• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dekarbonizacja silnika - eksperymenty z płukankami

paba

Użytkownik
Cześć.

Od jakiegoś czasu borykam się w kwestii obsługi auta o podwyższonym apetycie na olej silnikowy. Jest to Hyundai i10 2008 rok, silnik 1.2 o oznaczeniu G4LA, 12V przedlift bez systemów zmiennych faz rozrządu. Zwykłe MPI, jednak dotknięte już ekologią i zwiększoną efektywnością – tłoki mają cienki płaszcz, silnik jest aluminiowy bardzo lekki, pierścienie są bardzo cienkie. W związku z tym, że auto jeździło 2008 – 2014 w Niemczech, a przede mną użytkował je pan 70+ to miało wyjątkowy long-life.
Do tej pory w ciągu roku wykonałem
1) Pełne czyszczenie Xado Antykoks
2) Od zakupu trzykrotna zmiana oliwy, raz z mocną płukanką BG 109 – raczej low-end typu 5w-30 Pemco, 5w-30 Orlen MaxExpert F, Qualitium V 5w-30, ostatnio Classic 5w-40

Wyjściowo zużywał ok. 500-600 ml / 1000 km, przy czym ciężko pomierzyć i długo to trwa – auto robi po 20 – 25 km dziennie głównie w dużym mieście.
Po w/w zabiegach oceniam, że zużycie oleju spadło do poziomu ok. 300-400 /1000 km.
Zachęcony pozytywnymi skutkami, obmyśliłem sobie taką procedurę. Niestety aby próbować zmyć taką ilość węgla potrzeba czasu i wielu prób. Z tyłu głowy też trzeba uważać, żeby nie przesadzić, bo uszczelnienia spełniają póki co swoją rolę i nie chciałbym tego zmieniać 😊

Zacząłem od wyjeżdżenia BG 44k dodatku z PEA znanym ze swojej skuteczności. Bak jest malutki 35L, a puszka BG wystarczy na ponad dwa takie baki. Zalałem więc odpowiednią ilość i dopełniłem do pełna, potem gdy wyjeździłem z mixem połowę dolałem kolejną część rozrobioną i potem ponownie. Dzięki temu zawsze był pełen bak i odpowiednie stężenie dodatku.
Następnie użyłem płukanki do oleju. @Comma Polska udostępniła mi swój produkt do testów. Jest to płukanka olejowa, posiadająca ZDDP i według instrukcji można na niej jeździć do 7 dni przed planowaną wymianą oleju silnikowego. Zatem porobiłem kilka tras na niej, nie oszczędzając auta. Cena płukanki jest bardzo wporządku i robi robotę.
Kolejnym krokiem był demontaż świec i ocena endoskopem denek tłoków. Niestety mam słabą kamerkę, ale widzę pozytywny efekt względem poprzednich działań (zdjęcia po Antykoksie są na forum w temacie o płukankach). Dobre środki do benzyny, zawierające PEA oraz inne składniki ewidentnie również pomagają. Zmierzyłem kompresję – była równa na każdym z cylindrów ok. 12,5 bara z tego co pamiętam.
Następnie zaaplikowałem Protec Carbon X, który ma dwa preparaty – K1 zawierający rozprężającą się piankę oraz K2, który zawiera neutralizator oraz środek przeciwcierny. Piankę aplikuje się na ciepłe (ok.30-40’C) denka tłoków przez otwór na świece i oczekuje się ok. 20-30 minut aż piana zacznie opadać i wtedy aplikuje się neutralizator i czeka ok. 5minut. Pozostałość powinno się odessać. Zrobiłem takie dwie procedury. Następnie użyłem płukanki Liqui-Moly 2662 w ilości ok. 100 ml na denko. Tłoki były ustawione na równo, a płukanka pozostawiona na kilka godzin. W międzyczasie co jakiś czas wielokrotnie ruszałem wałem korbowym za pomocą klucza 22mm. Wiadomo, część płukanki spłynęła, część odparowała, natomiast po wszystkim udało się odciągnąć jej nadmiar w ilości ok. 150 ml z wlanych 400ml
Auto kilkukrotnie ruszane rozrusznikiem dla wydmuchania. Jednakże na koniec odpaliłem auto. W układzie był Orlen 5w-40, płukanka Liqui-Moly, Comma oraz pozostałości Proteca. Ilość dymu i smrodu była bardzo duża. Tak duża, że musiałem się autem przejechać pare dobrych kilometrów, aby to przepalić (teraz już wiem jak wygląda niebeski smrodliwy dym). Po odpaleniu migał przez chwilę check . Potem zgasł.
Gdy wróciłem po 10-15 km łącznie auto już nie dymiło. Odczekałem nieco i całość została zlana. Było to czarne jak noc oraz mocno rozrzedzone. Potem nowy filtr oraz zalanie układu olejem maszynowym L-AN 46, który ma lepkość ok. 6 cSt w 100’C więc jest to bardzo rzadki minerał. Do tego wleciała płukanka BG109. Silnik pochodził tak z 20 minut na wolnych obrotach bez obciążenia. Całość znowu została zlana i wleciał Orlen 5W-30 C4 wraz z nowym filtrem oraz korkiem oleju.

