• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Bravo 1.4 T-Jet LPG po modach

NooB 852

Nowy użytkownik
Samochód
Fiat Bravo 1.4 T-Jet @ 212KM 325NM + LPG
Marka samochodu
Fiat Bravo
Budżet/ile litrów
200+ 4L
Styl jazdy
Silnik
1.4 T-Jet LPG po modach
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Książkowo Selenia K.P.E. SAE 5W-40 Fiat qualification 9.55535-s2
Witam serdecznie, to mój pierwszy post na tym forum.

Zbliża sie czas na wymianę oleju, zatem proszę o polecenie czegoś odpowiedniego do mojego silnika.

Samochód to Fiat Bravo 2007r.
Silnik 1.4t-jet z gazem, zrobiony na 212KM
(Większe turbo, wtryskiwacze, intercooler, decat i program)

Przebieg to 220kkm, 15tys temu były robione pierścienie i regenerowana głowica (nie z powodu modyfikacji, tylko żeby do nich się przygotować)

Dodatkowo mam od paru miesięcy oil catch tank, I zauważyłem że przy mrozach jakie nas nawiedziły w ostatnich dniach, zbierają się w nim niesamowite ilości syfu.

Oleju wchodzi 3.5l chciałbym też kupić dobrą płukankę
Na olej planuje przeznaczyć ok. 200zł (jak będzie coś naprawdę wartego dołożenia to nie będzie problemu żeby kupić coś droższego)

No i powiedzmy do 100zł na dobrą płukankę.
 
Solution
Co do płukanki to zastanów się jaki efekt chcesz uzyskać. W zależności od stopnia pożądanych efektów można to podzielić na +- 3 opcje:
- płukanka postojowa (zwykle służy do dokładnego zlania oleju i raczej więcej od takiej płukanki nie powinno się wymagać)
- płukanka długodystansowa (wlewana nawet na cały interwał tzn. od wymiany do wymiany oleju, teoretycznie ma zebrać już dużo więcej zanieczyszczeń itd.)
- olej czyszczący (po zlaniu starego oleju zalewany na krótki czas podczas, którego silnik pracuje na jałowych obrotach i następnie jest zlewany, a później zostaje zalany olej docelowy. Taka opcja ma podobno dość dokładnie wyczyścić silnik)
Co do płukanki to zastanów się jaki efekt chcesz uzyskać. W zależności od stopnia pożądanych efektów można to podzielić na +- 3 opcje:
- płukanka postojowa (zwykle służy do dokładnego zlania oleju i raczej więcej od takiej płukanki nie powinno się wymagać)
- płukanka długodystansowa (wlewana nawet na cały interwał tzn. od wymiany do wymiany oleju, teoretycznie ma zebrać już dużo więcej zanieczyszczeń itd.)
- olej czyszczący (po zlaniu starego oleju zalewany na krótki czas podczas, którego silnik pracuje na jałowych obrotach i następnie jest zlewany, a później zostaje zalany olej docelowy. Taka opcja ma podobno dość dokładnie wyczyścić silnik)
 
Solution
Olej czyszczący brzmi jak dobre rozwiązanie, chciałbym jak najlepiej wyczyścić silnik.

Zalałbym go na powiedzmy miesiąc, zrobiłby w tym czasie coś pomiędzy 1000 a 1500km

Jaki olej do tego celu najlepiej by się nadawał?
I pytanie jakim olejem zalać potem?
 
@NooB 852 napisz na jakim oleju teraz latasz, to coś kolegom powie o tych 15kkm po remoncie i może tym syfie. Nie opisałeś też warunków, twoich warunków, jakim silnik musi sprostać/podołać. Trasy/miasto, jakie interwały, waga nogi itp. itd. No i trochę się pospieszyłeś z Solutions, bo w tym dziale jak mniemam, rozwiązaniem jest olej. @Karopir nie odbierz tego jako coś osobistego, bo tak nie jest.
 
Tutaj była wkładana miska z M air ?
 
Nie, nawet nie słyszałem o takim patencie, co to daje?
 
Last edited by a moderator:
Zawsze mi się kojarzyło że 3.5, no mniejsza z tym, zawsze leje do maxa na bagnecie. A 4l będzie najwygodniej kupić bo zostanie na ewentualne dolewki lub do następnej wymiany.

Ale wciąż nie wiem co wlać.
Czy w moim przypadku jest sens żeby przejść na 5w50?
 
