• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór współczesnego oleju do 50 letniej specyfikacji

Mrok

Nowy użytkownik
Samochód
BMW E30 m30b35
Witam wszystkich.
Mam nadzieję że pomożecie mi w doborze olejów do napędu w moim pojeździe, jest to koparko ładowarka Massey Ferguson MF 50b, remontuję właśnie w niej napęd, ma skrzynię z rewersem w której pracują 2 rodzaje olejów, jeden przekładniowy w tylnej części napędowej a drugi hydrauliczny w zmienniku momentu obrotowego i sprzęgle składającym się z 12 tarczek ciernych, wszystko zakładam nowe i chciałbym żeby pracowało to w odpowiednim oleju tym bardziej że czytałem opinie osób które załatwiły napęd stosując nie odpowiedni olej. Pomożecie dobrać coś współczesnego do specyfikacji którą udało mi się znaleźć w starych 50letnich instrukcjach?
IMG_20200121_205959.jpg
 
STOU jest olejem, który mozna też stosować jako silnikowy.
To jest rozwiązanie, które ma za zadanie ujednolicić ilość środków smarnych w gospodarstwie.
W przypadku, gdy olej ma służyć do skrzyni biegów i hydrauliki, wielu producentów zaleca wtedy UTTO.
Na te chwilę nie powiem jaka jest różnica, gdyż nigdy nie dotarłem do źródła opisującego różnice w składzie i właściwosciach.
Zakres lepkosci zależny jest od warunków pracy.
W jeden z maszyn ostatnio natknąłem się na specyfikację dotyczącą skrzyni, gdzie olej nie służył do napedzenia siłowników osprzetu. W tym wypadku dla zakresu temperatur jaki występuje nas w letnie dni, zalecany byl juz 15W30 lub SAE 30, dla najwyższych temperatur, co ma sens.

Co do drugiego, nie rozgryzalem pozostalych produktów z listy, poza Mobilem. ATF w tej wersji ma za zadanie zapewnić właściwą pracę konwertera i sprzęgła (tutaj utrzymanie wspooczynnika tarcia na odpowiednim poziomie powinno/może miec znaczenie). Dextron II to dość wiekowa formula. W zasadzie każda kolejna wersja Dextron-a ma coraz lepsze właściwości od wytrzymałości na temperatury, starzenie, zmniejszanie zużycia elementów.etc.
Dlatego pisałem o ATF+4, ktory jest znacznie ulepszoną wersją Dextrona III, pod stałą kontrola skladu FCA.
Sa też produkty MultiATF, choćby np. od AMSOila o ciekawych bazach i odpornosciach. Weryfikacja parametrow lepkości jest istotna czy sa w tym samym zakresie.
Wpływu na wspolczynnik tarcia poszczególnych produktów niestety inaczej jak przez eksperyment nienda się potwierdzić. Przynajmniej ja nie znam prostego do wykonania w warunkach warsztatowych.
 
1. W tylnej skrzyni miałem przez sezon wlany FUCHS agrifarm STOU 10W30, może taki zostać? Tam w sumie są tylko tryby, nie ma nic szczególnego.

Wg mnie wymiana tylko dlatego że jest STOU, a nie UTTO nie jest konieczna. Oba są 10W30 API GL-4.
Może zapytaj o to przedstawiciela fuchsa np firmę BCS. Gość odpowiada dość szybko.
 
Ten specol ciekawa oferta, normy Massey Ferguson ma więc powinien być git

IMG_20200129_085001.jpg

A konwerter ogarnie ten mopar?

IMG_20200128_193249.jpg

Trzeba zamawiać bo dziś zaczynam składać wszystko do kupy ;)
 
W mojej opinii jak dobrze określisz jakie są wymagania względem sprzętu, jego obciążenia, warunków pracy, temperatur etc.
Następnie jaki budżet na środki trzeba przeznaczyć, a jaki jest możliwy, wtedy wyjdzie z jakiej puli można szukać.
Skala jest od Orlena, Lotosa i podobnych, poprzez Shell-a czy na produktach sygnowanych markami poszczególnych producentów sprzętu, dla których wyłącznie są produkowane i dostępne jedynie w ich sieci dystrybucji.

Z mojej strony dodam że warte uwagi są produkty z serii SPIRAX Shell-a. Najlepiej znaleźć lokalnego dystrybutora tego typu środków smarnych. Masz tam zarówno ATF-a jak i UTTO (np. Spirax S4 TXM)

STOU też można stosować. NIemniej jak nazwy na to wskazują każdy z nich ma formulację pod obszar zasosowań.
STOU musi obsłuzyć też silniki, a UTTO może się skupiać na przekładniach i układach hydraulicznych

O Specola pytaj @tomek evo, u niego dostaniesz dwie wersje tego produktu.
 
Dobra panowie dziękuję bardzo za pomoc, biorę mobila atf 220, taki zalecają taki będzie, jako drugi wezmę specola utto ze specyfikacją pod Massey Ferguson. Wielkie dzięki wszystkim za odzew!
 
Back
Top