• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór oleju do Forda Mondeo Mk5 1.5 EcoBoost 165 KM (0W20?)

Frogozord

Użytkownik
Samochód
Ford Galaxy (WA6) 1.6 EcoBoost 160 KM
Marka samochodu
Ford Mondeo Mk5
Budżet/ile litrów
do ok. 250 zł/5 l (można odrobinę nagiąć, jeśli warto)
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 EcoBoost 165 KM
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W20 WSS-M2C948-B lub 5W30 WSS-M2C913-D lub ACEA A5/B5 (czyli nic poza lepkością nas nie interesuje z powodu LSPI)
Jaki olej masz obecnie
prawdopodobnie Castrol/Ford Magnatec 5W20, ewentualnie Ford Motorcraft 5W20
Bry. Co prawda do wymiany zostało jeszcze trochę czasu, ale już mnie nosi i szukam. :D Mój ojciec jeździ Mondeo z 2019 r., auto nie ma już więc gwarancji na silnik i nie trzeba jakoś szczególnie zawracać sobie głowy normami z instrukcji. Niestety o LSPI i tym podobnych kwestiach dowiedziałem się już po ostatniej wymianie oleju (w okolicach III kwartału zeszłego roku), więc obecnie auto jeździ na zwykłym Castrolu 5W20 z ASO - albo na oleju Ford Motorcraft.

Samochód regularnie robi co prawda dłuższe trasy, ale na co dzień jeździ także na krótkich odcinkach - z tego względu zastanawiam się, czy nie znalazłby się jakiś sensowny olej 0W20 zamiast zalecanego w instrukcji 5W20. Styl jazdy: spokojny. Bardzo mnie zainteresował nowy Eneos X Prime 0W20, ale z tego co widziałem na forum, Polaris czeka na wyniki testów próbek, które wysłał do USA - poza tym nie mogę nigdzie znaleźć, jaki ten olej ma NOACK, a podobno dla EcoBoostów ten parametr ma kluczowe znaczenie (i dlatego do swojego Galaxy 1.6 EB nie zastosowałem 0W20 tylko 5W20 - 0W20 w przypadku Amsoila SS miało znacznie wyższy NOACK). Mondeo ma filtr cząstek stałych. Wymiana jest co roku (roczny przebieg nigdy nie przekracza 15 tys. km).

Czy poza tym Eneosem (oczywiście optymistycznie zakładając, że w testach wypadnie dobrze) jest na rynku coś godnego uwagi? W Shellu nic ciekawego nie widziałem (ale może mi umknęło), ale znalazłem takie Póki co na mojej liście są takie pozycje:
- Mobil 1 0W20,
- Shell Helix Ultra SP 0W20,
- Gulf Formula VFE 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 5 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 952 0W20,
- Millers EE Performance 0W20,
- Millers Trident Professional 0W20,
- Millers XF Premium C5/C6 0W20,
- Valvoline SynPower XL IV C5 0W20,
- Valvoline SynPower MST FE C6 0W20,
- Motul 8100 Eco-Clean 0W20,
- Motul 8100 Eco-Lite 0W20,
- Motul Specific 508 00 509 00 0W20,
- Liqui Moly Top Tec 6600 0W20,
- Liqui Moly Special Tec AA 0W20...

... a potem już mi się przestało chcieć szukać, głęboko wierzę, że na powyższej liście (wliczając Eneosa) jest coś godnego uwagi :D No chyba że jednak nie i lepiej zostać przy 5W20, mimo jazdy na krótkich odcinkach?

Póki co jakoś szczególnie nie kopałem w danych, szukałem tylko wzrokiem NOACK - ale gdy nie znalazłem go dla pierwszych kilku olejów, potem sobie już odpuściłem, wrócę do sprawdzania gdy zawężę grupę interesujących mnie produktów. Wszystkie oleje wymienione wyżej mają co najmniej API SN Plus, ACEA A7/B7 lub ACEA C6, ale szczerze mówiąc, nie jestem jeszcze na tyle zorientowany żeby wiedzieć, czy wszystkie nadadzą się do auta z GPF-em.