Cóż można powiedzieć o zabiegu na razie? Niewiele. Przejechałem z 20km, olej jest przezroczysty. Obiektywnie lżej pali oraz jest żywsze, ale bardziej upatruję tutaj tego ze względu na efekt nowego oleju oraz zmianę z Classica 5W-40 na mniej lepki 5W-30 C4.
Załozyłem ten temat, aby mieć swoje miejsce gdzie mogę opisywać ciąg dalszy. W załączeniu kilka zdjęć. Niestety kilka zdjęć wcięło i nie mam obrazu denek obecnie. Przejadę się trochę niech się ułoży i dołożę zdjęcia.
Zamierzam dodać dodatek do paliwa, bo katalizator na pewno dostał po dupie. Do testów dodatek do benzyny od @Comma Polska
Post automatically merged:

Ciąg dalszy zdjęć
 

Attachments

  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    398,9 KB · Odwiedzin: 179
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    666,8 KB · Odwiedzin: 171
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    285,7 KB · Odwiedzin: 162
  • image6.jpeg
    image6.jpeg
    489,6 KB · Odwiedzin: 156
  • image7.jpeg
    image7.jpeg
    435,6 KB · Odwiedzin: 153
  • image9.jpeg
    image9.jpeg
    855,7 KB · Odwiedzin: 159
  • image8.jpeg
    image8.jpeg
    830,1 KB · Odwiedzin: 160
  • image10.jpeg
    image10.jpeg
    269,1 KB · Odwiedzin: 167
  • image11.jpeg
    image11.jpeg
    345,8 KB · Odwiedzin: 159
  • image12.jpeg
    image12.jpeg
    333,9 KB · Odwiedzin: 168
  • image13.jpeg
    image13.jpeg
    328,7 KB · Odwiedzin: 165
  • image15.jpeg
    image15.jpeg
    322,5 KB · Odwiedzin: 177
  • image17.jpeg
    image17.jpeg
    380,5 KB · Odwiedzin: 186
  • image16.jpeg
    image16.jpeg
    998,9 KB · Odwiedzin: 188
  • cyl2.png
    cyl2.png
    342,1 KB · Odwiedzin: 167
  • cyl1.png
    cyl1.png
    366,2 KB · Odwiedzin: 172
  • 20230412_143205.jpg
    20230412_143205.jpg
    1 MB · Odwiedzin: 175
  • 20230412_143159.jpg
    20230412_143159.jpg
    1,5 MB · Odwiedzin: 173
  • 20230412_12_48_48.png
    20230412_12_48_48.png
    325,2 KB · Odwiedzin: 167
  • 20230412_08_47_47.png
    20230412_08_47_47.png
    375,5 KB · Odwiedzin: 158
  • 20230412_08_47_14.png
    20230412_08_47_14.png
    334,1 KB · Odwiedzin: 163
  • 20230412_07_50_47.png
    20230412_07_50_47.png
    380,4 KB · Odwiedzin: 161
  • 20230412_07_50_06.png
    20230412_07_50_06.png
    373,2 KB · Odwiedzin: 162
  • cyl3.png
    cyl3.png
    378,4 KB · Odwiedzin: 181
Last edited:
Podgląd na tłoki po używaniu chemii to świetna sprawa. Czekam na finalny efekt.
Jeśli możesz to podliczaj koszta tych wszystkich płynów, filtrów i zabiegów. Ciekawe ile wyjdzie takie "spa" odgruzowujące.
 
