• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Czy olej klasy SAE 0W40 to woda po parówkach?

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
Jak w tytule: czy 0W40 to woda po parówkach? Jakie są różnice między uwielbianym przez niektórych 5W40, a nielubianym 0W40.

Ja uważam, że oleje 0W40 są lepsze, ciekawsze, często mają sporą zawartość PAO. Coś nie tak jest z tymi 0W40?
 
Tak, to jest woda po parówkach!
Zakazać polecania na forum.
Zakazać polecania olejów o indeksie lepkości mniejszym niż 5w40.
A w ogóle to zakazać samodzielnego myślenia ...

PS
0w40 zawiera b.duzo wiskozatora, czyli jest mniej oleju w oleju.
 
Czy zawiera go więcej niż 5W40?
 
Nie jest tak ,ze wiskozatora powinien zawierać podobnie ?
 
Tak, więcej.
5w40 to tak 10-13%, 0w40 10-14+%.
Jednak z zasady jest to dużo lepszy wiskozator w zakresie odporności na ścinanie.
Resztę opisałeś.
Oleje bdb, ale w klasie C3.
A3/B4 to w zasadzie kopia Orlena Pro 0w40 (tego z promocji 12.12PLN/L), czyli "wiadro Ca", i Zn/p powyżej 1000ppm.
 
A czy jeśli 0W40 to woda po parówkach (minimum dwóch), to 0W20 jest wodą po jednej parówce? Dokładając do tego że w parówkach jest coraz mniej mięsa, to i woda po parówkach jest coraz gorsza...
 
Jest trochę inaczej, niż napisałem co do wartości, ale zasada jest poprawna - im większy rozstrzał indeksów lepkości, tym więcej VM:
1693766314410.png
 
Ok tylko nie widzę różnicy między 5W30 , a 5W40 🙃
Można domniemywać, że przy indeksach ok 200 np w takim Castrol Edge modyfikatora lepkości będzie jeszcze więcej niż te 12%?
 
Niekoniecznie.
Są różne modyfikatory o różnym współczynniku zagęszczenia - wiadomo $$$.
Ja dotarłem do różnych informacji, gdzie raz podane były wartości ostre, jak na załączonym zdjęciu innym razem przedziały wartości.
A na ilość vm ma np wpływ zastosowana baza. Dlatego w 0w40 stosuje się domieszkę pao żeby z visco nie przesadzić.
Temat ciężki. Mało wiadomości.
 
I tak i nie. Jeśli bierzemy tylko pod ocenę ilość wiskozatora to na pewno tak ale to nie jest jedyny wyznacznik jakości oleju.
 
To jest magia głuchego telefonu. Kilka postów i z 0W40 jesteśmy przy 0W16 😁

Wracajmy do tematu 0W40 vs 5W40
 
Jak już dyskutowaliśmy kilka razy - jeżeli 2 oleje będą miały identyczną lepkość w 100C, ale jeden z nich mniejszą w 40C (co zazwyczaj jest cechą wody po parówkach 0W40), to w temperaturach powyżej 100C (czyli wtedy, gdy ta lepkość jest najbardziej potrzebna) - woda po parówkach będzie miała lepkość WYŻSZĄ.
 
Na przykładzie Meguina - oczywiście zarówno 5W40 i 0W40 jest na grupie IV, ale ten pierwszy to 6 cSt, a drugi 4. Według badań masa cząsteczkowa oleju bazowego ma pozytywny wpływ w silnikach GDI, czyli 0W40 to takie troszkę "lepsiejsze PAO".

Ogólnie wybierając 0W40 można się spodziewać nieco lepszych/nowocześniejszych formulacji niż podstarzałe 5W40.
 
Ogólnie wybierając 0W40 można się spodziewać nieco lepszych/nowocześniejszych formulacji niż podstarzałe 5W40.
Dlatego ja dzięki forum zmieniłem z 5w40 na 0w30 i jestem zadowolony ;) Bo również każdy wokół gadał ze to woda po parówkach.. a porównując w słoiku 0w30 z 5w40 nie czuć jakieś różnicy na „oko” żeby to była woda 😆
 
Według badań masa cząsteczkowa oleju bazowego ma pozytywny wpływ w silnikach GDI,
Wg jakich badań i jaki ma wpływ na GDI ...?
Masło maślane.

Ogólnie wybierając 0W40 można się spodziewać nieco lepszych/nowocześniejszych formulacji niż podstarzałe 5W40.
Poza 0w40 od ExxonMobile, ja nie widzę tutaj jakiejkolwiek "nowoczesności"...
A3/B4 w klasie 0w40 = 5w40 (pod kątem tej niby "nowoczesności").
C3 jest niepopularne prawie.
Ogólnie, klasa lepkości na siłę stworzona.
Już 5w40 to "ulep reologiczny".
 
Co do ilości wiskozatorów to generalnie w olejach o większej rozpiętości będzie go więcej. W przypadku formulacji na PAO zwykle tych wiskozatorów potrzeba mniej ale to już zależy od konkretnego przepisu. Natomiast 0W40 "zrobiony" z 5W40 na III gr. w mojej opinii nie będzie lepszy i niestety w tym kierunku poszło wielu producentów. Na szczęście całkiem sporo 0W40 to oleje bazujące w 30-60% na bazach gr. IV dlatego tam zwykle nie ma potrzeby stosowania tak dużej ilości "ulepszaczy" a olej jest bardziej "stabilny". 0W40 to dobry wybór albo do nieco starszych silników albo tam gdzie uzasadnione jest zastosowanie wyższej lepkości ze względu np. na dokonane modyfikacje czy sposób eksploatacji. Generalnie zdecydowanie więcej olejów w lepkości 0W40 oferuje "coś ekstra" w stosunku do 5W40 dlatego wybór 0W40 nie jest w tym momencie głupim pomysłem. Z 0W40 jest jednak ten problem, że jest mało olejów z niskimi popiołami.
 
Back
Top