• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki olej do Audi A4 1.9 TDi Quattro przy dynamicznej jeździe?

TdQ

Nowy użytkownik
Samochód
2004 Audi A4 1.9 TDi Quattro
Marka samochodu
2004 Audi A4 1.9 TDi Quattro
Budżet/ile litrów
5L ~200zł
Styl jazdy
  1. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
1.9 TDi AVF 130km
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
100ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 505 01
Jaki olej masz obecnie
5W30 Motul 8100 xclean
Hej
Posiadam od 3 lat Audi z 1.9 TDi które było serią w ośce. Od początku zrobiłem 100kkm na motul 5w30 8100 xclean(nigdy nie wlewałem żadnych dodatków/plukanek). Wymiany co 10kkm. Lekko nigdy nie miało trasy ~160 km/h były normą po krajówkach częste wyprzedzanie w między czasie gonitwy po autostradach (niemieckich) i sporadyczne wypady na parę okrążeń na imprezach na torach. Przy kołach 18” i jeździe po drogach publicznych spalanie w okolicy 6,5l/100km. Na olej nigdy nie narzekałem poboru nie było dużego.
Lecz przed zimą dostała napęd Quattro i chiptuning i zbliża się wymiana oleju a obciążenie silnika się zwiększyło ponieważ ma quattro, chiptuning, kola 18, dłuższa skrzynia to zastanawiam się nad zmianą oleju na 5w40 ponieważ temperatura oleju będzie prawdopodobnie wyższa a 5w40 lepiej znosi temperatury. Trasy teraz są nawet szybsze dzięki dłuższej skrzyni a spalanie średnie wzrosło do nawet 7,5l/100km więc wnioskuję że silnik ma dużo ciężej.
Jest sens zmieniać na 5w40? Jak tak to jaki olej lać?

Auto ma 330kkm turbo, wtryski ori nigdy nie wymieniane i nie zapowiada się na wymianę
 
Last edited:
Też mam b6 Q 1.9 tdi avf obecnie zalanego mam Orlena Max expert c3 5w40 i sobie chwalę żadnej różnicy czy to LM, motul itp także cena jakość w porządku. Wcześniej miałem a6 c5 też avf to 100 tkm pyklo na 5w40 często właśnie trasy polska niemcy z prędkościami różnie nieraz na powrocie przez całą trasę nie schodziłem poniżej 3.5 tkm (na a4) i silnik do dzisiaj śmiga tylko pompowtryski były zmieniane
 
Poprzedni właściciel lał 5w30 więc temu tak lałem a widzę że właśnie ludzie w tych silnikach mają 5w40 a w związku z dodatkowym obciążeniem silnika jakie teraz generuje to zacząłem się tematem interesować i widzę że będzie trzeba zmienić.
 
Według mnie nic nie musisz zmieniać, co najwyżej na VAG OEM 0w30 jeśli budżet pozwala. Masz jakiś odczyt temperatury oleju?
 
Właśnie jedyna opcja to vcds ale prawdopodobnie jest uszkodzony czujnik bo jak sprawdzałem ostatnio pokazywał po 150 stopni przy mocniejszej jeździe a przy toczeniu 110. Takie temperatury w tdi niemożliwe i olej nie śmierdzi spalenizną. Też nigdy nie słyszałem żeby ktoś stosował ten olej w 1.9
 
Last edited by a moderator:
Też mi się nie chce wierzyć w 150. Ten silnik w ogóle ma czujnik temperatury, czy komputer wylicza z jakiegoś algorytmu?
 
Jezdzilbym dalej na 0/5W30 i nie spoglądał w strone 40. Nie ma takiej koniecznosci. Tym bardziej, ze kupujac olej z norma 504/507 i tak masz KV100 bliskie SAE40
To dlaczego większość jeździ na 5w40 i taki był lany na fabryce (chyba). A jednak dość mocno eksploatuje samochód i zależy mi aby przy wysokich temperaturach wszystko było ok. Jak już mam zostać przy 5w30 to jakiś konkretny olej czy ten motul co leje jest dobry?
 
Mial zalany w fabryce 5W40 z norma 505.01, którą pozniej zastapila norma 507 0/5W30.
Czemu większość jezdzi na 5W40?
- bo tanszy
- z przyzwyczajenia
- bo tak
Generalnie bedzie to bez znaczenia czy zalejesz 30 czy 40, nie odczujesz tego, silnik raczej tez nie. Ale skoro mozna iść w nowoczesniejszy olej, to czemu nie?
 
