• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dlaczego Molibden w oleju jest tylko chwytem marketingowym?

Panowie korzystając z okazji na dniach zmieniam olej i jak zawszę chce przepłukać silnik.
Na opakowaniu płukanki jest napisane żeby stosować 50ml na 1l oleju silnikowego będę miał 2 buteleczki po 250ml.
Wpadłem na pewien pomysł mianowicie :
Pojemność miski olejowej to 6.5l aktualnie mam olej praktycznie na wcięciu max.
Wlać około 100-150ml płukanki czyli porcję na jakieś 2-3 litry oleju i przejechać z tym bardzo spokojnie 30-40km.
Potem wlać resztę i potrzymać silnik standardowe 10-15 minut dodatkowo.
Co myślicie o takim rozwiązaniu?
Czy może lepiej przepłukać tak jak to robiłem zawsze ok. 60 minut na wolnych obrotach sporadycznie zwiększając obroty do 1200-1500 na chwilkę raz na 5-10 min?
 
Last edited by a moderator:
@lukaszewski
u mnie występuje coś takiego jak na tym filmiku.
Dzwięk jest najbardziej słyszalny pod autem i obok prawego nadkola (strona pasażera)
Ponad 120tyś km zrobiłem i nie jest ani lepiej ani gorzej to samo co w dniu zakupu.
Co ciekawe problem NIGDY nie występuje na zimnym silniku (czasami szczególnie jak jest zimniej 5c i mniej zagrają popychacze ale dosłownie przez 2 sekundy i cisza.) zawsze na ciepłym wręcz gorącym.
To tak przy okazji.
Wedlug mnie jest to cos z rozrzadem. Mialem tak w moim m52b28, za to w m52b20 ktore jest u nas w rodzinie od kilkunastu lat, jest absolutna cisza. Tu zaden olej ani dodatki nie pomogą
 
Na wielu forach bmw temat znany ludzie wymieniali już wszystko właśnie w pierwszej kolejności obstawiali rozrząd/ślizgi/napinacz wymiana nic nie zmieniła.
Tak samo 24 szklanek.
Niektórzy pół osprzętu silnika wymieniali i nie przynosiło to żadnych efektów.
Temat częściej występuje w m52b25 niż b20 i b28 nie wiem z czego to wynika ale czy to na polskich czy zagranicznych forach widziałem taką zależność.
 
Szklanki to na pewno nie sa. Dzwiek dochodzi z okolic rozrzadu, ewentualnie moze byc ze tak sie niesie od lancucha pompy oleju, bo po takim przebiegu jest juz bardzo luzny
 
Luz osiowy wałka, ewentualne jego wytarcie ? Tak np we Fiacie jest ..Tylko strzelam :D
 
Szklanki to na pewno nie sa. Dzwiek dochodzi z okolic rozrzadu, ewentualnie moze byc ze tak sie niesie od lancucha pompy oleju, bo po takim przebiegu jest juz bardzo luzny
trafiają się b20/b28 z przebiegiem powyżej 700k km które nie mają tego dzwięku.
Mniejsza nie zaśmiecajmy tematu o Mos2.
 
mógł byś mi wysłać tutaj bądz na wiad prywatnej, oraz ta analizę mi zinterpretować bo jestem jeszcze zielony ;)
 
Szczerze Ci powiem, że jak czegoś nie rozumiem (np. chemii na tym poziomie) to stosuję się dokładnie do zaleceń producenta. ;)
 
Jak jesteś "aptekarzem", to zalej 325 ml do miski olejowej i niech silnik pracuje tyle ile trzeba. Jak zalejesz 500 ml też nic sie nie stanie.
 
Szczerze Ci powiem, że jak czegoś nie rozumiem (np. chemii na tym poziomie) to stosuję się dokładnie do zaleceń producenta. ;)
Tia...
Czyli wg ciebie potrzymać 5-15min w silniku? (bo tak w większości przypadków mówią "dokładne zalecenia producenta"
To wytłumacz dlaczego wiele osób nawet na tym forum poleca trzymanie płukanki nawet do GODZINY i zwiększanie obrotów od czasu do czasu do tych 1500rpm?
Do wszystkich zalecań producenta się tak stosujesz?
U mnie np olej "producent" zaleca wymieniać co 20k km wymieniam co 7-8k.
Ot taka buntownicza ma natura...
Kolego @JanB zalane 500ml na rozgrzany motor trzymałem koo 30 min zwiększając obroty od czasu do czasu na 1500rpm.
Zdziwiony byłem ze po 7300km około olej był dość ciemny (na bagnecie i przed i po płukance nie wyglądał tak zle lekko ciemniejszy zaledwie.)
 
