• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dyrektywa GVO a oleje silnikowe

A

Anonymous

Gość
Panowie, nie ma sensu nigdzie pisać z 2 przyczyn...
1. na Europe w tym modelu ma być olej spełniający 0/30 WSS-M2C950-A .... i koniec.
2. umowa ASO FORD jest taka, że mają prawo odmówić zalania oleju który pochodzi z poza ich ASO... czyli jeżeli przyniesiesz swój olej który jest dokładnie taki sam jak sami mają.. to maja prawo ci go nie zalać, choć spełnia wszystkie wymagania. Taki biznes i już.

... temat wyczerpany i do zamknięcia ;)
 
Przecież dyrektywa GVO pozwala Ci korzystać z własnych części zamiennych, ba, nie musisz nawet korzystać z ASO Forda żeby utrzymać gwarancję. ASO nie ma prawa odmówić ci zalania własnego oleju, tylko pewnie musiałbyś co najmniej wciągnąć w to rzecznika konsumentów, albo i sąd jak się uprą. Jak nie chcesz ich oleju to kup ori filtr, korek spustowy i jedź do nieautoryzowanego serwisu niech Ci zaleją co chcesz i odnotuja to w książce gwarancyjnej.

Norma oleju to inna sprawa, ale akurat 0W-30 z tą normą jest sporo. No, chyba że Ci się nie chce kopać z koniem ;)
 
To nie takie proste...
Dyrektywa owszem jest, ale jaki serwis po za ASO spełnia standardy Forda (albo innej marki) ?
Żaden.

Najprościej jest chyba pojechać do nich, zalać co tam leja najtańszego.... i po wyjechaniu z ASO pojechać na drugą stroną ulicy i u pana Czessia zamienić olej ;)


a tu zestawienie "co ma być": http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?bookCode=O90459&countryCode=POL&languageCode=pl&marketCode=WD&viewTech=IE&chapterTitleSelected=G1414905&subTitleSelected=G2018885&topicHRef=G2018913&div=f&variantid=6859&vFilteringEnabled=False&userMarket=POL

Generalnie do wymiany jest tez olej w mostach z 80/90 na 75/90
W skrzyni rozdzielczej dobrze pisuje się Amsoil ATL (sprawdzone na poprzednim modelu) W samej skrzyni (ZF 6HP XX) też ten olej był znacznie lepszy niż Millers i Motul.. ale nowa ma już olej w standardzie Mercon ULV
 
Nie chodzi o standardy, tylko o wykonanie usługi zgodnie z dokumentacją (którą Ford musi chyba udostępniać), wiec nie powinno być problemu ze znalezieniem nieautoryzowanego serwisu Forda. Zwłaszcza do wymiany oleju ;) chociaż w Polsce to diabli wiedzą.

A dokumentacja którą zamieściłeś pokazuje że ma być 0W-30 w konkretnej specyfikacji bo w UE nie mogą żądać konkretnego oleju - wiwat święta konkurencja. Fiat np. obchodzi to nie dając nikomu swojej aprobaty czy tam dając zaporową cenę na takową i tylko Selenia ją ma, ale w Twoim przypadku tego problemu nie ma. Olejów w tej normie i z tą klasą lepkości trochę jest więc masz w czym wybierać.

Kupujesz usługę wymiany oleju i mają lać co im dajesz, dopóki zgadza się norma wymagana przez producenta to sobie mogą. Mnie Kia też robiła pod górkę jak chciałem własny olej. Kazałem lać i odnotować dokładnie lepkość i klasę ACEA, wspomniałem że jak będą chcieli gmerać przy gwarancji to mój prawnik zarobi. Unia Europejska czasami się przydaje :)

Rzecz jasna wszystko to kwestia tego jak bardzo chce ci się z nimi walczyć, dla świętego spokoju możesz lać co Ci dadzą - wóz i tak będzie jeździł bo olej będzie trzymał wymagane normy. Przynajmniej teoretycznie bo w sumie diabli wiedzą z której beczki zaleją.
 
