• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Cinquecento 700 - optymalny olej

marcelos

Użytkownik
Marka samochodu
Fiat Cinquecento
Budżet/ile litrów
120 PLN
Styl jazdy
Silnik
700
Data produkcji
1997
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SAE 10W40, AP SG, CCMC-G4
Jaki olej masz obecnie
Elf Evolution 700 10W40
Cześć :)
Był już podobny temat ale został zamknięty.
Generalnie pytanie o olej do tego śmiesznego samochodzika.
Obecnie mam zalany Elf Evolution 700, 10W40 (poprzednio też był taki stosowany).
Oczywiście była robiona płukanka przed wymianą, filtr oleju odpowiedni. itp.
Silnik posiada hydrauliczną regulacje zaworów oraz jest chłodzony cieczą (rodowód 126p BIS) oraz elektroniczny gaźnik (Aisan) i katalizator..
Rocznie przebieg od od 2500 do 4000 km. Obecnie przebieg ok 75 000 km.
W zimie auto nieużywane (jedynie "przepalane").
Wiem, że kiedyś miały opinie "przegrzewających się", ale być może wynikało z tego, że ludzie stosowali najtańszy olej mineralny 15W40, do tego niesprawny termostat i wentylator albo stary płyn chłodniczy.
Jako alternatywę Elfa 10W40 wymyśliłem:
1. Motul 6100 Synergie+ 10W40 - dość wysoka lepkość w temperaturze 100 stopni
2. Valvoline Maxlife 10W40 - chyba ma dużo dodatków do starszych technologicznie silników
3. Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W40 - podobno dwusiarczek molibdenu pomaga w redukcji tarcia (marketing?)
4. Total Quartz Racing 10w50 - duża odporność na obciążenie.

Zdarza się, że tym autem jadę ekspresówką z prędkością ponad 100 km/h przez 20-30 km, na wiosnę lub w lecie.
Jako ciekawostka, stosowałem w Oplu z silnikiem Z18XE olej Motul 6100 Synergie+ 10W40 i tego oleju mnie zużywał niż Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W40 no i na Motulu jakby mniej buczał przy dużych prędkościach (ale to może już subiektywne wrażenie).

Z góry dziękuje za pomoc :)
 
Last edited:
Pewnie przede wszystkim więcej cynku oraz może trochę MOS2.
To nie jest tak, że im czegoś więcej, tym olej jest "lepszy". Ktoś certyfikował i przebadał dany zestaw bazy z pakietem dodatków i zapewni to równie dobrą ochronę, co olej, który może nam się wydać " Dopasiony". Musimy też wiedzieć, po co nam są potrzebne konkretne pierwiastki i związki chemiczne.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
To czy do autka na gaźniku, który na czasem dwutygodniowe przestoje będzie najlepszy olej z dużą ilością cynku i molibdenu dwusiarczku?
Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W40
Ja go używałem w Oplu (1.8) benzyna... Aczkolwiek np. Motula mniej mi spalał i przy dużej prędkości silnik mniej buczał na Modułu niż na tym Liqui Moly MoS2.
Ps. Czy Elf 10W40 to to samo co Total 10W40?
 
Czy Elf 10W40 to to samo co Total 10W40?
Prawdopodobnie tak, bo to jeden koncern i dla Elfa Total robi oleje. Podobny pakiet ma nasz Lotos 10W40 i poszedłbym właśnie w tę stronę.
 
Jakoś mam obawy co do Lotosa. Jeszcze z czasów Fiata 126p. Właśnie w dawnym okresie (2002-2007) lałem do ówczesnego Fiata 126p Elfa, zamiast Lotosa i też pierwsza właścicielka od 1997 jeździła na Elfie. No ale to były inne czasy.
 
Last edited by a moderator:
No ale to były inne czasy.
Bardzo inne czasy, zupełnie odbiegające od obecnych. Orlen, jaki Lotos to na prawdę koncerny na najwyższym poziomie i nie ma żadnych kompleksów względem zachodu.
 
Mądre słowa👍
 
Bardzo inne czasy, zupełnie odbiegające od obecnych. Orlen, jaki Lotos to na prawdę koncerny na najwyższym poziomie i nie ma żadnych kompleksów względem zachodu.
No to dobrze :) Spróbuje zalać Motula 10W40 (wcześniej płukanka). Jak nie będzie różnicy na plus to wrócę do Elfa/Totala. Ciekawi mnie też ten Valvoline Maxlife.
 
@marcelos też bym postawił.na Lotosa, może nawet 5w40 (oczywiście z płukaneczką) 😉
 
@MsFuzja pod jakim względem? Co możesz o nim napisać? Jakieś szczegóły? Co ma mu zaoferować więcej w stosunku do na przykład Totala 10W40, Shella HX7 10W40, czy Lotosa 10W40?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
Post automatically merged:

Witam.To jest tylko moja propozycja. Uzywalem kilmu 10w40 i ten chyba jest jak na razie najlepszy. Dobrze wycisza silnik w stosunku do shella ma niski noack i dobry hths. Cena tez jest do przyjecia. Pozdrawiam.
 
@mrfuzja pewne parametry są typowe dla danego przedziału lepkości. Akustyka silnika nie mówi nam nic o jakości oleju. To tylko nasze gusta względem komfortu podróżowania.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Witaj Zielony. Wiem o tym ale sampoczucie jak silnik pracuje gladko i hydro zaworow po odpalaniu jest cicho to juz jezt cos. A w 700 popychacze na byle jakim oleju dawaly znac o sobie i bylo glosno.
 
Jak pisałem - rzecz gustu. Te silniki są bardzo proste w konstrukcji i chyba jedyne, co jest im w stanie poważnie zaszkodzić w kwestii oleju, to jego brak...
 
Miałem kiedyś takie cudo z 1996 roku w wersji Young, z powodzeniem lałem olej LOTOS Semisyntetic 10W-40. Po co lepszy, droższy do takiego silnika? Wymiernych odczuwalnych korzyści to nie przyniesie według mnie.
 
Zgadza się , ale użytkownik w zimie praktycznie auta nie używa jak zrelacjonował w pierwszym poście ;)
 
Last edited by a moderator:
Zgadza się , ale użytkownik w zimie praktycznie auta nie używa jak zrelacjonował w pierwszym poście ;)
Nie używam. Tzn. w sensie, nie wyjeżdżam nim na drogę. Jedynie jest przepalany i ruszany z metr do przodu i to tyłu, kręcone kierownicą, parę razy mocniej hamulec wciśnięty (żeby się też inne mechanizmy nie zastały). Aczkolwiek może być tak, że jest przepalany przy -10. No ale raczej 10W40 sobie poradzi. Może spróbuje tego Valvoline 10W40 LifeMax (mimo, że silnik ma przebieg poniżej 100 000 km). No i wiadomo-płukanka.
P.S. W skrzyni biegów zastosowałem Elf Tranself EP 80W/90 GL-4 (ważne aby był GL-4, nie GL-5) - może będzie lepszy niż odpowiednik Hipol.
 
Nie mogę edytować postu, to dokleję nowy.
Zastosowałem płukankę Valvoline i olej Valvoline Maxlife 10W40 i oczywiście nowy filtr. Silnik pracuje jak pracował, zużycie oleju to czas pokaże. Natomiast płukanka nic nie rozszczelniła itp. :)
 
Back
Top