• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

E90 335i n54 jaki olej na zimię?

Tomektom

Nowy użytkownik
Samochód
E90 335i n54
Marka samochodu
E90 335i
Budżet/ile litrów
7
Styl jazdy
Silnik
N54
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w-30 LL-01
Jaki olej masz obecnie
Valvoline 5w50 + ar9200
Witam, znowu idzie zima więc chce zmienić dość mocno lepki 5w50 na coś lzejszego by auto miało mniej niszczący rozruch jak będę w górach przy ujemnych temperaturach.
W zeszłym roku w zimę czytałem to forum i dużo osób polecalo ravenola vst 5W40 więc go zalalem, po czym byłem bardzo niezadowolony. Po dłuższej trasie ( zawsze jeżdżę dość "ostro") ubywalo mi oleju. Przez całą zimę dolalem chyba z pol litra. W lutym zalalem valvoline 5w50 z ar9200 I do tej pory nie dalalem nic. Więc dziwna sprawa. W tym roku nie wiem na co postawić. Wszystkie ole, które mi się podobają sa bardzo drogie np. Amsoil, motul 300v, royal Purple. Szukam czegoś w średniej cenie oraz dobrego dla tego silnika generuje on spore temperatury około 120 stopni. Myślałem nad:
-Repsol Elite Evolution 5 l 5W-40,
- gulf 5w40 ULE.
Więcej pomysłów nie mam, niestety sa to oleje dość rzadko spotykane I nie mogę znaleźć na ich temat opinii. Czy ktoś może coś doradzić? Chciałbym żeby było to pao, nie wiem czy 0w40 też się nada I nie wiem czy znowu dodawać dodatki. Jestem w kropce. Proszę o pomoc.
 
Może to głupoty nie wiem:
Trochę tak, trochę nie. Ale to "słabo radzą" to drobna przesada. Olej nie zostałby dopuszczony do obrotu jeżeli by nie spełnił wymogów norm SAE więc w zasadzie każdy olej z danej lepkości radzi sobie podobnie. Różnice są, ale nie na tyle duże żeby można było mówić że jakiś olej słabo sobie radzi.

Co do oleju to BMW zaleca 5W-30 albo 5W-40 więc na upartego jeżeli chcesz to możesz zostać na tym Valvoline. To nie są złe oleje, a oczko w górę w wysokotemperaturowym silniku nie powinno generować większych problemów. Lepkoscią zimową aż tak bym się nie przejmował, starsze silniki radzą sobie bez problemu na wyższych lepkościach zimowych i przejście na 0W wiele nie zmieni.
 
Bo setki tysięcy razy było pisane o tym na forum, że dane z kart technicznych są danymi uśrednionymi i na ich podstawie nie można porównywać jakości olejów.
Ale tak samo setki razy, w trakcie analiz, było pisane, że dane pokrywają się z danymi z karty, bo TYLKO na tym możemy bazować. Tak, karty to wartości uśrednione, ale jeżeli w jednej karcie masz KV100 = 10, w drugiej karcie masz KV100 = 12,5, to daje już jakiś obraz o parametrach oleju. Bo chyba serio, nie myśl;isz, że producenci pozwalają sobie na tak duże rozbieżności parametrów pomiędzy partiami...przynajmniej z analiz nic takiego chyba jeszcze tutaj nie wynikło, żeby któryś z olei odbiegał od parametrów z kart.
A i warto również zauważyć, że są pewni producenci, którzy w kartach podają konkretne widełki, oraz wartości "nie mniej/więcej niż", zakładając w kartach najgorszy scenariusz.
A jeżeli ktoś, w karcie podaje konkretne wartości, żeby nie zostać zjedzonym przez konkurencję, musi pilnować czegoś takiego, jak kontrola jakości i te wartości trzymać w możliwie minimalnych wahaniach.

Już kiedyś tutaj zadałem pytanie. Na czym, jeżeli nie na kartach technicznych, ma się opierać przeciętny, świadomy użytkownik pojazdów, nie mający doktoratu z chemii, ze specjalizacją w środkach smarnych?
 
Nie trzeba interpretacji bo to są suche fakty. Olej Mobil 1 esp 5w30 badany w różnych krajach, odchyłka od karty KV100 = -0,1. Jeśli Lotos ma ogólne karty, można skorzystać z tego forum, tam częsta są już dwie analizy tego samego oleju i zobaczyć jaka jest powtarzalność produkcji i jaka lepkość oleju.
 
Lotos ma ogólne karty, można skorzystać z tego forum
Lotos ma ogólne karty, w których podaje właśnie albo widełki wartości, albo wartości "nie mniejsze/większe niż". Tym samym deklarując, że nie wypuszczają niczego o gorszych parametrach, niż te w karcie. Czyli czytając ich kartę, patrzysz na tą najbardziej pesymistyczną wersję, a to też wcale nie jest takie złe podejście.
 
@Tomektom, rozumiem.
Zastanawiam się na jakiej podstawie ocenili spadki lepkości oleju ... ?
Kolejna rzecz - porównują lepkość dynamiczną ze statyczną (z SAE40 robi się nawet SAE20)...
Oleje bazowe gr III sprowadzili do mineralnych.
"Jakość" oleju tak naprawdę oceniają po zawartości gr IV, czyli PAO, czego nawet my po analizach nie jesteśmy w stanie określić.
Oleje oparte o PAO wykazują rzeczywisty VI niższy niż te oparte o gr III (HC).
Wiskozatory - jest ich cała masa. Trzeba być chemikiem, żeby wyrokować który lepszy, który się nie nadaje.

Do porad civicforum osobiście podchodzę z rezerwą.
Mam w głowie to ich bezrefleksyjne "im wyższa lepkość, tym lepsza ochrona".
 
Od siebie dodam tylko tyle, że nie chce mi się wdawać w kolejne dyskusje, które były już toczone na forum wiele razy. To nawet nie jest temat o tym.
 
Temat jest o mocnym silniku N54, który dosyć łatwo grzeje olej do 120 stopni - więc jeśli Tomektom masz wątpliwości co do 0w40, to najlepiej zostać przy Valvoline VR1, który jak na ro wygląda sprawdził się. Pobór zerowy. 5w w pyrzypadku naszych zim nie będzie dla niego problemem, Naomiast w przyszłości jak budżet pozwoli można się rozejrzeć za czymś z opisywanej oferty Amsoil, Motul 300v, Royal Purple, dorzuciłbym jeszcze Red Line. Tylko kontrolować stan oleju i wymieniać raczej wcześniej niż później. Ten olej ma specyfikację Forda, który zażyczył sobie takowej swego czasu do mocniejszych turbo benzyn (nie mówię o nowszych Eco-Boostach).
 
5w w pyrzypadku naszych zim nie będzie dla niego problemem
Nawet 10W spokojnie da sobie radę.

Amsoil, Motul 300v, Royal Purple, dorzuciłbym jeszcze Red Line
To są bardzo drogie oleje i myślę, że coś pokroju Meguina Super Leichtlauf 5W40\0W40, Aral Supertronic 0W40, Shell Helix Ultra 0W40\5W40 w zupełności wystarczy.
 
Back
Top