• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Cewka zapłonowa Opel silnik Z18XE

itor

Użytkownik
Samochód
Chevrolet

Ostatnie lata jezdzilem dieslami i odzwyczailem sie od benzyna/lpg. Ostatnio wpadl w moje rece Opel Vectra C 1.8 122 Km silnik 1.8 Z18XE z lpg. Poprzedni wlasciciel wymienial swiece 20 tys. temu a cewke na valeo w maju 2023.

Samochod niby jezdzi ok, silnik rowno i cicho pracuje nie zlopie oleju. Podczas ruszania lubi szarpnac i ma takie jednosekundowe szarpniecia podczas jednostajnej jazdy ze stala predkoscia tak glownie w przedziale 70 - 100 km/h. W sterowniku ECM brak jakichkolwiek bledow.

Zajrzalem do swiec i byly moim zdaniem niezle dojechane. Wymienilem na orginal GM - jednoelektrodowe. Opisywane wyzej objawy nie ustapily. Zdjalem jeszcze raz cewke i zaczalem sie przygladac wnetrzom fajek gdzie jest aluminiowy rdzen. Na kazdym z czterech rdzeni sa wyczuwalne pod wykalaczka czarne rysy, zaglebienia. Brak nalotu. Tych "rys" nie da sie wytrzec
:)
po przemyciu wygladaja jak przed:)

I teraz moje pytanie. Czy te rysy i zaglebienia to wynik jakis przebic, degradacji trzpienia i/lub cewki i trzeba sie ogladac za nowa?

Gdzies na youtube widzialem filmik jak identyczna cewke gosc wyjal z silnika. Mial zielony nalot ktory wyczyscil i bylo widac ze rdzenie swieca sie czysciutkie. Zero tego co u mnie:)

Podpowiedzcie bo wogole nie mam z tym doswiadczenia:)
 
Trzeba by czekać, aż błąd wyskoczy lub podłączyć program diagnostyczny i sprawdzić czy jest wypadanie zapłonów na danym cylinder. Ostatnio u znajomego diagnozowałem w Hyundai i30 to na zimnym i gdy mocno deptał to mu check mrugał i auto dławiło się, oczekująy był błąd wypadanie zapłonu na drugim cylindrze, tam była cewka Hella inne to były Delphi, zamieniliśmy na pierwszy cylinder i wyskoczył po 2 dniach błąd wypadanie zapłonów na pierwszy, to kupiłem mu cewkę Delphi i auto śmiga. U ciebie niekoniecznie musi być cewka, ale może być.
 
U mnie są zespolone więc nic się nie da miejscami zamienić niestety. Na skanerze brak błędów. Nie sprawdzał podczas jazdy co prawda tylko na postoju opcomem i nie było wypadania zaplonu
 
Na benzynie i na LPG tak samo problem występuje?
 
A kiedy fajki tych cewek wymieniłeś? Od tego bym zaczął, bo koszt pewnie nie wielki.
 
To jest cewka zespolona. Wymieniasz całość. Nie da się wymienić fajki. Tak jak pisałem poprzedni właściciel wymieniał ja w maju 2023.
 
No to zmierz cewkę multimetrem, gdzieś w serwisowe powinno być jakie powinna mieć parametry.
 
Ściągnij gumowe osłony z każdej cewki i sprawdź stan bakelitowych osłon. Nawet małe mikropęknięcia będą powodowały taki efekt o którym piszesz. Miałem to samo w Astrze H. Stwierdzilem minimalnie pękniętą obudowę cewki 1 cylindra. Próbowałem to zakleić i zaizolować. Bez rezultatu. Wymieniłem na nową Delphi i od 3lat spokój. Ważne jest aby przy wymianie świec wyciągać zespół cewek równo do góry a nie raz z jednej strony a raz z drugiej. Wtedy często osłony bakelitowe lubią pęknąć
 
Dzięki za spostrzeżenia. Obejrzałem ja nawet pod lupą i nic nie widzę :) dzisiaj założyłem nowa ale już brakło czasu na przejażdżki :) jutro będę wiedział bo nowe świece i cewka teraz siedzą :)
 
Jak jest gaz to zaczyna się zawsze od sprawdzenia luzów zaworowych!
 
No nie wiedziałem, że ten silnik ma hydraulikę choć ostatnio czytałem, że się regulacja hydrauliczna skończyła komuś na forum Toyoty co myślałem, że jest niemożliwe, ale tam ponad 300tyś nalatane chyba było a 200 na gazie.
 
Zwykle zaczyna się sypać 1 cewka, a co najmniej 1 działa idealnie, więc po takim szarpaniu strzel pirometrem w obudowy cewek- zepsuta będzie wyraźnie zimniejsza.
Wypalone gniazda to przebicia koronowe po izolatorze- gdy jest za duża przerwa na świecy lub bardzo uboga mieszanka, a uszczelka szwankuje- prąd bije po izolatorze. Widać to też po brudnym izolatorze. I o ile cewka nie ma wady- właśnie zepsute świece ją kończą.
 
MC Subi - świetnie mi to wytlumaczyles. Jutro przejadę się na nowej cewce i świeżych świecach ,(wcześniej świeże świece ale cewka z ubytkami w rdzeniu o którym pisałem) i będę wiedział czy to to ;) jeszcze raz dzięki za info

Każda ze świec które wykręciłem miała brązowe obwódkę od wyładowań koronowych. Wyczytałem w necie że jest to wogole nieszkodliwe dla świecy. Ale stare świece były dojechanie i miały duża przerwę. Pewnie wykończyły nowa cewkę która poprzednik założył w maju tego roku
 
Last edited:
Zwykle najlepiej przy zmianie cewki wymienić od razu świece.
Mi kiedyś, też w Oplu cewka się zepsuła, silnik X16XEL, też brak błędów, jak się rozgrzał, delikatnie szarpał przy przyspieszaniu, jak był zimny, objawów brak.

Sprawdź jaka cewka siedzi w oryginale, nawet po zdjęciach, być może Delphi, wtedy możesz poszukać zamiennika tej firmy. Ja tak zrobiłem i spokój był kilka lat.
W innym przypadku polecę chyba tylko NGK lub oryginał.
 
Siedzi Siemens. Poprzednik włożył polecana jeśli chodzi o zamiennik Valeo. Ja tez wziąłem Valeo bo cena Siemensa okrutna :)
 
Każda ze świec które wykręciłem miała brązowe obwódkę od wyładowań koronowych. Wyczytałem w necie że jest to wogole nieszkodliwe dla świecy.
W Hondzinach wymieniam świece co 120000 i nigdy takiej obwódki nie widziałem. W renówach się zdarzały, ale przed samą śmiercią świecy (tam wymiany były co 30000, bo inaczej właśnie padały cewki prawie 100 x droższe od świec :cool:
 
Back
Top