Można dość łatwo podsumować:

2x zestaw BG 150908 (BG 109, BG 115, BG 208/44k) kupione okazyjnie 100+130zł=230zł (z czego została mi jeszcze 1xBG109, 1xBG 115)
1x Protec Carbon X 110zł
1x olej Orlen L-AN 46 50zł
1x olej Orlen 5w-30 C4 kupiony na forum okazyjnie za 50zł
1x filtr champion 15zł
1x filtr Ashika 7zł
1x Liqui Moly 2662 50zł

ok. 500zł
 
Eksperyment ciekawy, jakkolwiek zużycie oleju wciąż ogromne. Może przyczyna jest częściowo poza pierścieniami- odma drożna, zawór pcv działa, nie ma nadciśnienia w skrzyni korbowej?

Jakiej kamerki inspekcyjnej użyłeś?
 
Zależy jak na to patrzeć. Na pewno jest spore, ale:
1/ 300 zamiast 500ml to 40% mniej, a 400 zamiast 600 to 33% mniej
2/ auto robi miesięcznie ok 500 km, rocznie 6000 więc doleję 1,8-2,4L biorąc pod uwagę, że wchodzi mi 3L do połowy skali na bagnecie przy zakupie bańki 5L praktycznie wystarczy na interwał
3/ w/w obliczenia to stan przed opisywanej operacji - teraz będę prowadził zapiski. Zawieszka olejowa zrobiona, ewentualne dolewki będę skrzętnie notował. Zalany mam na full i z 4L bańki Orlena zostało dokładnie 0,5-0,6L

Kamerka to najtańszy chinol na usb. Musiałem dokupić przejściówkę na USB-C. Na lightning nie działa. Szału z nią nie ma delikatnie mówiąc - może ktoś doradzi coś sprawdzonego

Zawór PCV wymieniałem w zeszłym roku dla pewności. Kupiłem oryginał w sklepie dla Koreańczyków, ale to nic nie dało. Strata kasy. Można było sprawdzić swój. Odma jest drożna - nie widzę szlamu w wężykach.
 
To prosty silnik, uszczelki pewnie tanie- na Twoim miejscu zdjąłbym głowicę i michę, wyczyścił tłoki, wymienił pierścienie i uszczelniacze zaworowe i finito w 1 weekend.
 
Przed chwilą zwaliłem świece i zmierzyłem kompresję. Teraz mam na każdym cylindrze po 225 psi

1681466406438.png


Przed płukaniem było po ok. 180 psi (12,5 bar).

Zrobiłem zdjęcia denkom - widać już napisy, ale jest jeszcze trochę mokrego nagaru - jak na złość po podłączeniu telefonu nie zapisało zdjęć. Wymontuję świece ponownie po południu i wrzucę.
 
To prosty silnik, uszczelki pewnie tanie- na Twoim miejscu zdjąłbym głowicę i michę, wyczyścił tłoki, wymienił pierścienie i uszczelniacze zaworowe i finito w 1 weekend.
Nie rozumiem jak taka operacja może być tania, trzeba mieć garaż z kanałem, narzędzia przynajmniej klucz dynamiczny dane jakim momentem to skręcić, nowe uszczelki, pierścienie, śruby to Koreańczyk części często tylko w ASO =drogo odpowiednią wiedzę i czas po zdjęciu czapki powinna iść do szlifu. A tu załatwić sprawę mogą płukanki, lub nawet podgrzana nafta czy płukanka na tłoki.
 