Olejów Orlenu i Lotosu wolałbym unikać - wiem, że potrafią być bardzo dobre, ale już i tak wystarczająco "nabijamy kabzę" panu Danielowi O., nie muszę jeszcze tu. :D Ale oczywiście w sytuacji, gdyby były to najlepsze dostępne opcje, to się z nimi "przeproszę" - kondycja silnika jest ważniejsza.
 
Last edited:
Będzie za jakiś czas analiza Fuchs Titan GT1 Flex 5 0W20 - obecnie trwa zbiórka funduszy na to przedsięwzięcie:


skoro jesteś zainteresowany olejami o takich lepkościach to mógłbyś zbiórkę wesprzeć ;)

Im szybciej zbiórka się zakończy, tym szybciej dowiemy się co tam w tym oleju pływa (z grubsza).

Tak czy inaczej, jest analiza Shella 0w20 - którego sam obecnie używam, będzie analiza nowego Eneosa, będzie też tego Fuchsa. Masz czas to poczekaj.
 
Wszystkie oleje wymienione wyżej mają co najmniej API SN Plus, ACEA A7/B7 lub ACEA C6, ale szczerze mówiąc, nie jestem jeszcze na tyle zorientowany żeby wiedzieć, czy wszystkie nadadzą się do auta z GPF-em.
Nie wszystkie - np. Gulf Ultrasynth X jest API SN, ILSAC GF-5. Jest to olej już długo dostępny na rynku.

Ja bym zbytnio nie rozbijał gówna na atomy i albo szedł w premium, albo budżet. Premium - Eneos X Prime, zwłaszcza po badaniach i analizie IR. Na forum trwa zbiórka na Fuchsa z C6
Albo budget - Mannol Legend 7918 0W-20 ma fajny pakiet pod LSPI i o dziwo nie ma ZDDP z lat 90.
 
Nie widzę w specyfikacji SN Plus, tylko SN, RC=resouce conserving czyli ~=fuel economy. A SN+ wprowadza ochronę przez LSPI
 
W Shellu nic ciekawego nie widziałem (ale może mi umknęło), ale znalazłem takie
Shell w tym, że jest nudny jest bardzo ciekawy - przede wszystkim sam produkuje nowoczesne bazy, a Infineum to należące do nich joint-venture.
To zawsze będzie nieco co innego niż stojący w kolejce po bazy i dodatki blender
 
Zajrzałem jeszcze na stronę Castrola, mają Edge 0W20 C5 (ACEA C5/C6, API SP) - jeszcze trochę i dobiję do 20 pozycji na liście. :D

Ale tak na serio, to czekam na tę analizę Eneosa - na forum tak wiele osób jest nim zainteresowanych, że już sam się zacząłem nakręcać. :) Mimo że to nawet nie moje auto... :D

Czy ja w ogóle dobrze myślę, że warto pójść w to 0W20? Ważniejsza przy takim użytkowaniu (i w tym silniku) jest niższa klasa lepkości czy NOACK?
 
Pozwolę sobie odkopać temat, bo lada chwila termin wymiany oleju. :) Nadal najbardziej kusi mnie Eneos X-Prime, ale w wątku z analizą 0W20 nie widziałem informacji nt. NOACK. Powtórzę pytanie: Waszym zdaniem ważniejszy tu będzie niski NOACK czy klasa lepkości 0W20 zamiast zalecanej 5W20?

I jeszcze jedno: czy w tym przypadku jest sens robić płukankę, skoro auto jest nadal raczej młode? Może warto, żeby pozbyć się resztek niedopasowanego oleju?
 
Możesz zostawić 5W20, możesz zamienić na 0W20, ponieważ mniejsza liczba przed W z reguły nie działa na niekorzyść, natomiast może zadziałać na korzyść przy konsumpcji paliwa oraz przy rozruchu przy (mocno) ujemnych temperaturach.

