• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra AR-L 0W-20

wszystko o produkatach Shell

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Shell Helix Ultra Professional AR-L 0W-20

Analiza ufundowana przez @KamilJB , @orzeszpole , @qba37_oldschool , @MarcinM-Lbn , @imć , @R70 . Serdecznie dziękujemy.

Olej do analizy dostarczył @R70 . Dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA C5
Aprobaty:
  • Renault RN-17FE
Strona oleju:


sjell-helix-ultra-arl-0w-20-pierwiastki.jpg

Opis:
Olej nie wyróżnia się niczym specjalnym. Właściwości fizyczne jakie widać w analizie są w normie SAE20 dla ACEA C5.
Nietypowa jest stosunkowo wysoka zawartość związku wapnia jak na współczesny olej gdzie dąży się do minimalizacji zawartości tego pierwiastka, ponieważ zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia LSPI, a olej zalecany jest do stosowania głównie w silnikach z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem (w przypadku benzyn).

Pakiet dodatków przeciwzuyciowych bazuje na dobrE znanym Znddp w ilości spelniajacej API sn oraz wspomagającym go borze i molibdenie. Skład wg ICP dość podobny do Orlena ME 5W-20 C5, natomiast ze względu na inne "lepkości zimowe" właściwości fizyczne trochę się różnią.

Biorąc pod uwagę cenę alternatyw z normą RN-17FE jest on z pewnością atrakcyjny, natomiast dla osób poszukujących oleju z normą ACEA C5 są równie ciekawe oleje w niższej cenie.
 
Last edited:
W sumie to nic specjalnego, nudny olej jak na Shella
 
Spodziewałem się innej formulacji, a to po prostu 5w30 RN17 ze zmniejszona lepkością na 0w20 i tyle. Z mojej strony nie będzie zainteresowania tym olejem. Wolę wziąć nowoczesny 0w20 API SP.
 
Podobny składem do AR-L RN17, widocznie w/g Reno ichniejsze silniki nie są podatne na LSPI. I ok, mamy numerki do porównania zużycia. Choć patrząc na brak tego oleju w oficjalnej dystrybucji, nie sądze abyśmy na forum mieli dużo UOA w najbliższym czasie.
 
Oczywiście nie wiem na ile to pewne info, ale podobno brak dostępności jest przejściowy.
 
widocznie w/g Reno ichniejsze silniki nie są podatne na LSPI
Każda turbo kosiarka z bezpośrednim wtryskiem jest podatna na LSPI. Renówkowe TCe nie jest tu raczej jakimś wyjątkiem. Już kiedyś mnie to zastanawiało, czemu renówka nie używa do swoich silników olejów anty-lspi. Czemu ACEA nie uwzględnia czegoś takiego jak zjawisko LSPI? Robi to API. Wychodzi na to, że najnowsze RN17 C3 lub C5 nie minimalizuje ryzyka zjawiska LSPI. Wiadomo, mówimy tutaj o minimalizowaniu, bo samo zjawisko LSPI to nie tylko olej. Nie wiem, czy to dobry pomysł lania do tych silników olejów bez API SN Plus, czy API SP.
 
Generalnie 1.33tce jest bezproblemowym silnikiem, ale nawet 1.2tce który jak wiadomo idealny nie był tak udany, nie miał problemu z LSPI, więc zgodnie z sugestią Renault chyba bym się tym nie martwił. Problemem były zapieczone pierścienie, zacieranie się głównie 3 cylindra, podlewanie paliwem oleju, w konsekwencji problemy z rozrządem. Być może LSPI jest problemem w tych silnikach, ale przyznam że ja na takie info nie trafiłem.
O moją kosiarkę zupełnie jestem spokojny, bo ma wtrysk pośredni.

Stosunkowo wysoka chyba liczba zasadowa ?
 
No właśnie te tce jakoś się Francuzom udały
 
Mam na myśli normy producentów. Może być też tak że "zwykle" C2, C3, C5 takie badania przechodzą i nie trzeba zmieniać pakietu detergentów.

Apropos acea C7 to chyba za bardzo wybiegasz w przyszłość, póki co nowością jest C6.
 
@emigrant no właśnie o silnikach GM się słyszało, o silnikach Forda się słyszało, i na tym tyle. Sam jeżdzę na codzień benzynowym silnikiem z wtryskiem bezpośrednim (który ma 140KM z litra oficjalnie, 155KM nieoficjalnie) i tam jest jeden olej tylko z oficjalną aprobatą który nawet API nie ma. Bynajmniej jakieś wielkiej formulacji anty-LSPI też nie ma. Nie słyszałem jeszcze aby to był problem dlatego też nie specjalnie się przejmuję. Ale jeżeli komuś śpi się lepiej mając olej API SP czy ACEA C6 to nie mam nic przeciwko. W przypadku TCe na gwarancji nie ma się wielkiego wyboru, a po gwarancji... chciałbym mieć jeden olej do wszystkich moich pojazdów (raczej nierealne) :cool:

@R70 i bardzo dobrze, ale wszystko zależy od ceny. Do Daćki wjeżdza Gulf, już kupiony.

