• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ford fokus 1.5 ecoboost - dobór oleju

tomdyl

Użytkownik
Samochód
Ford fokus 1.5 ecoboost
Marka samochodu
Ford fokus mk3 lift
Budżet/ile litrów
250 PLN/5L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 ecoboost
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
wss-m2c948-a 5W20 lub A5/B5 5W20
Jaki olej masz obecnie
wss-m2c913-c, A5/B5 millers ee performance 5w30
Dzień dobry.
Przejrzałem forum i nie natknąłem się na podobny dylemat z olejem do ecoboosta 1.5.
Samochód użytkuję od nowości.
W żadnym dotychczas posiadanym samochodzie nie męczył mnie tak temat oleju jak obecnie.
Od zakupu auta mam dylemat jaki olej powinien być zalany. W 2017 ASO dało mi wybór pomiędzy 5w20 i 5w30 (Castrol magnatec). Wybrałem 5w30 i taki leję do dzisiaj. Po ostatnim przeglądzie gwarancyjnym wlałem zamiast Castrola Millers Oils EE LONGLIFE Eco 5w30 i na takim jeżdżę do dzisiaj. Tzn. obecnie millers ee performance 5w30. Obecny przebieg to 73 tys. Olej wymieniany po 4 tys. od nowości a następnie co 7÷9 tys. Przeczytałem ostatnio wyniki ww millersa i zaniepokoiłem się czy przypadkiem nie zajeżdżam swojego silnika. Proszę o poradę co wlać. ASO obstawia 5W20 wg wss-m2c948-a. Niezależnie serwisy Forda radzą pozostać na 5W3O. Osobiście też tak czuję. Styl jazdy mam dynamiczny i często silnik jest kręcony wysoko. Dłuższe przejazdy autostradą również nie są rzadkością.
Pozdrawiam Tomek
 
Mam fiestę MK7 z silnikiem 1.0 ecoboost, więc konstrukcja bardzo podobna i olej jest stosowany ten sam co w 1.5. Mam nalatane 145 tys na casteolu 5w20 start stop, myślałem na początku kupna samochodu na zmianę na 5w30 jakieś innej marki, ale znajomy co serwisuje parę ecoboostow z dużym przebiegiem leje też ten olej co ja na serwis i nic się nie dzieje. Według mnie w przypadku innych silników typu 2.0 tfsi itd można kombinować z markami typu Millers motul Amsoil i lepkosciami, natomiast ecoboost to taki silniczek, który jest mega specyficzny, na twoim miejscu lałbym tylko castrola start stop i jeśli kręcisz samochód do powyżej 4 tys obrotów dość często możesz zalać 5w30 w innym wypadku lej 5w20, ja robię krótkie odcinki tym samochodem do pracy 10min jazdy w jedną stronę, lubię deptać czasami w weekend dłuższą trasa i zero problemów z tym silnikiem. Zrób sobie dobrą płukanke i zalej castrola.
 
ja do tego samego silnika leje 0w20, obecnie Shell Helix Ultra SP i taki też Ci polecam.
Normę Forda 948-B sobie odpuść, wszelkie millersy też.
Tutaj najważniejsze jest to aby olej był anty LSPI i często wymieniany.

Jeżeli chcesz to możesz zastosować dodatek do oleju, ja osobiście próbowałem Ceratec, AR9400, AR9100, AR9200v2 i to właśnie na AR9200 moja dupohamownia ma najlepszy odbiór.

Możesz też zastosować większy filtr oleju, ja polecam firmę Purflux, a ten większy to model LS907, ma takie same parametry jak fabryczny, tylko jest większy, a więc plusy są takie, że wlejesz trochę więcej oleju do silnika i jest większa szansa że filtr się nie zapcha i rzadziej będzie korzystał z bypassu. Dodatkowo jeżeli sam wymieniasz olej, to ten większy się łatwiej wymienia. Cena praktycznie taka sama, obecnie na znanym portalu niecałe 19 zł.

No i przy każdej wymianie płukanka postojowa, ja stosuję i polecam AR2820, jeżeli chcesz to możesz na niej nawet trochę pojeździć nie przekraczając 3 tys. obr. więc np. jak zmieniasz olej w serwisie to płukankę zalewasz pod domem i jedziesz na wymianę oleju do serwisu.