W każdym razie przy fordowskich EcoBoost zapomnij o wymianie co roku lub co 15 tys km, jeśli chcesz aby silnik posłużył Ci na dłużej. Wymiana co 9000-10000 km lub 9-10 mies. jeśli głównie trasy lub co 5000-6000 km lub 5-6 mies. jeśli głównie miasto, lub 7-8 tys. km lub 7-8 mies. gdy jazda mieszana.
 
Żeby było trudniej masz w dobrej cenie 5W20 Hyundai XTeer Gasoline Ultra Efficiency API SN+ i z najnowszymi normami API SP Gulf Hybrid 0W20.
 
W każdym razie przy fordowskich EcoBoost zapomnij o wymianie co roku lub co 15 tys km, jeśli chcesz aby silnik posłużył Ci na dłużej. Wymiana co 9000-10000 km lub 9-10 mies. jeśli głównie trasy lub co 5000-6000 km lub 5-6 mies. jeśli głównie miasto, lub 7-8 tys. km lub 7-8 mies. gdy jazda mieszana.
Powielasz to co mówił z kanału yt Ford boss me czy sam na to wpadłeś
 
@Blue66
Częściowo powielam, częściowo mówię na podstawie tego co sam się styknąłem u innych osób z EcoBoostami.

Są na świecie silniki, o które nie trzeba szczególnie dbać a i tak przejadą wiele setek tysięcy km. Są też silniki, które nawet jak się chucha i dmucha to daleko nie zajadą.

Natomiast EcoBoosty z kolei są silnikami, które mocno w praktyce oddają powiedzenie: ,,jak dbasz tak masz". Przy dobrych okresach serwisowych zrobią może i 400 000 km bez większych problemów. Natomiast przy olewaniu serwisów, poważne kłopoty mogą zacząć się jeszcze przed 200 000 km przebiegu.

P.S. Na marginesie dodam, że w związku z tym, że fabryka wyciska ile się da z tych silników, odradzam ich jakiegokolwiek tunningowania, co w ich przypadku też może wyraźnie skrócić żywotność.
 
@klocur mnie już tu naprostowano, więc i ja powiem: skoro jako pierwszy wybór jest zalecany 5W20, to nie ma co rozważać 5W30. Prędzej 0W20 ze względu na permanentne niedogrzanie silnika, ale to przynajmniej częściowo jest kwestią o którą sam pytałem wyżej.
 
Obecnie drugi raz zalany Shell helix ultra professional af 5w30, auto nawet 5k km rocznie nie robi.
 
Last edited by a moderator:
@klocur załóż swój wątek doboru oleju, tutaj robisz off top.

@Frogozord pytałeś wyżej o płukankę, ja uważam że zawsze warto, nawet jak auto nowe, bo postojowa przede wszystkim pomaga spuścić olej i utrzymać syf w zawiesinie usuwając go wraz ze spuszczanym olejem. Masz AR2820 na estrach, solidny i sprawdzony produkt w przystępnej cenie.
Odnośnie oleju, to jeżeli różnica w jego odparowaniu jest niewielka to wziąłbym 0w, natomiast przy większej brałbym 5w, patrz AMS SS gdzie jest prawie dwukrotnie większa w 0w niż 5w.

Jest juz analiza Fuchsa 0w20, jeżeli do jesieni nie będzie kompletnej analizy Eneosa X-prime to ja będę zalewał tego Fuchsa do mojego Forda.
 
Chyba coraz bardziej się zniechęcam do pomysłu z 0W20, bo prawie nikt nie daje informacji nt. NOACK. Oczywiście przy 5W20 nie jest wcale lepiej, ale tu przynajmniej są na rynku pojedyncze oleje spełniające normę Forda a przy okazji z formulacją przeciwko LSPI - ale można je policzyć na palcach jednej ręki.

Z ciekawości, czy oleje Mannol są coś warte? Wpadł mi w oko w wersji Energy Ultra JP MN7906-4 (5W20) z API SP (RC), ma też bardzo dobrą cenę, ale na forum jest tylko jedna analiza innego ich oleju i tamten sprawdzany był... no, taki sobie. :D
 
Back
Top