• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki olej do Audi A4 1.9 TDi Quattro przy dynamicznej jeździe?

TdQ

Nowy użytkownik
Samochód
2004 Audi A4 1.9 TDi Quattro
Marka samochodu
2004 Audi A4 1.9 TDi Quattro
Budżet/ile litrów
5L ~200zł
Styl jazdy
  1. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.9 TDi AVF 130km
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
100ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 505 01
Jaki olej masz obecnie
5W30 Motul 8100 xclean
Hej
Posiadam od 3 lat Audi z 1.9 TDi które było serią w ośce. Od początku zrobiłem 100kkm na motul 5w30 8100 xclean(nigdy nie wlewałem żadnych dodatków/plukanek). Wymiany co 10kkm. Lekko nigdy nie miało trasy ~160 km/h były normą po krajówkach częste wyprzedzanie w między czasie gonitwy po autostradach (niemieckich) i sporadyczne wypady na parę okrążeń na imprezach na torach. Przy kołach 18” i jeździe po drogach publicznych spalanie w okolicy 6,5l/100km. Na olej nigdy nie narzekałem poboru nie było dużego.
Lecz przed zimą dostała napęd Quattro i chiptuning i zbliża się wymiana oleju a obciążenie silnika się zwiększyło ponieważ ma quattro, chiptuning, kola 18, dłuższa skrzynia to zastanawiam się nad zmianą oleju na 5w40 ponieważ temperatura oleju będzie prawdopodobnie wyższa a 5w40 lepiej znosi temperatury. Trasy teraz są nawet szybsze dzięki dłuższej skrzyni a spalanie średnie wzrosło do nawet 7,5l/100km więc wnioskuję że silnik ma dużo ciężej.
Jest sens zmieniać na 5w40? Jak tak to jaki olej lać?

Auto ma 330kkm turbo, wtryski ori nigdy nie wymieniane i nie zapowiada się na wymianę
 
Last edited:
Tak, wiem od was, że nowsza norma spełnia i to z nawiązką wymagania starej, ale tak jak napisałem - 505.01 powstało specjalnie dla TDI-PD i jest ciągle w ofercie mimo, że jest następca i może to coś znaczy bo 504/507 wiadomo powstało pod nowszą generację silników, common rail, DPF, mniejsze zużycie paliwa, mocniejsze eko przepisy. Dlatego: olej z tej samej ery co silnik + jest ciągle w sprzedaży + jest gwarancją prawidłowej pracy silnika = dla mnie sprawa prosta bo 505.01 5W40 potwierdziło swoją skuteczność w tym co ma robić, a to o to chodzi w temacie.
Ja jeżdżę na shellu av-l 0W30 i wszystko jest ok. Nie wiem czy widziałeś temat, gdzie wstawiałem wyniki z badania takiego oleju, po roku czasu, krótkich odcinkach w przewadze, gdzie miałem obawy np rozcieńczenia paliwem. Nic bardziej mylnego. Góry autostrady w 33 stopniach w cieniu też bez problemu. nigdy więcej niż 106 stopni nie widziałem przy dużych obciążeniach.
Taki olej jest pod każdym względem lepszy i sam vag w biuletynie poleca 504/507 do silników z 505.01

To tak jakbyś pisał, że lepsze są telewizory kineskopowe bo X lat się ludziom sprawdzały i lepiej zostać przy kineskopowym niż płaski.
Technologia jednak się trochę rozwinęła w ostatnim ćwierć wieku. to że jakiś efekt jest realizowany inaczej, nie znaczy że to jest gorsze.

Oczywiście niech każdy leje to co uważa za stosowane ja jednak ze strony teoretycznej jak i praktycznej (użytkowanie oraz badanie oleju) polecam 0W30 do pompek.
 
no to teraz wiem tyle co nic hah
A jakieś konkretne oleje z 5w40 i z 5w30/0w30 polecacie? Bo tyle tego jest że ciężko się połapać
 
Orlen ME V, VAG OEM
 
Orlen 5W30 ME V, specol 5W30 504/507 - wystarczajaco dobre oleje,
Shell AV-L/VAG OEM 0W30 - drozszy, inna koncepcja oleju GTL,
Albo tego Motula, co go lejesz do tej pory. Ale niczym na plus wzgledem polskich oleji on sie nie wyroznia moim zdaniem.
 
@dolomit Ale pytanie czy zyskałeś coś lejąc 0W30? No bo zalałeś, działa, ok, ale czy wynika coś z tego co sprawia, że warto wyłamać się ze schematu? No bo gdyby spadło spalanie i jeździsz 950 kilometrów zamiast 900 no to już jest jakiś argument. A jeżeli to nie występuje to gdzie wtedy jest sens ryzyka? Bo to czy ten silnik kręci się zdrowo na takim czy takim oleju to się oceni dopiero za 100 000km

To tak jakbyś pisał, że lepsze są telewizory kineskopowe bo X lat się ludziom sprawdzały i lepiej zostać przy kineskopowym niż płaski.
Technologia jednak się trochę rozwinęła w ostatnim ćwierć wieku. to że jakiś efekt jest realizowany inaczej, nie znaczy że to jest gorsze.

