• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dodatki do benzyny typu boostery

Wiele aut ma w sterownikach zapisane kilka map zapłonowych i w zależności od odporności paliwa na stuk, są wykorzystywane różne mapy. Czujnik stuku tylko reaguje, a sterownik zaczyna testować od bardziej agresywnej mapy. To nie jest tak, że musi wystąpić spalanie stukowe i dopiero jest reakcja. Czujniki przetwarzają sygnał na napięcie 0-5V i gdy pojawia się regularnie jakieś napięcie, to mapy są dynamicznie zmieniane. Możliwość adaptacji sterownika często zdradza instrukcja auta, bądź wlepka na klapce paliwa, gdzie jest napisane np RON 91-98. W BMW, nawet starszym e46 miałem tak napisane i faktycznie po zgraniu mapy silnika było tam kilka map zapłonowych przypisanych różnym paliwom. W Golfie tsi np mam tylko jedną stałą.
 
W BMW, nawet starszym e46 miałem tak napisane i faktycznie po zgraniu mapy silnika było tam kilka map zapłonowych przypisanych różnym paliwom. W Golfie tsi np mam tylko jedną stałą.
W fabii na klapce jest napisane: 95/91
RON/ROZ

W instrukcji jest napisane że stosowanie 91 w miejsce 95 może spowodować nieznaczny spadek mocy oraz, że jeśli zalana jest benzyna o niższej liczbie oktanów nie należy nadmiernie obciążać i "kręcić" silnika.
Czyli to by znaczyło, że mapa (jeśli jest jedna) jest tak zrobiona, aby na 91 nie dało się uszkodzić silnika.
Więc w sumie tankując tylko benzynę 95 dało by się mapą dodać "+ 5HP". Ale to jednak gra niewarta świeczki w wolnossącym dupowozie.
Swoją drogą da się kupić w polsce gdzieś benzynę 91?

PS: Sorry za OT
 
Ja polecam AR6900p-max w 2 autach wymagających "tylko" 95 oktanów do rozwijania mocy, którą fabryka dla nich przewidziała i to silników sprzed 2 czy nawet 3 epok, bo wolnossących, na wtrysku pośrednim i bez GPFa, choć jeden wymaga oleju C3 🤓 tankuje na najtańszym lotosie w W-wie i przy cenach 5.29 pb95, 5.64 pb98 ta pierwsza z Archoil jest dokładnie po środku różnicy w cenach obu paliw. Autka pracują równo, mniej smolą wydech i ja oczywiście wierzę, że lepiej jadą ale to chyba nie może być prawda 😂
 
Honda Hrv i-vtec na wtrysku bezpośrednim zapewne ma czujnik spalania stukowego i reaguje na spalanie stukowe.
Wtedy gdy mi szarpał to był zmulony i tłumik buczał co by wskazywało na opóźnienie zapłonu.
Mały silnik ale mondek MK3 2,0T diesel do 130 km/h zostawał w tyle .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
W fabii na klapce jest napisane: 95/91
RON/ROZ

W instrukcji jest napisane że stosowanie 91 w miejsce 95 może spowodować nieznaczny spadek mocy oraz, że jeśli zalana jest benzyna o niższej liczbie oktanów nie należy nadmiernie obciążać i "kręcić" silnika.
Czyli to by znaczyło, że mapa (jeśli jest jedna) jest tak zrobiona, aby na 91 nie dało się uszkodzić silnika.
Więc w sumie tankując tylko benzynę 95 dało by się mapą dodać "+ 5HP". Ale to jednak gra niewarta świeczki w wolnossącym dupowozie.
Swoją drogą da się kupić w polsce gdzieś benzynę 91?

PS: Sorry za OT
Nie dodasz mocy tankując Pb95, bo w tym przypadku moc max podana przez producenta jest właśnie na tej benzynie. W przypadku, gdzie jest przedział dopuszczonych paliw 91-95, wlewanie cokolwiek powyżej 95 nic nie da, bo zapłon pozostanie ten sam, a paliwo 98/100 tylko wolniej się spali i może dać efekt odwrotny. Niektórym się wydaje, że na wyższej liczbie oktanowej silnik jest mocniejszy, bo może mieć łagodniejszy proces spalania i odruchowo zwiększamy obciążenie, czy kręcimy wyżej, bo efekty słuchowe są takie same, dochodzi też placebo. Co innego, gdy producent przewidział i zaleca wręcz stosowanie Pb98, wtedy naprawdę możemy mieć więcej mocy w stosunku do Pb95.
 
Może trochę pokomplikowałem.
Skoro jest jedna mapa, która ma działać zarówno na 91 jak i 95 to tankując tylko 95
i zmianiając mapę na inną (taką która nie byłaby bezpieczna dla 91) można by dodać parę koni.
Ale jak już mówiłem, zmiana mapy w starym silniku wolnossącym jest raczej bezcelowa.
 
