- Marka samochodu
- Ford Mondeo Mk5
- Budżet/ile litrów
- do ok. 250 zł/5 l (można odrobinę nagiąć, jeśli warto)
- Styl jazdy
- Normalne użytkowanie
- Silnik
- 1.5 EcoBoost 165 KM
- Data produkcji
- 2019
- Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
- Tak
- Pobór oleju na 1000 km
- Brak
- Jakiego oleju wymaga instrukcja
- 5W20 WSS-M2C948-B lub 5W30 WSS-M2C913-D lub ACEA A5/B5 (czyli nic poza lepkością nas nie interesuje z powodu LSPI)
- Jaki olej masz obecnie
- prawdopodobnie Castrol/Ford Magnatec 5W20, ewentualnie Ford Motorcraft 5W20
Bry. Co prawda do wymiany zostało jeszcze trochę czasu, ale już mnie nosi i szukam. Mój ojciec jeździ Mondeo z 2019 r., auto nie ma już więc gwarancji na silnik i nie trzeba jakoś szczególnie zawracać sobie głowy normami z instrukcji. Niestety o LSPI i tym podobnych kwestiach dowiedziałem się już po ostatniej wymianie oleju (w okolicach III kwartału zeszłego roku), więc obecnie auto jeździ na zwykłym Castrolu 5W20 z ASO - albo na oleju Ford Motorcraft.
Samochód regularnie robi co prawda dłuższe trasy, ale na co dzień jeździ także na krótkich odcinkach - z tego względu zastanawiam się, czy nie znalazłby się jakiś sensowny olej 0W20 zamiast zalecanego w instrukcji 5W20. Styl jazdy: spokojny. Bardzo mnie zainteresował nowy Eneos X Prime 0W20, ale z tego co widziałem na forum, Polaris czeka na wyniki testów próbek, które wysłał do USA - poza tym nie mogę nigdzie znaleźć, jaki ten olej ma NOACK, a podobno dla EcoBoostów ten parametr ma kluczowe znaczenie (i dlatego do swojego Galaxy 1.6 EB nie zastosowałem 0W20 tylko 5W20 - 0W20 w przypadku Amsoila SS miało znacznie wyższy NOACK). Mondeo ma filtr cząstek stałych. Wymiana jest co roku (roczny przebieg nigdy nie przekracza 15 tys. km).
Czy poza tym Eneosem (oczywiście optymistycznie zakładając, że w testach wypadnie dobrze) jest na rynku coś godnego uwagi?W Shellu nic ciekawego nie widziałem (ale może mi umknęło), ale znalazłem takie Póki co na mojej liście są takie pozycje:
- Mobil 1 0W20,
- Shell Helix Ultra SP 0W20,
- Gulf Formula VFE 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 5 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 952 0W20,
- Millers EE Performance 0W20,
- Millers Trident Professional 0W20,
- Millers XF Premium C5/C6 0W20,
- Valvoline SynPower XL IV C5 0W20,
- Valvoline SynPower MST FE C6 0W20,
- Motul 8100 Eco-Clean 0W20,
- Motul 8100 Eco-Lite 0W20,
- Motul Specific 508 00 509 00 0W20,
- Liqui Moly Top Tec 6600 0W20,
- Liqui Moly Special Tec AA 0W20...
... a potem już mi się przestało chcieć szukać, głęboko wierzę, że na powyższej liście (wliczając Eneosa) jest coś godnego uwagi No chyba że jednak nie i lepiej zostać przy 5W20, mimo jazdy na krótkich odcinkach?
Póki co jakoś szczególnie nie kopałem w danych, szukałem tylko wzrokiem NOACK - ale gdy nie znalazłem go dla pierwszych kilku olejów, potem sobie już odpuściłem, wrócę do sprawdzania gdy zawężę grupę interesujących mnie produktów. Wszystkie oleje wymienione wyżej mają co najmniej API SN Plus, ACEA A7/B7 lub ACEA C6, ale szczerze mówiąc, nie jestem jeszcze na tyle zorientowany żeby wiedzieć, czy wszystkie nadadzą się do auta z GPF-em.
Olejów Orlenu i Lotosu wolałbym unikać - wiem, że potrafią być bardzo dobre, ale już i tak wystarczająco "nabijamy kabzę" panu Danielowi O., nie muszę jeszcze tu. Ale oczywiście w sytuacji, gdyby były to najlepsze dostępne opcje, to się z nimi "przeproszę" - kondycja silnika jest ważniejsza.
Samochód regularnie robi co prawda dłuższe trasy, ale na co dzień jeździ także na krótkich odcinkach - z tego względu zastanawiam się, czy nie znalazłby się jakiś sensowny olej 0W20 zamiast zalecanego w instrukcji 5W20. Styl jazdy: spokojny. Bardzo mnie zainteresował nowy Eneos X Prime 0W20, ale z tego co widziałem na forum, Polaris czeka na wyniki testów próbek, które wysłał do USA - poza tym nie mogę nigdzie znaleźć, jaki ten olej ma NOACK, a podobno dla EcoBoostów ten parametr ma kluczowe znaczenie (i dlatego do swojego Galaxy 1.6 EB nie zastosowałem 0W20 tylko 5W20 - 0W20 w przypadku Amsoila SS miało znacznie wyższy NOACK). Mondeo ma filtr cząstek stałych. Wymiana jest co roku (roczny przebieg nigdy nie przekracza 15 tys. km).
Czy poza tym Eneosem (oczywiście optymistycznie zakładając, że w testach wypadnie dobrze) jest na rynku coś godnego uwagi?
- Mobil 1 0W20,
- Shell Helix Ultra SP 0W20,
- Gulf Formula VFE 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 5 0W20,
- Fuchs Titan GT1 Flex 952 0W20,
- Millers EE Performance 0W20,
- Millers Trident Professional 0W20,
- Millers XF Premium C5/C6 0W20,
- Valvoline SynPower XL IV C5 0W20,
- Valvoline SynPower MST FE C6 0W20,
- Motul 8100 Eco-Clean 0W20,
- Motul 8100 Eco-Lite 0W20,
- Motul Specific 508 00 509 00 0W20,
- Liqui Moly Top Tec 6600 0W20,
- Liqui Moly Special Tec AA 0W20...
... a potem już mi się przestało chcieć szukać, głęboko wierzę, że na powyższej liście (wliczając Eneosa) jest coś godnego uwagi No chyba że jednak nie i lepiej zostać przy 5W20, mimo jazdy na krótkich odcinkach?
Póki co jakoś szczególnie nie kopałem w danych, szukałem tylko wzrokiem NOACK - ale gdy nie znalazłem go dla pierwszych kilku olejów, potem sobie już odpuściłem, wrócę do sprawdzania gdy zawężę grupę interesujących mnie produktów. Wszystkie oleje wymienione wyżej mają co najmniej API SN Plus, ACEA A7/B7 lub ACEA C6, ale szczerze mówiąc, nie jestem jeszcze na tyle zorientowany żeby wiedzieć, czy wszystkie nadadzą się do auta z GPF-em.
Olejów Orlenu i Lotosu wolałbym unikać - wiem, że potrafią być bardzo dobre, ale już i tak wystarczająco "nabijamy kabzę" panu Danielowi O., nie muszę jeszcze tu. Ale oczywiście w sytuacji, gdyby były to najlepsze dostępne opcje, to się z nimi "przeproszę" - kondycja silnika jest ważniejsza.
Last edited: