na szczęście obie normy do Twojego silnika korespondują z A3/B4 więc nie ma tu problemu.

Wg mnie jeżeli finansowo się spina to możesz zostać na oleju BMW który masz obecnie, nie zaszkodzi a oleje robione dla BMW są niezłe. Jeżeli coś innego to możesz zwrócić uwagę na Eni iSint 5W-40, Petronas Syntium 3000E 5W-40, Fuchs Titan Supersyn 5W-40 albo Liqui Moly 5W-40 Synthoil.
 
@poziom1989 Wkleiłem tam zdjęcia o które prosiłeś. Jak kupiłem auto to miało 163tys. Zaraz po tym wymieniłem na najtańszy olej żeby lekko przepłukać ( bodajże pmo) wtedy wchodziło. Po 2 tys zlałem go i zalałem płukankę tec2000 i Totala Energy 5w40, spuściłem i docelowo zalałem Totala z dodatkiem steelshield. Przy przebiegu 170 zalałem płukankę lm pro line, spuściłem olej i zalałem bmw tp turbo + steelshield. Auto od 3 miesięcy robi małe trasy ( żona jeździ do pracy 8 km w jedną stronę) mieszkam na południu. Na wiosnę chce zdjąć czapkę, wyczyścić i zregenerować vanosa i zalać dobra oliwę.
 
Last edited by a moderator:
@jerseyAdmin BMW TP turbo nie wychodzi jakoś chyba mega drogo, za 6x1l zapłaciłem bodajże 190zl. Dziękuję za rady :) ale jakoś bardziej upierał bym się przy 0w, chyba że to naprawdę kijowy pomysł
 
Nie jestem specem powiem tylko to co usłyszałem od mechanika

Zmień mechanika.

Otóż ponoć na lpg jest wyższa temperatura pracy silnika i oleje o niskich lepkościach pod wpływem temperatury mogą nie smarować tak jak trzeba.

o, tego nie znałem :D Czyli pompa oleju to element pomijalny... Nie słuchaj głupot i jeśli ten sam mechanik Ci to powiedział - zmień mechanika, szkoda twoich pieniędzy.

Na wiosnę chce zdjąć czapkę, wyczyścić i zregenerować vanosa i zalać dobra oliwę.

Dobry plan. Jak będzie dobry dostęp, to sugeruję uszczelniacze zaworowe wymienić profilaktycznie. Krótkie odcinki na pewno nie ułatwiają życia dużej jednostce.

Do 300zł za 6.2L spokojnie zmieścisz się z Meguinem Super Leichtlauf Driver 0W40.

Jeśli nie chcesz iść w stronę PAO, to ten silnik jest konstrukcją, która nie ma raczej wybitnie wygórowanych wymagań. Sprawdzi się tam równie dobrze dobrej klasy HC 5W40. Kluczem są interwały. Sugeruję zachować 10 tysięcy. Możesz do czasu mechanicznej ingerencji w silnik, stosować przy każdej zmianie płukanki.

Tym, co mówią mechanicy się nie sugeruj, nie spotkałem ani jednego, który miałby pojecie o oleju. Jak coś, to pytaj, po to jesteśmy.
 
@Navi Nie wyglada to najlepiej, musisz czasami zrobic wieksza trase. Widac to wyraznie. Ale kolejne plukanie obowiazkowo przed wymiana oleju.

To czy wybierzesz SAE 0W-40 lub 5W-40 nie ma praktycznie zadnej roznicy. Mozesz wybrac olej pelno syntetyczny PAO Meguin, ten ktory @Zielony34 zaproponowal. Ewentualnie: Mobil FS 0W-40, Total 0W-40. Natomiast z 5W-40 np. Shell Helix Ultra.
 
Gulf i Texaco z takich tańszych, a bardzo dobrych przedstawicieli segmentu HC są godni polecenia.

Shell jest na bazie GTL, co również sprawia, że jest godny polecenia. Powtarzalność produkcji Shella to niewątpliwie jego bardzo duży atut. Jeśli chcesz 0W40, to oficjalny przedstawiciel ma go za 146zł za 6L + przesyłka [Helix Ultra]
 
Dzięki Panowie!
Pójdę w stronę meguina bądź shella. Będę jeszcze czytał. A z skrzynia biegów coś doradzicie?
@lukaszewski U mnie to raczej przez tego castrola i 30 tys między wymiana oleju. Zajebisty pomysł w ogóle....
 
No powiem szczerze, że źle to wygląda. Trzeba moim zdaniem, skrócić interwały na chwilę obecną do 7-8 tysięcy. Raczej tańszy olej HC i zabrać się za to mechanicznie chemią warsztatową po zdjęciu pokrywy.

Jak już będziesz pokrywę zdejmował, to zdejmij miskę olejową i ją też wyczyść. Przy okazji można spojrzeć na panewki, tak kontrolnie.

Podaje pod dyskusję sensowność stosowania płukanki na chwilę obecną. Co myślicie?

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
@Dyzi te oleje nie sa oplacalne wedlug mnie. Tym bardziej jak spojrze na Liqui Moly, to odpowiednik z tej samej blendowni dostaniesz juz za 140 zl/5l.
 
Jeżeli ma być oczyszczony mechanicznie to w teorii nie trzeba, ale ja bym wlał plukankę, choćby jakieś tanie STP czy coś takiego. Pomoże spuścić szlam z miski, po diabla ma krążyć w układzie?
 
Miskę bym też zrzucił i wyczyścił mechanicznie. Tam może być na dnie na bogato.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
@Zielony34 Roboty mi dodajesz wpierony... Bo żeby tutaj miskę zrzucić to muszę targać całe zawieszenie przód :( najwyżej powiem żonie ze nici z Chorwacji w tym roku :p
Post automatically merged:

Co do uszczelniaczy zaworowych, nie będę ruszał bo nie znam innego m54 który by spalał tak małe ilości oleju jak ten. Automat zrobił swoje i silnik nie dostawał po tyłku. Zdecydowałem się na meguin 0w40 i płukankę LM jak już wyczyszczę pokrywę i etc.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top