Obiecane foty :
Post automatically merged:

Foty cz.ostatnia
 

Attachments

  • cyl1.jpg
    cyl1.jpg
    715,9 KB · Odwiedzin: 173
  • cyl1v1.jpg
    cyl1v1.jpg
    592,8 KB · Odwiedzin: 149
  • cyl2.jpg
    cyl2.jpg
    764,8 KB · Odwiedzin: 155
  • cyl2.png
    cyl2.png
    463,9 KB · Odwiedzin: 147
  • cyl2v1.jpg
    cyl2v1.jpg
    444,4 KB · Odwiedzin: 151
  • cyl2v2.png
    cyl2v2.png
    445,1 KB · Odwiedzin: 143
  • cyl2v1.png
    cyl2v1.png
    427 KB · Odwiedzin: 148
  • cyl3.jpg
    cyl3.jpg
    718,9 KB · Odwiedzin: 146
  • cyl3.png
    cyl3.png
    489,5 KB · Odwiedzin: 136
  • cyl3v1.png
    cyl3v1.png
    480 KB · Odwiedzin: 139
  • cyl3v3.png
    cyl3v3.png
    489,6 KB · Odwiedzin: 137
  • cyl3v2.png
    cyl3v2.png
    494,3 KB · Odwiedzin: 121
  • cyl4.jpg
    cyl4.jpg
    604,5 KB · Odwiedzin: 124
  • cylinder1.png
    cylinder1.png
    435,9 KB · Odwiedzin: 121
  • cylinder1v1.png
    cylinder1v1.png
    403,9 KB · Odwiedzin: 121
  • cylinder1v2.png
    cylinder1v2.png
    440,5 KB · Odwiedzin: 118
  • cylinder4v1.png
    cylinder4v1.png
    436,1 KB · Odwiedzin: 137
  • cylinder4.png
    cylinder4.png
    436,3 KB · Odwiedzin: 140
  • wlew1.jpg
    wlew1.jpg
    1,4 MB · Odwiedzin: 169
  • wlew2.jpg
    wlew2.jpg
    1 MB · Odwiedzin: 173
  • wlew3.jpg
    wlew3.jpg
    1,4 MB · Odwiedzin: 171
  • wlew4.jpg
    wlew4.jpg
    1,4 MB · Odwiedzin: 171
Świece pokryte dość mocnym nalotem. Zdecydowałem się na nowe Iskry. Nigdy nie miałem polskich świec . Stare będą na ciąg dalszy z szuwaksami po oczyszczeniu szczotka .
Zadzialam tez znowu przez komorę spalania . Od zabiegu mija gdzieś tydzień nagar trochę wzruszony może jeszcze to trasa 2xok 200 km autostrada z konkretna dawka PEA coś pomoże . Dam znać :) narazie przejechane 220 km , po trasie będzie 60% z magicznego 1000 :)
 

Attachments

  • 4A467F11-1DFD-4653-97CC-D8B376C7F08F.jpeg
    4A467F11-1DFD-4653-97CC-D8B376C7F08F.jpeg
    1,4 MB · Odwiedzin: 156
Super opis całego procesu! Mamy nadzieję, że nasza chemia i dodatki spełniły oczekiwania.
 
Wg mnie sprawują się dobrze, są niezawodne i starannie wykonane, ale są to najprostsze konstrukcje i w większości samochodów nie stosowane od bardzo dawna.
 