Silnik przystosowany do spalania pb95 będzie palił więcej beny pb98 pod warunkiem wyczyszczenia go i założenia że oba paliwa spala w zdrowej, czystej jednostce. Wynika to z prostej przyczyny, benzyna wyjściowo ma ok. 70 paru oktanów - każda. Za odporność na stuk rzędu 95/98/100, czy nawet w Niemczech 102 odpowiadają różne inne składowe części paliwa. Oznacza to, że jeśli silnik nie ma mapy pod pb95, to nie wie że spala paliwo o większej ilości dodatków mających polepszać właściwości przeciwstukowe, dlatego jest w takiej benzynie gorszy stosunek zawartości benzyny w benzynie. W jednostce czasu do cylindra podawana jest jednakowa ilość paliwa z powietrzem, więc nie ma siły, takiej beny poczciwe autka spalą po prostu więcej.
 
to dobry pomysł z VP100, ale to by trzeba było na hamowni... Może Jagodowy z Kivim da się namówić?
Autoholicy na YouTube, odcinek z Imprezą GT - 228KM na 98 i mówili że 233KM na 100. A i na 95 pojedzie, ale moc nieznana.
Musi być ECU, które dopasuje zapłon, inaczej kasa w błoto.
Są też na YouTube dwa stare testy z Fifth Gear, "premium" nie dodaje mocy w każdym aucie.
 
A czy silnik 1.4tsi CZCA ma możliwość dopasowania mapy do paliwa? Chodzi mi o to czy na 98 będzie mocniejszy? Na naklejce pisze min 95. Przykładowo tunerzy nawet w seryjnym TSI zalecają 98. Pytanie tylko czy warto dopłacać.
 
Po zmianie mapy na konkretna liczbę oktanowa, większa liczba oktanowa zawsze wykrzesa większy potencjał ( np 100 oktanowe paliwa które są dostępne )
 
Last edited by a moderator:
Zauważam , że 1,5 i-vtec na ssaniu jest mocniejszy zdecydowanie niż gdy jest ciepły . Temperatura otoczenia teraz +10/15⁰C .
Jedynka , dwójka potocznie mówiąc dęba staje , gdy ciepły ma taką spowolniona reakcje i wydaje się być zamulony .
Koledze czyścili EGR , bo mu szarpie , czy może być to spowodowane pracą EGR ? Wszak spaliny podaje do spawania = mniej tlenu .
Co myślicie ?


Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
EGR jak najbardziej może odpowiadać za zamulanie na niskich obrotach. Najlepiej to widać na przykładzie diesla, gdzie na zimnym silniku ruszasz bez gazu, na rozgrzanym, żeby sprawnie ruszyć, trzeba mu już trochę pomóc. Wywalenie EGR ten problem usuwa, samochód ma lepszą reakcję na gaz i jest mniej zmulony w niskich zakresach obrotów.
 
A służy bo jest ciszej jakby , a ta zależność była rzęs siuvaksem też .
Może ma za uboga mieszankę dla niskiego CO2 na gorącym teraz taka moda .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Last edited by a moderator:
Może ma za uboga mieszankę dla niskiego CO2 na gorącym
Koledze czyścili EGR , bo mu szarpie , czy może być to spowodowane pracą EGR ?
??? To w końcu jak z tą utrata mocy po rozgrzaniu? Tak było od zawsze czyli uboga mieszanka, czy dzieje się tak od niedawna czyli np zacinający/niedomykający się EGR lub inne przyczyny?
 
U mnie szarpanie się zaczęło jak zalałem Ravenol 0w30 SSO, potem zmieniłem na 0w20 EFS i jakoś to ustąpiło , przy czym jak latam trasy do Niemiec to mi się tam wszystko wypala w te 12 h jazdy.
A kolega z Gliwic w 3 lata ma 22 tys km dopiero , jemu zmiana oleju nie pomogła i szarpie jest , a czasem robi wypad na wycieczki w góry , nad morze . Mechanik mu wyczyścił EGR oraz przepustnicę i trochę był spokoj, potem znowu szarpania przy 2-3 tys RPM.
Wtrysk bezpośredni to wiadomo Bena nie obmywa zaworów dolotu . Może ten EGR syfi i sam się zacina ?
Może on jest powodem nagaru w silniku i bogatszy olej w wapń przyczynia się do szarpania i LSPI ?
Co myślisz ?

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Last edited:
Panowie co polecicie jako dodatek do PB, zastosowanie raz co np. 10 tyś km? Chodzi o czyszczenie i smarowanie układu? Może coś dobrego z PEA w dobrej cenie?
 
 
Last edited by a moderator:
@Kris_No89 jeśli chcesz coś tańszego niż Archoil, to Texaco ma taki produkt, który się nazywa Techron, na bazie PEA, ok. 30% tańszy niż Archoil. (nie wnoś po moim awatarze, że jestem jakimś przedstawicielem Texaco, po prostu wstawiam sobie logo producenta oleju na którym aktualnie jeżdżę, niedługo się zmieni na Shell ;))
Kojarzę że jakiś czas temu ktoś tu reklamował tego Techrona, że Chevron to oferuje na rynku od ponad 20 lat czy coś w ten deseń.
 
@Kris_No89 jest jeszcze STP Ultra 5+1 w cenie ok 40 pln, albo możesz kupić np. 4 dodatki Organiki i zastosować na 4 tankowania, lub np. co drugie. Z dodatkami STP i Organiki mam dobre doświadczenia.
 
Back
Top