jerseyAdmin napisał:
Olejów w tej normie i z tą klasą lepkości trochę jest więc masz w czym wybierać.
Owszem, jest kilka ale znów wracamy do pierwsze punktu : są to oleje ekologiczne, nastawione na najnowsza emisje spalin a nie żywotność silnika.. stąd szukam/szukałem czegoś co będzie dedykowane do obciążonych silników diesla (najlepiej z ciężarówek) i miało 0/30 by ASO tak bardzo nie "cierpiało" kiedy nie będzie samej aprobaty ;)
jerseyAdmin napisał:
Kupujesz usługę wymiany oleju i mają lać co im dajesz, dopóki zgadza się norma wymagana przez producenta to sobie mogą.
Już pisałem.. Ford ma inaczej w umowach z dealerami.
Oni maja możliwość zgodnie z umową odmówić zalania oleju zewnętrznego, choć spełnia wszystkie wymagane aprobaty i jest dokładnie taki sam jak oferują oni.
 
Nie mają możliwości odmówić zalania bo umowa miedzy ASO, a importerem nie jest nadrzędna nad przepisami UE...
 
Tak jak pisze pływak. Poza tym polskie prawo stanowi, że każda osoba świadcząca usługi odpłatnie jest zobowiązana do świadczenia ich każdemu klientowi który jest nią zainteresowany. Więc jeżeli ASO sprzedaje usługę wymiany oleju to musi taką usługę wykonać - umowy między ASO i importerem są tutaj nieistotne. Chyba, że w cenniku ASO jest dookreślone że wymiana oleju na olej ASO, ale to z kolei jest niezgodne z prawem UE.

Tylko że mało komu chce się kopać z koniem, a ASO to wykorzystują.
 
Plywak napisał:
Nie mają możliwości odmówić zalania bo umowa miedzy ASO, a importerem nie jest nadrzędna nad przepisami UE...
Jak nie wierzysz to proponuję zadzwonić na infolinię Forda.. potwierdzą.
 
Co chwile karzesz komuś dzwonić do forda, a ja Ci polece sprawdzić przepisy, a nie o wszystko pytac Forda chyba, ze to jakaś wyrocznia to zadzwonie zapytać jaką pogodę bede mial na urlopie ;)
 
A jak inaczej chcesz to zweryfikować ?
Możesz się upierać i podpierać "przepisami unijnymi" ale dealerzy formalnie mają taką możliwość w swoich umowach na świadczenie usług serwisowych, że mogą (choć nie muszą) odmówić wykonania przeglądu okresowego na materiałach powierzonych przez klienta.

Cześć ASO właśnie tak robi... uzasadniając to "niewiadomym pochodzeniem części i materiałów eksploatacyjnych" oraz, że "nie chcą brać odpowiedzialności za awarie powstałe w wyniku ich użycia". Z jednej strony mają rację...

Mówiąc inaczej.... dasz im swój olej a silnik zaliczy zgon (nawet z wady konstrukcyjnej) to maja podstawę odmówić naprawy na gwarancji... a Ty możesz udowadniać na drodze prawnej, że to z innych przyczyn niż olej.
 
Nie mogą, mogą mieć takie wytyczne od Forda ale są one niezgodne z przepisami unijnymi czyli nielegalne z punktu widzenia przepisów! Poproś o okazanie umowy, która zobowiązuje ich do odmowy i uwierz, ze oficjalnie takiego pisma nie będzie, a jedynie będą to nieoficjalne wytyczne koncernu...

