• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Grande Punto 1.4 77KM 2009r. Jaki olej?

Tob_Teo

Użytkownik
Samochód
Audi a3 8l 1.8t ARZ 2000r.
Marka samochodu
Fiat Grande Punto
Budżet/ile litrów
160/5
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.4 77KM
Data produkcji
2009
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
100-150
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Selena 5w40
Jaki olej masz obecnie
Valvoline Max life 10w40
Witam, dzisiejszych zapytanie będzie odnośnie oleju do samochodu dziewczyny tj. Fiata Grande Punto 1.4 77KM 2009r.
Samochód wcześniej należał do jej taty, który jeździł nim różnie i rocznie robił nim z tego co mi wiadomo 10-12 tysięcy kilometrów rocznie ale mogło się zdarzać mnie lub więcej, a olej zawsze zmieniał co rok na wiosnę. Auto jest w posiadaniu od 2011 roku a dziewczyna jedzi nim od 3 lat. Tata lał olej Mobil Super 2000 10w40, prawdopodobnym jest że jeszcze wcześniej mógł być lany jakiś Castrol.
Konsumpcja oleju wynosiła 200-250ml na 1000km ale po wielu moich namowach została przeprowadzona płukanka Forte i olej zmieniony na Valvoline Max Life 10w40 gdyż teściu nie był zbyt przychylny aby zalać 5w40.

Po tych zabiegach spalanie oleju spadło do 100-150ml na 1000km. W przyszłym tygodniu szykuje się zmiana oleju więc teraz w planach jest kolejna płukanka Forte i zalanie Cerateca od Liqui Moly. Tym razem miałby mieć to olej 5w40 tylko nie wiem właśnie jaki, spełniający normy fiata.
Zastanawiam się nad:
Valvoline Synpower 5w40
Shell Helix Ultra 5w40

Może macie jeszcze jakieś inne propozycje odnośnie oleju?
Roczny przebieg jaki robi dziewczyna to około od 15 tysięcy kilometrów rocznie do 18 tysięcy
Przebieg auta to 210 000km
Trasy 75% poza miastem 25% miasto
 
Last edited:
Castrol Magnatec C3? Lotos Synthetic Diesel 5W-40? Nie wiem jaka tam jest dokładnie norma, ale odpowidnik C3 albo C2/C3 więc oba oleje będą ok.

Z tych co wymieniłeś to Valvoline. Do SHU się zraziłem jak miałem Alfy.
 
Do tego silnika nie ma co przepłacać za super wynalazki.
Ja proponuję MaxExpert C3 5w40 lub jego odpowiednik z Lotosa jko oleje midSaps.
Jak fullSaps - Lotos 5w40 (tutaj Orlen nie ma dobrego oleju).
 
@jerseyAdmin Słyszałem że castrole bardzo słabe ponoć są, a mógłbym wiedzieć coś więcej o tym jak się zraziłeś do SHU?
Post automatically merged:

@nano Nie mam zamiaru lać olei PAO jak do siebie w 1.8t ale do fiata dziewczyny myślę właśnie nad tym Valvoline bo w 3 wcześniejszych autach dobrze się te oleje sprawowały
 
do fiata dziewczyny myślę właśnie nad tym Valvoline
To w zasadzie dalsza dyskusja jest zbędna. Chyba nikt na siłę nie będzie Cię odwodził od Valvo, ani przekonywał do innej marki.
Natomiast musisz wiedzieć, że dzisiaj oleje 5w40 A3/B4, to już "historia" i tak 80-90% to identyczna formulacja parta o ~1100ppm Zn/P oraz powyżej 3000ppm zw Ca. Do tego ~75ppm B, jako dyspergatora.
W klasie 5w40 C3 jest identycznie z tą różnicą, ze zw Ca zmniejszono do ~2000ppm i Zn/P do około 800. Jest to związane z ograniczeniem ilości popiołów.
Właściwie wyróżniają się w A3/B4 Shell Helix Ultra z "pakietem myjącym" po ~1100Ca i Mg oraz Meguin na PAO z 100ppm Mo.
MidSapsy 5w40 najciekawsze są od ... Castrola.
Więc w zasadzie bez większej różnicy co wlejesz do silnika.
Skoro chcesz Valvo - lej Valvo. Ja lałbym Lotosa/Orlena.
 
