• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór oleju do Forda Mondeo Mk5 1.5 EcoBoost 165 KM (0W20?)

Frogozord

Użytkownik
Samochód
Ford Galaxy (WA6) 1.6 EcoBoost 160 KM
Marka samochodu
Ford Mondeo Mk5
Budżet/ile litrów
do ok. 250 zł/5 l (można odrobinę nagiąć, jeśli warto)
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 EcoBoost 165 KM
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W20 WSS-M2C948-B lub 5W30 WSS-M2C913-D lub ACEA A5/B5 (czyli nic poza lepkością nas nie interesuje z powodu LSPI)
Jaki olej masz obecnie
prawdopodobnie Castrol/Ford Magnatec 5W20, ewentualnie Ford Motorcraft 5W20
Bry. Co prawda do wymiany zostało jeszcze trochę czasu, ale już mnie nosi i szukam. :D Mój ojciec jeździ Mondeo z 2019 r., auto nie ma już więc gwarancji na silnik i nie trzeba jakoś szczególnie zawracać sobie głowy normami z instrukcji. Niestety o LSPI i tym podobnych kwestiach dowiedziałem się już po ostatniej wymianie oleju (w okolicach III kwartału zeszłego roku), więc obecnie auto jeździ na zwykłym Castrolu 5W20 z ASO - albo na oleju Ford Motorcraft.

Samochód regularnie robi co prawda dłuższe trasy, ale na co dzień jeździ także na krótkich odcinkach - z tego względu zastanawiam się, czy nie znalazłby się jakiś sensowny olej 0W20 zamiast zalecanego w instrukcji 5W20. Styl jazdy: spokojny. Bardzo mnie zainteresował nowy Eneos X Prime 0W20, ale z tego co widziałem na forum, Polaris czeka na wyniki testów próbek, które wysłał do USA - poza tym nie mogę nigdzie znaleźć, jaki ten olej ma NOACK, a podobno dla EcoBoostów ten parametr ma kluczowe znaczenie (i dlatego do swojego Galaxy 1.6 EB nie zastosowałem 0W20 tylko 5W20 - 0W20 w przypadku Amsoila SS miało znacznie wyższy NOACK). Mondeo ma filtr cząstek stałych. Wymiana jest co roku (roczny przebieg nigdy nie przekracza 15 tys. km).

Czy poza tym Eneosem (oczywiście optymistycznie zakładając, że w testach wypadnie dobrze) jest na rynku coś godnego uwagi? W Shellu nic ciekawego nie widziałem (ale może mi umknęło), ale znalazłem takie Póki co na mojej liście są takie pozycje:
- Mobil 1 0W20,
- Shell Helix Ultra SP 0W20,
- Gulf Formula VFE 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 5 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 952 0W20,
- Millers EE Performance 0W20,
- Millers Trident Professional 0W20,
- Millers XF Premium C5/C6 0W20,
- Valvoline SynPower XL IV C5 0W20,
- Valvoline SynPower MST FE C6 0W20,
- Motul 8100 Eco-Clean 0W20,
- Motul 8100 Eco-Lite 0W20,
- Motul Specific 508 00 509 00 0W20,
- Liqui Moly Top Tec 6600 0W20,
- Liqui Moly Special Tec AA 0W20...

... a potem już mi się przestało chcieć szukać, głęboko wierzę, że na powyższej liście (wliczając Eneosa) jest coś godnego uwagi :D No chyba że jednak nie i lepiej zostać przy 5W20, mimo jazdy na krótkich odcinkach?

Póki co jakoś szczególnie nie kopałem w danych, szukałem tylko wzrokiem NOACK - ale gdy nie znalazłem go dla pierwszych kilku olejów, potem sobie już odpuściłem, wrócę do sprawdzania gdy zawężę grupę interesujących mnie produktów. Wszystkie oleje wymienione wyżej mają co najmniej API SN Plus, ACEA A7/B7 lub ACEA C6, ale szczerze mówiąc, nie jestem jeszcze na tyle zorientowany żeby wiedzieć, czy wszystkie nadadzą się do auta z GPF-em.

Olejów Orlenu i Lotosu wolałbym unikać - wiem, że potrafią być bardzo dobre, ale już i tak wystarczająco "nabijamy kabzę" panu Danielowi O., nie muszę jeszcze tu. :D Ale oczywiście w sytuacji, gdyby były to najlepsze dostępne opcje, to się z nimi "przeproszę" - kondycja silnika jest ważniejsza.
 
Last edited:
Co to znaczy czy są coś warte? Z formalnego punktu widzenia SCT Lubricants należy np. do EELQMS, więc wszelka kompatybilność, zgodność z przetargami w przypadku zamówień flotowych jest zachowana.
Analiza UOA zrobiona przez jednego z forumowiczów względem innych olejów - tzw. markowych nie pokazała na jego aucie "gorszości" produktu SCT przy tym samym aucie, względnie warunkach, interwale, itp.
Z drugiej strony są to oleje produkowane wybitnie z baz olejów przepracowanych o czym świadczą np. poziomy siarki w analizach, produkują oleje typu Mannol Molibden a w analizie brak molibdenu, etc.
Po prostu jest to produkt cena/jakość przy czym cena coraz gorsza, a jakość potrafi falować. Patrząc na Twoje posty na forum jak dzielisz za przeproszeniem gówno na atomy tak myślę, że nie jest to do końca produkt dla Ciebie :)
 
Tu jest dobry przykład, ich olej pod 504/507. Ich ulotka mówi CCS 4931 co byłoby super wynikiem w tej normie, ich własny certyfikat mówi CCS 5958 🙃 🙃
 
@paba no właśnie o tego rodzaju odpowiedź mi chodziło. Za wyłączeniem końcówki, nie wiedziałem że chęć zwiększenia swojej wiedzy to "dzielenie gówna na atomy" - Ty może siedzisz w temacie od lat, ja niestety nie, a ciekawi mnie to. :) Tak czy owak dzięki.