@NooB 852 czy silnik podczas pasowania był składany pod taką lepkość? Jeżeli nie to moim zdaniem nie warto. Jeżeli boisz się za wysokiej temperatury oleju polecam ją sprawdzić i gdyby okazało się, że przekracza bezpieczną wartość zamontować chłodnicę oleju.
 
Fabrycznie chlodniczka oleju jest, niewielka, ale jest.

Ok, czyli zostajemy przy 5w40

A teraz pytanie, co konkretnie wlać do przepłukania i co wlać docelowo?
 
Nie ma sensu przechodzić na 5W50. Silnik masz, co prawda mocno wysilony ale 5W40 spokojnie da radę.

Selenia to bardzo dobry olej, w 1.4 TB dobrze sprawdza się też Aral 0W40 (nie mam z nim doświadczenia, ale wiele osób tutaj go poleca), Castrol 0W40 oraz Mobil seri 1. Z typowo wyczynowych olejów - Redline 5W40, cena jest bardzo duża jednak to olej z najwyższej półki.
 
Fabrycznie chlodniczka oleju jest, niewielka, ale jest.
Zawsze można zamontować większą :D. Ale pewnie nie ma takiej potrzeby.

Co do przepłukania to ciężko powiedzieć, w wątku z płukankami @poziom1989 pokazywał fajne efekty po płukance długodystansowej oilem. https://www.oilclub.pl/index.php?threads/płukanki-temat-ogólny.74/page-83#post-59613

Co do konkretnego oleju to według mnie bardzo istotną sprawą przy doborze jest długość interwału. Oleje lepsze (zatem też często droższe), dłużej utrzymują swoje właściwości od olejów tańszych (np. opartych na HC). Moim zdaniem, jeżeli chcemy przejechać ponad 10 tysięcy kilometrów na jednym oleju to koniecznie trzeba zalać dobry olej, który poradzi sobie z takim interwałem (np. coś na PAO). Jeżeli jednak wymieniamy olej dość często np. co 8 tysięcy km albo i mniej to chyba nie ma sensu przepłacać, bo HC powinno sobie poradzić. Co do konkretnego oleju to już w kwestii uznania. Przed każdą wymianą oleju zalecane jest zastosowanie płukanki. Wystarczy nawet postojowa, chodzi o dokładne zlanie starego oleju.
 
Zgadzam się z Tobą, HC przy rozsądnym interwale da sobie radę.

Chcę jednak zaznaczyć, że przy podniesionej mocy o blisko 50% (Ze 150KM na 212KM) należy zmieniać olej częściej niż zaleca producent.
Moim zdaniem, nie rzadziej niż co 10 000km w optymalnych warunkach (trasy) oraz 7000km przy jeździe w mieście. Skrócenie interwałów argumentuję, większym zużyciem termicznym oleju oraz koniecznością wytrzymania wyższych nacisków powierzchniowych. Należy też pamiętać, że olej różnie się nagrzewa w zależności od miejsca w silniku, więc fakt że w misce olejowej, system chłodzenia jest w stanie utrzymać stabilną temperaturę powiedzmy 100 stopni, nie znaczy że cały olej tyle ma. Na trzonkach zaworów, ściankach cylindrów lub w turbosprężarce jego temperatura jest o wiele wyższa, w szczególności przy podniesionej mocy silnika. Stabilna temperatura w misce świadczy tylko o tym, że chłodnica oleju jest wystarczająco wydajna.
 
Last edited:
@Speedmaniac41 jeszcze dodatkowo trzeba zaznaczyć, że silnik jest zasilany LPG, co według mnie powinno być uwzględnione i interwał powinien zostać skrócony. Ogólnie 8000 km powinno być bezpieczne, ale najwięcej dowiedzielibyśmy się z analizy oleju używanego (ang. UOA - Used Oil Analysis).
 
Cześć, moja propozycja do silnika 1.4 T-Jet to :
1. Amsoil EFM 5w40 olej wysokiej jakości full saps, sprawdzony w tym silniku.
2. RAVENOL 5W40 VST USVO olej full saps, ok 65 % PAO.
3. Liqui Moly Synthoil High Tech 5w40.
Płukanka Archoil 2820, bardzo dobrze usuwa nagary.
Oczywiście przy jeździe miejskiej i podniesieniu mocy zmiana oleju co 8000 tysięcy km. 👍
Przy podniesieniu Bravo do takiej mocy uważaj na koło dwumasowe, potrafi szybko ulec awarii.
 
Last edited:
Back
Top