Ja obecnie mam przebieg 85 tys. km, przy przebiegu 48 tys. zamontowałem LPG, chwilę potem zrobiłem chipa na 207 KM.

Nie bój się 0w20, ja wyciskam z silnika co się tylko da, co chwila noga w podłodze, a i jazda autostradą 200 km/h przez 40 min ciągiem była, a potem przez kolejne półtorej godziny 160 i nic mu się nie stało. Grunt to nie pałować na zimnym i studzić przed zgaszeniem, oraz pilnować interwałów, jeżeli jazda mieszana to max 8-10 tys. km, jak samo miasto to 6-7.
 
Last edited:
polecam Amsoil Signature Series 5w20, używałem i będę do niego wracał, przy wymianie wiosennej,
Używałem tez Millers XF Premium 5w20 - można zalać jeśli lubisz sprawdzić dostępne opcje.
 
Serdeczne dzięki za odpowiedzi i sugestie. Największym "bólem" jaki siedzi mi z tyłu głowy jest to, czy przy 6-ciu latach jeżdżenia i 73 tyś. km na 5W3O nie zrobię większej szkody przechodząc na 5W20. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że warto "włączyć" ochronę przeciw LSPI a jedynym olejem (jaki znalazłem), który ją zapewnia spełniając jednocześnie normę A5 jest wspomniany wyżej Amsoil Signature Series 5w20.
Aby nie przedłużać:
1. Zostać na 5W30 spełniając A5 - tylko jaki skoro nie Millers, który leję.
2. Zmienić na 5W20 przeciw LSPI spełniając A5 (bo 5W20 wg WSS-m2c948-b chyba nie warto skoro nie spełnia SN plus)
- czyli zostaje Amsoil Signature Series 5w20
3. Zmienić na jakikolwiek LSPI nie patrząc, że nie spełnia ani A5 ani WSS-m2c948-b

Będę wdzięczny za konstruktywne odpowiedzi.
 
Last edited:
czy przy 6-ciu latach jeżdżenia na 5W3O nie zrobię większej szkody przechodząc na 5W20.
To niech Cię uspokoi fakt, że ja po 11 latach na 5W30, w następnym tygodniu leję 0W20 gdzie nie mam nawet takiego oleju w instrukcji ;).
 
Serdeczne dzięki za odpowiedzi i sugestie. Największym "bólem" jaki siedzi mi z tyłu głowy jest to, czy przy 6-ciu latach jeżdżenia i 73 tyś. km na 5W3O nie zrobię większej szkody przechodząc na 5W20. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że warto "włączyć" ochronę przeciw LSPI a jedynym olejem (jaki znalazłem), który ją zapewnia spełniając jednocześnie normę A5 jest wspomniany wyżej Amsoil Signature Series 5w20.
Aby nie przedłużać:
1. Zostać na 5W30 spełniając A5 - tylko jaki skoro nie Millers, który leję.
2. Zmienić na 5W20 przeciw LSPI spełniając A5 (bo 5W20 wg WSS-m2c948-b chyba nie warto skoro nie spełnia SN plus)
- czyli zostaje Amsoil Signature Series 5w20
3. Zmienić na jakikolwiek LSPI nie patrząc, że nie spełnia ani A5 ani WSS-m2c948-b

Będę wdzięczny za konstruktywne odpowiedzi.
Ewentualnie jeszcze Midland Avanza 5W30, jeśli koniecznie chciałbyś taką klasę lepkości - tam jest API SP. Ale nie traktuj tego jako polecenie, a po prostu jako alternatywę - na forum nie mamy analizy tego konkretnego oleju, a jakiś inny Midland który jest, jest OK, ale i bez jakiegoś super szału. Avanza 5W30 jest o tyle ciekawy, że parametry "w papierach" ma bardzo mocno zbliżone do tych które oferuje Motorcraft A5/B5 5W30, różni się głównie tą klasą jakości API.