@nano narazie myślę nad valvo gdyż się sprawdzał w innych autach ale nie jestem jescE zdecydowany i otwarty nad inne propozycję. Dlatego też ciekawi nie Shell
 
Ale tu nie ma czego proponować ...
Nie podałeś, co jakie masz zalecenia w instrukcji, bo Fiat zmienił A3/B4 na C3 w GP.
Jedyne co warto jeszcze dodać, to szukaj oleju z normami Mercedes Benz 229.5 (A3/B4) lub 229.51 (C3).
Warto jeszcze zwrócić uwagę przy olejach C3 na obecność aprobaty lub deklaracji spełnienia Dexos2.
Normy Fiata, których cyferek nawet nie jestem w stanie zapamiętać, są zasadniczo nieistotne przy wyborze.
Za to normy MB i GM mają dobrze opisane wymagania do spełnienia przez olej i stąd moja opinia.
 
Shell HX8 ECT 5W-40 lub Texaco Ultra S 5W-40. Oba C3, API SN oraz MB 229.51 i oba deklarują zgodność z normą Fiata 9.55535-S2.
 
Eurol Fluence 5w40 myślę również wart rozważenia. Ma sporo wymagających norm, aprobat i cena znośna raczej🙂
 
@jerseyAdmin Słyszałem że castrole bardzo słabe ponoć są, a mógłbym wiedzieć coś więcej o tym jak się zraziłeś do SHU?
Zaklajstrował mi magistralę olejową. Trzeba było zrzucić miskę, czyścić wszystko, wymienić czujnik ciśnienia oleju. Możliwe że pogryzł się z resztkami płukanki, ale mimo wszystko nie przepadam za tym konkretnym Shellem.
 
Do służbowego Fiorino z tym silnikiem najpierw wlałem Specola Premium C3 5w40, a ostatnie dwie wymiany, które robię co 15k stosuję Kraft DPF 5w40. Na obu olejach nie mam żadnych zastrzeżeń do pracy silnika, na Krafcie pobór jest mniejszy niż na Specolu i przez interwał 15k więcej niż litr chyba nie dolałem. Silniki benzynowe Fiata są tak proste i mało wybredne, że uważam że nie ma sensu wydziwiać i dywagować. Jedyne zastrzeżenia jakie mam, ale to już chyba bardziej do silnika to delikatne klepanie na wolnych obrotach po rozgrzaniu, ale było tak na każdym oleju, na LPG i benzynie więc trudno mi ocenić czy to taka cecha, czy kwestia może luzów zaworowych? Niestety do tej operacji chyba trzeba zdjąć wałek rozrządu, więc jeszcze 27 000km przed nim, czyli raptem 3 miesiące ;)
 
@sprajt2, nie czepiaj się ...
Ty nie płaciłeś.

@Tob_Teo, źle nie zrobiłeś, bo Motule to dobre oleje, aczkolwiek trochę "przepłacone"
To jest klasyczny przykład o jakim pisałem: XClean = Lotos TD - 1:1.
Przynajmniej w zakresie analizy, która robiona i jest w zasięgu forum.
Linkuję analizy do tych olejów:
 
@sprajt2 @nano
Znaczy się ludzie wiecie ja naprawdę dziękuję za wszelkie napływ wiedzy i dostarczenia z każdej strony ale chyba zapomnieliśmy że to auto dziewczyny i ostateczna decyzja należy do niej i do jej taty. I tak od 5 lat gadałem żeby zmienić Mobila 10w40 na jakieś 5w40 to po około 3 latach udało się ugadać na zmianę chociaż na Valvoline a teraz po kolejnych 2 latach w końcu na zmianę na 5w40
 
Back
Top