• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ford Mondeo Mk4 2.0 Duratec 145 KM

Frogozord

Użytkownik
Samochód
Ford Galaxy (WA6) 1.6 EcoBoost 160 KM
Marka samochodu
Ford Mondeo
Budżet/ile litrów
230 zł/5 l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.0 145 KM
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A5/B5, Ford WSS-M2C913C
Jaki olej masz obecnie
Ravenol FDS CleanSynto 5W30 USVO
Dźbry, powracam z kolejnym Fordem. Samochód jest obecnie użytkowany dość regularnie (kilka razy w tygodniu), głównie do jazdy po mieście, ale co najmniej raz na tydzień lub dwa robi trasy po kilkadziesiąt kilometrów, sporadycznie dłuższe. Niedługo odkupi go ode mnie ktoś z rodziny - wtedy możliwe, że auto będzie jeszcze ciut więcej kręcić się po mieście i nieco rzadziej robić trasy, ale na pewno nie znikną z "menu" całkowicie. Roczne przebiegi prawdopodobnie nie będą przekraczać 5-8 tys. km, podobnie zresztą jak ma to miejsce obecnie - ale olej wymieniany jest co roku.

Zanim to auto sprzedam, chcę jeszcze zrobić serwis z wymianą oleju i filtrów, bo akurat zbliża się rok od poprzedniej wymiany. Obecnie zalany jest Ravenol FDS 5W30 USVO, ale trochę mi ta marka zbrzydła po lekturze forum ;) Dlatego szukam alternatywy podobnej jakościowo (lub lepszej, ale w tym budżecie to raczej bez szans). Samochód pochodzi z 2011 r. i ma obecnie odrobinę ponad 151 tys. km - jest od nowości w rodzinie, przed Ravenolem były tam też stosowane oleje Motul Specific 913D, Ford Formula F (jeszcze sprzed przejściem pod markę Motorcraft), a jeszcze wcześniej to pewnie i jakiś Castrol się zdarzył - ale to już dawno.

Poczytałem tu trochę i widzę, że na poziomie podobnym do Ravenola powinny być między innymi Neste Pro F 5W30 oraz Shell Helix Ultra Professional AF 5W30, i to głównie nad nimi się zastanawiam - choć kusi mnie też Eneos Hyper Multi 5W30. Zaznaczam, że w ramach budżetu interesuje mnie najlepsza jakościowo propozycja - a to, czy wydam 180 czy 220 zł nie ma większego znaczenia. Chciałbym jednak, żeby była spełniana norma 913C lub 913D. Pierwotnie planowałem kupić Midlanda Avanzę 5W30 (913D, ale... API SP :O), ale dosłownie 2 czy 3 tygodnie temu jeszcze go widziałem w Polsce na sprzedaż, a teraz całkiem ten olej wymiotło (z ciekawości napisałem na wiadomym portalu aukcyjnym do dystrybutora z pytaniem, czy to w ogóle wróci do sprzedaży).

Przed wymianą oleju zostanie użyta płukanka OilSyn.

Pytanie poboczne: JEŚLI padłoby na Shella, to jest sens brać butlę z rynku niemieckiego? Jak wiadomo, na polskim rynku trochę kłamliwie ten olej jest nazywany w pełni syntetycznym, w Niemczech na opakowaniu napisano, że "Synthesetechnologie", ale nie wiem czy pod względem składu olej dostępny u naszych sąsiadów się czymś różni.

I jeśli do sprzedaży powróciłby ten Midland, to czy warto się połakomić?
 
W sumie to te oleje można podzielić na dwie kategorie
1) Made in Castrol
Oleje castrola są inaczej sformułowane, innych pakietach. Co ciekawe nie posiadają oficjalnych aprobat.
2) Reszta świata - oleje bardzo podobne do siebie. Użytkuję teraz Lotos Synthetic A5B5. Nie widzę potrzeby aby stosować olej innej marki no chyba , że któryś z castroli
 
Skoro głównie krótkie miejskie odcinki to moim zdaniem Shell Helix Ultra 0w30 A5, wymiana co rok/max 8 tys. km + płukanka. Nie ma sensu kupować go w Niemczech bo pomimo, że etykieta inna, to zawartość taka sama.
 
