• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór współczesnego oleju do 50 letniej specyfikacji

Mrok

Nowy użytkownik
Samochód
BMW E30 m30b35
Witam wszystkich.
Mam nadzieję że pomożecie mi w doborze olejów do napędu w moim pojeździe, jest to koparko ładowarka Massey Ferguson MF 50b, remontuję właśnie w niej napęd, ma skrzynię z rewersem w której pracują 2 rodzaje olejów, jeden przekładniowy w tylnej części napędowej a drugi hydrauliczny w zmienniku momentu obrotowego i sprzęgle składającym się z 12 tarczek ciernych, wszystko zakładam nowe i chciałbym żeby pracowało to w odpowiednim oleju tym bardziej że czytałem opinie osób które załatwiły napęd stosując nie odpowiedni olej. Pomożecie dobrać coś współczesnego do specyfikacji którą udało mi się znaleźć w starych 50letnich instrukcjach?
IMG_20200121_205959.jpg
 
Możemy ci polecić to i owo, ale o ile silnik to bez problemu, o tyle z resztą może być problem bo nikt tu głowy nie da, że coś nie padnie na nowoczesnym oleju - chociaż nie powinno. Napisz do firm wymienionych w instrukcji o współczesne odpowiedniki tych olejów - powinny być, albo może te firmy produkują nadal takie płyny dla pojazdów zabytkowych.
 
Devlaca może nie 20W40 ale 10/15W40 spokojnie kupisz tak samo jak Mobilfluid 422 oraz ATF 220.
 
Na dobrą sprawę miedzy Devlac 15W40, a 5W40 w temperaturze 100 stopni jest różnica tylko 0,8cSt
 
To ten sam typ?
 
Może stać ze silnik może nie trzymac ciśnienia oleju.
Tak miałem w silniku S21 po remoncie (zalecane 20w40), na 15w40 i 20w40 trzymał ładnie ciśnienie, na 10w40 juz graniczne, a na 5w40 brak ciśnienia na ciepłym.
 
Mi chodzi o oleje do skrzyni, silnik ma typowy perkinsa 4ro cylindrowego montowanego jeszcze bardzo długo w różnych maszynach i traktorach ale skrzynia reversomatic już nie jest taka popularna.
 
Oba oleje Mobila 422 i 220 sa bez problemu do kupienia


Może stać ze silnik może nie trzymac ciśnienia oleju.
Tak miałem w silniku S21 po remoncie (zalecane 20w40), na 15w40 i 20w40 trzymał ładnie ciśnienie, na 10w40 juz graniczne, a na 5w40 brak ciśnienia na ciepłym.
Nie wiem jaką temp. Oleju utrzymuje silnik w starym ciągniku ale różnica lepkości w 100 stopniach miedzy tymi co podałem to zaledwie 5%
 
No oczywiście, że maja inny bo wskaźnik lepkości wskazuję zmianę lepkości w zależności od temperatury im mniejszy wskaźnik tym większa zmiana lepkości ale nadal nie wiem co to ma do braku ciśnienia na rozgrzanym oleju skoro oleje różnią się lepkością tylko na zimno.
 
Patrząc na opisy jakie podałeś to jak najbardziej dobierzesz z obecnej gamy produktów.

1. Skrzynia biegów :
Olej do układu skrzyni i hydrauliki wygląda na typowe UTTO 10W-30.
Tutaj pole wyboru jest szerokie, zależy w jakich warunkach urządzenie będzie eksploatowane i przechowywane w zimie.
Najbardziej to widać na temperaturze krzepnięcia/płynięcia tych produktów.
Wiele produktów z tej kategorii tutaj wykazuje największą rożnicę. Im niższa tym cena idzie w górę. Wieć nad tym warto się zastanowić co potrzebujesz i jaki jest budżet.
Jeżeli ten olej nie jest wykożystywany do napędzania hydrauliki a jedynie pracy skrzyni FUCHS 15W-40 jest ciekawym wyjściem.
Zwłaszcza na lato i pracę w terenie.

Jeśli tutaj nie masz specjalnych wymogów, @tomek evo ma tutaj dobrą ofertę od Specola. U niego znajdziesz dwa rodzaje (czego nie ma na stronie producenta ;) )

2. Konverter - to jak widać Dextron II.
Wiec tu też masz pole do wyboru.
W zasadzie każda kolejna wersja Dextrona zastępuję poprzednią i oficjalne wsparcie dla starych wersji znika ze strony GM.

Mnie ciekawiłoby na ile Dextrona można zastąpić ATF+4 od FCA.
Ten produkt jest nadzorowany wciąż jeśli chodzi o skład i parametry, zarówno znakowany jako MOPAR jak i kazdego innego producenta jaki ma licencję na jego produkcję. Ta linia wywodzi się z Dextrona III.
Serie klonów Dextrona II, III etc. ich parametry są zależne od producenta który go robi.

W zasadzie dużo zależy jaki jest budżet zaplanowany na taką operację jak i oczekiwania co do jakości płynów.

O silnik nie pytałeś, więc zakładam że to masz dograne.
 
Wszytko zależy od właściwości AF danego środka od danego producenta i tego jak zareagują na to płytki sprzęgła i sam konverter.
 
Oba oleje Mobila 422 i 220 sa bez problemu do kupienia

Szukam i nie mogę znaleźć, są na stronach ale jak zapytam o dostępność to mi odpisują, że nie dostępne.

1. W tylnej skrzyni miałem przez sezon wlany FUCHS agrifarm STOU 10W30, może taki zostać? Tam w sumie są tylko tryby, nie ma nic szczególnego.

2. Do konwertera chciał bym wlać coś dobrego, właściwego, na przykład taki mobil bedzie dobry? To jest olej przekładniowy czy hydrauliczny?

shopping.png


W tylnej skrzyni 1. ma być przekładniowy a w 2. hydrauliczny,
Dziękuję za taki odzew, nie wiedziałem gdzie się poradzić a to ważna sprawa bo z częściami nie jest łatwo do takiego sprzętu.
 
Nie wiem czy dobrze kombinuje ale po rekomendacjach MF jakie ma mobil 422 to jesli ma byc fuchs to agrifarm utto MP byłby właściwy. To tak na mój rozum (rozumek)
A ten mobil 220 atf to jak z instrukcji którą zamiesciłeś. Więc wydaje się właściwy do konwertera
 
Ad.1 Faktycznie w ofercie jest ale na sklepach brak w każdym bądź razie potrzebujesz chyba olej z normą Massey Ferguson CMS M1135 bo taką ma Mobilfluid 422

Ad.2 ATF to z nazwy olej przekładniowy (automatic transmission fluid) ale jest to olej hydrauliczny.
 
Back
Top