@apede dzięki :)
 
@soszo dziękuję. A tak mi jeszcze jedna rzecz wpadła na myśl - abstrahując od faktu, że tak czy owak ta norma Forda nie powinna być stosowana w tych silnikach przez LSPI, to oni jej nie zmienili także przy okazji liftingu auta, a wtedy pojawił się filtr cząstek stałych (w benzyniakach sprzed liftingu go nie było). Czy dobrze myślę, że przynajmniej w teorii powinno to pociągnąć za sobą zmianę typu oleju na niskopopiołowy, czy to nie tak działa? Oleje spełniające WSS-M2C948-B to oleje Mid-SAPS.
 
Generalnie oleje stricte LowSAPS to nieistniejąca już norma C1 i C4, przy czym stosowane są one praktycznie wyłącznie przez Francuzów, PSA/Renault i okupione są wieloma ograniczeniami, zobacz sobie chociaż na analizę Total Ineo First i zobacz jak wyrezany z ZDDP i Wapnia jest to olej, nie mówię, że zły, ale zmniejszenie ilości popiołów do poziomu klasyfikującego go jako LowSAPS okupione zostało sporymi wyrzeczeniami, to bardzo nietypowe oleje jednak. C2, C3 czy nawet nowe C5, C6 to klasa MidSAPS, często opisywana mylnie jako LowSAPS. Ale często stosowane są określenia FullSAPS i LowSAPS, tak jest prościej dla przeciętnego użytkownika, a prawdziwe LowSAPS to w zasadzie nisza na rynku.
 
Jeżeli silnik nie bierze oleju w dużych ilościach to nawet Full SAPS można stosować. Moja Kijanka miała dopuszczone A5/B5 fabrycznie a mam już GPF. Natomiast lanie olejów pełnopopiołowych jest trochę bezsensowne jeżeli nie musisz tego robić. Nie tylko ze względu na GPF, ale także na resztę syfku jaki po sobie zostawiają.
 
@Frogozord nie będzie, C2/C3 to oleje o obniżonych popiołach właśnie do zastosowań w silnikach wyposażonych w filtry cząstek stałych, stosowane są przez większość koncernów motoryzacyjnych obecnie. Różnica taka, że C2 w stosunku do C3 musi wykazać się dodatkową oszczędnością paliwa, gdzie powoli też normy C2 i C3 są ze sobą łączone w wielu olejach i przypuszczam, że norma C2 umrze w niedługim czasie śmiercią naturalną i zostaniemy z C3 i olejami niskolepskościowymi C5 i C6.

@jerseyAdmin dokładnie, ja mam DIESLA EURO5 gdzie Ford zaleca stosowanie olejów A5/B5 i póki nie ma problemów z poborem oleju, DPF nie ma nic przeciwko, testowałem u siebie, A5/B5, C2, C2/C3, teraz mam nawet 0W20 C5 i dla filtra żaden nie stanowił najmniejszej różnicy, z resztą pod żadnym względem różnicy nie zauważam 😅
 
zobacz sobie chociaż na analizę Total Ineo First i zobacz jak wyrezany z ZDDP i Wapnia jest to olej ...
Z dużą dawką molibdenu i boru, jako bezpopiolowymi modyfikatorami tarcia...
Do tego nie zdziwiłbym się, gdyby zastosowane zostały ofm, które w zwykłym icp są niewidoczne.
Jeżeli chodzi o Ca, to niewielka ilość akurat jest zaletą ze względu na LSPI oraz potencjalne ryzyko tworzenia niepożądanych osadów. Tutaj trzeba wspomnieć o niskosiarkowycj paliwach, które nie wymagają już takiego zapasu alkaicNego od oleju, jak choćby do 2010r (euro5).
 
Jeszcze trochę poszperałem i przypadkowo znalazłem Ravenola VFE CleanSynto 5W20, który spełnia tę normę fordowską a przy tym ma API SP (RC) - poza tym mam Idemitsu 5W20 API SP z nieco niższym odparowaniem (NOACK 8,2%, Ravenol 9%), ale z innymi normami (960-A1 oraz 945-B1 - z tego co widzę, to np. Mustangi wg instrukcji mogą mieć olej 945-B1 lub właśnie poszukiwany 948-B, więc to chyba w miarę podobne normy).


Chciałbym dziś lub jutro zamówić, czy coś z powyższych będzie OK?
 
Dobra, nie popatrzyłem, że ten Idemitsu i tak jest w kraju właściwie nie do dostania. Znalazłem jeszcze Kroona Duranza Eco 5W20 (brak info o NOACK, wysłałem pytanie do producenta), jeśli nie odpiszą lub jeśli będzie duży ten NOACK to wezmę Ravenola i temat do zamknięcia. :) Raz jeszcze dzięki wszystkim za pomoc - szczególnie za tych kilka ostatnich komentarzy, bardzo mi pomogły.
 
Back
Top