• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Gulf Formula G 5W-40

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
UWAGA! Edycja (23.03.2021) - okazało się że badany olej był starszej formulacji z normą A3/B3. Opis i ocena poprawione żeby to uwazględnić.

Gulf Formula G 5W-40


Analiza wykonana dzięki hojności użytkowników: @soszo , @Dariusch , @tomikin , @fabian88 , @Jones , @bluebox oraz anonimowych osób. Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA A3/B3
  • API SN
Aprobaty:
  • Merceds-Benz 229.3, 229.5
  • VW 502.00/505.00
  • Porsche A40
  • Renault RN0700/0710
Strona produktu (dla aktualnej formulacji A3/B4):

gulfformulag-pierwiastki.jpg


Opis:
  • Olej spełnia kryteria SAE 40. Lepkość w 100 stopniach Celsiusza w połowie przedziału
  • Indeks lepkości VI: 169 - dość nisko, olej nadal zapewni odpowiednia ochronę jednak zalecamy ostrożność w silnikach o dużych wymaganiach termicznych, spadek lepkości w ponadstandardowych temperaturach może być już zbyt duży
  • Pakiet dodatków standardowy, bez żadnych ekstrawagancji. Sensowna ilość podstawowych pierwiastków, niewielka ilość uniwersalnego boru, molibden w ilościach śladowych
  • TBN – 8,8 w ramach wymogów dla normy A3/B3 (>= 8.0). Zapewni odpowiednią ochronę dla starszych silników z wymogami normy A3/B3, jednak raczej unikałbym stosowania w dieslach które mają także normą B4 wpisaną w wymagania
  • Wg MSDS olej całkowicie bazuje na bazach (HC)
  • Olej po 24 godzinach w zamrażalniku zgęstniał, jednak nie stracił akceptowalnej płynności. Widoczna utrata przejrzystości jednak stosunkowo niewielka

Podsumowanie:
Olej to raczej standard dla normy A3/B3 jeżeli chodzi o dodatki. Oficjalnie spełnia wymogi norm VW 502/505 może być więc stosowany w okresie gwarancji tam gdzie taka norma jest dopuszczona. W użytku pogwarancyjnym polecamy olej raczej do silników benzynowych, zarówno z pośrednim jak i bezpośrednim wtryskiem. Ze względu na niski TBN olej raczej nie polecany do diesli wymagających normy B4 (nawet jeżeli jest dopuszczona B3).

Olej ewidentnie formułowany z myślą o samochodach niemieckich koncernów, producent zresztą wprost deklaruje przeznaczenie oleju dla silników MB i VW.

Po 24 godzinach w zamrażalniku Celsjusza:
gulf1.JPG gulf2.JPG

Opakowanie:
DSC_0019.JPG DSC_0020.JPG
 
Last edited:
Dziękuję wszystkim, którzy dorzucili się do tej analizy. Sam wyłożyłem niemało ale nie żałuję bo jak pokazują powyższe wyniki, ten olej mógłby się u mnie nie sprawdzić w dłuższej perspektywie i lepszym wyborem w kwocie tego Gulfa byłaby np. inna moja propozycja Petronas 3000 E, która wypadła całkiem poprawnie.
Formula G 5w40 głownie dla fanów marki, lubiących wymienić olej wcześniej niż później i do normalnej jazdy.
 
Co do VI to dla oleju 5w40 chyba nie jest to wartość niska a wręcz całkowicie normalna. Jak patrzę na inne oleje GTL i HC to mają one ten parametr w okolicach 170.
 
Ktoś może wie jak w porównaniu do niego wypada GX? Czym one się różnią?
Starsze analizy z oilclub de i ru pokazują wyższy TBN w przypadku GX-a> 9.65-9.81, G> 9.08, indeks lepkości GX> 168-170, G> 171 i niższe wartości ma GX jeśli chodzi o lepkosć przy 40*C i 100*C poza tym reszta bardzo zbliżona.
 
Z tym TBN cos poszlo nie tak. Przeciez nie spelnia wymagan ACEA A3/B4.
 
Dziwna sprawa z tym TBN. Zwykle to ja czepiam się wyników niezgodnych z TDS ale w rosyjskiej analizie z 2014 jest 9.08 🤔
 
A ok 1 KOH/Mg brakuje w oleju z oficjalnym API.
 
Oczywiście brakuje do spełnienia wymogów ACEA A3/B4 od 2010+.

Olej występuje w wykazie API co wg mnie powinno świadczyć o dobrych standardach , powtarzalności produkcji.
 
Tylko, że nas interesuje raczej ACEA. Taki TBN jest do zaakceptowania dla A3/B3.
 
Faktycznie z tym TBN dziwna sparwa do do normy sporo brakuje. Ogólnie olej niestety nie zachwyca. Uzyskane aprobaty w kontekście gwarancji powoli przestają mieć jakiekolwiek znaczenie bo normy te wychodzą z użycia lub już wyszły na tyle dawno, ze jedynie pojazdy na przedłużonej gwarancji mogą mieć jeszcze szanse się na nie "załapać". Ale dotyczy to ogólnie wszystkich olejów ze starszymi normami i bardziej patrzył bym na spełnianie tych norm i uzyskane aprobaty w kontekście oceny jakości oleju niż korzyści gwarancyjnych.
 
Jeżeli to blenduja według starych przepisów to aktualizacja pakietu lub wycofanie. ACEA ma swoją ważność.
IMG_20210301_094435.png
 
Wg Gulf Polska wszystkie TDS MSDS dostepne po przez ich stronę są aktualne. Tak mi odpisali jak pytałem o jakiś olej 5W30
 
Tylko, że nasza "kontrola jakości" mówi coś innego.
 
W takim razie jeśli komuś zależy na takim oleju ale z ciut wyższym TBN to proponuje wybrać formula GX. Spełnia czy posiada MB229.5. TBN wg TDS 10.5, a wg rosyjskich analiz (2013,2014) 9.6-9.8. Więc coś nie ten tego z tym parametrem w Gulf.
 
Ca. 9,5 mg KOH/g jest w porządku, tolerancja.
 
Nie wiem. Za dużo tekstu po angielsku w ASTM D2896. Nie bardzo wiem o co idzie, raz 3, raz 5, a raz 7%. Na mój rozumek to nawet biorąc wartość najwyższą, dopuszczalna różnica to 0.7 przy tbn 10. Chyba , że zaraz mnie tu ktoś "wyprostuje" za moje rozumowanie. 😁
 
Back
Top