• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ford Mondeo Mk4 2.0 Duratec 145 KM

Frogozord

Użytkownik
Samochód
Ford Galaxy (WA6) 1.6 EcoBoost 160 KM
Marka samochodu
Ford Mondeo
Budżet/ile litrów
230 zł/5 l
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.0 145 KM
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A5/B5, Ford WSS-M2C913C
Jaki olej masz obecnie
Ravenol FDS CleanSynto 5W30 USVO
Dźbry, powracam z kolejnym Fordem. Samochód jest obecnie użytkowany dość regularnie (kilka razy w tygodniu), głównie do jazdy po mieście, ale co najmniej raz na tydzień lub dwa robi trasy po kilkadziesiąt kilometrów, sporadycznie dłuższe. Niedługo odkupi go ode mnie ktoś z rodziny - wtedy możliwe, że auto będzie jeszcze ciut więcej kręcić się po mieście i nieco rzadziej robić trasy, ale na pewno nie znikną z "menu" całkowicie. Roczne przebiegi prawdopodobnie nie będą przekraczać 5-8 tys. km, podobnie zresztą jak ma to miejsce obecnie - ale olej wymieniany jest co roku.

Zanim to auto sprzedam, chcę jeszcze zrobić serwis z wymianą oleju i filtrów, bo akurat zbliża się rok od poprzedniej wymiany. Obecnie zalany jest Ravenol FDS 5W30 USVO, ale trochę mi ta marka zbrzydła po lekturze forum ;) Dlatego szukam alternatywy podobnej jakościowo (lub lepszej, ale w tym budżecie to raczej bez szans). Samochód pochodzi z 2011 r. i ma obecnie odrobinę ponad 151 tys. km - jest od nowości w rodzinie, przed Ravenolem były tam też stosowane oleje Motul Specific 913D, Ford Formula F (jeszcze sprzed przejściem pod markę Motorcraft), a jeszcze wcześniej to pewnie i jakiś Castrol się zdarzył - ale to już dawno.

Poczytałem tu trochę i widzę, że na poziomie podobnym do Ravenola powinny być między innymi Neste Pro F 5W30 oraz Shell Helix Ultra Professional AF 5W30, i to głównie nad nimi się zastanawiam - choć kusi mnie też Eneos Hyper Multi 5W30. Zaznaczam, że w ramach budżetu interesuje mnie najlepsza jakościowo propozycja - a to, czy wydam 180 czy 220 zł nie ma większego znaczenia. Chciałbym jednak, żeby była spełniana norma 913C lub 913D. Pierwotnie planowałem kupić Midlanda Avanzę 5W30 (913D, ale... API SP :O), ale dosłownie 2 czy 3 tygodnie temu jeszcze go widziałem w Polsce na sprzedaż, a teraz całkiem ten olej wymiotło (z ciekawości napisałem na wiadomym portalu aukcyjnym do dystrybutora z pytaniem, czy to w ogóle wróci do sprzedaży).

Przed wymianą oleju zostanie użyta płukanka OilSyn.

Pytanie poboczne: JEŚLI padłoby na Shella, to jest sens brać butlę z rynku niemieckiego? Jak wiadomo, na polskim rynku trochę kłamliwie ten olej jest nazywany w pełni syntetycznym, w Niemczech na opakowaniu napisano, że "Synthesetechnologie", ale nie wiem czy pod względem składu olej dostępny u naszych sąsiadów się czymś różni.

I jeśli do sprzedaży powróciłby ten Midland, to czy warto się połakomić?
 
Jestem jakiś ślepy, ale tam nie widzę nigdzie kodu silnika. :D Sprawdziłem kilka innych dekoderów i też tej informacji nie było. Natomiast jeden był wspaniały, podał mi że mam diesla (nie), 6-biegowego (nie), wyprodukowanego w Portugalii (również nie). :D
 
Jak to mówią, VIN rzecz nabita.
 
Czołem. Do Galaxy olej już mam, pora na zakupy dla Mondeo, którym obecnie jeździ teść. Ze względu na tryb użytkowania - dużo krótkich tras na zimnym silniku - pomyślałem, że zamiast tego Shella 0W30 można by zastosować Eneosa X Prime 5W30. Dobry pomysł czy z jakiegoś powodu bez sensu? Oczywiście Eneos nie spełnia normy 913D Forda, no ale ten Shell też nie, więc to nie kłopot.
 
Do Hyundaia 1.2, który w instrukcji ma 5w30 A5/B5 i również jeździ krótkie trasy, zalałem X Prime 0w20 (+ Oilsyn LL, bo czemu nie). Jak na razie po 1000 km korby bokiem nie wystawił, popychacze pracują ciszej na zimnym. Ale to taki trochę eksperyment :)
 
Ja też do Durateca, 1.8 w Volvo, planuje zalać X-Prime 5W30. Jakoś się nie obawiam. Miałem wątpliwości ale w sumie co może się stać. Lepkość w 40st ma bardzo niską ale w 100 już całkiem blisko 5W30 A5. Chyba, że coś w tym temacie źle rozumiem. Jeżdżę głównie po wioskach i drogach wojewódzkich, unikam jak ognia autostrad i ekspresówek i ogólnie preferuję styl jazdy zapewniający czyste konto w CEPiK.
 
Myślę że śmiało możesz zalać tego x-prajma 5w30, chociaż nie ma norm ACEA, to wg mnie jak najbardziej można sklasyfikowsc go jako niskolepkosciowy i oszczędzający paliwo, a zatem zgodny z A5/C2.
 
Back
Top