Ja u siebie w 1.6 EcoBoost (poprzednik Twojego 1.5) zalałem Amsoila SS 5W20, ale na razie nie jestem w stanie więcej powiedzieć, mam go może od 1000 km :)
 
Możesz zmienić, aczkolwiek nie musisz.
Ja zmieniłbym tylko normę oleju na API SP / ILSAG GF6a / Dexos1 gen2.
(żeby pozbyć się ryzyka LSPI od strony oleju).
A5 i Dexos'y1 właściwości fizykochemiczne mają w zasadzie identyczne.
To samo dotyczy lepkości 5w20 - olej z normą anty LSPI.
 
73 tyś. km na 5W3O nie zrobię większej szkody przechodząc na 5W20
Ale o jaką szkodę chodzi? Chyba nie masz na myśli głupot typu "silnik się rozszczelni, bo nagar się wypłucze"? :cool:
Masz w instrukcji XXW20? To lej.
 
Ja zapytam w drugą stronę, czy masz w instrukcji 5w30? Mój jest produkcja październik 2015 i w instrukcji obsługi mam tylko i wyłącznie 5w20 koniec kropka.

Nadal uważam że powinieneś przejść na 5w20 lub 0w20 API SP.

Taniej Shell Helix Ultra 0w20
Drożej Amsoil SS 5w20

PS. Przy SAE20 pomiędzy 0w a 5w jest tak niewielka różnica że można ją pominąć. Nawet Mobil i Shell oficjalnie na swoich stronach piszą, że jeżeli producent pojazdu podaje, że należy lać 5w20 to można go zastąpić 0w20.
 

Attachments

  • Screenshot_2023-02-13-14-21-47-176_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2023-02-13-14-21-47-176_com.miui.gallery.jpg
    1,1 MB · Odwiedzin: 63
  • Screenshot_2023-02-13-14-21-58-265_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2023-02-13-14-21-58-265_com.miui.gallery.jpg
    413,2 KB · Odwiedzin: 60
Ja zapytam w drugą stronę, czy masz w instrukcji 5w30? Mój jest produkcja październik 2015 i w instrukcji obsługi mam tylko i wyłącznie 5w20 koniec kropka.
Mam tylko i wyłącznie 5W20 wg WSS-M2C-948-B lub alternatywnie 5W20 wg WSS-M2C-913-C.
Tak jak wspomniałem. Skołowali mnie przy pierwszej wymianie po 4 tyś. w ASO. Jak dzisiaj pamiętam słowa, że 5W20 bezwzględnie do 1.0 ecoboost natomiast przy 1.5 mogę wybrać - a oni polecają 5W30. Mam zresztą wpisy w książce serwisowej.
Rozważam już tylko te dwa typy, które wymieniłeś.
Rozumiem, że płukanka wskazana? Nigdy nie stosowałem.
 
Płukanke postojową zawsze warto zastosować, na pierwszy raz możesz mocniejszą Oilsyn, potem już AR2820.
 
alternatywnie 5W20 wg WSS-M2C-913-C.
913 to wyłącznie 5W30, prostuje, bo rozumiem że po prostu zaszła pomyłka 🙂.

Swoją drogą, na kilku już olejach 5W20, z normą:
WSS-M2C-948-B
spotkałem się z informacją, że są kompatybilne z normą 913C, co jest ciekawą dosyć sprawą, bo ta norma nie bierze pod uwagę innych olejów, jak 5W30 A5/B5 🤔
 
Wg mnie jednokierunkowo. Można stosować oleje z normą 248b w silnikach benzynowych gdzie zalecana była 913c
 
U mnie alternatywa dla 948-B to 5w20 C2 😅

Tak czy inaczej, uważam że na dzień dzisiejszy patrząc przez pryzmat cena-dostępność-jakość to właśnie albo AMS SS5w20 albo Shell 0w20.

Uważam też że ciekawy okazać może się Fuchs 0w20 ale warto poddać go analizie, gdzie notabene obecnie wygrywa głosowanie w propozycjach olejów do analizy ☺️
 
@tomek1986 ilekroć polecany jest przez kogoś olej LM to zawsze jest gros komentarzy że to oleje znacznie po zawyżonej cenie...
 
Mam jeszcze jedno pytanie. Wszyscy z przedmówców wspominając Amsoila polecali ss5W20. A co z odmianą OE synthetic 5W20? W czym jest gorsza?
 
Back
Top