Skoro głównie krótkie miejskie odcinki to moim zdaniem Shell Helix Ultra 0w30 A5, wymiana co rok/max 8 tys. km + płukanka. Nie ma sensu kupować go w Niemczech bo pomimo, że etykieta inna, to zawartość taka sama.
"Po prostu" Ultra czy też jakieś Ultra Professional AF lub coś w ten deseń?
 
Po prostu Ultra, Professional AF to zwykły HC, nie różniący się niczym od Orlena Platinum F...jak z resztą cała reszta A5/B5 5W30, poza Castrolem (Motorcraftem) i tworami typu FDS, czy EE Performance ECO.

Do takiej eksploatacji, czemu właśnie nie po prostu Motorcraft?
 
No to po prostu Ultra 😎
 
Szczerze mówiąc, przestaję rozumieć poszukiwania jakiegoś świętego Graala w przypadku zwykłego codziennego dupowozu, tym bardziej już ponad 10-letniego z tak prymitywną konstrukcją pod maską.

W przypadku A5 5W30 to nie wiem szczerze mówiąc, czy coś lepszego jakościowo od olejów Castrola znajdziesz, wliczając w to oczywiście też Motorcrafta.
 
Gdybym chciał świętego Graala to bym zalał Amsoila ;) Mi chodzi tylko o kwestię, czy w założonym budżecie coś się wyraźnie wyróżnia na plus. W każdym razie zaczynam mocno rozważać tego Helixa Ultra 0W30, ale porównam sobie jeszcze w wolnej chwili parametry.
 
Helixa Ultra 0W30, ale porównam sobie jeszcze w wolnej chwili parametry.
Ten Shell od Motorcrafta/Magnateca różni się w zasadzie bazami, obydwa są na tym samym pakiecie, Shell to GTL, Castrol to HC, dlatego ten Helix Ultra A5/B5 0W30 jest bardzo fajną propozycją. Można powiedzieć, że to taki Motorcraft Premium 😜
 
I właśnie o to mi chodzi, dziękuję :) To posprawdzam go sobie, a jakbym miał jeszcze jakieś pytania to się odezwę. Na razie mam tylko jedno: jak rozumiem, parametry tego Shella pod żadnym względem nie są gorsze niż wymagane przez normę 913D?
 
parametry tego Shella pod żadnym względem nie są gorsze niż wymagane przez normę 913D?
Nie, to jest w zasadzie na pakiecie pod 913D, nawet TBN ma wg. wymagań >10. Parametry przez wzgląd na bazy GTL, na których oparty jest Shell, parametrami są bardzo zbliżone do PAO.
 
Dzięki :) Wezmę tego Shella. Ostatnie pytanie: czy ma znaczenie kolor butelki i wygląd etykiety? Bo widzę takie wersje:

1675722638843.png
1675722666401.png
 
złota bańka jest nowsza, zmienili tylko szatę graficzną, w środku jest to samo. niektóre sklepy mogą mieć w opisie oferty zdjęcie starej bańki, a przyjdzie Ci olej w nowej, po prostu często dane na aukcjach nie są aktualizowane.
 
@Frogozord nie ma, Shell zmienił tylko szatę graficzną, przypuszczam żeby ujednolicić wszystkie produkty z serii Helix Ultra.
 
bo akurat jam mam taki :) na razie nie mam zamiaru zmieniać producenta
zapytam z ciekawości czy ten Twój silnik ma oznaczenie AODA ?
 
@Jones Chyyyyyyyyyba nie - według katalogów części, w Mondeo były kody AOBA, AOBC, TBBA i TBBB, ale szczerze mówiąc nie wiem, który jest u mnie. Kiedyś pewnie sprawdzałem, ale już nie pamiętam...
 
Back
Top