Świadczy to o tym, że olej z płukanką "coś" tam wypłukały ze silnika. Myślę, że to dobry sposób na powolne usuwanie nagarów (przynajmniej tych miękkich). Tzn. zmiana na olej z wysokim TBN, zmiana co 6-7-8 tys km i stosowanie płukanki przy zmianie z kilkudziesięciominutowym ściekaniem.
 
A co myślicie o ceratec-u liqui moly, wkoncu to sam molibden :)
 
Nope :D
Zawiera jeszcze sporo innego składnika ;)
Z tego powodu warto go dobrzeee wymieszać.
 
WPŁYW DODATKU MODYFIKATORA OPARTEGO NA SKŁADNIKU MoS2 NA CHARAKTERYSTYKĘ TRIBOLOGICZNĄ STOPU AlSi6Cu4 W ŚRODOWISKU OLEJU MINERALNEGO

Cytat: '... PODSUMOWANIE Testy tribologiczne wykazały, że dodatek modyfikatora Liqui Moly do oleju mineralnego oprócz redukcji współczynnika powoduje dodatkowo podwyższenie odporności na zużycie stopu AlSi6Cu4. Charakter zużycia podeutektycznego stopu Al-Si wskazuje na typowo ścierny mechanizm zużycia, intensyfikowany przez mikro skrawanie. Dno toru zużycia stopu aluminium pracującego w środowisku oleju mineralnego z dodatkiem modyfikatora wykazuje mniej intensywne ślady zużycia - jest gładsze bez głębokich bruzd. Cząsteczki MoS2 powodują znaczną redukuję współczynnika tarcia w początkowej fazie testów tribologicznych. Podsumowując, dodatek modyfikatora opartego na składniku MoS2 może wpływać na wzrost właściwości eksploatacyjnych i odporności na zużycie ścierne podeutektycznych stopów aluminium, co z kolei może przekładać się na podniesienie wydajności pracy silnika ...'
 
WPŁYW DODATKU MODYFIKATORA OPARTEGO NA SKŁADNIKU MoS2 NA CHARAKTERYSTYKĘ TRIBOLOGICZNĄ STOPU AlSi6Cu4 W ŚRODOWISKU OLEJU MINERALNEGO

Cytat: '... Podsumowując, dodatek modyfikatora opartego na składniku MoS2 może wpływać na wzrost właściwości eksploatacyjnych i odporności na zużycie ścierne podeutektycznych stopów aluminium, co z kolei może przekładać się na podniesienie wydajności pracy silnika ...'
Dlaczego( jest określenie ''może wpływać'' ,a nie jednoznaczne stwierdzenie-wpływa?
 
Engine bench and road testing of an engine oil containing MoS2 particles as nano-additive for friction reduction

cytat: '... As described, the addition of the MoS nanoparticles to the reference oil allowed obtaining a behavior that can be considered
generally better with respect to the reference oil, with very similar gaseous emissions, lower particulate emissions and the absence of
additional SO2 emissions arising from the possible combustion of MoS2. This suggested that a better combustion regime was reached
with the MoS2 additive, i.e. with no interference of the nanoparticles during the fuel combustion. A further demonstration of this enhanced
behavior was achieved by the measurement of the fuel consumption reported in Fig. 9. MoS2 nanoparticles reduced the fuel consumption at
almost every engine conditions, with a more remarkable improvement in absolute terms at low and intermediate water (and thus oil)
temperatures, and severe engine points (2500×3, 3000×4, 3500×5)...'
 
A little historical background

'...In fact, the connection MoS 2 began to be used since the 50s, at first in aircraft construction. The liquid in which the dispersion powder was present (a kind of molybdenum disulfide) was added to the oil. The resulting lubricant was poured into the aircraft engines of American military fighters.

This was done in order to maintain engine performance during breakdown of the crankcase and loss of oil. In the event of such an emergency, the pilot had some time left to fly to the nearest airfield. All this is feasible due to the unique lubricating properties of the additive...'
 
@lukaszewski
u mnie występuje coś takiego jak na tym filmiku.
Dzwięk jest najbardziej słyszalny pod autem i obok prawego nadkola (strona pasażera)
Ponad 120tyś km zrobiłem i nie jest ani lepiej ani gorzej to samo co w dniu zakupu.
Co ciekawe problem NIGDY nie występuje na zimnym silniku (czasami szczególnie jak jest zimniej 5c i mniej zagrają popychacze ale dosłownie przez 2 sekundy i cisza.) zawsze na ciepłym wręcz gorącym.
To tak przy okazji.
To koło pasowe :)
 
Back
Top