To nic zostanę przy tym oleju co jestem, zastanawiałem się też czym się rożni motul specific od tego co używam ale nie znalazłem nic konkretnego oprócz tego że ma mniej dodatków czyszczących
 
oprócz tego że ma mniej dodatków czyszczących
A to, skad wyczytales?
Post automatically merged:

Tutaj masz:
Co prawda SAE40, ale mozna wyciągnąć analogiczne wnioski.
 
Chłopski rozum ON

Skoro tak ciskasz auto po górach i autobanach i jeszcze okazjonalne katowanie na torach to lej 5W40 bo po co lać 5W30 jak nie trzeba. Lepiej mieć zapas lepkości niż nie mieć.
Jak chcesz z autem zostać na zawsze to wlewaj topowego Millersa albo Amsoila bo są w okolicach Twojego budżetu i one zniosą trudy użytkowania z palcem w wydechu.
Pozostań przy normie 505.01 bo jest konkretnie pod pompowtryskiwacze, a nie jak 507 już pod wzmożoną ekologię w nowszych generacjach silników. Po prostu olej z tej samej ery co silnik według mnie najlepiej się dogadają. Skoro nadal normlanie jest w sprzedaży dedykowany olej 505.01 5W40 to dla mnie sprawa jest jasna bo to na takich TDI-PD zrobiły milion km w 25 lat i działają nadal.
 
Lepiej mieć zapas lepkości niż nie mieć.
Z mojego doświadczenia w 2.0 HDi, 5w30 jest chłodniejszy od 5w40 w tych samych warunkach. Czy jest to ogólna zasada i w 1.9 TDi będzie tak samo? Nie mam pojęcia, ale podejrzewam że lepkość obu olejów w danym momencie jest podobna, jeśli nie identyczna, przy niższej temperaturze na 5w30. Dodatkowo, olej się szybciej nagrzewa od zimnego oraz szybciej chłodzi po ostrzejszej jeździe.
 
Rozumiem to, ale też od wieeeelu lat siedzę na forach i grupach TDI i po prostu tyle rzeczy się widziało i czytało i wniosek jest taki 5W40 = nieśmiertelność TDI. Czy na 5W30 byłoby tak samo? Pewnie tak bo przecież też spełnia normy i jak piszesz w akcji spisuje się równie dobrze, ale tu mam pewniak bo minimum 95% TDI na takim jeździ i jeździ do dziś, więc tu jest gwarancja. W starych TDI jest popularny problem z gniazdami pompowtrysków, samymi pompowtryskiwaczami i pompą tandemową - w te trzy sposoby może się olej mieszać z paliwem i tego nie wiadomo i tu chyba też 5W40 w razie krytycznej sytuacji będzie odporniejszy na rozcieńczanie paliwem? Do tego ten wałek rozrządu nie znosi braku odpowiedniego smarowania i szybko klęka jak się nie dba o olej albo jest w nim paliwo.

Nie słyszałem też o problemach z temperaturami i ogólnym nagarze - te silniki zawsze są czyste pod pokrywą i mało kiedy biorą olej jeśli są dbane. Absolutnie nie chcę mówić, że tylko i wyłącznie 5W40 - ja tam się gówno znam. Przekazuję po prostu doświadczenia wyniesione z setek (EDIT: nie no tyle to nie) dziesiątek rozmów z właścicielami sprawnych maszyn z grubym przebiegiem i wiekiem na tych olejach.
 
Pozostań przy normie 505.01 bo jest konkretnie pod pompowtryskiwacze, a nie jak 507 już pod wzmożoną ekologię w nowszych generacjach silników.
To w czym 504/507 jest "gorsze" od 505.01?
Te nowsze zastepują/są zgdne ze starszymi, obydwie klasowe grupy olejów występują jako C3, więc nie rozumiem Twoich obaw.
Jedyna istotna i widoczna róznica, to 505.01 występuje w wyższych lepkościach.
Resztę właściwości przemawia na korzyść 504/507.
 
Ważnym aspektem jest też to, że duża część olejów 504/507 to bardzo grube 30, praktycznie na granicy 30 i 40
 
Tak, wiem od was, że nowsza norma spełnia i to z nawiązką wymagania starej, ale tak jak napisałem - 505.01 powstało specjalnie dla TDI-PD i jest ciągle w ofercie mimo, że jest następca i może to coś znaczy bo 504/507 wiadomo powstało pod nowszą generację silników, common rail, DPF, mniejsze zużycie paliwa, mocniejsze eko przepisy. Dlatego: olej z tej samej ery co silnik + jest ciągle w sprzedaży + jest gwarancją prawidłowej pracy silnika = dla mnie sprawa prosta bo 505.01 5W40 potwierdziło swoją skuteczność w tym co ma robić, a to o to chodzi w temacie.
 
Last edited:
Back
Top