• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Cinquecento 700 - optymalny olej

marcelos

Użytkownik
Marka samochodu
Fiat Cinquecento
Budżet/ile litrów
120 PLN
Styl jazdy
Silnik
700
Data produkcji
1997
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SAE 10W40, AP SG, CCMC-G4
Jaki olej masz obecnie
Elf Evolution 700 10W40
Cześć :)
Był już podobny temat ale został zamknięty.
Generalnie pytanie o olej do tego śmiesznego samochodzika.
Obecnie mam zalany Elf Evolution 700, 10W40 (poprzednio też był taki stosowany).
Oczywiście była robiona płukanka przed wymianą, filtr oleju odpowiedni. itp.
Silnik posiada hydrauliczną regulacje zaworów oraz jest chłodzony cieczą (rodowód 126p BIS) oraz elektroniczny gaźnik (Aisan) i katalizator..
Rocznie przebieg od od 2500 do 4000 km. Obecnie przebieg ok 75 000 km.
W zimie auto nieużywane (jedynie "przepalane").
Wiem, że kiedyś miały opinie "przegrzewających się", ale być może wynikało z tego, że ludzie stosowali najtańszy olej mineralny 15W40, do tego niesprawny termostat i wentylator albo stary płyn chłodniczy.
Jako alternatywę Elfa 10W40 wymyśliłem:
1. Motul 6100 Synergie+ 10W40 - dość wysoka lepkość w temperaturze 100 stopni
2. Valvoline Maxlife 10W40 - chyba ma dużo dodatków do starszych technologicznie silników
3. Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W40 - podobno dwusiarczek molibdenu pomaga w redukcji tarcia (marketing?)
4. Total Quartz Racing 10w50 - duża odporność na obciążenie.

Zdarza się, że tym autem jadę ekspresówką z prędkością ponad 100 km/h przez 20-30 km, na wiosnę lub w lecie.
Jako ciekawostka, stosowałem w Oplu z silnikiem Z18XE olej Motul 6100 Synergie+ 10W40 i tego oleju mnie zużywał niż Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W40 no i na Motulu jakby mniej buczał przy dużych prędkościach (ale to może już subiektywne wrażenie).

Z góry dziękuje za pomoc :)
 
Last edited:
Praktycznie każdy 10w40 dostępny na rynku przewyższa wymagania producenta. Może nie skusił bym się na lotos aurum bo to dziwny olej ale już lotos semisintetic powinien być ok. Ja z 10W40 wybrał bym motul lub texaco. A może castrol gtx.
 
Spróbuj lotosa semi.10w40 dosyć grubsza lepkość powinna sprawdzić się na ekspresówce a i składem też jest dobrze a nawet powiedział bym że bardzo dobrze. Kosztuje połowę motula więc jak ci coś nie będzie pasowało to go zlejesz i tyle ,będziesz miał silnik przepłukany.
 
Dobra oliwa polecam ale to chyba to samo co lotos.
 
Last edited by a moderator:
Czy Total Quartz 7000 10W40 to nie jest to samo co Elf?
Ogólnie też myślałem o jakimś oleju 10W50 ale z drugiej strony nie jest to silnik chłodzony powietrzem jak w 126p. Termostat mam ok, wentylator startuje. Z drugiej strony ten silnik ma geny Fiata 126p.
Myślałem też o Millersie (używam w innym aucie), ale jeśli chodzi o 10W40 to nie ma jakiś super parametrów (Trident).
Olej z MoS2 to trochę chyba marketing, nie wiem czy coś da w takim silniku.
 
Akurat Lotos 5w40 i 10w40 to HC. Żaden z nich to nie ,,syntetyk" jak by na to nie patrzeć. Najtańszy taki olej to Meguin na którego bym nie patrzył pod kątem zalewania do tego silnika. Osobiście wybrałbym 5w40 czy to Lotos, Orlen, Total/Elf, Eurol SL. Przed wymianą płukanka oczywiście nie zaszkodzi. Lepiej wlewać tańszy i sprawdzony olej i wymienić częściej, niż porywać się na oleje wiele droższe.
 
A to bez problemu można (tzn. po zastosowaniu płukanki) przejść z 10W-40 na 5W-40 ? To będzie bezpieczne dla tego silnika ? Sam się również mocno nad tym zastanawiam. Wybór dobrych oliw w klasie lepkości 5W-40 jest jednak znacznie większy (chociażby Eurol SL 5W-40, Valvoline MaxLife 5W-40). Oleje 10W-50, czy tam X-50 bym odpuścił na dzień dobry.

@marcelos To nie jest śmieszny samochodzik. On po prostu do wszystkich się uśmiecha :cool: i lubi jak się o niego dba :) .

Co do przegrzewania: pilnuj termostatu, stosuj tylko oryginalne (wiem z autopsji) i lej dobry płyn chłodniczy- ja stosuję koncentrat Paraflu 11 i nie ma problemów.
 
Transit 2.5 td z 97r.przeszedłem z 15w40 na 10w40 dwie wymiany a teraz na 5w40 lotosa. Silnik działa nie cieknie nie wybuchł.
Audi 80 z niemiec przywiozłem na 10w40 Helmut taki lał i ja też taki zalałem,ale ostatnio zalałem eurola sl 5w40 silnik narazie nie cieknie i spokojnie czekam czy wybuchnie.
 
Sam przechodziłem z Valvoline MaxLife 10w40 na 5w40 i to bez płukanki. Było to... dawno temu, a autem dalej jeżdżę. Dzisiaj zastosowałbym płukankę, ale wtedy nawet nie słyszałem o takich specyfikach.
 
@MsFuzja pod jakim względem? Co możesz o nim napisać? Jakieś szczegóły? Co ma mu zaoferować więcej w stosunku do na przykład Totala 10W40, Shella HX7 10W40, czy Lotosa 10W40?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Może ja coś wtrącę:

Z tego co widzę to olej zapewne jest na dobrych bazach (do 30% PAO + pewnie reszta w grupie II), ale skład nie wygląda imponująco:

 
A co musiałby mieć, aby wyglądać "imponująco"?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Pewnie przede wszystkim więcej cynku oraz może trochę MOS2.
 
Ja tam nie mam. Mnie się te oleje podobają, co prawda bardziej z serii VST, czy USVO. Poza tym parametry podane są na tacy dla każdego oleju tego producenta, więc to na plus.
 
Back
Top