@plpawzaw ACEA C6 - podwieszona linka na forum głównym

@soszo IIRC Ford i GM mają formulacje anty-LSPI
 
@imć jasne - cena czyni cuda :) Obecnie cena Gulfa jest nie do przebicia :)
Gulf który kupiłeś jaką ma datę produkcji ? może kupię zapasik - cena raczej nie spadnie a wręcz przeciwnie.
 
@R70 aprobatę to to ma dość świeżą, ale daty produkcji nie znam. W piątek powinna być przesyłka. Też myślałem o zapasie, ale na ten moment się wstrzymam, zobaczę UOA z Espace. Dziś stwierdziłem, że w RN17FE poza tym, że słychać, że klekot staje się szybciej cichy niż w RN17, to 'cichy' z RN17FE jest nieco głośniejszy niż w RN17, trochę przez przypadek... wideorejestrator...
 
Renówkowe TCe
1.0 ma wtrysk pośredni :) Nie wiem jak większe pojemności. Po tej analizie utwierdzam się, że Gulf RN17FE będzie dobrym olejem na pierwszy kontakt z 0w20 :) Jest aprobata Renault, nie ma strachu :)
 
@imć ; czyli wszystko by się zgadzało - szybciej wszędzie dociera, ale ma z racji mniejsze lepkości i "gęstości" ma słabsze właściwości tłumienia hałasu. Daj znać jak przyjedzie jaka jest data produkcji - jeśli świeży to na pewno kupię jedną porcję do zmian. Wierzę że będzie ok.

Co do testowego shell-a.
Widzę dodatek molibdenu który sądząc po tej informacji https://www.oilclub.pl/index.php?th...est-tylko-chwytem-marketingowym.165/post-5568 oraz przyjmując że olej o niższej gęstości szybciej może powodować punktowe przegrzewanie i tarcie, powinien zapewnić w połączniu z borem i lekko podniesioną zawartością cynku odpowiednią ochronę, redukującą ewentualne większe zużycie elementów silnika w przypadku wyższych temperatur pracy i większego obciążenia. Molibden, podobnie jak powiększa zawartość fosforu, może redukować podatność na występowanie LSPI wynikającą z wyższego poziomu wapnia - który w podniesionej ilości z kolei chyba jest w stanie zapewnić lepsze właściwości czyszczące i pewnie ma wpływ na wyższą TBN (być może lepiej sprawdzać się przy dłuższych interwałach wymiany ?). Podejrzewam że wspomniany molibden i bor mają też za zadanie wpłynąć na obniżenie spalania które jest jednym z kluczowych założeń RN17fe. Lepkość w 40stC jedna z niższych jaki widziałem w zamieszczonych tu analizach olejów 0w. Lepkość w 100stC mniej więcej środek zakresu.
Nie bardzo wiem jak interpretować nitrowanie i utlenianie
Zastanawia mnie obecność pierwiastków z zanieczyszczeń i ze zużycia w nowym oleju ?
Tyle zobaczyłem jako całkowity amator więc jeśli coś ma sens, albo coś go nie ma to proszę o informację - z chęcią się czegoś nauczę od mądrzejszych :)
 
Im gęstszy płyn tym lepiej przewodzi dźwięk stąd częste relacje że na niższych lepkościach jest ciszej 😉

Co do zanieczyszczeń "zużyciowych" to mogą pochodzić albo z procesu produkcyjnego i nie jest to wada. Albo z dodatków mających zapobiegać korozji pojemników (żelazo np.) czy generalnie z przeciwutleniaczy.
 
Spodziewałem się innej formulacji, a to po prostu 5w30 RN17 ze zmniejszona lepkością na 0w20 i tyle. Z mojej strony nie będzie zainteresowania tym olejem. Wolę wziąć nowoczesny 0w20 API SP.
Hmm, kolejny przykład że te normy RN nie są zbyt wymagające i oleje pod nie robione nie są wybitne.
Mamy analizy motuli pod RN17 i pod MB 229.52 - jest różnica (dodatki i mrożenie) na korzyść MB.
Mobil pod RN17 robi średnią serię 3000, castrol wiadomo GTXa.
 
@jerseyAdmin napisz proszę jeśli możesz czy coś dobrze zrozumiałem czy wszystko źle - dla nowicjusza jak ja byłby to pomocne.
 
Edit: posty nie w tym wątku, prośba o usunięcie :)
 
Back
Top