O tym pisałem już wyżej - ciągle sprawny silnik i wałek rozrządu jak nowy po minimum 20 latach przeczy tego typu porównaniom. Ten kineskopowy olej sprawia, że ten kineskopowy silnik działa bezawaryjne i będzie działał, przebijając wiele tych najnowszych cudów techniki z ostatnich lat. W pełni się zgadzam, że nowoczesne oleje pewnie są super bo są przygotowane pod ciężkie warunki trybu long life, wysilone silniki i podlewanie paliwem, ale nic to nie zmienia w kwestii że 5W40 505.01 = nieśmiertelność TDI-PD a o to chodzi w oleju.
Post automatically merged:

@STREAM-HD cos w tym w sumie jest. Skoro na tych olejach silniki porobily przebiegi, to moze i nie ma co eksperymentowac.
Tak właśnie sądzę.
 
Ale pytanie czy zyskałeś coś lejąc 0W30

Może tyle:
Screenshot_20240424_170801_Samsung Internet.jpg
 
To, co wrzuciłeś to jakiś bełkot marketingowy. A nie napisali w tej broszurce co ile wymiana silnika po wymianie oleju w trybie long life? Jak widzę takie eko bzudry to mnie dźwiga na wymioty. Oni już kiedyś pokazali ile znaczą te ich wszystkie testy laboratoryjne.... smiech na sali.

A wracając do wątku to akurat jeden z silników, którego trudno "popsuć" olejem, kolega STREAM-HD fajnie to opisał.

 
Moim zdaniem do 1.9 PD jak najbardziej można zastosować olej z normę 504/507 natomiast nie widzę niczego złego w zastosowaniu dobrego oleju 5W40 z normą 505.01. To kwestia indywidualna na pewno do kręcenia się wokół komina wyższa lepkość nie jest do niczego potrzebna natomiast zawsze mamy też większy zapas lepkosci co w różnych sytuacjach moze działać na plus bo trzeba pamiętać, ze te silniki już zwykle swoje mają nalatane (zwykle 300+) a też różnie mogło być z regularnością wymian oleju.
 
Zwykle to one mają 300+ na liczniku a w pamięci pewnie bliżej 500.
 
Warto @soszo robiąc wrzutki marketingowe jak z posta #29 przytoczyć całość tych "zysków":

"........Olej silnikowy o niskiej lepkości, jak 0W-30 Longlife III FE, szybciej dociera do współpracujących ze sobą elementów jednostki napędowej i zapewnia jej szybsze dogrzanie podczas zimnego rozruchu, przez co – między innymi – przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa nawet do 3 procent w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40, co według testu zużycia paliwa VW PV1451 odpowiada oszczędności około 69 kg CO2 na rok, przy przebiegu ok. 14.580 km i średnim zużyciu paliwa ok. 6 l/100 km......."

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-...owy-olej-silnikowy-0w-30-longlife-iii-fe.html
 
@dolomit Ale pytanie czy zyskałeś coś lejąc 0W30?
Poprzednio miałem 5W40, silnik na pewno szybciej łapie temperaturę, więc lepiej dla silnika i lepiej dla kierowcy w zimie. akumulator nie dostaje tak po tyłku, bo silnik ma mniejsze opory, więc dłużej wytrzyma. zwłaszcza jak jest zimno, no i spadło zużycie paliwa o około 0.2-0.3L na 100km, jeżdżąc krótkie odcinki po mieście. w długiej trasie nie zauważyłem żadnej różnicy spalaniu bo i tak olej nagrzany więc lepkości bardzo zbliżone to nie miała by ona z czego wyniknąć.

średnio spadło o 0.25l x 6.59(on)= 1.65zł, na każde 1000km zostaje 16zł w kieszeni, co na interwał powiedzmy 6000km, bo tyle ostatnio przejechałem w roku daje okolice 80-100zł zniżki na kolejny olej, bo trzeba trasy odjąć. więc za 5L nie płacę 200zł (mniej więcej cena Shella AV-L) tylko 100zł. Czy kupisz za 100-120zł piątkę 5W30 albo 5W40? No raczej nie, więc mam olej za który mniej płace i jest lepszy.
Trasy które jeżdżę po mieście są takie same i mało jest odstępstw od normy stąd byłem wstanie wykryć spadek spalania (z tankowań do pełna)
A po wyniku badań z analizy wydłużam interwał i będę zmieniał rzadziej niż raz na rok, więc oszczędności być może się powiększą, chociaż nie do końca bo po 6K było mu bliżej do 4.5W30 niż 0W30 :D więc te korzyści lepkościowe z czasem zanikają. miało też to odbicie po korektach paliwowych na jałowym.

Poza tym zmniejszył mi się pobór oleju, na poprzednim 5w40 miałem około 100-150ml, na 0w30 50ml. mam też suchy dolot przy icku, gdzie na poprzednim było wilgotno i rozpinając trzeba było szmatką przetrzeć bo kropelka by się uzbierała po czasie.

No i dochodzę kwestie żywotności podzespołów oraz elementów silnika, zwłaszcza im silnik starszy tym lepiej go wspomóc, a taki olej zapewni lepszą ochronę z racji na jego właściwości.
Nie wiem jak z temperaturami w kontraście do 5W40 bo wtedy ich nie sprawdzałem. Na tym 0W30, miasto do 99 stopni, trasa tempomat 130 96 stopni, deptanie, strome góry 106*C.
 
Back
Top