Jeśli dałeś im olej z oficjalną aprobatą wymaganą przez Forda i masz na ten olej rachunek nie mogą odmówić naprawy gwarancyjnej. Wiesz dlaczego w ASO tak kombinują bo większość ludzi to ciemnogród ślepo wierzący w to co im Pan w ASO powie :)

Mało tego jak się zagłębisz w przepisy to się dowiesz, ze możesz auto na gwarancji naprawiać na zamiennikach, a usługę wykonywać nawet w nieautoryzowanym serwisie i jedyne na co tracisz gwarancje to na naprawiany podzespół bo wtedy gwarancje na siebie za ten element bierze warsztat, który go wymieniał. No ale tego Ci nikt na infolinii forda nie powie :) Warto się czasem zapoznać jakie masz prawa jako klient, a nie z każdą pierdołą dzwonić do Forda :)
 
Ja nie mówię, że egzekwowanie tego jest proste ale warto znać swoje prawa, a nie tylko na zasadzie "zadzwoń do serwisu" bo jak dzwonisz i pytasz to oni już wiedzą, że nie masz pojęcia i wciskają co chcą, a później na forach jest to powielane i wszyscy twierdzą, ze się nie da ;)
 
Nie mówię, że masz dzwonić do serwisu (czytaj uważnie) ale do infolinii Forda i powiedz, że ASO (tu mogę podać ze 3 takie) nie chce wykonać ci serwisu okresowego na materiałach powierzonych przez Ciebie... czyli oleju.

Zobacz jaką dostaniesz odpowiedź.


Napisałem, że częściowo to rozumiem (taką postawę), bo to co ludzie czasem przynoszą (tanie oleje kupowane "z beczki bo taniej").. i ma to pracować 30.000 km... to się im nie dziwię.
 
Ale to nie mi nie chcą zalać tylko Tobie... jak by mi nie chcieli to uwierz, ze było by to załatwione raz dwa bo poprosił bym o odmowę zalania własnego oleju z aprobatą na piśmie po czym zgłosił się do UOKiK. Jak masz auto na firmę bo raczej tak się kupuje Rangera w PL to droga ta sama tylko z pismem odmownym walisz nie do UOKiK tylko do swojego firmowego prawnika :) Przez telefon to każdy mądry wciska kit, a jak już oficjalne pismo to miękną. Owszem możesz stwierdzić, ze Ci się nie chce przepychać z serwisami ale wtedy napisz, ze to Tobie nie chce się walczyć, a nie, ze się nie da dlatego, ze mają prawo odmowy bo takiego prawa nie mają. Po za tym skoro się według Ciebie nie da w ASO zalać własnego oleju to temat nie ma sensu więc został założony w stylu "zapytam ale i tak ostatecznie wiem lepiej" ;)
 
Dalej nie czytasz tego co piszę... chyba do tego przywyknę.
Temat był założony z prozaicznego powodu... nie śledzę rynku olejowego od jakiegoś czasu kiedy przestałem "w tym robić". Nie znam nowości, nie wiem co się pojawia a co raz częściej nawet nie znam producentów nie mówić o ich ofercie.

Skoro jest grupa pasjonatów (ci najlepiej znają rynek) to NIE MA lepszego miejsca na zadanie pytania o ściśle określony produkt.. bo tylko to mnie interesowało. Dlatego unikałem podawania informacji o aucie i silniku.. a pytanie dotyczyło TYLKO określonego poszukiwanego produktu.

Czego nie rozumiesz ?
 
Nie rozumiem dlaczego pytasz o inny olej niż mają w ASO skoro i tak twierdzisz, że Ci w ASO własnego oleju nie mogą zalać... trochę się to kupy nie trzyma...
 
Owszem trzyma...
Jeżeli znajdę olej który będzie 0/30 a będzie miał jakość Amsoila DHD, to nie będą tak upierdliwie się czepiać.
 
Czyli jednak mogą zalać bez problemu inny olej, a Ty nie będziesz się bał o utratę gwarancji na silnik, o której to pisałeś stronę wcześniej? :D
 
Owszem, mogą... jak pisałem, zależy to od dobrej woli ASO.
Niestety, te które "mają dobrą wolę" mi to zrobić są oddalone o grubo ponad 300 km i tak zwyczajnie.... nie chce mi się dymać do Opola albo Częstochowy by zrobić przegląd.

Te najbliżej mnie niestety są cienkie.. i nie dopuszczają możliwości zalewania tego co klient przekaże.
Temat wałkowałem już.. ale to kopanie się z z koniem. Oni maja umowę i możliwość i ch..j.
 
Back
Top