• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Czujnik jakości oleju

Nie wiem jak w BMW ale ja jak w Alfie zmieniałem olej co 10K km to komp i tak jeszcze twierdził, że mogę zrobić na nim kolejne 15-20k km. Nawet nie trzeba było kasować serwisu w ECU bo jedno kasowanie starczało na 3-4 wymiany oleju wiec nie działa to tak jak sobie niektórzy wyobrażają i niewiele to daje w stosunku do sztywnego interwału bo tak czy inaczej nawet na podstawie szacunkowych wyliczeń komputera interwały są mocno przeholowane i uważam, ze na pierwszym miejscu zawsze zdrowy rozsądek czyli mamy auto w lizingu/wynajmie gdzie je pożniej zwracamy to trzymamy się instrukcji i kompa, mamy auto prywatne i chcemy zostawić na dłuższy czas to skracamy interwały ;)
 
W BMW też nie jest to super hiper. Natomiast rzeczywiście to pracuje.
Jak zostało mi 8 tysięcy do wymiany i miałem okres, że mocno deptałem przy jeździe miejskiej to szybko spadł interwał do 2 tysiecy - przy zrobieniu w takiej jeździe może 2 tysiące km. Ja akurat mam interwał w kompie przestawiony bo to była głupota ale ten przykład pokazuje że jakkolwiek to działa.
Oczywiście również zmieniam przy ok 10 tys km.
Bo BMW w biblii też wskazuje wymianę co 30 tys. ;) Co dla N47 kończy się często katastrofą.
Zgadzam się w 200%, że te interwały są bardzo przeszacowane.
 
Plywak napisał:
Nie wiem jak w BMW ale ja jak w Alfie zmieniałem olej co 10K km to komp i tak jeszcze twierdził, że mogę zrobić na nim kolejne 15-20k km.

To chyba coś poprawili w Alfie, koledze w giulietta komp kazał wymienić olej po 12tyś km.
 
A miał na 100% skasowane obie inspekcje olejowe? Bo jak pisalem niektórym komp kazal zmieniać już po wymianie bo kasowane mieli tylko interwaly na zegarach, a w ecu wymiany nikt nie resetował.

Najlepszą opcją jest ustawić sobie sztywny interwal, w megance wklepalem sobie w kompa sztywne 10k km.
 
Plywak napisał:
A miał na 100% skasowane obie inspekcje olejowe? Bo jak pisalem niektórym komp kazal zmieniać już po wymianie bo kasowane mieli tylko interwaly na zegarach, a w ecu wymiany nikt nie resetował.

Tego to nie wiem, ale olej wymieniał w ASO. To chyba wykasowali oba.
 
Plywak napisał:
Nie wiem jak w innych ale JTDm i pochodnych CDTi nie ma czujnika fizycznie mierzącego jakiekolwiek właściwości fizyczne oleju, a jedynie algorytm ECU szacujący zużycie na podstawie danych o jeździe czy wypaleniach DPF. Dla komputera nie ma znaczenie jakość zalanego oleju i tak samo będzie odliczał interwał na tanim oleju jak i na topowym, a instrukcja jasno mówi, ze masz olej zmienić dopiero wtedy jak poinformuje Cię o tym komputer pokładowy lub co 24 miesiące. Dodatkowo po wymianie oleje trzeba kompem w ECU skasować wymianę co tylko potwierdza, ze nie ma żadnych czujników i komputer nie wie co jest w silniku.
Czujnik fizyczny jest w silnikach BMW. Przed wymianą komputer pokazywał 18 tys do wymiany, a po wymianie już 24 do wymiany. Obserwowałem to wielokrotnie i zawsze wynik wskazania do wymiany zwiększał się od ok 5 tys do prawie 10kkm - oczywiście bez resetu komputera.
 
Jakiego typu jest to czujnik i jakie właściwości oleju mierzy? Bo niezmiernie mnie to ciekawi, może po prostu czujnik odczytuje zmiane poziomu oleju i na tej podstawie stwierdza wymianę?
 
Z tego co pamiętam to podobno mierzy on przewodność ale pewności nie mam. Na pewno nie poziom oleju bo mi od wymiany do wymiany nic nie ubywa.
 
Ale jak zlewasz i zalewasz to czyjnik może odczutuje zmiane poziomu?

Na przewodność prądu wpływ mogą miec chyba pakiety dodatków. Po zmianach widać, że jak coś mierzy to niezbyt dokładnie
 
Plywak napisał:
Ale jak zlewasz i zalewasz to czyjnik może odczutuje zmiane poziomu?
Nie wiem czy przy wyłączonym silniku komp mierzy poziom oleju.
Plywak napisał:
Na przewodność prądu wpływ mogą miec chyba pakiety dodatków. Po zmianach widać, że jak coś mierzy to niezbyt dokładnie
i dlatego pisałem że po wymianie "przyrost" kilometrów był różny pomiędzy 5 do 10 tys km był różny dla różnych olejów.
 
Ale niekoniecznie na lepszym musi pokazać więcej, a na gorszym mniej. Niestety ocena zużycia oleju nie jest prosta. Wystarczy popatrzeć ile urządzeń w laboratorium potrzeba do najprostszej podstawowe analizy. Baa nieraz labolatorium też niewłaściwie oznacza pierwiastki dodatków i ZTCP niemiecki oelcheck oznaczal kiedyś wolfram jako zanieczyszczenie ;)
 
Dokladnie, w niemieckim laboratorium nawet z oleju Full-SAPS zrobili Mid-SAPS :mrgreen:
 
Plywak napisał:
Ale niekoniecznie na lepszym musi pokazać więcej, a na gorszym mniej.
Ależ ja tego niegdzie nie napisałem. Nie prowadziłem żadnych porównań i nie pamiętam na którym ile przybyło kilometrów.
 
Jak ktoś wierzy w przydatność takiego "czujnika" to brak mi słów... Może w super nowych autach "czujnik" sam się "zeruje" po wymianie oleju, ale nie w nowych, którymi ja jeżdżę (flotowe niemieckie). Otóż fizycznie nie ma żadnego urządzenia. "Czujnikiem" jest algorytm, który na podstawie ilości wypaleń DPF, rozruchów, przejechanego dystansu i pewnie innych zmiennych szacuje przydatność oleju, która nijak ma się do rzeczywistej. Inaczej fora tego typu nie miałyby sensu, a mechanicy mieli jeszcze więcej roboty :)
Bo jak wytłumaczyć fakt, że algorytm nakazuje zmianę oleju co 20 000 km? Taki olej z początkowego 5W40 to pewnie wtedy już 10W20.
 
Back
Top