Świece pokryte dość mocnym nalotem. Zdecydowałem się na nowe Iskry. Nigdy nie miałem polskich świec . Stare będą na ciąg dalszy z szuwaksami po oczyszczeniu szczotka .
Zadzialam tez znowu przez komorę spalania . Od zabiegu mija gdzieś tydzień nagar trochę wzruszony może jeszcze to trasa 2xok 200 km autostrada z konkretna dawka PEA coś pomoże . Dam znać :) narazie przejechane 220 km , po trasie będzie 60% z magicznego 1000 :)
Dobra robota. Od siebie polecę płukanke Oilsyn tą długodystansową, u mnie pływała w silniku ( w po leasingowym Fiat Punto 1,4 2016 r, z przebieg 120 tys km) przez 5 tyś km i to co zleciało po wymianie to był ciemny gesty, szlam o zapachu lakieru do podłóg. Przed zlaniem oleju była zalecana dawka Oilsyn power flush i około godziny spokojnej jazdy. Świeży olej po tym zabiegu ma już 3 tym km, wciąż jest jasny i klarowny kultura pracy silnika na plus co zauważyła nawet moja narzeczona która użytkuje auto na codzień.
 
@paba
I jak się sprawują iskry?
Wcale się nie sprawują. Zamówiłem świece Iskry w pewnym sklepie. Odebrałem paczkę - numer na pudełku się zgadzał. W katalogu zawarto tego Hyundaia z tym konkretnym silnikiem, rocznikiem. Jednak drobny szczegół - świece nie pasują - za gruby i za krótki gwint.

Sprzedawca oddał kasę, a producent nawet nie raczył odpisać na maila.

Skończyło się tym, że wyczyściłem stare świece Championa i na nich śmigam. W międzyczasie kupiłem nowe Denso i wymieniam lada dzień. Wcześniej zrobię kolejną inspekcję - bo przejechałem dwie duże trasy w tym jedną z Redline SI-1 w baku (sporo PEA).

Odnośnie poboru to stuknął właśnie 1 kkm od zalania Orlena C4. Bagnet ma 25 mm, ilość między min/max to wg. mojej wiedzy ok. 1qt czyli 946 ml. Biorąc to pod uwagę 1mm ubytku to 38ml oleju. Trzeba przyznać, że z 7-8mm zeszło na ten moment co daje z 300ml ubytku, a olej po tych 1kkm nie jest już zdecydowanie przeźroczysty. Ale nie jeździłem dotąd tym autem autostradami, a tutaj dwa wypady pykły z prędkością po 130-140 km/h.

Zamierzam przejechać jeszcze z 1-2 kkm i mierzyć w międzyczasie. Jeśli zejdzie na początku szybciej, tak później może się wyrównać. Druga sprawa, że auto jeździ głównie w mieście po 20-30 km w dniu robocze i ten przyrost jest mocno odłożony w czasie.
 
Nie trać nadziei - myślę, że jak już te pierścienie rozkleiłeś i zaczęły znów sprężyście pracować, to mogą się jeszcze trochę dotrzeć do nowych warunków. Widzę, że już jest 2x lepiej, czyli coś się dzieje.
 
Myśle, ze pobór może się ustabilizować przy połowie skali , zobaczymy po 1,5/2/2,5 kkm. Doleje dopiero jak będzie przy minimum.
Inna sprawa, ze przy przebiegu 500-600km miesięcznie trochę to potrwa. Z takiego poboru 0,5L/2kkm byłbym zadowolony bo przez interwał doleje 1,5 litra czyli bańka 5L przy wymianie i wszystko gra. Zobaczymy

Jestem ciekawy co byście zalali w tym wypadku przy następnej wymianie :
1. Ilsac GF-5/6
2. A5/B5
3. C2/C3/C5

5w20/5w30/5w40
 
Poziom1989 wspominał w jakimś temacie, że niską lepkość i jak najwyższe API/ILSAC żeby nie robić dalszych nagarów
 
Może Hyundai 5W20 XTeer Gasoline Ultra Efficiency za 116zł taki zamówiłem teściowi do kia Picanto 2 1,0 2015r. Olej dolewał bym co tydzień i zmieniał biegi przy wyższych obrotach tak 3500-4000 tyś.
 
Back
Top